grootse verschil tussen western en engels rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:59

ik heb totaal geen verstand van western,maar ik zag ergens een keer op bokt een topic van iemand met een filmpje....
daarop zag ik (in mijn ogen dus,wat niet wil zeggen dat ik het goed zie!!!)een paard in een heel erg sukkeldrafje lopen,krabbelend,totaal niet ruim,nek vooruit.
En iedereen reageerde goh...wat loopt hij goed.
Ik bedoel dus....ik denk dat ik echt niets van western weet,maar zou het de bedoeling zijn dat paarden zo lopen dan?
lekker op de voorhand...niet voorwaarts
wat trouwens bij de engelse stijl ook vaak gebeurt natuurlijk,niet alleen bij western.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 05:07

anky is toch niet de enigste die signaalhulpen geeft? Er zijn wel meer dressuurruiters die zo rijden. Blijkbaar is het dus heel goed toe te passen op de engelse rijstijl.
Ik vind signaalrijden niet een goed voorbeeld van een verschil.

Dan vind ik nog steeds het gevraagde het grootste verschil. Westernrijden is voor het hoeden van koeien (spins en stops) en lange afstanden comfortabel reizen (jog etc.).
Dressuurrijden is voor het leveren van veldslagen (hoge school sprongen zijn hier heel specifiek voor bedoeld).
Beide vragen totale gehoorzaamheid (vertrouwen in de ruiter).
Verder zou ik niet weten wat het verschil is.
Iemand die western rijdt met een tuigpaard? of dressuur rijdt met een quarter? (ik denk dat dat laatste meer gedaan wordt??)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 06:34

MarcR schreef:
Een trainer met meer dan 30 jaar western ervaring heeft mij ooit gezegd dat er in het algemeen bekeken eigenlijk maar 1 verschil is : bij western moet je je paard kunnen los laten.


Dat moet bij de dressuur ook hoor, alleen doet niemand het Knipoog (menig timmerman zou jaloers zijn op het zaag en trekwerk wat ik elk weekend voorbij zie komen).
Ik heb western en dressuur gereden door elkaar en behalve harnachement zit er niet zo veel verschil in hoor.
Bij beide diciplines is loslaten belangrijk, het wijken voor druk, been eraf (of stoppen met drijven hoe je het wil noemen) als er een reactie komt op de hulp.
Constante druk op de teugels bij de dressuur, dan doe je toch iets niet goed imo dan mis je toch echt het puntje nagefelijkheid (het loslaten dus), daar kom je in de B nog wel mee weg maar in de L/M heb je dan toch echt een probleem.

Ik heb maar 1 verschil ervaren en dat was het harnachement. Beide diciplines hebben hetzelfde doel voor ogen: het ontspannen en in balansgaande paard.

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:09

Dit behoorlijk lange stuk is wel in engels maar legt heel goed de verschillen en overeenkomsten uit Pling

Hailing from the great state of Texas, I've always been a dyed-in-the-wool, hard core Western rider. However, as the years crept by, I often wondered how it felt to ride an English discipline.

One evening, very late, I caught a television program about dressage. At the time I had no clue as to what dressage was, but I knew the minute the program was complete that I had to try. Ten years and two horses later, my knowledge and riding ability had expanded to include this riding discipline.

While riders of Western and English disciplines eye each other across the proverbial line in the sand, I heartily suggest that they cross over to expand their knowledge. After riding both English and Western, I've observed some differences between the two styles that might tug you across the other side.

THE HORSES
In general, though not always, size is the primary difference. In my experience, the English horses tend to be taller (15.2-over 17 hands) and leaner with the Thoroughbred most common for the average backyard English rider. The gigantic Warmbloods have become more affordable and are rapidly rising in the popularity ranks as well, depending on what type of English riding you choose.
In Western riding, the smaller (usually 13.3-15.1 hands), muscular, American Quarter Horse outpaces other breeds.
While temperament varies from horse to horse, in general I found Western horses are more docile, intelligent, and quickly adapt to any rider. They process training faster. English horses seem to like to be asked what to do by nature and require a deft touch. They tend to be a bit hotter, slower to respond, but manageable under saddle.

While many Quarter Horses have crossed over to the English disciplines, usually due to the Thoroughbred blood infusion, it's rare to see a Thoroughbred or Warmblood in Western events. Their conformation isn't suited for the traditional Western events, such as cutting or reining, where the smaller size provides the agility and short speed bursts necessary for success.
While each horse is an individual, you can't make a silk purse out of a sow's ear, so it's best to choose a breed that is suitable to the riding style in which you're interested.

TRAINING
In my experience, Western horses are started under saddle at an earlier age than English horses. As a general rule, they're started at the age of two, while English horses are started much later as three or four year olds, primarily because of their size. Western horses by the age of three are usually well on in their training while the English horses are just getting started.

The biggest distinction between training techniques is that Western horses are taught to respect the bit while English horses are taught to seek the bit. While both styles include riding from back to front, meaning gathering impulsion from the hindquarters, the Western horse is trained to stop when bit pressure is applied. If bit pressure is applied on the English horse, he is taught to round his topline and engage his hindquarters further. However, both styles rely more on aids from the leg and seat rather than the hand.

One of the most interesting aspects I found in English horses is that the word "whoa" doesn't necessarily mean stop. It could mean slow down or be mindful of a request. On the Western horse, it means stop and stop RIGHT NOW! When attempting to edge my Quarter horse, early on, into an English training regimen,the word "whoa" became quite confusing to him. I had to alter which word I used to steady him in his gaits or he would slam on the brakes every time. Eventually, I purchased another horse more suited to English riding; my Western horse was much happier doing what he did best and the "W" word was no longer an issue.

GAITS
One would think that the gaits walk, trot, and canter are pretty much the same for both riding styles. In actuality, there are nuances of how the gaits are performed between the two.
For Western horses the gaits are a bit different. They are: 

Walk- A four beat tempo at an easy ambling pace.
Jog Trot- A two beat gait of diagonal pairs of legs striking the ground, highly collected and very slow. The jog trot should be only slightly faster than a walk and extremely easy to sit.
Lope- A three beat gait with a single back leg striking the ground first, also very collected and with a slow pace. The lope is similar to the canter, but restrained and moving forwards only a bit faster than the jog trot.

It is desirable for the Western horse to move slowly so that the rider can sit and enjoy the scenery without being jarred from the saddle. Since they are trained to be cautious of the bit, they tend to be more leisurely than the English horse.

For the English horse, the gaits are true walk, trot and canter. English horses are encouraged to move freely and forward. Within each gait, English horses are trained for the simple gait, a medium gait and an extended gait. For example, they would have to be able perform a simple trot-the standard two beat gait, a medium trot and an extended trot. The medium and extended gaits aren't meant to be faster; the horse becomes more engaged from the hindquarters allowing lift from the shoulders for more expression within the gait. They are less restrained, free moving, breathtaking to watch, and a blast to ride.

SADDLES
While the bridles and bits can be very similar between the two riding styles in their mechanics, the saddles are vastly different.

The English riding saddle can be of three categories. The forward seat, used for jumping, the all around, which can be used for both jumping and flat work, and the dressage saddle, used strictly for that discipline. Each of the three allows close contact between the rider and the horse's back. They are designed for maximum performance for the horse with the rider sitting in the "sweet spot" just behind the withers. Quite small compared to a Western saddle, they are the closest you can get to your horse without being bareback. I've found that riding in an English saddle will naturally teach the rider to find their balance without relying on the saddle for support. All English saddles, by design, look much the same, coming in varying shades of brown or black.

Western saddles are built for comfort and trace their roots to the Old West. While there are my different styles of Western saddles, depending on the event in which it's utilized, most have the defining saddle horn squarely in front of the rider. The saddle horn is the round protrusion in the front of the saddle used traditionally for roping cattle. Once the cow is roped, the rider can "dally" or wrap his rope around the saddle horn, holding the cow fast to his mount. However, for the pleasure rider, the saddle horn makes a great handle for balancing if your horse decides to act naughty. Western saddles, like English saddles, are made from durable leather. Most are exquisitely tooled in varying patterns with individuality in mind. With all the leather surrounding you (they are large and sometimes very heavy), the feel is very much like sitting in your favorite chair. The Western saddle does come with a price. The rider does not sit as close to the horse as the English saddle so you may not be able to feel as one with your mount.

CULTURE
The English riding culture is ages old. Therefore, there are traditions and attire that follow to this modern day. Very formal in methodology, English riders lean toward a singular approach to training and riding. I've found that they can be sometimes too yielding to their horses. While most humane, those practices with a large animal leaves man in a subservient position and can be downright hazardous to the rider. With that said, English riding and training has immense potential for improving a riders understanding of the horse's psyche. If you tend to be a cerebral, feeling rider, then the English riding discipline is for you.

Western riders are all about relaxation. They expect their horses to be "broke" and perform tasks when requested. Informal by nature, Western enthusiasts don't really care about their attire, they care about bonding with their horses and nature. While both styles love to talk about their horses, Western riders are quicker to offer a different way of approach to training. "Whatever works" seems to be the mantra of the Western rider. If you wish to embrace the Western style, be ready to stop and visit with your fellow riders. Less reserved, more relaxed, the Western riding style is for those of you that just want to enjoy the partnership of man and horse.

Both riding styles have their own unique qualities. After thirty years, I've enjoyed both disciplines. As a student of the horse, you'll never stop learning. I encourage all who have a common love of the animal to try something out of their comfort zone. You just never know, the line drawn in the sand can blow away in an instant, rendering your riding style different than what you'd imagined.

Backup

Berichten: 1404
Geregistreerd: 06-10-07
Woonplaats: Nabij Leeuwarden

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:13

Storrum , Wie is de schrijver van dit stuk ?
Dit is toch gewoon een mening van iemand ?
zoals er vele meningen zijn bij de bokkers in dit topic ?

Of zie ik het nu verkeerd ?

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:26

Het is inderdaad een mening, maar wel een leuke.

Leuk topic om te lezen dit! Ik vraag me al jaren af wat het verschil tussen western en engels rijden nu precies is. Zoals ik het in dit topic lees (hoewel jullie het daar niet allemaal over eens zijn *LOL*, is het doel anders, maar is de weg er naartoe op veel punten hetzelfde. En natuurlijk blijft een feit, zowel in het westerns als engels rijden: zoveel ruiters, zoveel manieren.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:31

Tja, klinkt idd als 'maar' een mening, maar ik vindt het wel een goed onderbouwde mening. Maar de echte waarheid bestaat niet lijkt mij omdat er niet 1 ultieme manier is van rijden, dus dan is een goed onderbouwde mening (of twee of drie..) het beste wat te vinden is toch?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:40

Ik heb er een nachtje over geslapen en ik ben er uit.

Het grootste verschil tussen engels en western is dat in de western er veel mensen zijn die zich met allemacht afzetten tegen het engelse rijden omdat ze graag "anders" willen zijn.

Jammer jongens Tong uitsteken

Backup

Berichten: 1404
Geregistreerd: 06-10-07
Woonplaats: Nabij Leeuwarden

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:42

troi schreef:
Tja, klinkt idd als 'maar' een mening, maar ik vindt het wel een goed onderbouwde mening. Maar de echte waarheid bestaat niet lijkt mij omdat er niet 1 ultieme manier is van rijden, dus dan is een goed onderbouwde mening (of twee of drie..) het beste wat te vinden is toch?



Dat blijkt wel uit de reakties van de bokkers in dit topic
Ik rijd al heel lang western , ben ooit eens begonnen bij Willem Burgmeyer Haha!
Wat hij mij toen vertelde, verschilt niks met wat ik nu hoor
Daar tussen in heb ik andere lesgevers gehad en min of meer komt het toch allemaal op het zelfde neer!


Maar idd zoveel mensen zoveel menigen !

ik denk dat de topic starter het gewoon zelf moet ervaren en dan de ervaringen met ons delen Haha!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:02

storrum schreef:
TRAINING
In my experience, Western horses are started under saddle at an earlier age than English horses. As a general rule, they're started at the age of two, while English horses are started much later as three or four year olds, primarily because of their size. Western horses by the age of three are usually well on in their training while the English horses are just getting started.

The biggest distinction between training techniques is that Western horses are taught to respect the bit while English horses are taught to seek the bit. While both styles include riding from back to front, meaning gathering impulsion from the hindquarters, the Western horse is trained to stop when bit pressure is applied. If bit pressure is applied on the English horse, he is taught to round his topline and engage his hindquarters further. However, both styles rely more on aids from the leg and seat rather than the hand.

One of the most interesting aspects I found in English horses is that the word "whoa" doesn't necessarily mean stop. It could mean slow down or be mindful of a request. On the Western horse, it means stop and stop RIGHT NOW! When attempting to edge my Quarter horse, early on, into an English training regimen,the word "whoa" became quite confusing to him. I had to alter which word I used to steady him in his gaits or he would slam on the brakes every time. Eventually, I purchased another horse more suited to English riding; my Western horse was much happier doing what he did best and the "W" word was no longer an issue.

Voor wbt het verschil in training en hulpen uitvoeren/aanleren, is vooral dit stukje het belangerijkste stukje, alhoewel ik het niet volledig vind.... (zie mijn 1ste post hier)
De andere hoofdstukken zijn eigenlijk bijzaken "eromheen".

Dit stukje is wel een mooi voorbeeld van wat je als verschil ervaart, als je je 1ste westernlessen gaat doen. (en dat je op een ander zadel zit,maar dat went snel! Knipoog )

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:07

dapperdier schreef:
Bloos ehh wat zijn signaalhulpen? Bloos


signaalhulpen = hulp geven en bij juiste reactie van het paard druk weg. het paard moet dan gewoon blijven doen wat je gevraagd hebt. valt die reactie weg geef je de hulp opnieuw en bij juiste reactie druk weg, enz,enz, enz..

Dit tegenover Ondersteunende hulpen = druk blijven geven ,ook als de reactie komt en bij druk weg , zal het paard ook stoppen met zijn reactie.Denk aan (minimale) beenhulp, (minimale) druk op het bit.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:15

DubbelDun schreef:
@JJ: als de engelse ruiter niet 'klaar' is is het logisch dat ie het stuur kwijt is, hij heeft het gewoon nooit gehad Haha!

proest Haha!
mooi gezegd
\


als je het mij vraagt is de basis principe"zoiezo het zelfde
"wijken voor druk"

ja bij dressuur wil je ook zo min mogelijk in je handen hebben
maar houd je wel een rechte lijn in de teugels / reins
bij western hangt daar een boogje
betekend niet dat je geen contact hebt ..

bij de ene dicipline zien ze liever oprichting
bij de andere liever hoofdhouding/nek lager ingesteld

maar bij beide diciplines
moet een paard "willingly" (jezoes hoe schrijf ik dat)
en op nihil druk rond te sturen zijn

en bij beide diciplines wil men dat het paard verzameld , draagt en
vanuit de achterhand naar voren gaat

paarden tillen niet anders
de top western en top dressuur paarden zjin wel iets anders
qua bouw waardoor de gemenste houding voor een western
paard makkelijker bij een western paard te verkrijgen is
dan bij een dresuur gefokt paard en omgekeerd
al moet je de laatste zinnen eigenlijk geheel omdraaien
daar de sport om het paard heen gebouwd is
(en uiteindelijk wel het paard om de sport maar dat was niet het uitgangs punt)_

betekend niet dat de een het ander niet kan
is alleen wat lastiger te bereiken


de engelse leggen wel benen aan willen graag iedere stap bepalen
maar ook daar bv draf = draf en dan heb je je benen vrij om daarbij weer een andere hulp te geven
zelfde dus als western waar men een hulp geeft en dat dat paard het dan moet doen en blijven doen
tot je een andere hulp geeft
en belonen door release , het verdwijnen van druk .. tja dat doen de engelse ook

edit idd jessyjames ook wel mooi stukje ben het er echter niet geheel mee eens
"het hangen"op het bit wat je vaak ziet is ook niet dat wat men uiteindelijk
in de dressuur wil zien , daarbij mag ook een western paard het bit niet ontduiken

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:30

Leuk stukje tekst met veel waarheden, maar:
Citaat:
While many Quarter Horses have crossed over to the English disciplines, usually due to the Thoroughbred blood infusion, it's rare to see a Thoroughbred or Warmblood in Western events. Their conformation isn't suited for the traditional Western events, such as cutting or reining, where the smaller size provides the agility and short speed bursts necessary for success.
De grootste vergelijkingsfout die iemand kan maken is een dressuurpaard gaan willen vergelijken met een cuttingpaard. Hou het bi jde 'eigen' discipline pleasure of hunter en de verschillen zijn direkt een stuk minder groot.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:28

denk zoals een trekpaard ondanks dat die de basis kan aanleren
ook nooit de olympiade dressuur of springen zal winnen
zo ook een dressuur gefokt paard minder geschikt zal zijn
voor reining en een cutting gefoktpaard ook minder geschikt zal zijn voor de engelse dressuur , etc

ben van mening dat ieder paarden ras wel de basis
van iedere sport zou moeten kunnen uitvoeren

doch moet je er dan niet vanuit gaan om de absolute top
te kunnen bereiken

zoals ik mijn shet niet hoger dan 40cm zie springen
mijn anda met cow sence niet snel hoog in de pleasure zie eindigen en een trekpaard nog geen wervelende spin zie maken ..

johanna29

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: haarle gem hellendoorn

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 07:48

emm, er wordt steeds gesproken over dat boogje in de westernteugel. Als ik het goed begrijp, volgens de kenners hier op bokt, heb je met een boogje geen contact meer. Laat dat nu lekker niet waar zijn. Het gewicht van de teugels zorgt nog steeds voor (minimaal) contact. Als je zonder contact wilt rijden moet je de teugels er af doen!! Knipoog

Het verschil tussen western en engels rijden?? Het verschil zit in de mate van verzameling van het paard. Elk paard heeft van nature meer gewicht op de voorhand. In de westernsport wil je het gewicht evenredig over 4 benen verdelen. In de engelse sport brengt je het gewicht naar de achterhand. In de klassieke dressuur zelfs zo ver dat het paard zijn hele gewicht op zijn achterhand plaatst.
Hoe je dat allemaal doen, ach er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Voor de rest ga ik helemaal mee met Romkabouter, wijze man!!!

mieke81
Berichten: 59
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: almelo

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 17:28

Romkabouter schreef:
Ik heb er een nachtje over geslapen en ik ben er uit.

Het grootste verschil tussen engels en western is dat in de western er veel mensen zijn die zich met allemacht afzetten tegen het engelse rijden omdat ze graag "anders" willen zijn.

Jammer jongens Tong uitsteken



Haha! Haha! Haha! Haha!

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:06

Romkabouter schreef:
Ik heb er een nachtje over geslapen en ik ben er uit.

Het grootste verschil tussen engels en western is dat in de western er veel mensen zijn die zich met allemacht afzetten tegen het engelse rijden omdat ze graag "anders" willen zijn.

Jammer jongens Tong uitsteken


Ik denk dat dit tegenwoordig niet meer geld hoor... Meer en meer mensen rijden western Lachen.
Als je 'echt' anders wil zijn moet je spaans rijden Lachen. Dat is pas uniek en kom je weinig tegen hier...

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:08

lindake schreef:
Romkabouter schreef:
Ik heb er een nachtje over geslapen en ik ben er uit.

Het grootste verschil tussen engels en western is dat in de western er veel mensen zijn die zich met allemacht afzetten tegen het engelse rijden omdat ze graag "anders" willen zijn.

Jammer jongens Tong uitsteken


Ik denk dat dit tegenwoordig niet meer geld hoor... Meer en meer mensen rijden western Lachen.
Als je 'echt' anders wil zijn moet je spaans rijden Lachen. Dat is pas uniek en kom je weinig tegen hier...

In zekere zin heb je gelijk maar ik moet toch nog iets te vaak constateren dat Rommie gelijk heeft, zeker in bepaalde kringen.
Dat meer mensen Western rijden heeft de sport overigens geen goed gedaan. De valkuilen die ik twintig jaar geleden in de "dressuur" zag, daar zie ik nu menig westernruiter (m/v) in storten.

Ik zal niet ontkennen dat er verschillen zijn, maar het kostte mij opvallend weinig moeite om mijn western gereden Quarter om te scholen naar de klassieke dressuur.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:41

Ik rijd inmiddels al 12 jaar western, waarvan 10 jaar op een eigen paard. Helaas tel ik tot degenen die in de dressuur niet het "signaalrijden" hebben geleerd. Dus voor mij was western de openbaring: gewoon lekker lui rijden, een aanwijzing geven als je wilt dat je paard wat anders doet tot hij een ander commando krijgt, en niet iedere stap eruit persen. En ik denk zomaar dat het grootste gros van de dressuurruiters nog steeds zo leert rijden. Dat Anky het anders doet, en misschien nu een knipoog naar de western doet, is niet het argument om maar meteen te beweren dat het allemaal identiek is.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:33

Precies Cassidy, dat er veel mensen zijn die niet signaal rijden kan best. Maar er zijn er die het wel doen en ook in de western mensen die dat niet doen. (kijk bv naar het "bumpen in de lineup" wat je nog wel eens voorbij ziet komen)
Daarom ook juist mijn overtuiging dat je dat soort rijstijlen helemaal niet onder een speciale noemer als western of engels of spaans of whatever moet brengen. Waarom zou je?
Ik zei beide als paardrijden en probeer dat voor mij zo goed mogelijk te doen.
Of iemand dat nu western/engels/spaans of weet ik veel wat noemt.
En ik ben er stellig van overtuigd dat het voor veel ruiters een heel leerzaam traject op zou leveren als ze die oogkleppen af zouden zetten.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:48

Citaat:
En ik ben er stellig van overtuigd dat het voor veel ruiters een heel leerzaam traject op zou leveren als ze die oogkleppen af zouden zetten.


Mijn Westernlessen hebben mijn dressuurrijden zeker verbeterd! Lachen


Vind trouwens dat je weer heel nuttige dingen in dit topic zegt, Rom. Cool

apincy

Berichten: 338
Geregistreerd: 26-12-07
Woonplaats: rotterdam

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:27

Hoi Ik had ook nog een vraagje denken jullie ook dat het mogelijk is om zowel western als dressuur met een pony te rijden want ik wil graag western rijden mijn pony heeft er ook aanleg voor maar nou wil mijn verzorgster graag meer dressuur matig met hem rijden ik denk zelf wel dat het moet kunnen wat vinden jullie

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:05

apincy schreef:
Hoi Ik had ook nog een vraagje denken jullie ook dat het mogelijk is om zowel western als dressuur met een pony te rijden want ik wil graag western rijden mijn pony heeft er ook aanleg voor maar nou wil mijn verzorgster graag meer dressuur matig met hem rijden ik denk zelf wel dat het moet kunnen wat vinden jullie

Dat heeft niks met vinden te maken, dat KAN GEWOON!!
Een paard moet een correcte basishouding in z'n lopen hebben. Die basishouding is gelijk voor elk paard en elke discipline!! Er bestaat geen enkel excuus waarom dit niet zo zou zijn.
Iemand die iets anders beweerd heeft gewoon niet begrepen hoe het werkt.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:51

Ik zou wel goed de pony in de gaten houden, als die het accepteerd.. Denk wel dat als je heel hoog en western en dressuur wil het wel lastig kan worden..

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:57

In basis is paardrijden overal hetzelfde,dressuur of western,echter het einddoel is anders,lees het uiteindelijke plaatje.
Waar je een westernpaard over 4 benen verdeeld wil hebben,met een duidelijke motor van achteruit,is een dressuur ruiter die naar een hoger niveau wil toch op zoek naar een paard dat meer bergopwaarts loopt en gereden kan worden. Ook worden bij de dressuur meer
aandacht besteed aan ruimte in de gangen en het verplaatsen van het gewicht naar de achterhand.
Als je een westernpaard zo presenteert kan je het wel shaken op een wedstrijd.
Ik vind wel dat een hoop westernpaarden baat zouden hebben bij een meer dressuurmatige benadering,er lopen er veel te veel op de kop.
Mijn hengst loopt zowel klassiek als reining,no problem. Cool