quarters of paints met pssm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:28

ik heb het via het bloed laten doen via de dierenarts

daantje31
Berichten: 125
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Oosterbeek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:42

Ik heb haren getrokken en opgestuurd naar van haerlingen in wageningen. Duurde dik een week en kostte incl btw 90 euro.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:33

Ik was benieuwd op welke plek jullie de haren getrokken hebben, manen of staart?
En hoe trek je ze het gemakkelijkst, ik trek namelijk nooit manen bij mijn paard ...

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:01

Simodi, manen of staart maakt niet uit, als er maar goede haarwortels aanzitten! Je kunt met een klein kammetje een plukje staart of manen om het kammetje heen wikkelen en dan trekken. Voorzichtig trekken, anders breken de haren meer af dan dat ze eruit komen. Je kunt ook staartharen gewoon van bovenaf de staartwortel gebruiken. Het hoeven geen lange haren te zijn ;)

Bonnieknol, via bloed?? Is dat weer nieuw? Voor zover ik op de hoogte was is het niet via bloed te testen, maar misschien inmiddels wel?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:27

Van Haeringen:

PSSM is een spierziekte die voorkomt in paarden van het type Quarter Horses, American Paint Horses en Appaloosa. Een andere vorm van PSSM komt ook voor bij warmbloeden en trekpaarden. Veel van de klinische symptomen in deze rassen verschillen van de symptomen die aangetroffen worden bij Quarter Horses en daaraan verwante rassen.

...

Monster materiaal
Voor dit onderzoek worden de volgende materialen geaccepteerd: Haar, Sperma, Bloed EDTA, Bloed Heparine. Indien u ander materiaal wenst in te sturen adviseren wij u eerst contact met het Dr. Van Haeringen Laboratorium op te nemen.

daantje31
Berichten: 125
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Oosterbeek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:53

Gewoon een plukje haar, voorkeur manen om je vinger wikkelen en dan trekken. Het is belangerijk dat er haarzakjes aanzitten. Ongeveer 50 haren....

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:00

van een veulentje moet je overigens wel staarthaartjes nemen, vond het een heel zielig idee, maar ging ontzettend makkelijk, opgestuurd naar animal genetics en binnen 10 dgn resultaten.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:38

Voor de PSSM test is haren uit de manen trekken idd het handigst.
Een klein plukje bevat al heel veel haren dus je hebt al vrij snel genoeg.
Ik heb het ook naar Animal Genetics gestuurd en het duurde heel lang voor de post daar gearriveerd was, maar eenmaal daar was de test binenn 1 dag gepiept. Overigens met de uitslag dat Pepsi positief is voor PSSM1 ... ik baal dus behoorlijk, maar ben tegelijkertijd wel blij dat ik nu eindelijk weet wat ze mankeert.

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 00:48

jeetje mac wat ene klote bericht! sterkte voor peps en jou

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:01

Dank je. Ik moet het allemaal nog even laten bezinken, maar het verklaart wel heel veel.

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:08

Ik schrik er toch wel van hoeveel paarden positief blijken te zijn... Terwijl de ziekte enkele jaren geleden bij de meesten totaal onbekend was. Ik wist dat de ziekte bij appaloosa's nogal een groot probleem was, maar blijkbaar toch ook wel bij paints en quarters.

Goed dat er tegenwoordig toch meer en meer mensen er van op de hoogte zijn en hun paarden laten testen. Zoals je zegt Mac, het kan veel verklaren en je kan een aangepaste voeding en schema starten, waar je paardje al veel baat aan kan hebben. Maar het blijft natuurlijk wel een harde dobber om te verwerken..

Veel sterkte aan iedereen met een positief paardje!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:26

Vandaag uitslag van de test binnen: mijn merrie is ook drager van pssm. ;(

Had het al verwacht gezien de symptomen, maar het blijft jammer ....

Ga me nu verdiepen in voer en supplementen.
Ik zit te denken aan Marstall Vito en Subli Omega 3-6-9. Wie heeft hier ervaring mee?

Wat voor olie geven jullie? En hoeveel per dag?
Moet je dit opbouwen?

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:41

Balen simodi ;( ...

De Subli Omega 3-6-9 is niet geschikt omdat er tarwemeel en dextrose in zit.
In de Vito zitten wortelen, mais en gist en is dus ook niet geschikt (gist bevat chroom en chroom werkt glycogeenopslag in de hand).

Waar Pepsi het goed op doet:
- geweekte Agrobs luzernecobs (gekozen nav hooitest, eerder kreeg ze gewone Wiesencobs zonder toevoeginen)
- Chevivit Vit E/Sel
- GlocuBalance van Phytonics
- zonnebloemolie
En verder krijgt ze alleen hooi. Misschien kun je er wat mee.

Olie moet je idd heel langzaam opbouwen. Met paarden die gevoelig zijn voor IR moet je daarmee oppassen omdat veel olie IR kan veroorzaken.

Ik haal heel veel informatie van de PSSM Facebook pagina; echt een goede bron voor resultaten uit wetenschappelijk onderzoek en ervaringen van mensen met PSSM paarden. Zij houden overigens ook een lijst bij van bewezen (dus geteste) PSSM positieve en negatieve paarden.

Als alternatief voor veel olie heeft die site het over het toevoegen van alcar (Acetyl l carnitine). Weet nog niet precies waar ik pure alcar kan krijgen en hoeveel ik er dan van moet voeren ...

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:00

Bedankt voor je info, ik ga die produkten eens opzoeken en er over lezen! :j

Met hoeveel zonnebloemolie per voerbeurt ben jij begonnen, theelepel of zo, of is dat al teveel als start?

En is het nodig om de vitamine E samen met selenium te geven. Voorzover ik nu begrepen heb gaat het om vitamine E alleen (wat overigens nagenoeg alleen via de DA te krijgen is, winkels verkopen altijd de combi)?

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:11

Een theelepel is erg weinig hoor, daar kun je makkelijk mee beginnen :j .

Om je een idee te geven: het dieet zoals het wordt voorgesteld door Prof Valberg (1 vd belangrijkste deskundigen waar het om PSSM gaat) heeft het over 475 ml olie voor een PSSM-er die lichte arbeid verricht. Da's behoorlijk wat!

Overigens is lijnzaadolie beter waar het de verhouding omega 3 en 6 aangaat, maar Pepsi kan daar niet tegen, dus ik hou het tot nu toe bij zonnebloemolie en ga kijken of toch die alcar iets voor haar kan betekenen.

Dit is eigenlijk nog steeds DE site voor PSSM onderzoek: http://www.cvm.umn.edu/umec/lab/PSSM/home.html . Onderaan de pagina zie je suggesties staan voor hoe je een PSSM-er kunt voeren.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:07

Mac goede site, thanx voor de tip!

ajesca123

Berichten: 1933
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:25

Jeetje mn buurvrouw Buzzy :( simodi balen zeg! Wel goed dat je nu zekerheid hebt want het vermoeden had je natuurlijk al.
Als ik je ergens mee kan helpen al is het maar mee denken dan roep je maar he ik zie je op stal

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:36

ajesca123 schreef:
Jeetje mn buurvrouw Buzzy :( simodi balen zeg! Wel goed dat je nu zekerheid hebt want het vermoeden had je natuurlijk al.
Als ik je ergens mee kan helpen al is het maar mee denken dan roep je maar he ik zie je op stal

Dank je! :D

verwijderen
Berichten: 1736
Geregistreerd: 09-01-09

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:25

hallo, ik heb een haflinger gehad met PSSM, eerst dachten we een gewone spierbevangenheid, na veel bloedtesten en dierenarts bezoeken ben ik naar Moerbeke kliniek in belgie gegaan, hier hebben ze een spierbioptie, leverbioptie en bloedonderzoek gedaan. hieruit bleek dus dat ze pssm had. Een erfelijke spierbevangenheid die dus nooit meer overgaat. Het klinkt misschien raar maar ik heb besloten om haar nooit meer aan t werk te zetten, ze was net 5 jaar toen we het ontdekten en ze had inmiddels 3 aanvallen gehad, vreselijk om te zien. Ze staat nu in een natuurreservaat bij andere paarden, ze kan dan zelf beslissen of ze wel of niet willen rennen en worden niet belemmert door op een stal te zetten.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:32

Balen Simodi!!! maar zoals al gezegd, wel fijn om zekerheid te hebben, ik heb er ook 2, als ik je ergens mee kan helpen( denken dan vooral), let me know. gelukkig zijn er veel mensen die er al veel vanaf weten. Iedere pssm-er is anders, en de symptomen zijn ook heel verschillend, maar het leed van de eigenaren is voor allemaal even rot, dus voor steun kun je altijd terecht, en niet alleen bij mij !

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:06

Ervaringen kunnen uitwisselen is idd erg fijn :j . Zo kom je toch vaak weer tot nieuwe inzichten, maar verder is het idd trial & error met wat voor elk individu het beste werkt ...

Sjemira: wat ontzettend rot van je paardje. Hopelijk kan ze op deze manier symptoomvrij blijven.

verwijderen
Berichten: 1736
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:58

@mac: dank je, ja het is al 5 jaar geleden maar na 3 aanvallen wilde ik haar niet meer aan t werk zetten, iedere rare bokkesprong kon het al veroorzaken, de laatste x was ik haar aan t longeren en madam was heet maakte een bok en ze was weer spierbevangen, al haar spieren verdwenen als sneeuw door de zon, ik had geen rust, was altijd bezig met nadenken erover en als ik op stal kwam was ik altijd bang wat ik zou aantreffen. Ze moeten dan 6 wkn boxrust hebben en heel warm blijven, een hoop medicatie en speciaal voer. Ja dan krijg je vanzelf een bommetje als ze eindelijk aan de hand een stukje mogen stappen. Dit leek me voor haar de beste oplossing, gewoon dag en nacht buiten in de natuur. Het afscheid was moeilijk en voor een eigenaar geen leuke beslissing maar wel het beste voor t paard.

Pssm houdt in dat 1 of beide ouders het moeten hebben, er zou dan ook niet meer mee gefokt mogen worden.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:11

Je wist toen natuurlijk nog niet dat ze PSSM had, maar boxrust is voor PSSM-ers geen goed idee ...
Ik herken wel wat je zegt: het levert een hoop zorgen op als je weet dat de balans in het lijf van je paard zó kwetsbaar is.

Fokken met een PSSM positief paard lijkt me ook geen goed idee nee :n .

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:16

Sjemira je hebt wel een mooie oplossing zo gevonden voor je paard.

Mac, fokken lijkt me idd geen goede optie, zowel een drager (geeft door aan de helft van alle nakomelingen) als lijder (geeft door aan alle nakomelingen) vererven deze ziekte.

Ik denk dat die balans zoeken en vooral houden erg moeilijk is. Het blijft toch een dier, met af en toe uitspattingen en je kunt gewoon niet alles plannen ....

Ga de komende tijd ook eens goed studeren, vooral op voeding.

judith
Berichten: 1186
Geregistreerd: 14-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:47

Mac schreef:
Je wist toen natuurlijk nog niet dat ze PSSM had, maar boxrust is voor PSSM-ers geen goed idee ...
Ik herken wel wat je zegt: het levert een hoop zorgen op als je weet dat de balans in het lijf van je paard zó kwetsbaar is.

Fokken met een PSSM positief paard lijkt me ook geen goed idee nee :n .


Waarom is boxrust voor een PSSM-er niet goed, na een aanval?