Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 594 [ 14834 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 594  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK]Startende westernruiters?

 
Profiel   

Hallo iedereen :)

Officieel ben ik vandaag begonnen met western :D (na +- 4 jaar Engelse dressuur)
Ik heb vandaag trail gedaan, maar volgende keer waarschijnlijk eerst reining, want de manier van rijden is toch wel verschillend, en het zou handig zijn als ik dat een beetje meer gewoon was voor ik nog eens probeer een hek vloeiend open en dicht te krijgen :+

Maar ik vroeg me af of hier mensen zitten die ook pas begonnen zijn met westernrijden, ervaringen delen is altijd leuk!

Laat maar horen!

PS: Ik hoop dat het hier goedstaat?



Laatst bijgewerkt door Gini op 30-04-16 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

HK-tag toegevoegd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-13 18:31 



 
Profiel   

Leuk dat je wn gaat rijden!

Een vraagje, begint jouw lesgever niet eerst met de basis, zoals sturen tempo controle nagevelijkheid? Meestal ga je pas in een veel later stadium echt bezig met de specifieke oefeningen namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-13 19:27 



 
Profiel   

Ik doe het er af en toe bij, op de pensionstal waar mijn eigen engelse paard staat zijn ook westernpaarden.. :)

Ik heb alleen zo'n ongelofelijke moeite met niet zo recht op zitten, dus echt te 'hangen' . Iemand tips? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-13 19:29 



 
Profiel   

Uhm hangen? Dat is niet de bedoeling hoor, wel ontspannen op je kont zitten ipv als een gespannen snaar op je muts, wat je heel soms bij dressuur ruiters ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-13 19:32 



 
Profiel   

Ik bedoel ook niet letterlijk hangen, daarom ook tussen aanhalingstekens :). Maar ik denk dat het gewoon wennen is, maar dat neemt niet weg dat ik het niet onwijs leuk vind om te doen!

Ik ben met de lessen inderdaad begonnen met de basis, nagevelijk , alle gangen oefenen met bijbehorende (stem)commando's, achterwaarts en dat soort kleine dingetjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-13 19:40 



 
Profiel   

het is niet zozeer hangen.. probeer voor je gevoel op je kontzakken te gaan zitten. In essentie moet je gewoon echt gaan zitten. En zeker niet je rug hol trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-13 20:18 



 
Profiel   

troi schreef
Leuk dat je wn gaat rijden!

Een vraagje, begint jouw lesgever niet eerst met de basis, zoals sturen tempo controle nagevelijkheid? Meestal ga je pas in een veel later stadium echt bezig met de specifieke oefeningen namelijk.


Het is diezelfde lesgeeftser waar ik dressuurles van heb gehad, dus we kennen elkaar en de paarden ook. Alleen, voor het hek bijvoorbeeld, moet je soms op één hand rijden en als ik dan een pasje moet wijken, of de achterhand wegdraaien krijg ik een beetje coördinatieproblemen :+ dus was ik wel van plan om te vragen om eerst nog een beetje gewoon "reining" te doen, zonder meteen dat toe te passen in de trail.

jesra schreef
Ik doe het er af en toe bij, op de pensionstal waar mijn eigen engelse paard staat zijn ook westernpaarden.. :)

Ik heb alleen zo'n ongelofelijke moeite met niet zo recht op zitten, dus echt te 'hangen' . Iemand tips? :)


Leuk :) Bij ons is het eigenlijk ook gemengd, anders zou ik daar waarschijnlijk niet aan gedacht hebben, en ook niet gaan kijken zijn naar de Extremes :)
Met dat zitten heb ik nu niet zoveel moeite, ik zit sowieso al redelijk ontspannen en genoeg achteruit, behalve als ik me heel hard moet concentreren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-13 18:58 



 
Profiel   

Leuk TS dat je dit topic opent :) ik heb mijn paard nu een jaar en we rijden ook western :) ik ben ook nog een beginner dus kunnen we hier verder kletsen :)

In de winter hebben we een grote pauze gehad omdat ik toen in een stalling stond waar de piste een zwembad was wanneer het slecht weer was. Dat coördinatieprobleem ken ik :p heb er soms ook last van als ik veel dingen tegelijk moet doen :) het ontspannend zitten heb ik ook pas na enige tijd gevonden :) ik spande toch nog spieren op terwijl ik dacht dat ik ontspannen zat :p

Ik krijg nu les om wat stelling beginnen te vragen aan mijn paardje. Voorlopig deed ik stap en draf, elkaar leren kennen, leren doorzitten. Vertrouwensband opbouwen want ik ben nogal snel bang. Mijn lesgever geeft ook grondwerk dus hier hebben we ook al aan gewerkt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-13 19:04 



 
Profiel   

Leuk dat je meteen met je eigen paardje aan de slag kunt!
Over dat veel tegelijk doen: dat bedoel ik dus. Als ik bijvoorbeeld de achterhand naar rechts moet wegdraaien duw ik met mijn linkerbeen en gaat mijn hand ook automatisch naar links, terwijl die juist eerder rechts zou moeten zijn. Gelukkig kan ik de andere oefeningen nog op twee handen doen :)
Vertrouwen had ik ook eerst wel nodig, ik had nog nooit met dat paardje gereden, maar het kwam wel goed. Behalve bij het sprongetje, maar bij mij wil dat niets zeggen :')

edit: zie net in je profiel dat je ook van België bent :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-13 19:52 



 
Profiel   

Mijn dochter is 6 jaar geleden over gestapt naar de western wereld na 5 jaar "engels".
Aanvankelijk had zij ook problemen om een aantal automatisme af te leren maar na enkele weken gaat dat wel beteren.
Als je rijd met een goed getrainde quarter zal je nog wel in de situatie komen dat je een commando geeft...... en dat je paard stokstijf blijft staan.... tot je je been een centimeter verplaatst en jullie weg zijn.

Mijn dochter heeft enkele jaren geleden een wedstrijd gereden in de golden quarter, dat was leuk en het leek mij wel een toffe stalling.

Let wel op met western rijden.... het is verslavend :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-13 08:57 



 
Profiel   

Ik rijd ook in de Golden Quarter :D Rijdt ze er nog steeds?
En rijden is sowieso verslavend :D

Maar wat bedoel je precies met dat stokstijf staan en dan toch vertrekken? Komt dat door een bepaald commando dat westernpaarden wel en dressuurpaarden niet kennen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-13 16:17 



 
Profiel   

Iolanthe schreef
Ik rijd ook in de Golden Quarter :D Rijdt ze er nog steeds?
En rijden is sowieso verslavend :D

Maar wat bedoel je precies met dat stokstijf staan en dan toch vertrekken? Komt dat door een bepaald commando dat westernpaarden wel en dressuurpaarden niet kennen?


Wij zijn maar een keer in de golden quarter geweest, wij wonen in de buurt van Antwerpen.

Bij een goed getraind western paard is het belangrijk dat je, bijvoorbeeld voor een bepaald commando, je been op een welbepaalde plek legt.
Als je je been enkele centimeters naar voor of naar achter legt zal het paard gewoon blijven staan omdat het het commando niet erkend.
Leg je je been nadien wel op de juiste plaats zal het paard het commando wel herkennen en uitvoeren.

Als je verder bent in je training zal je wel leren dat er verschillen zitten op de commando's tussen western en dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-13 16:41 



 
Profiel   

Ok ik ken de golden quarter, heb er ook nog even les gevolgd tot ik mijn paard kreeg dan werd het moeilijk om telkens naar daar te gaan :p ik bleef er gewoon véél te lang hangen :p heb wel veel bijgeleerd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-13 17:11 



 
Profiel   

Ik rijd sinds februari western met mn draver. Zijn nog bezig met de basis en zijn ook wel begonnen met balkjes lopen, zijwaarts enz. Krijg les van iris van collum uit noordwijk.


Maarum ff een vraagje? Als je er dan coördinatie problemen mee hebt dan moet je lijkt mij toch nog eerst meer oefenen met de basis? Lijkt mij tenminste wel fijner:p

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-13 17:21 



 
Profiel   

annetjee19 schreef
Ik rijd sinds februari western met mn draver. Zijn nog bezig met de basis en zijn ook wel begonnen met balkjes lopen, zijwaarts enz. Krijg les van iris van collum uit noordwijk.


Maarum ff een vraagje? Als je er dan coördinatie problemen mee hebt dan moet je lijkt mij toch nog eerst meer oefenen met de basis? Lijkt mij tenminste wel fijner:p


Heb even op je profiel gespiekt :) super leuk paard heb je :) en wat een mooie foto's , vooral die met het touwhalster aan die past echt bij je paardje :)
ik ben zo ver nog niet , ik ben echt een beginner dus kijk ook al er naar uit om echt wat balkjes en oefeningen te doen :) maar voorlopig even op stop door problemen met de knie :) maar eenmaal we weer in vorm zijn ga ik terug verder doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-13 17:30 



 
Profiel   

SmartBH schreef
Ok ik ken de golden quarter, heb er ook nog even les gevolgd tot ik mijn paard kreeg dan werd het moeilijk om telkens naar daar te gaan :p ik bleef er gewoon véél te lang hangen :p heb wel veel bijgeleerd :)


Dat blijven hangen heb je wel, ja :D

annetjee19 schreef
Maarum ff een vraagje? Als je er dan coördinatie problemen mee hebt dan moet je lijkt mij toch nog eerst meer oefenen met de basis? Lijkt mij tenminste wel fijner:p


Ja, daarom zei ik ook dat ik ging vragen om de volgende keer gewoon te rijden :) Ik had gewoon gevraagd aan mijn lesgeefster of ik de zondag kon komen voor western en ze zie: ja, kom maar meerijden in de trailles, we zijn met niet veel. Het ging ook best, behalve dat op een hand rijden. Ik reed ook op een paard (hengst) waar ik nog nooit mee gereden had, dus stiekem was ik wel een beetje zenuwachtig :o Maar er is niets verloren, elke ervaring is meegenomen, en volgende keer beginnen we terug gewoon rustig aan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-13 17:47 



 
Profiel   

Aha op die manier! Nou veel plezier, western rijden is zoo leuk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-13 21:30 



 
Profiel   

SmartBH schreef
Heb even op je profiel gespiekt :) super leuk paard heb je :) en wat een mooie foto's , vooral die met het touwhalster aan die past echt bij je paardje :)
ik ben zo ver nog niet , ik ben echt een beginner dus kijk ook al er naar uit om echt wat balkjes en oefeningen te doen :) maar voorlopig even op stop door problemen met de knie :) maar eenmaal we weer in vorm zijn ga ik terug verder doen :)


Hihi thnx :o
Hopen dat je dan weer snel lekker aan de slag kan dan!
De mijne ligt er nu een maand uit.. wond tot op zn spier op zn been, eindelijk genezen.. Het land weer op en hoppa klap op zn kaak.. Nu weer gehecht :( Hoop dat hij ook snel weer de oude is, mag voorlopig niet rijden met bit (ivm die klap op de kaak) dus dat wordt met sidepull rijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-13 21:35 



 
Profiel   

Ik ben in september begonnen bij de 27ranch! Ik rij daar niet alleen maar heb daar ook al veel geleerd over grondwerk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-13 21:38 



 
Profiel   

Is dat die ranch waar ze ook met NH en zo bezig zijn? Voor mij een beetje te ver helaas -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-13 18:27 



 
Profiel   

annetjee19 schreef
Hihi thnx :o
Hopen dat je dan weer snel lekker aan de slag kan dan!
De mijne ligt er nu een maand uit.. wond tot op zn spier op zn been, eindelijk genezen.. Het land weer op en hoppa klap op zn kaak.. Nu weer gehecht :( Hoop dat hij ook snel weer de oude is, mag voorlopig niet rijden met bit (ivm die klap op de kaak) dus dat wordt met sidepull rijden!


Nieuwsgierig vraagje: als het voor de kaak is, waarom kun je dan niet met bit rijden en wel met sidepull?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-13 18:28 



 
Profiel   

margotxxx schreef
Ik ben in september begonnen bij de 27ranch! Ik rij daar niet alleen maar heb daar ook al veel geleerd over grondwerk :)


27 ranch klinkt leuk :) ik heb al filmpjes bekeken op hun website :) ziet er heel erg leuk uit en iets wat ik ook graag zou doen met mijn paard :) alleen is het zo ver

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-13 19:59 



 
Profiel   

Ik rijd sinds een paar maanden western, maar krijg morgen pas mijn eerste echte les. 1x in de maand krijg ik dan groepsles bij Country Stables en vanaf ongeveer september (als de paardjes weer van het land af komen), komt daar nog privéles bij van Iris van Collem (ook 1x in de maand).

Hopelijk mag ik in de toekomst ook wedstrijden gaan rijden, zou super zijn! Ben in ieder geval helemaal verkocht aan het western rijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-13 21:16 



 
Profiel   

Iolanthe schreef
annetjee19 schreef
Hihi thnx :o
Hopen dat je dan weer snel lekker aan de slag kan dan!
De mijne ligt er nu een maand uit.. wond tot op zn spier op zn been, eindelijk genezen.. Het land weer op en hoppa klap op zn kaak.. Nu weer gehecht :( Hoop dat hij ook snel weer de oude is, mag voorlopig niet rijden met bit (ivm die klap op de kaak) dus dat wordt met sidepull rijden!


Nieuwsgierig vraagje: als het voor de kaak is, waarom kun je dan niet met bit rijden en wel met sidepull?


Het is de onderkaak en dan is het niet fijn om een bit in zn mond te hebben. Sidepul zit om de kaak heen, dus bitloos.. halster effect..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-13 22:19 



 
Profiel   

Ik ga volgende week mijn eerste lesje nemen na ongeveer 9 jaar engels rijden en 1 jaar mennen. Dus ben heel erg benieuwd en heb er heel veel zin in!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-13 13:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 594 [ 14834 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 594  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen