[HK]Startende westernruiters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:47

Mij ook xDenies, als je een zadel koopt laat je gewoon de zadelpasser komen en zadels passen, en kies je uit de passende zadels (als er al keuze is uit meerdere passende zadels, wat ik betwijfel) de kleur die jij het leukste vindt.

Eerst kleur of merk kiezen en dan een zadel vinden die past, zo werkt het helaas niet. Als je een paard hebt die een standaard QH boom past heb je meestal iets meer keuze, maar zeker als je een ander type paard hebt moet je je gewoon aanpassen aan wat je vindt. Geloof me, een passend zadel vinden voor je tinker zal al moeilijk genoeg zijn zonder dat je selecteert op kleur.

Daarbij, op een zwartbonte tinker lijkt een bruin zadel mij juist heel leuk :)

_Luce

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-06-11
Woonplaats: Katwijk

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:51

Aanstaande vrijdag weer een lesje bij Country Stables, erg veel zin in!

Pintopini
Berichten: 384
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 00:26

hey _Luce vergeet je dan net om je cap mee te nemen!!!! Zag m van de week liggen!
En heel veel plezier toegewenst!!!

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:31

Minx2000 schreef:
Nouja het paard is zwart-wit, al zijn andere spullen, hoofdstel etc. mijn hoed/cap/laarzen/chaps etc. Dan vind ik een bruin zadel niet mooi :P We hebben altijd een zwarte nevada gereden maar om mijn hele zadelkast leeg te halen en alles te vervangen door bruin vind ik ook weer zo iets :P


Ik heb Evelien laten komen toen der tijd. Alle tweedehandjes gepast, er was er 1 die wel goed lag een mooie bruine, en 1 die perfect lag en die was lelijk. Naast het feit dat hij echt foeilelijk was, zat ie ook nog eens niet lekker.

1 keer raden welke ik genomen heb.......juist.

Rug van je paard gaat ten allen tijden boven jou gemak, but thats my opinion.

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:38

Meld me ook, na een jaar lang 2x in de week western te hebben gereden heb ik nu besloten om mijn 'jonkie'(hij is 3) volgens western methode door te laten rijden

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:35

Ik sta zondag bij de reiningles :) Het westernrijden heeft even stil gelegen (uit luiheid, gemakkelijkheid,...) gewoon mee gaan rijden in de dressuurles met mijn zus :o

payton
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:20

nou zal mezelf ook eens toevoegen,
Na een heerlijke vakantie in Canada ben ik in aanraking gekomen met het western rijden.
Dit beviel me zo goed dat ik nu een les heb besproken om te gaan kijken van hoe en wat.
Ik heb jarenlang eigen paarden gehad maar eigenlijk alleen engels gereden.
het viel me gelijk op met het opstappen dat het paard zo op je mondelinge reactie reageert ipv je teugels aan te nemen.
Dit paardje was wat zenuwachtig en hoe korter ik de teugels pakte hoe zenuwachtiger ze werd. een hele omschakeling om ook echt controle te hebben met een lange teugel.
Hebben meer mensen hier ervaring mee?
moet morgen bellen voor mn eerste les bij de cowgirl ranch.. hebben jullie nog tips voor andere plekken?

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:03

Controle, ook aan lange teugel, was voor mij ook wennen. Langzaam loslaten en dan best verrast zijn als je paardje met losse teugel en een heel klein beetje contact ook mooi loopt en reageert op je handen. Ik vind het wel fijner zo dan dat bijna constant vasthouden in dressuur. Natuurlijk gaat daar wel veel werk aan vooraf.
Ik heb vandaag een eerste reiningles gehad, en het was echt leuk! Vooral gefocust op spinnen, vierkanten rijden,...

Pintopini
Berichten: 384
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:14

@payton weet anders in de regio nog country stables op grens Wassenaar/Leiden of lone star bij Alphen. Maar weet ook niet waar je ambitie ligt qua westernriding! Maar wens je heel veel plezier!

payton
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:16

vind het wel spannend, weet niet zo goed wat voor disciplines er zijn en wat het precies in houdt..

Pintopini
Berichten: 384
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:27

Als ik jou was op Wikipedia kijken welke disciplines er allemaal zijn en gewoon voed met de basis aan de slag! Daarna kan je altijd kijken zelf ben ik redelijk all round maar paardje gewoon niet geschikt voor reining en ligt mijn passie niet. Je moet gewoon kijken waar jij jezelf prettig bij voelt. En zo ook met waar je les hebt! De een kan weglopen met iemand terwijl een ander geen klik voelt!
Gewoon gaan proberen! Wie weet heb je de stal gevonden voor jou!

payton
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:24

Nou heb proefles gereserveerd, Ga bij 2 verschillende hier in de beurt rijden en kijken waar het mij het beste bevalt. wordt een hele nieuwe ervaring aangezien ik nooit echt manege lessen heb gevolgd laat staan western. heb er onwijs zin, heb ook even op wiki gekeken en daar was veel informatie te vinden.
ik wist niet dat er zoveel verschillende takken waren in de western. we moeten nog maar gaan ervaren wat het beste bij mij aansluit.

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:54

Ooh, ik heb dit hele topic gemist :D
Ik ben in januari van dit jaar overgestapt op western met mijn haflinger. Dat is een goede zet geweest! Zowel paard als ik vinden het onwijs leuk. Hadden we veel eerder moeten doen :D

Marjella64
Berichten: 1
Geregistreerd: 13-08-11
Woonplaats: 's Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:30

iets afleren is veel lastiger dan aanleren maar Westernrijden is super relaxed

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:19

Hoi! Ik meld mij hier ook maar eens. Ik ben sinds kort ook begonnen met western lessen bij Veca stables in Beverwijk. Ik heb ook eerst jaren Engels gereden. Toen ik begon met studeren ben ik gestopt met rijden, maar het begon dit jaar toch weer te kriebelen maar de standaard dressuur manege lessen had ik ook wel gezien eigenlijk, en toen kwam ik deze western manege tegen. Gelijk proeflesje gedaan en het beviel mij gelijk al 10 keer beter dan dressuur. Het is nog steeds af en toe wel een omschakeling maar het gaat steeds beter, en het belangrijkste: ik vind het super leuk! :)

FleurVerona

Berichten: 70
Geregistreerd: 03-11-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:16

Ik meld me hier ook! Ik heb zo'n tien jaar lang alleen maar engels gereden en rij nu sinds een paar maandjes ook western daarbij en ik vind het helemaal geweldig! Daarnaast heb ik ook het geluk dat ik op een hele leuke stal rij. Ik heb net een les gehad op een echt reining paard en dat was wel heel gaaf zeg. Mag meteen vaker komen om dit paard te rijden, dus dat gaan we zeker doen :D
Maar ik raad het iedereen aan om western is te proberen!

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:41

Wat leuk zeg! Bij welke manege rij je? :) Ik vind het ook super leuk en die zadels zitten ook zo lekker vind ik, mijn houding was ook vreemd genoeg een stuk beter dan op een dressuur zadel.

Ik wil binnenkort ook maar eens western rijlaarzen gaan aanschaffen, want ik rij nu nog steeds in dressuur outfit eigenlijk. Maar ik zag dat ze best prijzig zijn! Waar hebben jullie je western rijspullen gehaald?

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:43

Mijn rijlaarzen komen bij Evelien van EuroHorse vandaag. Degene die ik wilde waren 140.- als het goed is. Maar mijn vriend had ze voor 100 euro :)

FleurVerona

Berichten: 70
Geregistreerd: 03-11-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:08

Ik rij bij Western Stable Beau Dandy's in Woudenberg, is echt een hele leuke stal :)
En die zadels zitten idd echt geweldig. Ik heb alleen af en toe de neiging om nog wat te rechtop te zitten, vanuit de dressuur, terwijl je bij western juist wat meer echt achterop je kont moet zitten zeg maar. Maar het gaat steeds beter :D

En ik heb eigenlijk precies dezelfde vraag, ik wil namelijk ook een keer western rijlaarzen kopen, maar ik zou niet weten waar, maar ik zal dat EuroHorse dan is opzoeken.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:14

Country Mill in Nijkerk verkoopt ook laarzen.

FleurVerona

Berichten: 70
Geregistreerd: 03-11-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:16

Ja, daar zou ik idd ook even moeten kijken, bedankt!

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:14

Weten jullie toevallig ook een winkel in Noord Holland? :) Wat zijn die laarzen in Nederland trouwens duur, ik had per ongeluk een Amerikaanse site aangeklikt en die hebben echt vet mooie laarzen voor eigenlijk een prikkie haha. :P

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:20

Ik moet ook nog zoeken naar laarzen, maar mijn ouders gaan wsl eerst alles voor volgend jaar willen regelen (gaan studeren kost al genoeg geld!). Maar ik zoek dus ook naar niet al te dure, hoewel het natuurlijk wel kwaliteit moet zijn.
Ik vind de zadels ook veel beter zitten dan dressuurzadels.
Wat houding betreft, zitten jullie echt meer met je voeten naar voor dan bij dressuur? Omdat je dat soms wel ziet op filmjes en zo, maar mijn lesgeefster er nog niets van heeft gezegd.

FleurVerona

Berichten: 70
Geregistreerd: 03-11-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:39

Nou, bij de dressuur is het echt rechtop zitten, handen stil, benen lang, vooruit kijken. Ik heb het gevoel dat het bij de western allemaal niet zo nauw komt, daar moet je juist wat verder achterop je kont zitten, echt op je 'kontbotjes' zeg maar en vaak zie je mensen wat meer 'onderuit' gezakt zitten als je het vergelijkt met dressuur. Verder kan je ook veel vrijer bewegen met je handen, omhoog, omlaag, opzij.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:43

Op mijn zitbeenknobbels zitten moet ik sowieso op letten, dat deed ik dressuur nog niet genoeg. Ik moet er echt op letten, als ik me concentreer op mijn paardof gestresst ben, zit ik meteen weer te veel naar voren. Maar dat is vooral heel veel oefenen denk ik :)