[HK]Startende westernruiters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:23

Dat het volgens hun regels moet is niet erg, mits het haalbaar is. Ik vraag ze alleen om tips over 'verplichte' onderdelen en patterns en misschien om alles in goede banen te leiden. Een jury heb ik, mijn instructrice is officieel jurylid, ben alleen even kwijt van welke organisatie.. Ik ben zelf geen lid van de WRAN en een wedstrijd via hun organiseren lijkt me dan sowieso lastig haha!

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:35

Vandaag weer wedstrijd gehad en een enorme stap vooruit gezet. Mijn trainer was er met losrijden bij. Dus oortje in en hij heeft me heel fijn kunnen begeleiden. Daardoor veel meer rust erin. Ik had ingeschreven voor de ranch riding en de reining. Puur voor de kilometers. De ranch riding hebben we heel rustig gereden. Echt op tempocontrole. Hij trok 1 keer wat aan op de uitgang, maar ik kreeg hem meteen terug. Verder was het vooral heel braaf en tam. Daarom geen hele hoge score, maar wel een plaatsing en lintje. En dat was helemaal prima :D
Dat tempo komt nog wel een keer. De reining ging ook wel okee. Tussendoor met losrijden nog even wat controle verloren, maar wel weer terug gevonden. De reining zelf trok hij even op de rechtercirkel weg, waardoor ik hem iets eerder weer in moest zetten en zo naast de middenmarker terecht kwam. Flinke strafpunten, maar daardoor wel weer controle. Voor Jims doen aardige spins op slakkentempo en hij stopte keurig. Rollback was okee en de back up ging ook vrij soepel. En weer een plaatsing. Maar vooral: van mij :D

Ik ben een tevreden mens. En nu uitgeteld op de bank. Het is niet alleen voor paardlief intensief :O

annelot

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Opperdoes

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:07

Hier een heel fijn NK gehad afgelopen weekend.
2e in de halter, 2e in de longeline, 4e in de in hand trail en 4e en 5e in de showmanship.
Buck heeft zich super gedragen!
We moeten lekker vaak wat gaan doen en zo mijn zenuwen de baas te gaan worden

Afbeelding

Afbeelding

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:16

Wat een mooie resultaten behaald hier!

Annelot, dat bekkie van je paard op de laatste foto is echt schattig haha!

Ik ga mijn paard verhuizen. Mijn stal heeft besloten om de paarden maar binnen te houden voor de winter en dat accepteer ik niet. De reden? Dan hoeven ze niet door de regen en de modder te lopen om de paarden naar binnen te halen. De weides zijn nog prima, voor een kleigrond dan. Een plasje aan het eind van de weide en modder bij de poorten. Soms dan is er een paard die niet vlot genoeg naar de weide loopt en dan moeten ze daar weer achteraan. Tja, je werkt op een stal of niet, hoort er nu eenmaal bij.

Dus ik ga hem een stukje verderop verhuizen naar een stal waar hij 24/7 buiten kan staan en buiten lekker hooi krijgt. Of snachts een stalletje en dan staat hij van half 9 tot 16;00 buiten en in de zomer een paar uur langer. Ik twijfel nog welke van de twee ik ga doen.

DubbelFun

Berichten: 88863
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:22

Je zou denken dat een kleine investering om de grond bij de poorten te verbeteren handiger is.

_Reneee

Berichten: 5791
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:28

Die van mij zijn zo opgeknapt van 24/7 buiten. Zou nooit meer anders willen :)

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:50

Hier ook 24/7 buiten. Heerlijk! Nu staat de mijne wel op een paddock paradise. Geen gras, maar wel zo goed als onbeperkt hooi. Verharde paddock, zandpaddock, loopstal, stabiele kudde. Zo fijn!

Wat leuk annelot! Knap paard is het toch! En gefeliciteerd!
Hier staan mijn foto's: [WN-ITP] Alpenquarter Jim @ Indian Summer Show Bergschenhoek

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:03

DubbelDun schreef:
Je zou denken dat een kleine investering om de grond bij de poorten te verbeteren handiger is.


Dat heb ik ze al zo vaak gevraagd of aangegeven :\ Dat het oneindig makkelijker wordt als ze het stukje bij de poorten verharden. Maar dan zeggen ze: als je niet tevreden bent ga je toch lekker weg?

Zelfde met schuilstallen.. Die hebben ze ook niet en ze staan op een open weide zonder bomen.

DubbelFun

Berichten: 88863
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:47

Nou dat is haast een 'uitnodiging' om, te gaan :D En als je beter kunt moet je dat doen. Stalhouders die zo omgaan met hun klanten verdienen ze niet.
Het is ook tamelijk onzakelijk want als de paarden langer op het land kunnen blijven hebben ze ook minder onkosten en werk aan de stallen.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:35

Veel in de stallen zijn ze toch al niet :P De eerste voerbeurt is om 0900 en de laatste om 1600. Geen idee wat ze in de tussentijd doen want de stallen worden maar eens per week uitgemest :') Als ik 'savonds (2000 uur) op stal kom vul ik altijd nog een hooinet en die heeft ie sochtends bijna op.

Oftewel, blij dat ik ga!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102239
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:53

Goed besluit om te verhuizen!

DubbelFun

Berichten: 88863
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:03

Om 16 uur de laatste voerbeurt al, arme paarden. Dan staan ze dus 16 uur zonder eten !! Terwijl door DA's wordt aangeraden ivm darmverkleving en koliek een paard niet langer dan 10/12 uur zonder eten te laten staan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102239
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:04

Oh dat had ik niet gelezen...dat vind ik niet normaal. :n

En 10/12 uur zonder eten vind ik al abnormaal lang...

DubbelFun

Berichten: 88863
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:06

Met de nacht er tussen zit je daar al snel aan. Ik ben iig niet van plan om 's nachts om 3 a 4 uur de paarden nog een keer eten te gaan geven :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102239
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:26

Je kan toch hooinetten ophangen?

DubbelFun

Berichten: 88863
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:31

Die hebben ze al :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102239
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:57

Maar als je 's avonds afvoert kan je toch nog een paar netten ophangen? Met 3 netten van 6 kg moeten ze toch wel vrij ver komen...

DubbelFun

Berichten: 88863
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:36

Die van mij kunnen niet onbeperkt eten. Dus ze doen het met 4 hooi-voerbeurten per dag. Overigens krijgen ze met de laatste voerbeurt wel 1,5x de normale hoeveelheid.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27987
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:33

Hier ook 24/7 buiten en heel erg tevreden mee. Wij zitten gelukkig op zandgrond waarbij plassen maximaal een dag staan en dan al weer wegtrekken. Plus ik sta bij een particulier en das ook erg prettig. Heb op twee grote stallen/maneges gestaan maar als t ff kan noooooit weer :n

Ik hoorde zelfs laatst een streefgetal van maximaal 4 uur zonder ruwvoer...? Dat lijkt me vrij irreëel, hoewel dat overdag bij ons nog wel zal lukken, maar de nacht niet nee.

DubbelFun

Berichten: 88863
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:51

4 uur is zodat het maagzuur niet de overhand krijgt en aldoende problemen kan veroorzaken.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:40

Ik heb een slowfeeder hooinet waar 12kg in gaat. En hij krijgt er straks twee van me in de tussentijd dat hij hier nog staat voordat we verhuizen. Daar doet hij wel een paar uur mee en met twee al helemaal. Toen ik hem nog helemaal zelf deed vroeger kreeg hij zijn nacht-hooinet om 23:00 (laatste ronde met de hond wandelen), en sochtends voor school vulde ik zijn hooiruif/slowfeeder in de weide met een klein baaltje voordat hij de weide in ging om half 8. Dat had hij nog niet helemaal leeg als ik dan terug kwam van school. Om 20:00 ging hij op stal en dan begint alles weer van voor af aan :)

Ik probeer dat zoveel mogelijk te evenaren op een stal. De weide op de nieuwe stal ligt op verhoogde kleigrond, op een heuvel dus gelukkig niet heel drassig. Al moet ik altijd wel uitkijken met zijn weke hoeven (welkom rotstraal..) en gevoeligheid voor schimmels in zijn hoeven.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:59

Mijn welsh a had ik ook 24/7 buiten en die werd alleen maar onrustig op stal (kon niet over de deur heen kijken). Maar met mijn nieuwe paard merk ik dat hij erg blij is om met het slechte weer/de nachten op stal te staan. Hij ligt bijvoorbeeld languit in de stal, wat hij op de weide/paddock niet deed.

Daarnaast merk ik met die langdurige regen dat hij meteen erg gevoelige spieren kreeg op zijn rug, ondanks regendeken en schuilstal. Als je zijn rug poetst, kromp hij helemaal ineen. Nu hij in de nachten op stal staat is dat weer helemaal over.

Ik denk dus dat het per paard verschilt waar ze het goed op doen.

_Reneee

Berichten: 5791
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:04

Ik heb een hooitas waar 12 kg in kan, die krijgen ze 's nachts en overdag een gewoon hooinet. Ze staan nu op vlas, maar ga de schuilstal vol stoppen met stro zodat ze echt altijd wat te knabbelen hebben.

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:59

Stro werkte bij ons ook goed inderdaad. Wij mengden het met het hooi. Wij hadden wat rijker hooi, dus die combi werkte heel fijn.
Ik ben vorig jaar verhuisd en op mijn nieuwe stal hebben ze een hooistation met slowfeeder net. Daar gaat een hele baal in. Ideaal :j
Afbeelding

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:20

Wat een mooi plekje is dat Amanda! Erg fijn zo'n hooistation op verharde grond.