Mezelf en paard omscholen een goed idee? (omg Doetinchem)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Mezelf en paard omscholen een goed idee? (omg Doetinchem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 20:31

Hoi iedereen!

Ik heb al jaaaaren een fascinatie voor de westernsport echter heb ik hier nooit iets mee gedaan. Voor aanschaf van mijn huidige merrie wilde ik graag eerst wat westernlessen nemen om te kijken of ik niet een westernpaard moest aanschaffen ipv een Engels beleerde. Ik ben namelijk ook vrij klein (1.58) en rij veel makkelijker weg op kleine maatjes. Uiteindelijk kwam ik mijn huidige paard een paar maanden voor ik plande wat aan te schaffen op mijn pad en gezien ik dus nog steeds niet had gekeken of ik western leuk vond en zij 1,58 is heb ik haar Engels beleerd.

Inmiddels is dit ook weer dik 6 jaar geleden, maar de fascinatie komt toch steeds weer bij me terug. Diep van binnen weet ik zeker dat ik direct verkocht ben namelijk. Ik woon nu in Doetinchem (eerst in Amsterdam) en moet nu dus weer opnieuw opzoek naar een plek waar ik kan proefrijden. Ik wil voor mezelf dus onderzoeken of ik niet blijer wordt van westernrijden, maar ook of het misschien te doen is mijn merrie om te scholen, gezien ik denk dat ook zij hier veel gelukkiger van wordt dan dressuur.

Nu.. Waarom dit berichtje?

- ik woon inmiddels in de Achterhoek (Doetinchem) en heb geeen idee of er hier in de buurt lessen te volgen zijn. Heb wat gegoogled maar verder dan 1 stal in Barchem kom ik niet.
- ik benieuwd ben naar de mening van jullie of het uberhaubt zin heeft te onderzoeken of ik mijn merrie kan (laten) omscholen. Ze is 8 jaar en ik denk dus wellicht te groot, 1.58. Het is wel meer een pony dan een paard, qua beweging en qua bouw. Haar benen zijn iets te kort voor haar lijf haha. Ik rijd haar recreatief, voornamelijk dressuurmatig, maar ook vaak zonder zadel of zelfs alleen met een halstertje de weg op. Vroeger deed ik ook wel horse agility met haar en obstakeltrainingen.

Ik heb 2 veulens van mijn merrie gefokt waaronder 1 van een ponyhengst, als de western bij mij aanslaat en bij mijn merrie niet dan zou ik graag nog een veulen met haar fokken gericht op de western.

Allemaal vast bedankt voor de hulp :)

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Mezelf en paard omscholen een goed idee? (omg Doetinchem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:29

kiowa in duiven bij arnhem, is een westernmanege

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:38

Welke kant wil je op binnen de Western? Dat kan ook nog verschil maken.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:51

mairead schreef:
Welke kant wil je op binnen de Western? Dat kan ook nog verschil maken.

Dat en hoe 'zwaar' je eventueel wedstrijden wil gaan rijden.
In principe kan namelijk elk paard wel worden omgeschoold tot westernpaard, zelfs muildieren doen het leuk. Al zal je met bv een goeie Haf wel alweer een stukje verder komen dan met bv een Clydesdale (al zou ik die wel heel erg graag eens een goede sliding willen zien maken, volgens mij rammelt dan al het glaswerk van de plank en het lijkt me briljant om te zien :D ) maar als je echt voor goud gaat blijven de bekende western rassen toch het beste. Eigenlijk net als met bv dressuur, zeg maar, waar je dan nog het beste met een warmbloed uit de voeten kan.
Als je gewoon voor de recreatie gaat en misschien af en toe voor de gein een wedstrijdje maakt het dus echt niets uit.

Verder klinkt je paardje best wel goed, zeker om mee te beginnen. Nog niet zo heel oud, niet al te groot, 1,58 is echt nog geen kasteel, ook niet tussen de western paardjes, met wat je al met haar doet zal ze vast al lekker koel in de kop zijn (al hoeft dat ook nog niet eens, ik ken ook zenuwachtige Quarters) en makkelijker nieuwe dingen kunnen oppikken en een paard met 'ponypootjes', tja...dat is mijn vzpaard, een Quarter merrie, ook. En die bakte weliswaar vrij weinig van de reining maar in de pleasure en trail deed ze het best aardig en als recreatiewesternboshobbelknol scoort ze nog steeds een dikke 10.

ninji

Berichten: 295
Geregistreerd: 01-12-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:52

Pferdenhof Montferland is ook erg leuk. Ik heb daar zelf vroeger ook een paar westernlessen gehad op één van hun paarden, mensen zijn erg aardig daar en de paarden staan in een énorme wei met z'n allen :)
(Toevallig trouwens, we wonen in dezelfde plaats. :D)

Edit; verkeerde naam ingetypt :=

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:58

recreatiewesternboshobbelknol

_O- Pluizebolpum

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Re: Mezelf en paard omscholen een goed idee? (omg Doetinchem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 22:51

wow dat zijn al een hoop meer reacties dan ik had verwacht! Bedankt allemaal :)

Ik heb echt nog geen idee welke kant in op willen binnen Western, eerst maar eens kijken of het bevalt. Ik moet me zelfs nog goed inlezen hoe het allemaal heet. In elk geval trail lijkt me erg leuk nav de obstakeltrainingen. Reining lijkt me ook ontzettend gaaf, maar daarvan verwacht ik niet dat mijn paard op ponypootjes het gaat redden.
Of ik ook mee wil gaan doen met wedstrijden, hangt helemaal van de situatie af. Ik heb wel gestart, maar op het moment niet veel behoefte aan en dit is zeker geen must voor mij.

Thanks ook voor de tips mbt de stallen, ik ga ze beide even googlen, Duiven is goed te doen voor mij en Montferland is daar dacht ik om de hoek.

Caro is nu een recreatiedressuurspringknuffelboshobbelkinderpony, dus daar kan ik vast een recreatiewesternboshobbelknol van maken :)

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Mezelf en paard omscholen een goed idee? (omg Doetinchem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:28

De stal in barchem is verhuisd naar markelo. Leuk dat he je mogelijkheden aan het bekijken bent!

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 23:19

Les bij Petra Rösler, http://paardvriendelijkrijden.nl/instructie.html.
Zij is van origine westernruiter, maar geeft ook engels ruiters les. Door haar lessen rij ik nu zowel western als engels. Veelzijdige lessen, heb veel van haar geleerd. Gelukkig heb ik nu weer een paard, ga haar binnenkort weer vragen voor les.

Pferdehof Montferland kun je ook terecht met je eigen paard, ze geven amper nog lessen op hun paarden.
Het zadel wat er op ligt bepaald niet welke stijl je rijdt, zadel kun je altijd nog aanpassen. :D