Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Waar western leren rijden zonder eigen western paard (LB)

 
Profiel   

Hallo,

Zoals de titel al aan geeft ben ik op zoek naar een stal waar westernlessen gegeven worden in Limburg (omgeving Roermond/Heerlen).
Omdat mijn paard niet western geschoold is zoek ik een stal waar ik een paard van daar mag rijden.

Omdat ik een beetje aan het twijfelen ben of ik de tak die ik nu doe wel nog leuk vind of dat ik het over een andere boeg wil gooien, wil ik graag een paar westernlessen doen om te kijken wat mijn gevoel daarbij is.
Ik ben al wel wat rond aan het kijken geweest maar ik weet gewoon echt niet welke stal goed is en welke stal aangeraden word. Ik wil namelijk wel graag meteen de goede dingen leren. :D

Ohh overigens sorry als dit niet goed staat hier!

Groetjes, Marlies
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-16 10:37 



 
Profiel   

In Asenray zit our little farm. http://www.ourlittlefarm.nl/
Ik ben daar begonnen met rijden voordat ik mijn eigen paard kocht. Echt een aanrader.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-16 10:39 



 
Profiel   

Ik weet niet of Weert te doen is? Daar sta ik met mijn merrie op BlueStables, begin januari hebben wij weer een Reining Clinic van Tom Calie en dat is echt een goede met heel veel verstand er van. Als je 'op tijd' bent kun je op de lespaarden mee doen. Maar uiteraard is niet ieder lespaard er geschikt voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-16 11:01 



 
Profiel   

Hier in de buurt is heel moeilijk, zeker zonder eigen paard.
Hagenbeck kan ik zeker niet aanraden.
TC is echt koeien gericht en leuk als je met koeien wil spelen, maar als je (technisch) wil leren rijden heb je daar ook niks aan.
Probleem is gewoon die de meeste goede trainers zich richten op wedstrijden, trainingspaarden en lessen geven aan mensen die wedstrijdgericht rijden en dus eigen paard hebben.
In limburg zit alleen Jurgen Pouls verdere ben ik erg tevreden over maar heeft ook geen lespaarden en puur reining gericht.

Enige die ik goed vind en lespaarden (1 volgens mij dus ook beperkt) heeft is Anne Grether. Maar die zit wat verder weg voor je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-16 23:15 



 
Profiel   

Ik weet niet of het nog relevant is en of je nog zoekt maar niet ver van Roermond is Will's ranch (Heibloem). Stuk relaxter dan Hagenbeck is mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-17 14:25 



 
Profiel   

[ img ]


Hallo wij kunnen onse ervaring wel delen over hagenbeck... wij kunnen deze absoluut aanraden de lessen worden goed en relax gegeven op goede lespaarden die bij de berijder past. Het is een relaxte stal met een rustige sfeer en een gezellige saloon. Wij lessen hier zelf ook sinds begin december en we kunnen echt alleen maar positief zijn. Het valt ons op dat veel hier negatief zijn over hagenbeck maar meteen erbij schrijven dat ze zelf niet de ervaring hebben en alleen van horen zeggen. Nu eens een reactie van ons die wel weten waar ze over praten. Wij zijn hier met een angst voor paarden gekomen en deze angs was binnen no time verholpen door de goede begeleiding van sonja hagenbeck en haar crew. Wij zijn echt zeer tevreden over de stal en de paarden waardoor we zelf ook een paard gekocht hebben. (zie foto) onze nikita)
Grtjes lenny en robert

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 21:34 



 
Profiel   

Hoi!

Ook ik heb lang gezocht in Limburg naar een fijne plek voor western lessen. Ik ben ooit begonnen bij Wills ranch in heibloem. Ben bij T&C geweest, Blue Stables in Weert en Hagenbeck in wijnandsrade. Ik zal mijn ervaringen even op een rijtje zetten.

Wills ranch.
Mindere punten
- weet niet hoe het nu is, maar 3 jaar geleden hadden ze nog alleen een buitenbak, zonder drainage. Dus op regen dagen heb je in de regen en modder les.
- ik vond de lessen vrij prijzig en je hebt niet echt de verschillende disciplines duidelijk. Ook omdat de mensen niet in de verschillende disciplines getraind zijn. Will weet wel veel van horsemanship, maar Karen is Engels getraind en dat merk je toch wel in de lessen.

Positieve punten:
- Will geeft echt super les en is een echte horsemanship man. Je kan ook een horsemanship weekend doen. Is echt de moeite wel waard.
- na elke les wordt er uitgereden in de bos. Wat een luxe! (Maakt de les prijs weer wat minder erg)
- leuke zelfgebouwde saloon met prettige sfeer.
- zowel Will als Karen werken ontzettend hard om je een mooie ervaring te geven met hun zelfgefokte paardjes.
Prachtig gebied waar je mooie buitenritten kan maken. Ben er altijd met veel plezier gekomen.


T&C
Minder punten:
- Ik vond het extreem chaotisch in m'n eerste les. In de bak werden twee paarden getraind. Mensen reden op hun eigen paard en lespaarden door elkaar. 1 meisje reed voor het eerst op haar hengst door de bak (!?!) dus die vloog alle kanten op. Kan niet zeggen dat ik me erg relaxed voelde.
Ook mijn tweede les ging zo waardoor ik verder ben gaan zoeken.
- Zijn alleen cutting gericht.

Positieve punten:
- Tim geeft goed les en kan je wel goed geruststellen.
- Leuke saloon.
- nette stallen.


Blue Stables
Mindere punten:
- geen quarter of paint te bekennen om op te lessen... vond ik wel erg jammer want in mijn ogen zijn dat toch wel dé western paarden. Had als ik me niet vergist op een Tinker m'n proefles (een tinker! ...) (sorry mensen met tinkers! Niet boos worden, vindt het prachtige paarden, alleen niet voor mij)
Hij was overigens wel heel goed reining getraind. Wist precies wat ie moest doen.
- mijn algemene indruk was dat ze toch wat meer op Engels georiënteerd zijn dan echt de western. Maar dat is wel gebaseerd op 1 open dag en 1 proef les.
- donkere stallen

Positieve punten:
- ligt in een mooi bosrijk gebied, super voor buitenritten.
- de reining op de open dag zag er zover ik er verstand van heb mooi uit.
- mooie binnenbak.
- lessen zijn prettig geprijsd


Hagenbeck
Na aardig wat rondgekeken te hebben in Limburg ben ik uiteindelijk hier blijven hangen. Dus mindere punten heb ik eigenlijk niet..

Wat ik er van kan opnoemen is het volgende
- het is een trainingsstal en geen manege waardoor de paarden die voor de lessen gebruikt mogen worden allemaal super getraind zijn en je dus heel veel kan leren van ze.
- de lessen worden mijn inziens heel goed gegeven door Sonja en Emile. Sonja geeft de gevorderden les, zowel in reining en cutting. Ze heeft zelf op hoog niveau in beide disciplines gereden. Dus die weet wel waar ze over praat.
Emile verzorgd de beginners lessen en geeft les in pleasure en trail. Ontzettend rustige man die altijd de tijd neemt om je alles uit te leggen. Ook hij beoefend verschillende disciplines van de western sport.
- voor een meerprijs kan je les krijgen (met je eigen paard) van Santino Hagenbeck. Hij is de trainer van de paarden en heeft zowel reining als cutting gedaan. Houd zich momenteel vooral bezig met cutting en behoort ook tot de beste van Europa hierin.
- de lessen van zowel Sonja als Santino zijn wel pittig. Dat betekend dat je wel een beetje tegen feedback moet kunnen. Het is uiteindelijk allemaal bedoeld om je rijstijl beter te maken voor jou en je paard. Mensen kunnen daar wel eens over vallen maar ik kan het alleen maar als super positief benoemen.
- 1 binnenbak die vanuit de Saloon bekeken kan worden. Erg leuk en lekker eetcafé in de saloon die sinds kort door andere mensen gerund wordt.
- 1 enorme prachtige arena die voor wedstrijden en lessen gebruikt wordt. Een genot om daarin te rijden.
- mooie stallen
- mogelijkheid om in verschillende disciplines getraind te worden.
- erg prettige sfeer en leuke mensen, zowel de leraren als de leerlingen.
- mooie landelijke omgeving voor buitenritten.

Ik heb hier uiteindelijk m'n eigen paardje gekocht waar ik nog steeds superblij mee ben *\o/*

Ik hoop dat dit iets toevoegd aan de zoektocht naar een leuke en goeie westernstal in Limburg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 00:54 



 
Profiel   

Fijn dat er ook positieve berichten zijn, elke stal heeft natuurlijk goede en slechte kanten,
een stal zonder mindere punten bestaat volgens mij niet :n en alles is altijd persoonlijk en een moment opname.

In ieder geval welkom op bokt angemel en lenny

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 11:48 



 
Profiel   

Angemel, wat een mooie genuanceerde beschrijvingen. Complimenten.
Ik was erg kort in mijn berichtje eerder wellicht.

Jouw beschrijvingen herken ik wel goed. Als je op prestatie gericht (competatief) Western wil leren rijden ben je bij Hagenbeck naar mijn idee goed af. Juist door die prestatiedrang vond ik het minder relaxed, zoals eerder beschreven. Het paste gewoon minder bij wat ik zocht.

Bij Will ligt nu de fundering voor een 30 bij 60 overdekte bak die binnenkort zal verrijzen trouwens. En dat buitenrijden, zalig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 12:43 



 
Profiel   

Ravencat, dankjewel. Had der ook m'n best op gedaan haha. Je kan wel stallen gaan afvallen maar dat heeft mijn inziens geen nut. We zijn al met zo weinig in de western sport dat het juist belangrijk is dat we het mooie van deze manier van rijden in de schijnwerpers moeten zetten. En iedere stal zal voegt hier op zijn manier toch iets aan toe.
Misschien leuk voor alle western ruiters hier op bokt (ook voor de Engelse ruiters trouwens).
22 en 23 april zal bij Hagenbeck de zogenaamde Hagenbeck cup gehouden worden. Deze is erkend door de NCHA USA. Hartstikke gaaf om ook als niet competitief ruiter de verschillende disciplines in de western sport te zien.

Eigenlijk vind ik het ook wel wat voor de eigenaren van andere western stallen om eens te komen kijken. Misschien kunnen we onderling wel mooie vriendschappelijke competities houden in onze mooie provincie. *\%/*
Maken we van Limburg een western provincie! :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 18:45 



 
Profiel   

Ravencat, wel gaaf dat ze die overdekte bak binnekort hebben! Zal een mooie aanwinst zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 18:47 



 
Profiel   

Hagenbeck Stables, een plek waar je met respect voor de paarden en in kleine groepen kunt leren western rijden. Je kunt binnen èn buiten rijden in een super omgeving. Er wordt veel zorg en aandacht besteed aan de paarden; de eigenaresse is notabene dierenarts. Bij deze trainingsstal kun je doorgroeien en je richten op een discipline, bijvoorbeeld cutting of reining. Bovendien is er een supergezellig eetcafé in een echte saloon!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-17 21:57 



 
Profiel   

Met alle respect, dat registreren op een forum om er 1 enkele superpositieve reclame-achtige post te maken werkt bij mij altijd een beetje averechts....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-17 22:06 



 
Profiel   

Ik begrijp je reactie Hobbyhorse. Ook ik heb me aangemeld op Bokt.nl om een reactie te plaatsen ook al ben ik helemaal niet thuis in het plaatsen van berichten op forums. Misschien is dit wel de manier om de Western sport onder de aandacht te brengen bij een grote groep mensen :). Zelf rij ik ook bij Hagenbeck Stables en ik denk dat ik mede namens mijn stalgenoten spreek als ik zeg dat we graag willen dat de sport groeit. Er is hier ruimte voor wedstrijdruiters maar ook voor recreatieruiters met of zonder eigen paard en dat vind ik positief.

Zoals je zelf al aangaf heeft iedere stal goede en slechte kanten en dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Angemel heeft al een aantal punten uitgebreid uitgewerkt en deze geven een goed beeld. Daar sluit ik mij dan ook bij aan.
Ik ben zelf heel tevreden over alle faciliteiten die geboden worden maar wat voor mij extra belangrijk is, is de grote buitenarena. Je hebt hier naast de kleinere binnen arena altijd de ruimte en vrijheid om te rijden en dat is naar mijn ervaring niet overal zo.

[ img ]

Dus dit is misschien nog een positieve reactie maar ik hoop dat iemand die op zoek is naar een westernstal voor lessen of stalling zeker contact op neemt. Wij zullen er in ieder geval heel blij mee zijn wanneer zich nieuwe mensen aansluiten :).

Hope to see you all the 22nd and/or 23rd of April *\o/* !!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-17 12:00 



 
Profiel   

Halloo,

Vandaag heb ik mijn 1e westernles gehad. Ik dacht misschien vinden jullie het wel leuk dat ik mijn ervaring met jullie deel.

Samen met 2 andere stalgenootjes (beide 2 ook engels rijdende) hebben we vandaag een les gehad bij Hagenbeck.
We hebben een hele leuke en leerzame les gehad. Met engelen geduld heeft Emiel ons les gegeven, Want jeetje het sturen vooral is toch wel een beetje anders hihi. Ik moet zeggen dat het toch wel een hele omschakeling qua rijden is. Maar ook meteen dat ik het een onwijs leuke ervaring vond die ik nog vaker hoop te gaan doen en uiteindelijk zelfs nog wel mijn kwpn'er om te scholen naar western!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-17 18:10 



 
Profiel   

nog even over hagenbeck (wel apart dat er ineens een hele fanclub hier kwam opdagen haha).

mijn mening:
nadat ik bijna 15 jaar uit de sport was ben ik hierheen gegaan om het weer een beetje op te snuiven. samen met een collega die het western wel eens wilde uitproberen.
er was toen een leuke groep mensen, waarbij je je welkom voelde en er was een goede sfeer. daar is niks over te zeggen!

Sonja is een goede verkoper :-) ze kan je heel goed paaien met als uiteindelijke doel je op de lange termijn een paard te verkopen. en zoals je hierboven ziet, lukt dat meestal ook nog :-) merkt ze dat dat niet gaat lukken, is ze ineens een stuk minder aardig ;-)
maar hey, iedereen moet geld verdienen toch.

wat mij erg tegenstond is dat er met regelmaat kreupele paarden in de les liepen, die duidelijk niet goed waren. (dus praat me aub niet over haar 'dierenarts status' hoe dit in elkaar zit zijn de meningen zwaar over verdeeld). daarnaast erg kleine en vieze stallen.

qua lessen:
emile is een schat van een man. geduld, rustig, aardig en lief. niks op aan te merken!
voor de rest, van reining hebben ze geen kaas gegeten (welke resultaten heeft sonja dan in de reining gehaald? en santino hetzelfde?).
cutting draaien ze inderdaad leuk in mee. dus indien je cutting gericht wil rijden, prima.

dat zijn mijn eigen ervaringen.
dan hebben we nog de vele mensen die ik ken die er paarden hebben gekocht, in training hebben gehad of er gestaan hebben. laat ik het erop houden dat geen van de mensen die ik ken, nog positief erover praten.

dus conclusie: wil je gewoon voor je plezier een keer in de week/maand een rondje rijden is het prima. probeer dan vooral bij emile te komen.
maar laat je vooral niet inpalmen en een paard 'aansmeren'. voordat je dat doet, zorg dan dat je ook op verschillende andere stallen bent geweest en hebt gekeken naar paarden en je hebt laten informeren. owja, en zorg voor een goede keuring van een dierenarts die jij kiest en niet een dierenarts van hun is! just to be sure....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 10:56 



 
Profiel   

quarterH schreef
nog even over hagenbeck (wel apart dat er ineens een hele fanclub hier kwam opdagen haha).

mijn mening:
nadat ik bijna 15 jaar uit de sport was ben ik hierheen gegaan om het weer een beetje op te snuiven. samen met een collega die het western wel eens wilde uitproberen.
er was toen een leuke groep mensen, waarbij je je welkom voelde en er was een goede sfeer. daar is niks over te zeggen!

Sonja is een goede verkoper :-) ze kan je heel goed paaien met als uiteindelijke doel je op de lange termijn een paard te verkopen. en zoals je hierboven ziet, lukt dat meestal ook nog :-) merkt ze dat dat niet gaat lukken, is ze ineens een stuk minder aardig ;-)
maar hey, iedereen moet geld verdienen toch.

wat mij erg tegenstond is dat er met regelmaat kreupele paarden in de les liepen, die duidelijk niet goed waren. (dus praat me aub niet over haar 'dierenarts status' hoe dit in elkaar zit zijn de meningen zwaar over verdeeld). daarnaast erg kleine en vieze stallen.


qua lessen:
emile is een schat van een man. geduld, rustig, aardig en lief. niks op aan te merken!
voor de rest, van reining hebben ze geen kaas gegeten (welke resultaten heeft sonja dan in de reining gehaald? en santino hetzelfde?).
cutting draaien ze inderdaad leuk in mee. dus indien je cutting gericht wil rijden, prima.

dat zijn mijn eigen ervaringen.
dan hebben we nog de vele mensen die ik ken die er paarden hebben gekocht, in training hebben gehad of er gestaan hebben. laat ik het erop houden dat geen van de mensen die ik ken, nog positief erover praten.

dus conclusie: wil je gewoon voor je plezier een keer in de week/maand een rondje rijden is het prima. probeer dan vooral bij emile te komen.
maar laat je vooral niet inpalmen en een paard 'aansmeren'. voordat je dat doet, zorg dan dat je ook op verschillende andere stallen bent geweest en hebt gekeken naar paarden en je hebt laten informeren. owja, en zorg voor een goede keuring van een dierenarts die jij kiest en niet een dierenarts van hun is! just to be sure....


Hier kan ik me werkelijk niet in vinden.. Jaren geleden (nu tien jaar ongeveer) heb ik hier gestaan met mijn fries als absolute noob.. Ik ben er gaan staan omdat ik mijn fries aardig kapot heb gekocht en ik daar heel dicht bij (toenmalige) huis stond en mijn paard onder toezocht van dierenarts kon herstellen.. Hier is door Sonja Hagenbeck veel tijd en moeite voor gedaan.. Mijn fries had zeer ernstige mok en de stal was ALTIJD netjes en droog..

Ook kan ik me niet vinden in het verkoopverhaal.. Ik reed destijds helemaal niet op mijn paard (herstellende) en werd altijd door iedereen vriendelijk benaderd.. Nooit is ook maar geïnsinueerd of ik niet western zou rijden of een ander paard zou kopen..

Over de paarden in de les kan ik alleen maar zeggen dat ik ze nooit kreupel heb zien lopen.. Ik had en heb nul verstand van western zadels en tuig, dus geen flauw idee of dat goed zat.. Het zag er wel altijd goed verzorgd uit.. Zo ook de paarden zelf..

Nogmaals dit is weliswaar tien jaar geleden, maar wel mijn persoonlijke ervaring.. En deze was gewoon prima.. :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 11:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen