Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Quarter merrie

 
Profiel   

Wat vindt de AQHA daar dan van als je dat doet en het paard leeft nog, is dat iets dat wel vaker voor komt? Dan klopt hun info toch ook niet...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 15:56 



 
Profiel   

Het wordt vaker gedaan dan je denkt :) , maar een begeleidend briefje er bij geeft veel duidelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 15:58 



 
Profiel   

Er word niet mee gefokt of nog wedstrijden mee te rijden. Is puur voor het plezier van een matje en het relaxste buitenrijden.
Hier haar papieren;
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 16:27 



 
Profiel   

Een paard dat niet geregistreerd staat kan nog veel slechter terechtkomen, omdat niks meer te achterhalen is.
Ik heb mn merrie toen ze 20 was en nu mn ruin die 18 is gewoon op mijn naam gezet.

Fokken kan altijd, ook zonder papieren, dus geeft geen garanties. Net als wedstrijden rijden. In de western heb je nog de DRHA en Wran bijvoorbeeld en mensen kunnen ook engels rijden met een quarter natuurlijk.

TS, het is heel simpel. Wat zoekt je vriendin en wat vindt ze van dit paard? Past zij in haar plaatje, laat je het uitgebreid keuren en onderhandel je over de prijs, zodat zij en verkoper het eens worden. Wordt ze afgekeurd of worden ze het niet eens over de prijs, moet ze verder zoeken.

Iedereen kan wel leuk iets vinden wat dit paard waard is, maar als de verkoper haar niet verkoopt voor minder, wordt het gewoon niet haar paard. In die categorie gaan ze voor iets minder weg, maar ook voor een stuk meer nog.

Ik vind een prijs voor een quarter die ''iets mankeert'' rond de 3000 euro vrij normaal als het nog een rondje bos kan hobbelen als het braaf en gezond is verder. Maar ik vind 15 ook echt niet oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 18:36 



 
Profiel   

Je gaat toch geen 3000 euro uitgeven aan een 15 jarig paard, terwijl ze voor 1000/1500 euro een gezond paard die jonger is kunt kopen ??? Puur en alleen omdat er een Quarterpapier bij zit ??

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 19:30 



 
Profiel   

De klik was er wel meteen, ook te zien. De prijs zijn ze overeen dus het is de keuring afwachten.
En voor 1000/1500 kan je echt geen gezond Quarter paard kopen hoor :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 19:42 



 
Profiel   

DubbelDun schreef
Je gaat toch geen 3000 euro uitgeven aan een 15 jarig paard, terwijl ze voor 1000/1500 euro een gezond paard die jonger is kunt kopen ??? Puur en alleen omdat er een Quarterpapier bij zit ??


Heel veel mensen wel, omdat ze quarters fijne paarden vinden. En met papier weet je gewoon dat het oo echt een quarter is en kun je achtergrond info vinden over ouders, eventuele karakters, gezondheid etc.

Ik zie halve quarters te koop rond deze prijs, wat ik echt never zou betalen, omdat je dan nooit de garantie hebt of dat ook werkelijk de ouders zijn. Bij ene volwassen paard kun je het paard zelf beoordelen, maar bij een jonkie bijv nog niet.

Als verkoper zou ik echt niet gaan klooien met het papier. Het heeft ook totaal geen nut. Dit adviseren is ook aanzetten tot zwendel.

Het is moeilijk om een goede, goedkopere quarter te vinden, omdat de meesten via via gaan en niet eens een advertentie nodig hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 20:03 



 
Profiel   

Vreemd dan toch dat ik in mijn directe omgeving zo 4 QAP's kan noemen kan noemen die tussen de 1000/2000 euro zaten. De ene met vol papier, de andere met 'zicht op papier'.

Dat adviseren aanzetten tot zwendel zou zijn vind ik wel erg vergezocht. Het is aan de eigenaar wat ie doet met een papier... al wil die het verscheuren en weggooien...

Het merendeel van de QAP's die in de lagere prijsklasse verkocht worden hebben veelal ouders die totaal onbekend zijn (en 4 generaties terug een bekende zegt helemaal niets meer). En de kopers hebben veelal geen flauw benul van wat er allemaal speelt aan genetische defecten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 21:50 



 
Profiel   

Maar 4 dus.

Ik heb het toch meer over de wereld waar mensen echt quarters kiezen om het ras, graag trainen en evt de sport in gaan. Wat dus niet per se slecht is.

Er wordt al genoeg gerommeld met papieren, dus laten we daar gewoon netjes mee omgaan.

Ook 4 generaties verder is een houvast en kenners kijken ook naar de naam van de fokker en weet dan ongeveer waar iets vandaan komt, hoe etc.

De 5 panel test wordt al flink bekendheid aan gegeven. Maar dat neemt niet weg dat mensen vaak nog steeds liever snel en goedkoop een paard willen, dan een goede gezonde. Het moet per se een quarter zijn, maar mag niks kosten......

Het is precies hetzelfde als een mercedes willen willen kopen, maar aan komen met geld voor een Fiat.
OOk dure worden afgekeurd en komen positief uit de testen. Maar als een quarter goedkoper is dan 5000 euro moet je echt heel goed weten waar je op moet letten.

Dat mensen goede paarden goedkoper wegdoen heeft vaak een reden en die kom je vaak niet tegen op marktplaats, maar gaan onderling weg.

Op Bokt zitten er maar weinig mensen die in de quarter ''handel'' zitten en gelukkig bepaalt men hier ook niet de prijs van een paard, dat is nog altijd de verkoper.
Ik zet iets op mp voor 100 euro. Iemand biedt me 50 en ik zeg daarop; ze zijn nieuw. Dan krijg ik een reactie; Dat zijn ze mij waard. Tja, boeiend, maar niet mijn probleem.

Ik heb geen paard te koop, maar het zal me echt worst wezen wat iemand mijn paard waard vind als ik ze wel wil verkopen. Iedereen weet een beetje wat welk paard zo een beetje waard is en soms weten mensen wel iemand die iets dergelijks zoekt.
Als ik de werkelijke waarde wil weten bel ik de slager wel voor de kilo prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 00:25 



 
Profiel   

Mee eens met @superpony
Persoonlijk ben ik ook helemaal verlieft op het ras. En Quarters zijn gewoon wat duurdere paarden...tja
Nogmaals, ik zou never nooit een Quarter kopen van 1000/1500. Dan is er gewoon wat mis

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 01:11 



 
Profiel   

Mooi gezegd superpony :)

DB: Er is dan waarschijnlijk wat mis met hetzij het paard, hetzij de situatie waaruit men verkoopt: dat een paardje snel weg moet, veel onduidelijkheid geeft waardoor het risico voor de koper hoog is, of wanneer er een gunnings-factor mee speelt.

Je kan absoluut zelfs de meest kostbare zaken (op allerlei gebieden) soms heel goedkoop treffen :j

En soms is goedkoop vanwege de exacte situatie op dat moment nog de juiste prijs, gaat niemand er meer voor geven door veel onduidelijkheid waardoor het een grote gok is.

En DD zal echt geen kletskoek ophangen :)

Maar DD: stel dat je momenteel een fijne, goed, braaf bereden Quarter (met AQHA vol papier) van een leuke leeftijd zou zoeken, zou je er dan een handjevol kunnen vinden om ook nog een beetje keuze te hebben?

Want ik neem aan dat je het wel hebt over extreme mazzeltjes die je maar net met heel veel geluk tegen moet komen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 09:03 



 
Profiel   

Juist omdat mensen denken dat er met goedkope quarters áltijd iets mis is kun je ze vinden ;) die leuke gewoon gezonde paarden. En persoonlijk vind ik de prijs van een quarter zwaar overgewaardeerd.
Als ik de prijzen hier (op Bokt) soms langs zien komen dan denk ik 'die zijn gek', maar bij verkoop heb je maar één zo'n 'gek' nodig ;) en wie is er een dief van zijn eigen portemonnee :D
Geïmporteerde QAP's hangt een prijskaartje aan; de postzegel is aardig aan de prijs. Maar alles wat hier geboren is, geen wedstrijdresultaten van betekenis en geen super fokwaarde heeft is imo de normale paardenprijs + 1000 voor het papiertje + iets extra mits een leuk kleurtje .

Mij eerste Quarter was 2000 euro (4 jarige met papier), mijn 2e 1250 (12 jarige met papier), mijn Paint was 2200 (maar o jee die postzegel :D ), maar wel drachtig :)
De eerste is er wegens een ongeluk helaas niet meer, de 2e is nu 31 en tot haar 25e regelmatig gereden, de 3e is nu 20 en nog 'vol aan de bak'.

Ik ken genoeg mensen die veel meer betaald hebben en er minder lang mee gedaan hebben omdat ze 'kapot' waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 09:30 



 
Profiel   

Maar waarom waren die eerste 2 dan zo vriendelijk geprijsd? Wat "mankeerde" er aan de beestjes of de situatie? Of stamt die eerste nog uit de oudheid en waren de prijzen toen een stuk beter te behappen :P

Die schitterende laatste tel ik niet mee want importkosten zijn imo deel van de prijs :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 09:40 



 
Profiel   

Die 1e stond bij een handelaar en was met 4 jaar nog niet doorgereden (en dat hoort natuurlijk niet ;) ), die is door een kennis in 3 weken zadelmak gemaakt zodat ik er veilig op naar buiten kon.
De 2e was een rijdbare fokmerrie die net haar veulen verloren was en daardoor voor de fokker geen waarde meer had blijkbaar. Die bleek later wel wat meer issues te hebben, maar dat kwam meer door de manier waarop ze sinds haar 2e rijtechnisch behandeld was bij een aantal vorige eigenaren. Toen ik er op ging proefrijden moest er een shank met martingaal in 8-) Nadat ze hier een maand stond reed ik er bitloos op buiten. Het beest heeft onder het zadel nooit één bok gegeven :D

De Paint heb ik op haar 9e zadelmak gemaakt met behulp van wat Bokkers (het moet niet gekker worden :D ) en ging met de 4e keer het zadel op al mee naar buiten.

@pmarena: het punt van mij is dat de meeste vraagprijzen nog inklusief postzegel zijn, terwijl die gewoon hier geboren zijn ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 09:53 



 
Profiel   

Daar heb je misschien wel een punt inderdaad :)

Ik heb ook geen idee hoeveel Quarters er verkocht worden en hoe lang ze gemiddeld te koop staan. Uiteindelijk zijn er natuurlijk wel meer rassen die een beetje buitensporig geprijsd zijn, denk aan IJslanders. Zolang mensen het er massaal voor over hebben zal de prijs wel kloppen...in de categorie marktwerking.

Jeetje 1 van 4 die nog niet doorgereden is dat valt voor veel mensen natuurlijk juist onder de categorie stinkende mazzel +:)+

Maar dat vond ik ook bij Chris, dat de wedstrijdruiter die haar ingereden heeft en maar kort heeft gehad omdat hij haar te braaf en te weinig uitdaging vond... voor mij en velen met mij zal dat geen nadeel maar juist een enorm voordeel zijn :j

Wat dat betreft is het "schroot" van de westernsport juist weer het goud voor de recreatieruiter :)

Of in het geval van Missy dan als ik het goed begrijp, niet goed genoeg voor de fokker maar dat zal een enthousiaste recreant verder aan de bips oxideren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 10:04 



 
Profiel   

Missy had als rijpaard natuurlijk al eerder 'afgedaan', vandaar dat het fokmerrie geworden was.
Die heeft van haar 2e tot haar 10e het hele circuit van showpaard, manegepaard tot recreapaard al meegemaakt ;( waarbij niemand de moeite had genomen om eens goed in haar mond te kijken en dacht dat sterker en zwaarder het probleem wel op zou lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 10:30 



 
Profiel   

Ah sneu zeg....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 10:48 



 
Profiel   

Dat zeiden ze 25 jaar geleden. De quarter kost x en de postzegel. Als er quarters hier geboren worden, zakken de prijzen. Onze eerste merrie is ook import en wij hebben er 2 veulens mee gefokt en de eigenaren daarna nog meer. ( ze is nu gelukkig bij ons )

Maar mensen zijn gaan investeren. Dure trainingen, dure hengsten etc. Alles in het western wereldje is gewoon nog duur. Western stallen zijn doorgaans al duurder dan ene gewone. Tack is duurder, lessen zijn duurder etc.

De hobbyist die thuis wat aan rommelt en een paardje kwijt moet, vraagt misschien minder. Heeft niet geinvesteerd in een dure hengst, dure opfok, een trainer etc, dus dan kan het ook.

Ik kwam een paardje tegen voor niet gek veel geld, ik dacht iets van 2500 en nieuwsgierig als ik ben ging ik heel onschuldig vragen hoe en wat, me compleet van de domme houdend. Waren mensen die af en toe een veulentje fokte. Deze was gereden en braaf. Positief op pssm1 maar dat kon geen kwaad, want ze had geen symptomen en pssm was met goede huisvesting en voeding geen enkel probleem. Dit was denk ik 5 jaar geleden. Degene die hier voor dat bedrag ingetrapt is, zit dus met een pssm paard. Hopelijk gaat het goed.

Als je alles rekent; de merrie, dekgeld, opfok, training zijn veel paarden eerder nog goedkoop dan duur.

Zoals ik in een ander topic al zei; een auto maken kost geen drol. Het is het merkje waar wel degelijk kwaliteit en eigenschappen aan hangen waar je voor kiest. Maar je moet ook mazzel hebben en er goed voor zijn. En de bpm natuurlijk.
Maar dan hoor je mensen niet. Ja, mensen die in een Fiat Panda rijden, die zeggen dat ze een Ferrari willen bijv. Maar je kijkt naar je wensen, mogelijkheden en budget.
Er zijn ook mensen die per se een mercedes willen rijden en dan maar kiezen voor de oudste Mercedes die van alles mankeert. Kraken een jonge Panda af en rijden zelf een barrel.

Bij auto's mag er verschil zijn en bij paarden niet? Goede quarters kunnen voor veel mensen voordelen hebben ten opzichte van andere rassen; maat, bouw, gangen, karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 11:31 



 
Profiel   

superpony schreef
De hobbyist die thuis wat aan rommelt en een paardje kwijt moet, vraagt misschien minder. Heeft niet geinvesteerd in een dure hengst, dure opfok, een trainer etc, dus dan kan het ook.
En dit vind ik dus altijd zó kleinerend gedacht...
Waarom moet elke Quarter wedstrijdgericht getrained worden?
Waarom moet elke dekking gedaan worden door een super dure hengst?
Waarom zou elke opfok super duur moeten zijn?

Heb er vrede mee dat er mensen zijn die thuis 1 a 2 merries houden, die gewoon braaf gereden zijn en goed op de benen en in de kop zijn. Die af en toe een veulentje fokken bij een leuke gezonde hengst die geen showpunten heeft, maar wel goede gezonde veulentjes geeft. Die een weidtje aan huis hebben waar het spul lekker kan rennen en gezond opgroeien.

In jouw ogen rommelen die mensen wat in de marge, in mijn ogen komen daar gewone gezonde leuke paarden vandaan die verkocht kunnen worden voor een normale prijs waar mensen met een normale beurs plezier aan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 12:13 



 
Profiel   

Ik zeg nergens wedstrijd training!

Een een super dure hengst hoeft niet. Maar goede hengsten eigenaren zorgen er wel voor dat hun hengst laat zien hoe hij is. Dat mensen fokken met een hengst die amper gereden is en alleen een leuk kleurtje heeft, brengt zo zijn risico's met zich mee, omdat je gewoon geen idee hebt wat je daarmee fokt.

Investeren in je hengst moet ook wat opleveren.

De merrie is minstens zo belangrijk.

Maar niemand kan gratis een veulen fokken. Dat een hobbyist niet zijn eigen kosten eruit wil halen is mooi, maar er gaat nog heel veel mis. 2 merries met veulens aan de voet samen zou al beter zijn dan mensen die maar 1 merrie met veulen neerzetten, te weinig ruimte hebben, te weinig ander sociaal contact aanbieden en als de merrie gaat opvoeden, het veulen er vroeg afhalen, omdat moeders het veulens lastig vinden, not!

Een veulen fokken kost altijd geld en brengt altijd risico's met zich mee.

En mensen die een recreatieve quarter zoeken, willen vaak een cool karakter, omdat het ras hierom enigszins bekend staat. Dat zijn ze gewoon niet allemaal en er hoeft ook maar iets fout te gaan en ze zijn gewoon niet zo makkelijk en braaf als een andere.

Er zit nogal een verschil in mensen die veel teveel ana het veulen hebben klooien, problemen krijgen in de pubertijd en uiteindelijk het ook niet correct ingereden krijgen, tegenover paarden uit de opfok die kundig ingereden worden, die je goed kan presenteren.

Er staan er nog heel veel te koop die iets moeilijker zijn, al wat schade hebben opgelopen etc. Geen recreatieve ruiter die daarop zit te wachten. En die groep gaan ook niet investeren altijd in een aantal maanden nette, basis training. Daarmee train je niet voor shows, maar voor een stabiel paardje.

Ik zal niet snel bij een onbekende particulier een paard uit de tuin kopen.
Goedkoop is heel vaak duurkoop, ook bij paarden. Je kan altijd mazzel hebben, maar dan moet je echt wel wat ervaring en kijk op paarden hebben.

Zelfde als veulens. Onervaren mensen kun je alles wel wijsmaken over papier en de ouders, maar de meesten kunnen een veulen niet beoordelen. Ervaren kenners pikken de betere er zo uit. En dan moet je ook weer goede omstandigheden hebben en een beetje mazzel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 12:29 



 
Profiel   

En weer een post boordevol eenzijdige ideëen .....

Waarom zou een hobby-fokker niet zijn eigen kosten er uit halen?? Je hóeft geen duur diepvriessperma te kopen en je merrie tig keer te laten schoon maken, hengstig spuiten, scannen/opvoelen etc. En de meeste bevallingen gaan ook gewoon zoals het hoort, zonder dat er een DA aan de pas komt (op de veulenprik na).

Waarom is alles bij hobby-fokkers van dekking tot 3-jarige altijd verkeerd en gaat alles bij dure opfokbedrijven en inrijden bij dure trainers altijd goed ??
Daar kan ik je ook verhalen van vertellen waar je niet vrolijk van wordt....

Aan beide zijdes heb je dingen die niet goed gaan, maar ook genoeg die wél goed gaan. Dat maakt een hobby-fok paard niets minder dan een dure-stal paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 12:40 



 
Profiel   

Nee, je leest eenzijdig!

Ik weet echt wat ik al tig jaren tegenkom, zowel in de lage prijsklasse, als de hoge prijsklasse. Ik geef les en heb regelmatig mensen die een paard zoeken.

Er gaat heel veel mis, bij alle partijen. Het gaat in dit topic specifiek om een lager geprijsd paard en hoe TS dit paard te koop heeft zien staan.

Als er een topic komt waar iemand boven de 10.000 euro zoekt, kunnen we daar verder wat je dan allemaal tegenkomt en waarom.

Ik kijk naar Nederland, maar ook bijv Belgie en Duitsland, wat ook weer grote verschillen laat zien vaak.

En overal zijn leuke hobby paarden te vinden en goede hobby ruiters en eigenaren die zich wel verdiepen en het goed doen.

Ik zeg nergens dat een bevalling geld kost?? Die van ons legde ze ook zelf netjes neer. Maar het gaat om de risico's die je neemt en de tijd die je inlevert. Er zijn mensen die maar 1 paard hebben en het niet leuk vinden om een tijdje wat minder te kunnen rijden.
Elke merrie van gratis tm ***** kan het loodje leggen.
En ja, er zijn weinig mensen met echt goede omstandigheden en genoeg ruimte om een veulen aan de voet te hebben lopen.

Een veulen is schattig en leuk. Maar heel veel problemen op latere leeftijd zijn terug te halen op het leven van de moeder, oa het voer bijv en de start van het veulen. Daar wordt niet altijd aan gedacht bij problemen, maar als je door gaat vragen, komt er veel naar boven wat voorkomen had kunnen worden. Voor een aantal van die problemen lost men dit vaak eerst op met een strengere aanpak, supplementen, ander bit etc etce, je kan het wel bedenken.

Er zijn overal die paar uitzonderingen. Het gaat mij om het grote geheel.

off topic; alle shetlanders zijn oliebol volgens mensen. Alle shetlanders worden hoefbevangen. Allemaal vooroordelen. Wij hebben al 17jr de braafste die nog nooit bevangen is geweest. Uitzonderingen zijn er altijd en er zijn nog meer brave shetlanders te vinden. De mens maakt of breekt ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 13:02 



 
Profiel   

Overigens stop ik deze nutteloze discussie, want Bokt is maar Bokt en niet de werkelijke wereld.

TS, ik wens jullie in ieder geval succes en voor vragen mag je altijd nog een pb sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 13:04 



 
Profiel   

Met dat papier zou ik geeneens willen fokken als dit nog wel mogelijk was maar dat terzijde... Ken ook geen nakomelingen van die vader die in de topsport hebben mee gelopen dus TS, laat je niks wijs maken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-17 09:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen