Western dressage, iemand hier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Western dressage, iemand hier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 09:42

Hoi,
Wie heeft er meer info over westerndressage? Of rijd hier western dressage?
Ik probeer er meer info over te vinden in het Nederlands maar volgens mij hier helemaal niet of nauwlijks bekend??

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:45

Bij de Sestabels geven ze lessen in westerndressage. Ik heb er zelf een tijdje gelest maar geen westerndressage gereden. http://www.sestables.nl

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:54

Stipje! Ik ken het helemaal niet, maar vind het bijzonder interessant klinken. Net even een filmpje opgesocht. Het lijkt mij een hele vriendelijke "dressuur meets western" tak.

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 10:45

Kitty_ schreef:
Bij de Sestabels geven ze lessen in westerndressage. Ik heb er zelf een tijdje gelest maar geen westerndressage gereden. http://www.sestables.nl


Thnxxx ga even kijken naar je link :)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:08

Vraag ElCid hier op Bokt. :) Zij organiseert o.a clinics met Jeff Sanders.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:38

Volgens mij zijn de clinics die ElCid organiseert geen Western dressage maar clinics gebaseerd op de Californische rijstijl....

Western dressage is in NL vrij onbekend, in Amerika is het al veel langer bekend en ik denk dat je daarom ook vrij weinig informatie kan vinden in het Nederlands...

Ik heb van mijn Amerikaanse instructrice wat info gekregen over Western dressage en zit te denken om eens te kijken of er animo voor is in NL want wedstrijden enz zijn er hier nog niet (voor zover ik weet iig)....

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:44

Oh, sorry, ik ben verder niet thuis in de western, wist niet dat er verschil zat tussen gewoon western dressage en Californian.

__Suzanne__

Berichten: 4295
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Western dressage, iemand hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:46

Interessant, ik lees even mee :-)

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Western dressage, iemand hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:51

Wauw ik zocht even wat filmpjes op op YouTube maar ik schrik er van dat ze allemaal met shank rijden met 2 handen en dus de teugels flink op druk hebben wat absoluut niet fijn aan moet voelen voor die paarden. :(

Anoniem

Re: Western dressage, iemand hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:54

Wie was dat ookalweer die een tijd in amerika was en daar ook wedstrijden mee deed.
Groot verschil was geloof ik de houding van het paard. Opgericht ipv horizontaal?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:21


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:40

zanakuzies schreef:
Wauw ik zocht even wat filmpjes op op YouTube maar ik schrik er van dat ze allemaal met shank rijden met 2 handen en dus de teugels flink op druk hebben wat absoluut niet fijn aan moet voelen voor die paarden. :(

Ja dat viel me ook op inderdaad

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:12

Ik mss.... heb 2 jaar daar gewoond en daar mijn paint merrie gekocht en lokaal geshowed :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik rij haar ook wel eens op 2 handen met shank maar daarin ben ik net zo zacht alsdat ik ben op 1 hand....

De manier waarop ik heb leren Western rijden is heel anders dan er in NL gedaan word... meer richting de Californische stijl en toch ook weer niet helemaal ;)

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Western dressage, iemand hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:30

Wauw @CubaLibre wat een prachtig paard en wat staat dat hoofdstel er mooi op! <3

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:32

Thanks! En dan is dit maar 1 van mn hoofdstellen en nog niet eens mijn echte show set :D

Dit is mn goede show set.... echt zilver en bijna onbetaalbaar ;)
Afbeelding

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:53

CubaLibre schreef:
Thanks! En dan is dit maar 1 van mn hoofdstellen en nog niet eens mijn echte show set :D

Dit is mn goede show set.... echt zilver en bijna onbetaalbaar ;)
[ [url=m/mSy82H.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje dat staat wel mooi zeg! Ben al een tijdje op zoek naar een mooi hoofdstel maar mijn smaak is ook onbetaalbaar hahah

Anoniem

Re: Western dressage, iemand hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:49

Jep bedoelde jou cubalibre!

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 19:47

CubaLibre schreef:
Volgens mij zijn de clinics die ElCid organiseert geen Western dressage maar clinics gebaseerd op de Californische rijstijl....

Western dressage is in NL vrij onbekend, in Amerika is het al veel langer bekend en ik denk dat je daarom ook vrij weinig informatie kan vinden in het Nederlands...

Ik heb van mijn Amerikaanse instructrice wat info gekregen over Western dressage en zit te denken om eens te kijken of er animo voor is in NL want wedstrijden enz zijn er hier nog niet (voor zover ik weet iig)....


Hoi hoi, klopt idd dat Elcid dat organiseerd maar dat bedoel ik ook niet, jij snapt het, zocht precies wat jij hier verteld, jammer dat er niets hier in Nederland is want op de juiste manier vindt ik het super mooi.
Maar wie weet kunnen we is kijken of er animo voor is want las dat ze het in Duitsland wel eens organiseren.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:31

Zal vd week eens erin duiken.... heb mezelf nl aangemeld in Amerika bij de Western dressage club daar dus mss kan ik wel wat regelen ;)

Heb zelf ook n aantal proeven klaar liggen want ik zou zelf ook wel n stuk richting de Western dressage willen (vanwege de oprichting die mijn merrie sowieso al gewend is ook al trainen we ook lang en laag)

Klopt dat er heel af en toe iets georganiseerd word in Duitsland maar ja, niet iedereen kan natuurlijk daarheen :)

Ik duik er even in en meld me dan weer even hier ;)
Lijkt mij wel erg leuk om te kijken of er animo voor is en zo ja dan iets te organiseren al is het alleen maar oriënterend

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Re: Western dressage, iemand hier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 20:52

Super leuk

Anne_Ivy

Berichten: 161
Geregistreerd: 18-09-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:51

Via fb kun je Peggy V Riley eens benaderen, zij weet er veel van en rijdt ook behoorlijk hoog niveau in de US. Zij is Nederlandse maar getrouwd met een Amerikaan.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:14

De clinics met Jeff Sanders zijn inderdaad Californische/ Vaquero rijstijl ( deze stijl heeft wel meer overeenkomsten met Cowboy/ western dressage dan de Texaanse westernstijl die over het algemeen in Nederland beoefend wordt) en cowwork. Jeff heeft zelf wel Cowboy Dressage gedaan, maar dat is dus weer anders dan Western dressage en het trademark van Eitan Beth Halachmy.
http://www.cowboydressage.com/
https://www.youtube.com/watch?v=n2PzIISpQKo
https://www.youtube.com/watch?v=LjuOfVTnbiY

In Duitsland wordt er wel wat aan beide gedaan maar de animo daar is er ook niet echt......Ben ooit naar een Western dressage show wezen kijken daar en dat was eigenlijk niks meer of minder dan Western Horsemanship, paarden liepen gewoon lang en laag .........dus had weinig met dressage te maken.

Hier in Nederland zijn wel mensen die getracht hebben iets in de dressage te organiseren maar is tot nu toe op niets uitgelopen. Mogelijk is de FB pagina wel een aanknopingspunt om mee verder te komen: https://www.facebook.com/CDWHolland/?fref=ts maar dat gaat dus wel weer om de Cowboy Dressage.

Mocht het ooit lukken hou ik me aanbevolen :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Western dressage, iemand hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:09

Houd inderdaad de pagina van Cowboy Dressage World Holland in de gaten! Nu Lesley Deutsch in Schotland is gaan wonen en Martina Bone geregeld in Duitsland is, is de kans groeiende dat een clinic weekend eindelijk eens van de grond kan komen :) Ik probeer in elk geval contact met hen te onderhouden en als iemand een centrale locatie heeft waar het mogelijk zou zijn én nog redelijk betaalbaar kan dan ga ik nog eens wat meer polsen en pushen :)

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Western dressage, iemand hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:04

Ik weet wel een aantal, betaalbare, locaties. Misschien niet meteen erg centraal ( want die zijn allemaal duur) maar wel heel prettig met alles erop en eraan.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Western dressage, iemand hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:54

@Elcid, die locaties mag je altijd even doorgeven (pb mag). Lesley is bereid als ze een beetje gesetteld is in Schotland (ze woont er net 2 weken) deze kant op te komen. Clinics dan wel in het Engels uiteraard.