Welke tack op buiterit (trail)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SemSa
Berichten: 56
Geregistreerd: 30-12-18

Welke tack op buiterit (trail)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 12:56

Hoi,
Even nieuwsgierig....welke tack gebruiken jullie op buitenrit? (western)
Denk aan bit, teugels, beenbescherming, zadeltassen, borsttuig, singel etc etc...

Leuk om van jullie te horen!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke tack op buiterit (trail)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:46

Ligt eraan op welk paard ik rij en hoever ik van plan ben om te gaan.

Meestal gewoon het hoofdstel en dus bit waar ik het paard normaal ook mee rij, maar kan verschillen.

De pad en het zadel waar we mee rijden, dus vilt of wol pad.
Singel ook wol of mohair koord ( ligt aan welk paard )
Geen beenbescherming.

Geen zadeltassen, maar als we verder gaan een rugtasje met water en evt wat we willen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:29

Meestal mijn normale spul. Als ik heel ver ga neem ik een rugzak met wat eten en drinken voor mezelf mee en heb ik een banaantas achter mijn cantle (die ligt het meest stabiel en er kan verbazend veel in) oa een multitool (met daarin schaartje, schroevendraaier etc), powerpack voor mijn mobiel en halstertouw. Nooit beenbescherming, dat wordt veel te warm voor de pezen bij lange ritten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke tack op buiterit (trail)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:41

O, ja, als ik echt ver wil, rij ik vaak met halster en touw onder mn hoofdstel en dan touw losjes om kn knop.
Telefoon altijd bij jezelf dragen heb ik geleerd. Mocht je eraf vallen, kan je bellen. Doe je hem aan je zadel bijv., ben je ook je telefoon kwijt als je paard er vandoor zou hobbelen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Welke tack op buiterit (trail)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:03

Geen bit, gesloten teugels, geen beenbescherming, hoevenkrabber in mijn zak en labeltje met mijn telefoonnummer aan het zadel.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Welke tack op buiterit (trail)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:14

Mijn tuig verschilt niet van bakwerk of buitenrit.
Ik rij met een one ear hoofdstel en een shankbit. Mijn zadel heeft standaard een borstriem en zadeltassen eraan, dus die gebruik ik dan ook.
Heb standaard een touw halster en touw onder mijn hoofdstel, ook in de bak.

Ik gebruik nooit beenbescherming, alleen springschoenen ivm ijzers aftrappen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 21:27

Azmay schreef:
... en labeltje met mijn telefoonnummer aan het zadel.


Oh ja dat heb ik ook! Maar ik ben te lui om het er steeds af te halen dus eigenlijk rijdt ik altijd met labeltje :o

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke tack op buiterit (trail)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:59

Gewoon het zadel waar ik altijd mee rijd, Lakotapad eronder. Ik neem altijd een zweepje mee. Een kort springzweepje dat met de lus om de knop kan en het zweepje door de tiestrapholder of dat ding aan de andere kant waar je je singel aan vast kunt maken als je je zadel opbergt (naam kwijt).
Ik rijd met een hackamore en gesloten teugels buiten, dus anders dan in de bak (Billy Allen snaffle en split reins).
Ik heb ook een tag met naam en telefoonnummer aan mijn zadel en het label van Natuurmonumenten (vergunning). Voor mezelf heb ik een tasje van de Decathlon voor mijn telefoon: https://www.decathlon.nl/p/tas-met-2-dr ... zLEALw_wcB. Dat draag je op je buik of je rug. Super handig!

Voor lange ritten (+ 3 uur) heb ik zadeltassen op de knop met daarin extra teugels, hoevenkrabber, touwhalster en wat te eten en drinken voor mij en paardlief.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:10

Stockzadel, borsttuig, gewoon hoofdstel met hetzelfde bit als anders, fles drinken, telefoon op zak. (Had hem eerst ook aan het zadel, maar als je er af valt zie je je telefoon in de verte verdwijnen). Mes, hoevenkrabber, tientje voor een ijsje o.i.d.; pufje (astma) en eventueel een energiereep.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:12

Oke, een labeltje aan het zadel zou wel handig zijn, maar wat zet je erop?? Mijn man en ik rijden allebei en als de ene ergens in het bos ligt en paard wordt gevonden, kunnen ze beter de ander bellen.

Ik neem zomers graag water mee, maar alle flesjes die ik heb geprobeerd gaan wel lekken uiteindelijk in mn rugtasje. Dat is al vervelend, maar ook lastig als je hem samen met je telefoon erin hebt. Voor mn telefoon had ik vroeger zo een broek klip, maar de telefoon zijn tegenwoordig zo groot......

Ook met gewoon rijden trouwens. Leg mn telefoon nu op ene paal van de bak, maar gister regende het wat en is niet zo fijn. En ik hoor hem echt niet, kan er ook niet bij als ik evt val en plat lig etc.

Heb trouwens ook nooit mn portemonnee en dus id op zak, ook heel slecht eigenlijk.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke tack op buiterit (trail)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:14

Je kan 2 kanten laten graveren in een tag. Dus dan kun je beide nummers daar in zetten :j
Of 2 tags met een klipje en dan de juiste er aan hangen als jij of je man gaat rijden.

Zo'n tasje van de Decathlon is echt ideaal voor je telefoon. Handen vrij, niet in je broekzak en het tasje zit niet in de weg.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:24

Amanda schreef:
Je kan 2 kanten laten graveren in een tag. Dus dan kun je beide nummers daar in zetten :j
Of 2 tags met een klipje en dan de juiste er aan hangen als jij of je man gaat rijden.

Zo'n tasje van de Decathlon is echt ideaal voor je telefoon. Handen vrij, niet in je broekzak en het tasje zit niet in de weg.


Ja, ik zit al te denken....Kan zelf graveren, dus even denken wat ik ga doen, waar ik hem aan ga hangen etc.

Ja, vooral zomers merk je echt dat je niks hebt om je telefoon kwijt te kunnen. Ik heb hem normaal in mn zak, maar met rijden heel vervelend en heb al een keer ene scherm gebroken zo. En vorig jaar belde ik iedereen onderweg met mn nieuwe telefoon. ( nu scherm dinges aan )

Had ook mn waterflesje in een tasje aan mn knop, maar met draven rij ik buiten meestal licht en kwam hij steeds tussen mn been en het zadel.

Kreeg vorig jaar ook een keer een plens water over me heen alsof ik in mn broek had geplast. Nooit kom je rond etenstijd mensen tegen en toen wel natuurlijk..........

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke tack op buiterit (trail)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:27

Ik heb gewoon een hondenpenning laten graveren. Dat was het goedkoopste :+

Water vind ik ook wel een uitdaging inderdaad. Ik heb meestal van die kleine 0,33l flesjes van Sourcy of Spa. Die doen het nog het beste. Maar dan nog, als je het flesje halfvol weer in de tas doet en je gaat daarna draven blijft het klotsen. Ook niet handig dus :')
Pakje drinken meenemen en meteen leegdrinken is dan nog het beste.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:45

Azmay schreef:
Geen bit, gesloten teugels, geen beenbescherming, hoevenkrabber in mijn zak en labeltje met mijn telefoonnummer aan het zadel.


Telefoon in de jaszak of buiktasje. Bij lange ritten gaat een oprolbaar siliconenflesje drinken mee en een regenjas of bodywarmer.
https://www.groupon.nl/deals/opvouwbare ... van-500-ml

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke tack op buiterit (trail)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:51

Vorige week zag ik van die flexibele flesjes bij bazar of xenos liggen. Twijfelde nog.....

Pakje drinken in een tas, hele slechte ervaringen mee, hahaha

Een klein rugtasje met vakjes zou ideaal zijn; Een vak voor je flesje en een vak voor telefoon die droog blijft en je portemonnee. Maar dan niet te groot dat het alle kanten op kan.

Ik heb nog wel aluminium liggen en kan graveren, dus ga dat vd week eens bekijken. Een adres is ook wel fijn waar de paarden horen als je niet meer kan opnemen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke tack op buiterit (trail)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:52

Wandelrugtasjes zijn daar handig voor. Niet te groot, verschillende vakjes en dicht op je lichaam, zodat het niet teveel beweegt met een drafje of galop.

SemSa
Berichten: 56
Geregistreerd: 30-12-18

Re: Welke tack op buiterit (trail)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 02:28

Wat een fijne tips! Dank jullie wel...
Waarom geen beenbescherming eigenlijk? puur warmte?

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 08:08

SemSa schreef:
Wat een fijne tips! Dank jullie wel...
Waarom geen beenbescherming eigenlijk? puur warmte?


Dat en ik ga graag het water in. Daar zijn mijn beschermers niet zo voor gemaakt, zijn met oa stof. Crossbeschermers zijn daar wel geschikt voor geloof ik maar die heb ik dus niet.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 08:15

SemSa schreef:
Wat een fijne tips! Dank jullie wel...
Waarom geen beenbescherming eigenlijk? puur warmte?

Waarom wel been bescherming? :=

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke tack op buiterit (trail)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 08:17

Ik gebruik ook nooit beenbescherming. Niet nodig, zolang hij niet aantikt of wat. Het wordt alleen maar warm, komt zand onder, gaat schuren. Nee, als het niet nodig is, geen beenbescherming.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke tack op buiterit (trail)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:41

Beenbescherming zou je eigenlijk niet nodig moeten hebben als een paard goed loopt en goed bekapt wordt etc.
Is dat (nog) niet zo, kan je evt een goede beschermer omdoen tegen aantikken, maar het heeft veel nadelen. Slechte worden sws te warm en dat werkt blessures juist in de hand. Er kan ook veel vuil tussen komen, ook een takje bijv.

Als we straks de nieuwe voor het eerst meenemen naar het bos, doe ik misschien harde peesjes om, omdat hij misschien nog af en toe zal wegspringen en dingen wat spannend vindt, maar dat is dan alleen de eerste keer.