Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Laboratorium amerika

 
Profiel   

Hallo allemaal, ben net nieuw op dit forum maar lees regelmatig de tips die men hier geeft ! Heel leuk om mee te lezen en te leren van elkaar . Ik zou graag jullie mening horen over het volgende:
Ik heb een 16 jarige painthorse merrie die een aantal vage klachten heeft. Inmiddels is daarheen dierenarts voor bijgekomen en worden er bloedtesten gedaan. Ook een vitamine onderzoek.
Nu lijkt het erop dat ze misschien den vitamine E tekort heeft ( moet uitslag nog krijgen) maar mensen om mij heen hebben het ook over pssm 1 en 2. , stel dat ik een genetische test zou willen laten doen , waar zou dat dan het slimste zijn ? Ik hoor wel dat dat in Amerika moet, maar weet iemand hoe dat specifieke lab heet ?
Hartelijk dank alvast , ben benieuwd naar de reacties
:wave:
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 16:41 



 
Profiel   

PSSM kun je ook in Europa laten testen.

PSSM1 kan via Animal Genetics, Laboklin of het van Haeringen Instituut als je liever in Nederland blijft. Die laatste doet er wel heel lang over om resultaten te krijgen.

Er is ook een panel voor vier varianten die symptomen van PSSM2 kunnen veroorzaken. Deze worden aangeboden door CAG in Duitsland: https://www.centerforanimalgenetics.com ... or-horses/
Deze tests zijn nog niet wetenschappelijk gevalideerd, maar kunnen wel heel behulpzaam zijn bij het uitzoeken wat er mis kan zijn met een paard zodat je daarna aanpassingen kunt maken in dieet en management.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 16:51 



 
Profiel   

TS heb je al de 5-paneltest aangevraagd of is ze al eens getest? Deze test controleert of je paard drager of lijder is van: HERDA, HYPP, PSSM1, MH of GBED.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 17:34 



 
Profiel   

Ik verplaats je topic even naar het Western gedeelte van Bokt :-) Daar krijg je wellicht meer gerichte antwoorden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 18:47 



 
Profiel   

Oh ja goed ! @maria1990- nee dat is niet gebeurd vandaar dat ik dat alsnog zou willen doen en ook naar de naam vraag van dat laboratorium- bij aqha moet je eerst lid zijn wil je antwoorden krijgen *D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 06:07 



 
Profiel   

Indy16 schreef
Oh ja goed ! @maria1990- nee dat is niet gebeurd vandaar dat ik dat alsnog zou willen doen en ook naar de naam vraag van dat laboratorium- bij aqha moet je eerst lid zijn wil je antwoorden krijgen *D


Bij de AQHA ga je er ook maar weinig aan hebben als je een Paint hebt, daarvoor moet je bij de APHA zijn ;)

Maar nee hoor de APHA helpt je ook als je geen lid bent. En op de site waar info te vinden is. https://apha.com/breed/geneticeq/ Maar als je ze een belletje geeft of een mail schrijft antwoorden ze ook gewoon.
Ook als je naar een bepaald paard en de testgegevens vraagt.
Alleen als ze niet getest is, of niet bij het UC Davis (het enigste Lab wat zij gebruiken voor de tests), hebben zij ook geen antwoord op je vraag. Alleen uitslagen van tests van Davis worden door de APHA geaccepteerd en geregistreerd. Van elk ander Lab hebben zij geen uitslagen. Kan dus zelfs dat ze wel getest is, maar als dat niet bij Davis is en niet via de APHA, kan alleen de vorige eigenaar je de uitslag vertellen.

Mac heeft je alle adressen al gegeven. AG (engeland of USA) Laboklin (Duitsland) en van Haeringen (Nederland) kunnen die tests doen, op PSSM2 na. Die gaat in Europa alleen via het CAG in Duitsland.
AG USA is de goedkoopste. en imo de snelste als je je emailadres aangeeft. Dan krijg je met een dag of 10 via de mail al de uitslag. En de 5 of 6 panel kan gewoon met haren.
De PSSM2 zover ik weet alleen met haar of bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 23:42 



 
Profiel   

Hardstikke bedankt, ik ga er mee aan de slag :wave:
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 07:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen