Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:56

Ik heb mijn paint ruin gekocht als 2,5 jarige en zelf opgeleid, hij is nu bijna 7, dit is mij zo goed bevallen dat ik nu een paint merrieveulen gekocht heb, om nog meer vanaf het begin te beginnen! Ik heb haar nu 2 maanden en ze is nu 11 maanden oud.

Nu blijkt dit een behoorlijke uitdaging daar ze zich toch nu al wat verkeerde dingen aangeleerd heeft, snel boos worden en dit uiten door kont te draaien en gericht uit te halen. Dus dat wordt toch nu al aan de slag gaan met haar :') Hopelijk krijg ik het snel opgelost.. Scheelt wel dat ik mijn ruin nog heb staan, dus daar gewoon mee kan rijden. Maar hoe dan ook, het is zooo fijn om een paard zelf op te leiden, maakt zo'n sterke band heb ik gemerkt.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:57

Een veulen vanaf zijn geboorte zien opgroeien is echt erg leuk, maar je hebt inderdaad geen garantie dat er een klik is.

Een onbeleerd paard kopen geeft je iets meer garantie, maar ook daar kun je je in vergissen.

En ook ik heb wel eens een 2 jarige verloren helaas...

Bij allebei heb je in ieder geval meer zekerheid dat ze niet gereden stuk zijn.

Eerlijk gezegd koop ik zelf nooit een gereden paard, ik vind het net of ik dan een oude fiets koop, vreselijk :')

Ik denk dat het een hele leuke kans is om een veulen te fokken als je alle tijd hebt, de merrie leuk vindt, en de hengst mag uitzoeken.

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 13:58

bettyvn schreef:
oh sorry, het kwam in de OP een beetje zo over op mij :o


Geeft niks joh :D kun je ook niet weten! Maar ik heb nog niet eerder een veulen gehad, dus dat zou wel een eerste zijn haha.






Ik blijf jullie bedanken voor alle ervaringen en verhalen! Echt heel erg fijn om te lezen :D

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 14:16

Nog een stomme vraag misschien, maar is de merrie wel 5 panel getest?

Ik heb meerdere paarden net aangereden gekocht en dat bevalt me wel. De 5-jarige die ik nu heb komt ook nog eens bij een kennis vandaan,dus ik wist wat er mee gewerkt was (niet veel :D )

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 14:35

Ipsilonka schreef:
Nog een stomme vraag misschien, maar is de merrie wel 5 panel getest?

Ik heb meerdere paarden net aangereden gekocht en dat bevalt me wel. De 5-jarige die ik nu heb komt ook nog eens bij een kennis vandaan,dus ik wist wat er mee gewerkt was (niet veel :D )


Geen stomme vraag!
Dat weet ik niet, ga ik wel na vragen en evt anders zelf laten testen. Ik wil er dan wel zeker van zijn dat het veulen gezond is. Of ja, zo zeker als mof3lijk is haha. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 01:18

Ik vind het een hele lastige keus en alles telt mee.

Veel mensen die fokken hebben slechts 1 merrie met veulen rondlopen en die staan ook nog vaak veel op stal. Veelal worden ze vroeg afgespeend, dus al met al, al teveel nadelen voor mij om dan een veulen te willen. Helemaal als ze er al teveel mee bezig zijn geweest.

Dan zou ik liever voor een 2 jarige gaan voor die ingereden wordt en nog 2 jaar wegzetten of een ingereden paard en langzaam wat werk oppakken.

Qua band maakt het bij mij echt niet zoveel uit. Momenteel 6 paarden ( 5 staan bij ons ) en met allemaal een band. 4 volwassen leren kennen en eentje bij ons geboren. Die bij ons geboren is, heb ik echt een sterke band mee, ook al is hij pas va zijn 17e bij ons terug, maar komt ook door het paard.

Risico's zijn er altijd. Wij hebben nu paarden van 10 tm 26 en juist gezondheidsproblemen met de 10 jarige. En in 2017 een 7jr laten inslapen en daarvoor een 8jr.

Als ik eraan ga denken wat we hebben uitgegeven aan de paarden, dan zou ik gek worden. Aanschaf is slechts 1 ding. Natuurlijk rot als je dat kwijt bent bij inslapen. Maar als je een paard 15jr hebt en hij begint wat te mankeren en het kost je bergen geld, blijft het even rot en heeft een paard ook al zoveel gekost.

Ik ben niet voor verzekeren, maar als je echt alles uitgeeft aan een duur paard en je hebt er jaren voor gespaard, is dat wel een optie. Of ga gelijk sparen. Sowieso is het fijn om een stevig potje te hebben. Maar verder echt niet teveel bij stilstaan, want financieel is het allemaal hartstikke duur en zijn we allemaal net gek soms :p

Kabayo

Berichten: 13941
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 04:19

Veulen zou ik niet zo snel kopen omdat je dan idd 3 jaar er niks mee kan. Ik heb mijn paard gekocht toen ze anderhalf was. Dat was ook wel nodig aan de opvoeding :=

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 07:58

Ik zelf heb ook 6 paarden staan van veulens tot volwassenen. Ik fok ook ieder jaar zelf een veulen.
Ik denk niet dat ik me ooit een veulen zou durven kopen. Je kent het veulen helemaal niet dus das echt een zware gok dat je neemt. Bovendien is het bij jou nog meer gokken vermits je enkel de ouderdieren kent.
Ik ken men merries en kies ook de hengsten zelf en toch worden er al eens veulens geboren die zwaar tegenvallen.
Bovendien kosten ze ook veel geld in verhouding met een jong ingereden paard. Daar kan je paar keer mee rijden en voelen of het iets voor jou is. Zoektocht zal niet makkelijk zijn en duur maar dan is keuze meer overwogen.
Op wat baseer je je bij de aankoop van een veulen? Afstamming kleur ed zijn eerste dingen waar je naar op zoek gaat maar karakter is iets dat je niet direct ziet op bezoek.

Succes alvast met je keuze. Vind het zeer moeilijk eigenlijk alles kan meevallen maar ook zeker tegenvallen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:31

Kabayo schreef:
Veulen zou ik niet zo snel kopen omdat je dan idd 3 jaar er niks mee kan. Ik heb mijn paard gekocht toen ze anderhalf was. Dat was ook wel nodig aan de opvoeding :=


Of langer! Steeds meer mensen rijden toch later in als ze een paard voor zichzelf kopen.

Met een jaarling moet je niks willen doen aan opvoeden. Een veulen moet wat veulen abc mee krijgen en vooral in de kudde lopen met moeders en veulens. Ze leren veel van elkaar. Na het abc en gewoon menselijk contact ook in de gemengde opfok.

Als je veulen abc goed is, kan je een paard zo pakken op elke leeftijd voor voetjes doen, nakijken etc etc. Maar geen fratsen en gedoe ermee. Worden ze echt niet beter of leuker van. En een jaarling die het allemaal gemist heeft, kan je niet zomaar even opvoeden. Je kan hooguit wat positief ombuigen en meer laten wennen.
Op een kleuter wordt je ook niet boos als het nog niet in 1 dag zindelijk is of niet kan lezen en rekenen etc.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 14:05

Het opgroeien is leuk om te zien, je weet wat je paard allemaal wel en niet heeft mee gemaakt vind ik ook een groot voordeel. Nadeel is dat je geduld moet hebben en kunnen wachten totdat je er wel wat mee kunt gaan doen. De gezondheidsrisico's bij een veulen kan je ook bij een volwassen paard treffen.
Bedenk wel dat ook al is de merrie nog zo'n fijn dier en de hengst die je uitzoekt kan je ook helemaal aan staan wil dit nog geen garanties geven dat er iets uitkomt wat daar op lijkt of bepaalde karaktertrekken heeft.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 14:25

Ik heb bewust gekozen voor een heel jong onbeleerd paard, wilde eigenlijk een 2 of 3 jarige maar het heb uiteindelijk een veulen van 7 maanden gekocht :+

Destijds leefde mijn eerste paard nog maar die werd ouder. Twee paarden rijden/trainen vind ik teveel tijd kosten dus een rijpaard erbij wilde ik niet. Maar met het oog op de toekomst leek eentje erbij wel een fijn idee. Zou de oude met pensioen gaan als Ik het jonkie zou oppakken.

Wilde ook bewust een onbeleerd paard omdat ik bij mijn eerste paard veel problemen uit het verleden heb mogen oplossen. Nu kan ik alleen mezelf verwijten als er een probleem is ;)

Een veulen kopen en op laten groeien is kostbaar en je loopt een klein risico. Maar het is wel ontzettend leuk om ze te zien groeien, mentaal en fysiek.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 14:30

Eigenlijk, als je niet zelf wil inrijden, dan zie ik echt het voordeel of de meerwaarde niet van een totaal onbeleerd paard of veulen. Ik zou voor een veulen/onbeleerde gaan om hem zelf te kunnen inrijden. Maar als je hem toch in training zet of laat inrijden dan zou ik persoonlijk voor een paard gaan dat al beleerd is. Dan kan je testen en ook kijken of je er uberhaupt graag mee rijdt. Welke manieren ze wel of niet aangeleerd hebben als veulen kan je ook gewoon testen door te vragen om ze zelf op te zadelen en te poetsen, dan kan je kijken wat ze doen met voetjes geven, eventueel vragen of je na het rijden een keer mag afspuiten, weet je dat ook ineens. Daaraan zie je een hoop betreffende welke manieren en/of onhebbelijkheidjes er in gestoken zijn.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 14:57

Ik heb mijn huidige paard als veulen gekocht, hij heeft tot hij ruim 2 jaar was in de opfok gestaan.
Ik vond dat ook een hele leuke tijd, we gingen regelmatig kijken en ik kon echt genieten van die spelende groep jonge hengsten!
Toen ik hier in de buurt een plekje kon vinden waar hij op de wei kon met alleen maar ruinen heb ik hem naar huis gehaald.
Hij is toen overigens wel vrij snel gecastreerd daarna.

Hij is nu 9 jaar en ik heb alles zelf gedaan, met de juiste instructeurs erbij natuurlijk, en ik vind het super leuk dat we samen al die stappen hebben kunnen zetten.
We groeien nog steeds samen door en blijven elkaar beter leren kennen en nieuwe dingen leren.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:03

Ik wil niet dat er iemand op zit voor het 5e jaar, meer dan eens voor de gein op en af stappen. En dus koop ik, als ik zelf de keuze heb, niets dat ouder is dan 1.5-2 jaar.

Ik heb zelf wel een hoop met het werken aan de hand. In hand trail is daar ook bijvoorbeeld fijn voor. Maar ook het lange lijnen en mennen. Ook dingen als goed verkeersmak maken, etc.

Ik wil een paard een optimale basisopvoeding meegeven voordat ik erop klim, en heb daar een behoorlijke lijst voor samengesteld: [OPG] Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Daarmee ben je, als je het rustig aan doet, al snel een jaar mee verder, en met jonkies zelfs nog wat langer (minder vaak en minder lang meepakken. Ik ga uit van 1 jaar = 1x 10 minuten per week, 2 jaar = 2x 20 min./week, etc.). Pas na dat punt scheiden de wegen tussen engels en western zich in mijn ogen.

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:44

Mijn fjord gekocht toen hij 4 maanden oud was op de markt in Zuidlaren. Hij is vandaag 21 geworden.


Opvoeding heb ik zelf gedaan nadat ik wat ervaring heb opgedaan met veulens bij een fokker/hengstenhouder. Ik heb hem altijd op pension kunnen houden waar mijn haflinger ook stond.
Het beleren voor de wagen grotendeels ook zelf gedaan maar door rugblessure's van mij heb ik het laatste gedeelte uitbesteed en is mede hierdoor het rijden nooit echt wat geworden. Maar ik heb er wel een fijn menpaard aan. Geen wedstrijden maar veel buiten rijden.

Ik vond het leuk om zo'n dier te zien opgroeien en heb er ook een hoop van geleerd. Het is een lief paard en kreeg van mijn vroegere smid altijd complimenten dat hij netjes was opgevoed :P .
Het fijne is dat ik hem een goede basis heb kunnen geven wat betreft verkeersmak maken etc.

Of ik het weer zou doen weet ik niet. Aan de ene kant wel omdat ik de opleiding wel leuk vind om te doen. Maar ik wil ook graag weer rijden en ben dan aangewezen op een gangenpaard. Het rijpaard wil ik echt wel uitproberen om te kijken of dat met de rug gaat.. Als ik weer specifiek voor een menpaard zou gaan zou ik het wel weer willen. Zie nu best leuke veulens voorbij komen (fjord/haflinger) en dan begint het wel te kriebelen. Maar 2 paarden zit er helaas niet meer 1.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 16:18

Mizora schreef:
Ik wil niet dat er iemand op zit voor het 5e jaar, meer dan eens voor de gein op en af stappen.

Waarom zo laat pas?

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 17:20

Ik heb vorig jaar een bijna 5 jarige, compleet groene, quarter gekocht en het grootste voordeel vond ik dat hij tenminste niet voor zijn 3e was ingereden := Nu kon ik er natuurlijk wel gelijk wat mee, maar een veulen zou voor mij in de toekomst zeker een goede optie zijn: nog niet stuk gereden, zelf de opvoeding en verzorging bepalen, het goed laten opgroeien op een manier waar ik achter sta etc.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 17:31

elnienjo schreef:
Mizora schreef:
Ik wil niet dat er iemand op zit voor het 5e jaar, meer dan eens voor de gein op en af stappen.

Waarom zo laat pas?


Vanwege het sluiten van de groeischijven. Ja, ze mogen wel wat eerder belast worden, maar niet 15-20% van het lichaamsgewicht en daar zit je toch al snel aan bij de gemiddelde quarter/paint. 500kg paard, ruiter van 65kg ('s ochtends gewogen), ruiter weegt rijklaar al snel 5kg meer en er komt een zadel op van 8 (engels) - 10+ (western) op, en dan zit je dus al op 16%.

Te veel problemen mee gezien, en ook met 5 ben ik van het rustig opbouwen. Vanaf 3.5-4 kunnen ze al wel voor de (lichte) wagen en uiteraard aan de lange lijnen al netjes leren ondertreden en de rug leren gebruiken, hoofd op de gewenste positie, en aan de dubbele longe kan ook de galoptraining al een deel opgepakt worden door deels mee te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:18

Voor mij is het zien/voelen van het totaalplaatje belangrijk. Hoe is een paard aan de hand, hoe is een paard onder het zadel, hoe is hij in de kudde? Daarom kies ik altijd voor een beleerd paard, een keer voelen onder het zadel helpt me gevoelsmatig om een goede keuze te maken.

En ja, soms heb je dan paarden die iets hebben aangeleerd wat je niet wilt, of zijn ze slecht gereden, maar ik heb nog geen paard getroffen (of in elk geval geen gekocht) waarbij je daar na een half jaar goed voer en opvoeding nog last van hebt. Ze leren snel genoeg hoe dingen bij jou werken. Zo lang je geen zwaar getraumatiseerd paard koopt en een goede keuring laat doen kan er weinig misgaan.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:25

Ik zocht een groot kalm rijpaard met wat meer ervaring (jaartje of 10-15) zodat mijn man er ook leuk mee overweg kon. Maar uiteindelijk kwamen we thuis met een anderhalf jarige mini appaloosa hengst. := Ik heb nooit spijt gehad, maar hij heeft me wel wat grijze haren gekost :D Achteraf ben ik heel blij dat ik hem gekocht heb, want hij past perfect bij ons. Dit jaar is hij 4 geworden en hij gaat in augustus voor het eerst voor de kar. Ik ben ook heel blij dat we lekker rustig aan hebben gedaan met hem, want hij heeft zich super mooi ontwikkeld en is echt een fijn dier om mee te werken. Ook leuk vind ik dat hij en ik elkaar feilloos aanvoelen omdat we elkaar echt goed hebben leren kennen in de eerste periode toen hij nog niet aan het werk hoefde. En ik vind het ook heel fijn dat alles wat hij kan, hij bij ons heeft geleerd.

Of ik in het vervolg weer een jong paard zou nemen weet ik niet.. Ik denk eerlijk gezegd van niet. Al denk ik dat ik misschien helemaal geen paard meer wil, als onze pony er niet meer is.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:29

Mizora schreef:
Vanwege het sluiten van de groeischijven. Ja, ze mogen wel wat eerder belast worden, maar niet 15-20% van het lichaamsgewicht en daar zit je toch al snel aan bij de gemiddelde quarter/paint. 500kg paard, ruiter van 65kg ('s ochtends gewogen), ruiter weegt rijklaar al snel 5kg meer en er komt een zadel op van 8 (engels) - 10+ (western) op, en dan zit je dus al op 16%.

Te veel problemen mee gezien, en ook met 5 ben ik van het rustig opbouwen. Vanaf 3.5-4 kunnen ze al wel voor de (lichte) wagen en uiteraard aan de lange lijnen al netjes leren ondertreden en de rug leren gebruiken, hoofd op de gewenste positie, en aan de dubbele longe kan ook de galoptraining al een deel opgepakt worden door deels mee te lopen.

Okee, dat is nieuwe informatie voor mij. Toen ik puber was reed ik jonge paarden in op 2,5/3 jaar maar toen woog ik maar 52 kilo en deed het eerste half jaar alleen maar een beetje dressuur in de bak. Maar met 4 jaar moesten ze toch wel al een parcours kunnen springen en een bosritje doen.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:12

PerleB schreef:
Ik heb recent een veulen gekocht. Het is inderdaad zo dat je de eerste jaren investeert in iets waar je niets mee bent. Toch vind ik het wel een voordeel om een veulen/jaarling te hebben. In de eerste plaats weet ik zeker (dat ze komt van een dichte kennis heeft er ook veel mee te maken) dat er nog geen rare dingen mee gebeurd zijn en dat er nog geen trauma's/(verborgen) blessures zijn. Bovendien kan je een veulen zelf helemaal naar je eigen hand zetten/dingen leren die jij belangrijk vind ect. Volwassen paarden hebben meestal al hun eigen gewoontes. En daarnaast vind ik het ook een voordeel dat veulens en jaarlingen qua aankoopprijs een stuk goedkoper zijn dan een volwassen/beleerd paard.


Dat weet je dus niet zeker, ook al is de hele voorgeschiedenis bekend. Je staat er niet de hele dag bij op de wei. Verder is het zo dat los van trauma een veulen gebreken kan ontwikkelen die gewoon met de groei te maken hebben. OC (losse botfragementen) die zich erfelijk in de eerste 18 maanden ontwikkelen of andere botafwijkingen. Meeste veulens gaan na 18 maanden juist daarom op de foto. Veulens met te grote gebreken worden dan niet verder opgefokt.
Ook is er altijd nog een kans dat het veulen de geboorte niet overleeft, veulenziekte krijgt, of andere ziektes die veulens doormaken, fataal zijn.
Verder kan er in de opfok nog vanalles gebeuren, van over de kop slaan tot een flinke schop van hun soortgenoten, etc etc.
Kortom, ze moeten eerst maar eens groot zien te worden. Het geld dat je allemaal uitgeeft aan de dracht, de begeleiding van de merrie en de opfok van je veulen, zou zomaar eens weggegooid geld kunnen zijn.

Je kunt ook altijd nog kiezen voor een 3 jarige onbeleerde die je zelf beleert of laat beleren. Die kun je keuren, klinisch en op de foto en dan heb je redelijke zekerheid dat je een gezond dier hebt gekocht voor waarschijnlijk minder geld dan het traject veulen.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:14

Mizora schreef:
Vanwege het sluiten van de groeischijven. Ja, ze mogen wel wat eerder belast worden, maar niet 15-20% van het lichaamsgewicht en daar zit je toch al snel aan bij de gemiddelde quarter/paint. 500kg paard, ruiter van 65kg ('s ochtends gewogen), ruiter weegt rijklaar al snel 5kg meer en er komt een zadel op van 8 (engels) - 10+ (western) op, en dan zit je dus al op 16%.

Te veel problemen mee gezien, en ook met 5 ben ik van het rustig opbouwen. Vanaf 3.5-4 kunnen ze al wel voor de (lichte) wagen en uiteraard aan de lange lijnen al netjes leren ondertreden en de rug leren gebruiken, hoofd op de gewenste positie, en aan de dubbele longe kan ook de galoptraining al een deel opgepakt worden door deels mee te lopen.


Je weet inmiddels toch wel dat het hele 'groeischijven'-verhaal broodje aap is?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:21

Babootje schreef:
Je weet inmiddels toch wel dat het hele 'groeischijven'-verhaal broodje aap is?

Ik had er ook nog nooit van gehoord, fijn dat het onzin blijkt. Meeste sportpaarden worden met een jaar of 3 toch wel ingereden en mits aanleg/capaciteit kunnen ze dan nog wel een jaar of 15 meedraaien.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:27

Babootje schreef:
Mizora schreef:
Vanwege het sluiten van de groeischijven. Ja, ze mogen wel wat eerder belast worden, maar niet 15-20% van het lichaamsgewicht en daar zit je toch al snel aan bij de gemiddelde quarter/paint. 500kg paard, ruiter van 65kg ('s ochtends gewogen), ruiter weegt rijklaar al snel 5kg meer en er komt een zadel op van 8 (engels) - 10+ (western) op, en dan zit je dus al op 16%.

Te veel problemen mee gezien, en ook met 5 ben ik van het rustig opbouwen. Vanaf 3.5-4 kunnen ze al wel voor de (lichte) wagen en uiteraard aan de lange lijnen al netjes leren ondertreden en de rug leren gebruiken, hoofd op de gewenste positie, en aan de dubbele longe kan ook de galoptraining al een deel opgepakt worden door deels mee te lopen.


Je weet inmiddels toch wel dat het hele 'groeischijven'-verhaal broodje aap is?



Welk deel van het verhaal is broodje aap?
Heb jij daar interessant leesvoer over? :)