Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 96 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

 
Profiel   

Hoi!

Ik ben inmiddels al een poosje aan het sparen voor mijn eigen paard! Maar ik ben er voorlopig nog niet. Nu ben ik me wel al zo veel mogelijk aan het inlezen/leren over alles waar ik op moet letten kwa kosten en alles wat erbij hoor.

Wat ik straks zoek: quarter of paint, reining gericht.

Ik had in principe altijd het idee om een paard te kopen van +- 6 jaar, die al wat training achter de rug heeft.
Nu heb ik laatst het aanbod van een kennis gehad om een veulen te fokken uit zijn merrie met een hengst naar keuze (voor zover ik me heb ingelezen is dit een quarter merrie met goed papier, heeft ook zeer goede resultaten op wedstrijden behaald).

Ik heb voor beide opties een hoop rekenwerk gedaan en ik kom voor beide redelijk gelijk uit, veulen misschien zelfs nog iets meer, want die zou ik ook in training zetten tzt. (Zelf inrijden ga ik niet doen).

Mijn vraag;
Wie heeft er een veulen gekocht/gefokt en wat zijn hier voor en nadelen van?
Wat zouden jullie doen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-19 22:29 



 
Profiel   

Persoonlijk vind ik veulens niets. Ze kosten de eerste paar jaar alleen maar geld en kunnen op de wei hun been breken (okee, dat kan een volwassen paard natuurlijk ook, maar je kunt er tenminste gelijk wat mee na aanschaf) Verder voordeel vind ik dat je kan zien hoe een paard onder 't zadel loopt en nog veel belangrijker: hoe hij zit! Je moet er tenslotte wel comfortabel op kunnen rijden en niet elk paard zit voor iedereen lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-19 22:36 



 
Profiel   

Ja die dingen staan inderdaad ook op mijn 'nadelen' lijstje. Maar ik ken zelf niemand die er ook echt ervaring mee heeft, vandaag mijn vraag hier.

Het heeft allebei voor en nadelen, zo vind ik het ook wel 'mooi' om het beestje te zien opgroeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-19 22:44 



 
Profiel   

_Hedi schreef
Ja die dingen staan inderdaad ook op mijn 'nadelen' lijstje. Maar ik ken zelf niemand die er ook echt ervaring mee heeft, vandaag mijn vraag hier.

Het heeft allebei voor en nadelen, zo vind ik het ook wel 'mooi' om het beestje te zien opgroeien.

Ik heb op de manege waar ik reed ook veulens zien opgroeien, maar ik kreeg pas een band met zo'n beestje als ik ze zadelmak mocht gaan maken (rond 2,5) en er dus ook echt wat mee kon gaan doen. Zelf heb ik niet zoveel met dat getut er naast. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Bovendien was een paard dat als veulen mijn voorkeur had onder 't zadel minder fijn en het irritante veulen werd uiteindlijk nog bijna m'n eigen paard. Voor mijn 'klik' is onder het zadel dus essentieel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-19 22:49 



 
Profiel   

Ik heb recent een veulen gekocht. Het is inderdaad zo dat je de eerste jaren investeert in iets waar je niets mee bent. Toch vind ik het wel een voordeel om een veulen/jaarling te hebben. In de eerste plaats weet ik zeker (dat ze komt van een dichte kennis heeft er ook veel mee te maken) dat er nog geen rare dingen mee gebeurd zijn en dat er nog geen trauma's/(verborgen) blessures zijn. Bovendien kan je een veulen zelf helemaal naar je eigen hand zetten/dingen leren die jij belangrijk vind ect. Volwassen paarden hebben meestal al hun eigen gewoontes. En daarnaast vind ik het ook een voordeel dat veulens en jaarlingen qua aankoopprijs een stuk goedkoper zijn dan een volwassen/beleerd paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-19 22:50 



 
Profiel   

elnienjo schreef
Ik heb op de manege waar ik reed ook veulens zien opgroeien, maar ik kreeg pas een band met zo'n beestje als ik ze zadelmak mocht gaan maken (rond 2,5) en er dus ook echt wat mee kon gaan doen. Zelf heb ik niet zoveel met dat getut er naast. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Bovendien was een paard dat als veulen mijn voorkeur had onder 't zadel minder fijn en het irritante veulen werd uiteindlijk nog bijna m'n eigen paard. Voor mijn 'klik' is onder het zadel dus essentieel.


Ja, kan ik me ook wel iets bij voorstellen inderdaad. Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-19 23:03 



 
Profiel   

PerleB schreef
Ik heb recent een veulen gekocht. Het is inderdaad zo dat je de eerste jaren investeert in iets waar je niets mee bent. Toch vind ik het wel een voordeel om een veulen/jaarling te hebben. In de eerste plaats weet ik zeker (dat ze komt van een dichte kennis heeft er ook veel mee te maken) dat er nog geen rare dingen mee gebeurd zijn en dat er nog geen trauma's/(verborgen) blessures zijn. Bovendien kan je een veulen zelf helemaal naar je eigen hand zetten/dingen leren die jij belangrijk vind ect. Volwassen paarden hebben meestal al hun eigen gewoontes. En daarnaast vind ik het ook een voordeel dat veulens en jaarlingen qua aankoopprijs een stuk goedkoper zijn dan een volwassen/beleerd paard.


Dat zijn inderdaad een hoop voordelen die op mijn lijstje staan :) bedankt voor het delen van je ervaring!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-19 23:04 



 
Profiel   

Ik heb ruim 4 jaar geleden een veulen gekocht.
Werd verteld dat het een goede hengst was, maar er stond niets over in het paspoort.
Het ging mij totaal niet om het papier maar om het gevoel en dat zat perfect.
Eerste veulen waar ik ging kijken en gelijk een schot in de roos.
Ik kon simpelweg geen beleerd paard betalen en had hier ook geen behoefte aan. Ik had niet heel veel tijd vanwege mijn studie nog 2,5 jaar destijds en ik had daarvoor ervaring opgedaan met het opvoeden en beleren van een jonge fries.

Het negatieve punt is dat je niet weet hoe je veulen uitgroeit. Hoe groot wordt ie, hoe breedt wordt ie, wat voor karakter heeft ie, welk gedrag is een fase en wat zit erin vanuit zijn genen. Je weet niet wat het wordt.
Ik was bang bij die van mij dat hij te klein zou blijven. Gelukkig is dit niet het geval.

Voordeel vind ik echt dat je hem helemaal naar jouw hand kunt zetten.
Ik wil namelijk absoluut geen sloom paard. Die van mij heb ik dus altijd geleerd dat een beenhulpje gelijk actie geeft.
Hij is dus super op het been (meestal iets te). Maar liever dat dan dat je een paard vooruit moet schoppen. We hebben nu les voor meer controle en goed tempo.
Je weet ook nooit of een paard echt geschikt gaat zijn voor jouw gewenste discipline. Ik wilde gewoon een fijn allround paard waar ik mee naar buiten kon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 00:19 



 
Profiel   

Grootste nadeel is dat je niet weet wat je krijgt. Grote ligt wel grotendeels in de genen, maar is geen hard gegeven. Ook loop je kans dat het karakter toch niet bij je past of het paard overbouwd wordt etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 03:37 



 
Profiel   

Geen veulen maar anderhalf jarige als eerste paard gekocht en kan mij geen beter paard wensen. Ondertussen is hij 4 en ben ik zelf bezig met beleren.
Heerlijk om hem zien op te groeien zowel in zijn koppie als lichelijk, hoe hij beetje bij beetje dingen leert en hoe ik van hem leer. Ik heb hem zeker niet op een land gegooid en 'tot over 3 jaar', nee ik ben juist met hem gaan wandelen, fietsen, commando's aanleren etc. Terwijl hij de rest van de dag of soms zelfs week lekker bij zijn vriendjes op het land staat. Ik koop geen paard om er 1 keer per maand heen te gaan. En mijn paard vind het alleen maar reuze gezellig als hij mee mag. Als hij te lang vakantie krijgt gaat hij dingen slopen, paarden pesten.. :')

En kwa rijden een gok.. Mhah, voor mij is rijden altijd een gok. Gaan mijn heupen het vandaag leuk vinden of zit ik weer vast en geen idee hoe ik eraf kom? Gelukkig heeft mijn paard daar geen problemen mee. Kwa doeleinde heb ik niks te klagen. Bakwerk vinden we beide 10 keer niks en buiten is alleen maar 20 keer leuker! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 06:13 



 
Profiel   

Ik heb 3 jaar terug een veulen gekocht.
Was overigens niet mijn 1e eigen paard.
Ik ben toen voor een veulen gegaan omdat ik niet altijd even veel tijd had.
Heb ze destijds bij mijn ex aan huis gehad met een jaarling pony.
Veel plezier mee gehad met beide.
Doordat ze aan huis stonden was ik er dagelijks wel even mee bezig.
Inmiddels is ze 3, en had ik mij geen fijner paard kunnen wensen. <3
Maar daar heb ik ook gewoon heel veel geluk mee gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 06:15 



 
Profiel   

ik heb bewust voor een veulen gekozen, als opvolger voor Banjer. Van jongs af aan knuffelen, band krijgen, zelf bepalen wanneer en hoe hij ingereden wordt, etc... :)
En de eerste jaren kan ik toch nog op Banjer blijven rijden, dus meteen kunnen rijden is voor mij geen noodzaak :)

Overigens heb ik een NRPS gekocht en geen quarter :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 08:00 



 
Profiel   

Bedankt voor alle goed verhalen :D
Echt fijn on op deze manier informatie te verzamelen.
En meer ervaringen zijn altijd welkom!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 08:08 



 
Profiel   

Goed dat je er over nadenkt! Ik snap vaak waarom mensen een veulen nemen en om dezelfde reden die hier genoemd zijn had ik ook een veulen gekocht. Was druk met studie dus als ik klaar was zou het veulen oud genoeg zijn om hem langzaam te beleren. Daarbij kende ik de moeder + reed ik de hengst bij en leek mij daarom extra leuk om hun veulen te kopen.
Moet zegge dat ik het lange tijd ideaal vond, maar helaas is mijn veulen vroeg tijdig overleden. Tijdens het spelen als 2 jarige gevallen en been gebroken. Super erg en zuur, maar het risico zit er altijd in. Op dit moment had het veulen mij alleen maar geld gekocht om het even kort door de bocht te zeggen (had natuurlijk wel een leuke tijd, maar realistisch is het wel ergens zo).
Nu ben ik klaar met studeren en ga ik voor een beleerd paard aangezien ik dus meer tijd had na studie. Mocht ik nog studeren of veel geld nemen dan zou ik het best nog een keer aandurven om een veulen te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 08:37 



 
Profiel   

Ik zou er voor kiezen om straks in de herfst een 2 jarige te kopen. Deze zijn over het algemeen voor ongeveer dezelfde of weinig hogere prijs te kopen als een veulen. Opfokken kost zo €1000,00 per jaar. Je kunt dan veel beter beoordelen wat het gaat worden en je hebt er veel sneller wat aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 08:47 



 
Profiel   

Ik heb twee keer een veulen gehad, opgefokt en zelf ingereden. Dat naar je hand zetten lukt heus niet altijd, je moet ook maar bij elkaar passen.
Na deze ervaringen heb ik een kant en klare pony gekocht. Opzadelen en gaan, heerlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 08:50 



 

Nog niet heel lang ervaring, maar ik heb mijn eerste paard zo'n 1,5 maand geleden aangeschaft na 2 mislukte opties (lang verhaal)
Maar, 3e keer scheepsrecht zeggen ze altijd en dat blijkt, ik heb nu een 3 jarige aangeschaft maar wel mijn droom ras en hij is zo ontzettend lief en wilt graag met je werken. Wat ik wel merk is dat hij nog niet gewoontes heeft zoals oudere paarden, wat je als het ware bij moet schaven om 'goed' te krijgen.
Het was voor mij heel dubbel om zo'n jong paard als eerste paard aan te schaffen, maar ik hoorde veel om mij heen dat ik niet de enige was. Nadeel was voor mij; je kan er niet direct op rijden door de bossen oid, maar ik moet zeggen dat grondwerk en de weg naar vooruitgang ontzettend leuk zijn :j
Maar ik moet wel zeggen, je moet veel geduld hebben :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 08:52 



 
Profiel   

ikzelf zou altijd voor een jong paard kiezen (veulen/jaarling.)
De paarden die ik als volwassene in mijn handen gekregen hebben zijn op bepaalde vlakken al zo bevestigd (of verknoeid) dat je er altijd wel rekening mee moet houden. De paarden dat ik vanaf veulen heb heb ik volledig naar mijn hand kunnen zetten en zijn gewoon fijne, nuchtere, brave dieren die mijn geklooi door de vingers zien :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 09:14 



 
Profiel   

Tja ik heb al een heel rijtje achter de rug. Zowel al gereden paarden als zelf gefokt en zelf opgeleid. Op zich is mijn voorkeur ook altijd zelf opgeleid, hoeft nog niet eens zelf gefokt te zijn. Dr is niks aan verknoeid, en je kan ze naar je eigen hand zetten. Maar je moet er wel tijd voor uit willen en kunnen trekken.
Ook ik heb al meerdere veulens zelf gefokt en opgeleid waar dan uitkwam dat ze toch niet voor mij waren. De klik er gewoon niet was. En er waren er een paar die compleet mijn paard waren. En bij de al gereden paarden waren het er eigenlijk maar 2 waar ik wel een klik had. De rest was allemaal aanpassen aan de eigenaardigheden/vroegere manier van rijden van het paard en rekening houden met.
Een paard corrigeren wat verreden is, is veel moeilijker dan een paard het leren.

Beides heeft zo zijn voor en nadelen. Voor een jong paard wat je zelf opleid moet je wel de handvaten hebben om het ook te kunnen (kennis ervaring ed.) En bij een gereden paard moet je de mazzel hebben dat je klikt en dat de manier waarop het altijd gereden is bij jou past.

Ik was begin dit jaar op zoek naar een nieuw rijpaard. Mijn eigen zijn vanwege blessures met pensioen. En echt ik wilde gewoon een gereden paard. Gewoon kunnen opstappen en wegrijden. Heb er een aantal uitgeprobeerd, en kwam tot de conclusie dat ik nog veel minder zin had een paard te moeten gaan corrigeren dan een jong paard op te leiden. En uiteindelijk heb ik een 3 jarige gekocht, die dan wel al net aangereden was, maar verder nog niets kent. Die kan ik nu gaan kneden naar mijn wensen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 10:32 



 
Profiel   

Ik ben in deze situatie voor een veulentje gegaan, ik heb beide situaties gehad. Echter is een bereden paard kopen mij niet goed bevallen, misschien pech maar van de 2 jaar dat ik hem heb gehad maar een half jaar kunnen rijden en uiteindelijk als weidepaard moeten verkopen.

Het is trouwens nog al een hele zoektocht om een leuke quarter te vinden die niet op 2 jarige leeftijd is ingereden, dit was voor mij een reden om dus voor een veulen te gaan. Hierdoor kan ik zelf bepalen wanneer ze ingereden wordt en heb ik alles in de hand qua opgroeien en opvoeding. Ook is het zo dat de prijs van een quarter die het een beetje leuk doet in de sport enorm gestegen is vergeleken bij een aantal jaar terug, mocht je dit willen dan zit je toch wel in de categorie €10.000 tot 25.000 of duurder.
Wij zijn met een budget van max €15.000,- een hele boel troep tegen gekomen, o.a. 3 jarigen die net onder het zadel waren en al peesblessures hadden. Dus zeker bij deze paarden even keuren en bloed laten testen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 10:56 



 
Profiel   

Wat mijn voorganger zegt, veel reining quarters gaan met een maand of 20 onder het zadel en dat moet je maar willen. Ik zou gaan voor ofwel een jonger dier of 1 waarbij je zeker weet dat die ‘laat’ gestart is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 11:07 



 
Profiel   

SDLT schreef
Ik ben in deze situatie voor een veulentje gegaan, ik heb beide situaties gehad. Echter is een bereden paard kopen mij niet goed bevallen, misschien pech maar van de 2 jaar dat ik hem heb gehad maar een half jaar kunnen rijden en uiteindelijk als weidepaard moeten verkopen.

Het is trouwens nog al een hele zoektocht om een leuke quarter te vinden die niet op 2 jarige leeftijd is ingereden, dit was voor mij een reden om dus voor een veulen te gaan. Hierdoor kan ik zelf bepalen wanneer ze ingereden wordt en heb ik alles in de hand qua opgroeien en opvoeding. Ook is het zo dat de prijs van een quarter die het een beetje leuk doet in de sport enorm gestegen is vergeleken bij een aantal jaar terug, mocht je dit willen dan zit je toch wel in de categorie €10.000 tot 25.000 of duurder.
Wij zijn met een budget van max €15.000,- een hele boel troep tegen gekomen, o.a. 3 jarigen die net onder het zadel waren en al peesblessures hadden. Dus zeker bij deze paarden even keuren en bloed laten testen. ;)


Daar heb je inderdaad ook wel een heel goed punt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 11:14 



 
Profiel   

fokken is gokken, je weet niet hoe het veulen uiteindelijk uit groeit, en je betaald 3 jaar voor een paard waar je niet op kunt rijden, daar komt nog eens bij dat het je eerste eigen paard is. hoeveel ervaring je ook hebt, een (1e) eigen paard is toch 'nieuw', en brengt veel onzekerheden en vraagtekens met zich mee, en alle verantwoordelijkheid komt op jou aan, iedere keuze die je maakt beinvloed zo'n dier, en ben wel van mening dat je pas weet hoeveel keuzes er zijn als je een eigen paard hebt (gehad). een jong paard doet dat ook. mijn jonge paard hebk als groene 4 jarige gekocht, ik had toen al eigen paarden (aan huis), en ook dat gaf wel weer heel veel onzekerheden. het zadelmak maken is goed gegaan, maar de periode erna echt doorrijden valt/viel me wel tegen. had verwacht nu verder te zijn. super leuk hoor, alles zelf kunnen bepalen en kiezen, maar makkelijk is dat echt niet.

ik zou zeker als het om eerste paard gaat een volwassen paard kiezen met een fijne basis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 12:14 



 
Profiel   

bettyvn schreef
fokken is gokken, je weet niet hoe het veulen uiteindelijk uit groeit, en je betaald 3 jaar voor een paard waar je niet op kunt rijden, daar komt nog eens bij dat het je eerste eigen paard is. hoeveel ervaring je ook hebt, een (1e) eigen paard is toch 'nieuw', en brengt veel onzekerheden en vraagtekens met zich mee, en alle verantwoordelijkheid komt op jou aan, iedere keuze die je maakt beinvloed zo'n dier, en ben wel van mening dat je pas weet hoeveel keuzes er zijn als je een eigen paard hebt (gehad). een jong paard doet dat ook. mijn jonge paard hebk als groene 4 jarige gekocht, ik had toen al eigen paarden (aan huis), en ook dat gaf wel weer heel veel onzekerheden. het zadelmak maken is goed gegaan, maar de periode erna echt doorrijden valt/viel me wel tegen. had verwacht nu verder te zijn. super leuk hoor, alles zelf kunnen bepalen en kiezen, maar makkelijk is dat echt niet.

ik zou zeker als het om eerste paard gaat een volwassen paard kiezen met een fijne basis.


Bedankt voor je advies. Het is alleen niet mijn eerste eigen paard, maar dat had ik inderdaad niet gemeld in de OP :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 12:39 



 
Profiel   

_Hedi schreef
bettyvn schreef
fokken is gokken, je weet niet hoe het veulen uiteindelijk uit groeit, en je betaald 3 jaar voor een paard waar je niet op kunt rijden, daar komt nog eens bij dat het je eerste eigen paard is. hoeveel ervaring je ook hebt, een (1e) eigen paard is toch 'nieuw', en brengt veel onzekerheden en vraagtekens met zich mee, en alle verantwoordelijkheid komt op jou aan, iedere keuze die je maakt beinvloed zo'n dier, en ben wel van mening dat je pas weet hoeveel keuzes er zijn als je een eigen paard hebt (gehad). een jong paard doet dat ook. mijn jonge paard hebk als groene 4 jarige gekocht, ik had toen al eigen paarden (aan huis), en ook dat gaf wel weer heel veel onzekerheden. het zadelmak maken is goed gegaan, maar de periode erna echt doorrijden valt/viel me wel tegen. had verwacht nu verder te zijn. super leuk hoor, alles zelf kunnen bepalen en kiezen, maar makkelijk is dat echt niet.

ik zou zeker als het om eerste paard gaat een volwassen paard kiezen met een fijne basis.


Bedankt voor je advies. Het is alleen niet mijn eerste eigen paard, maar dat had ik inderdaad niet gemeld in de OP :)


oh sorry, het kwam in de OP een beetje zo over op mij :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 12:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 96 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen