Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:28

elnienjo schreef:
Babootje schreef:
Je weet inmiddels toch wel dat het hele 'groeischijven'-verhaal broodje aap is?

Ik had er ook nog nooit van gehoord, fijn dat het onzin blijkt. Meeste sportpaarden worden met een jaar of 3 toch wel ingereden en mits aanleg/capaciteit kunnen ze dan nog wel een jaar of 15 meedraaien.


Zijn ook al een aantal topics over geweest. Je rijdt niet alleen op t skelet he, maar juist ook op de spieren, pezen en banden etc. Even zoeken binnen bokt.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:29

Aangezien het niet je eerste paard is en je dus ervaring hebt en waarschijnlijk kunt rijden dan zou ik een jong onbeleerd dier kopen die je rondom kunt keuren en daarna in kun laten rijden door iemand van jouw keuze. Ook met een jong dier kun je prima een band opbouwen en qua financien maakt het weinig uit. Wat betreft risico's wel, je hebt gewoon twee jaar langer kans op ongelukken en je kunt een veulen niet keuren op de botten.

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:42

Babootje schreef:
Mizora schreef:
Vanwege het sluiten van de groeischijven. Ja, ze mogen wel wat eerder belast worden, maar niet 15-20% van het lichaamsgewicht en daar zit je toch al snel aan bij de gemiddelde quarter/paint. 500kg paard, ruiter van 65kg ('s ochtends gewogen), ruiter weegt rijklaar al snel 5kg meer en er komt een zadel op van 8 (engels) - 10+ (western) op, en dan zit je dus al op 16%.

Te veel problemen mee gezien, en ook met 5 ben ik van het rustig opbouwen. Vanaf 3.5-4 kunnen ze al wel voor de (lichte) wagen en uiteraard aan de lange lijnen al netjes leren ondertreden en de rug leren gebruiken, hoofd op de gewenste positie, en aan de dubbele longe kan ook de galoptraining al een deel opgepakt worden door deels mee te lopen.


Je weet inmiddels toch wel dat het hele 'groeischijven'-verhaal broodje aap is?


Heb je daar een wetenschappelijke onderbouwing van? Wat een broodje aap is dat ze van lichte belasting (en dat zit in de categorie 10-12%) direct onherstelbaar beschadigd raken, maar dat is niet hetzelfde als dat het geheel van de groeischijven broodje aap is. Er is bewezen dat lichte gestuurde beweging, flink rechtuit stappen en wat draf op een verharde ondergrond, goed voor de pezen is, dat is nog niet hetzelfde als goed voor de botten.

Ja, een hoop sportpaarden worden met 3 ingereden. Nee, een hoop sportpaarden draaien geen 15 jaar mee, een hoop valt voortijdig uit en met 18 zou een paard nog niet versleten moeten zijn. Peesproblemen en rugproblemen zijn de orde van de dag. De meeste sportpaarden gaan ook niet licht belast rechtuit op verharde ondergrond, maar in een bak semi-permanent de bocht om terwijl ze in een specifieke houding gezet zijn.

Het voor de lichte wagen zetten en ze eerst gewoon buitenritten laten maken door de polder op een rustig tempo zorgt wel voor de peesversterking, maar niet voor de rugbelasting. En de spieren worden wel getraind aan de lange lijnen en de dubbele longe, zonder dat de gewrichtsbelasting nog eens verhoogd wordt.

Bedenk goed dat een belasting van 15% bij een mens van 60kg (ideaalgewicht) al 9kg. Met een rugzak van 9kg begin je niet met trainen, laat staan dat je daar 12-jarigen (het equivalent van een paard van 3-4 jaar) mee laat lopen. Er wordt dan ook sterk gewaarschuwd om het gewicht van schooltassen beperkt te houden en het gebruik van kluisjes en fietsdragers sterk te bemoedigen, juist vanwege de rugklachten en rugbeschadigingen die voortkomen uit te hoge belasting.

En ja, zowel bij mensen, honden als paarden ligt de langdurige maximale belasting van een volwassenen (paarden 7 jaar, mensen 18-21 jaar, honden ±2 jaar) rond de 20% van het ideaalgewicht. Daarboven wordt de paslengte verkleind, de gang onregelmatiger en is er flink meer kans op blessures. Je kan deze 3 diersoorten dus prima met elkaar vergelijken.

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 21:34

Wij (vooral mijn man) wilden sowieso geen eigen paard. Tot ik 2 jaar geleden een grapje maakte over de hengst van mijn instructrice, zo'n knap dier, die zou ik wel willen hebben. Mijn man reageerde met, vraag maar of ze hem wil verkopen. Dat wilde ze niet, maar zijn vraag bood wel een opening. 2 weken later en veel puzzelen, informatie opvragen verder, waren wij trotse eigenaren van een quarter merrie van 4 maanden oud.
Bewust een veulen, omdat we nog een kinderwens hadden. We hebben totaal geen ervaring met een (fijn) eigen paard, en al helemaal niet met een groen paard.
Maar we hebben top begeleiding, en onze merrie heeft een gouden karakter.
Voor ons was het dus echt samen een band opbouwen, maar niet verplicht dagelijks naar stal moeten. We kunnen haar gerust een jaar langer op de wei zetten als het niet uit komt.
Qua voldoening en plezier zou ik er zo weer voor kiezen, qua financiën niet. Zeker niet omdat we inmiddels een kleuter van bijna 4 en 2 dreumesen van bijna 1 hebben en onze stal 50 minuten rijden verderop is. Onze merrie staat wel in de opfok maar we betalen de volledige pension prijs.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:09

Mizora schreef:
Heb je daar een wetenschappelijke onderbouwing van? Wat een broodje aap is dat ze van lichte belasting (en dat zit in de categorie 10-12%) direct onherstelbaar beschadigd raken, maar dat is niet hetzelfde als dat het geheel van de groeischijven broodje aap is. Er is bewezen dat lichte gestuurde beweging, flink rechtuit stappen en wat draf op een verharde ondergrond, goed voor de pezen is, dat is nog niet hetzelfde als goed voor de botten.

Ja, een hoop sportpaarden worden met 3 ingereden. Nee, een hoop sportpaarden draaien geen 15 jaar mee, een hoop valt voortijdig uit en met 18 zou een paard nog niet versleten moeten zijn. Peesproblemen en rugproblemen zijn de orde van de dag. De meeste sportpaarden gaan ook niet licht belast rechtuit op verharde ondergrond, maar in een bak semi-permanent de bocht om terwijl ze in een specifieke houding gezet zijn.


Het groeischijvenverhaal is net zo'n broodje aap verhaal als de bewering dat sportpaarden die met 3 zijn ingereden voortijdig uitvallen.
Daar is echt niets van waar. Ook nooit onderzocht trouwens.
Over de leeftijd waarop paarden zouden moeten worden belast zijn heel wat topics de revue gepasseerd met goede onderbouwingen dus moet je misschien daar eens kijken. Ik ga de discussie hier dan ook niet over doen. Daar is dit topic ook niet voor.

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:20

Babootje schreef:
Het groeischijvenverhaal is net zo'n broodje aap verhaal als de bewering dat sportpaarden die met 3 zijn ingereden voortijdig uitvallen.
Daar is echt niets van waar. Ook nooit onderzocht trouwens.
Over de leeftijd waarop paarden zouden moeten worden belast zijn heel wat topics de revue gepasseerd met goede onderbouwingen dus moet je misschien daar eens kijken. Ik ga de discussie hier dan ook niet over doen. Daar is dit topic ook niet voor.


Ik zou het een waardevolle aanvulling aan dit topic vinden als je dat wel zou doen :j
Heb in meerdere discussies over dit onderwerp gezeten maar die goede onderbouwingen waarom groeischijven broodje aap zijn komen mij niet bekend voor :)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:44

Je moet gewoon heel veel geluk hebben wat betreft gezondheid maar das bij mensen ook zo.

Ik ken quarters die op hun twee of vroeger zijn ingereden en jarenlange topsport hebben gelopen en nu al een respectievelijke leeftijd van 30 zijn en nog net rondhuppelen. Trouwens heel bekende. En ik ken er die dan pas op vierjarige leeftijd zijn ingereden en enkel buitenwandelingen gedaan en die op 10 jarige leeftijd zo vreselijk rad lopen.

Het is allemaal afhankelijk van veel meer factoren en zou het niet te kortzichtig bekijken ook. Gewoon genieten met je knol en dingen proberen wat voor jezelf het beste lijkt.

Zo zijn er ellenlange discussies over zoveel tegenstrijdige dingen en spreekt men vaak uit hun eigen summiere ervaring.

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 11:09

Hier hadden we eigenlijk het plan om een 6-7-8 jarige (Quarter/Paint) te kopen, maar het werd een jong veulen. Hij is nu een jaarling en er kan natuurlijk nog van alles gebeuren, maar tot nu toe erg blij met de keuze. Hij staat in een goede opfok en mag lekker veulen zijn. Inrijden gebeurt straks op de manier en leeftijd waar wij achter staan. Dit vond ik erg lastig bij het zoeken van een ouder paard; ze waren vroeg ingereden en vaak gereden op een manier die wij die wij zelf niet prettig vinden.
Het is wel een gok en ook best spannend omdat wij alleen oudere paarden hebben gehad en zijn nieuw in het westernrijden. Wij hebben bewust gezocht naar een goede opfok met ook voor ons goede begeleiding en zijn nu al rustig aan het kijken naar een goede plek/trainer voor als wij hem gaan (laten) inrijden.
Wij genieten echt van het feit dat wij hem zien opgroeien en een vinden het een mooie ervaring om mee te maken. Hoewel ik met mijn vorige paarden zeker een fantastische band had is dit toch wel speciaal.

Edit; wij hebben ons voor de aankoop goed ingelezen over de ouders. Is uiteraard geen garantie voor het karakter van het veulen, maar vonden het wel heel belangrijk om hier goede verhalen over te lezen.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 11:41

fransje23 schreef:
Babootje schreef:
Het groeischijvenverhaal is net zo'n broodje aap verhaal als de bewering dat sportpaarden die met 3 zijn ingereden voortijdig uitvallen.
Daar is echt niets van waar. Ook nooit onderzocht trouwens.
Over de leeftijd waarop paarden zouden moeten worden belast zijn heel wat topics de revue gepasseerd met goede onderbouwingen dus moet je misschien daar eens kijken. Ik ga de discussie hier dan ook niet over doen. Daar is dit topic ook niet voor.


Ik zou het een waardevolle aanvulling aan dit topic vinden als je dat wel zou doen :j
Heb in meerdere discussies over dit onderwerp gezeten maar die goede onderbouwingen waarom groeischijven broodje aap zijn komen mij niet bekend voor :)


Groeischijven zijn niet "broodje aap" het verhaal dat ze dicht moeten zijn eer je het paard kunt gaan belasten wel. Wat dat betreft vind ik onderstaand artikel over "voorbereidend" werk wel goed onderbouwd. En vooral kijken naar je paard. De ene 3 of 4 jarige is de andere niet. De balans en de wijze waarop ze het ruitergewicht compenseren is ook van belang. Zo kijken wij er ook naar. Een reden waarom ik mijn 3-jarige merrie nog een jaartje langer op de wei heb gezet. Die was nog te slungelig / onhandig met zichzelf. Ik verwijs nog maar een x naar de andere topics hierover. Volgens mij heb jij daar ook wel meegediscussieerd.
https://www.dressuur.nl/artikelen/belas ... ong-paard/

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:55

Even for the record, je schrijft letterlijk dit:

Babootje schreef:
Je weet inmiddels toch wel dat het hele 'groeischijven'-verhaal broodje aap is?


Met iets meer nuance, zoals je hier boven wel doet, is het een andere verhaal.

En ja, ik heb daar ook meegediscussieerd maar de link tussen groeischijven en broodje aap legde ik niet. :)

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 13:06

Ja ik weet wat ik letterlijk schrijf. Dat het verhaal een paard niet te kunnen belasten tot de groeischijven gesloten zijn echt onzin is. Het is een ongefundeerde mening die ooit in de wereld is gebracht als waarheid. Broodje aap dus.

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 13:23

Even afgezien wel of geen klik, etc: Ik denk dat je voor jezelf moet nagaan hoe belangrijk rijden voor je is. Ik weet van mezelf dat ik paardrijden als hobby heb en niet paarden poetsen of wandelen. Een veulen kopen zou voor mij dus niets zijn, want dan moet ik lang wachten eer ik erop kan (tenzij ik er een rijpaard naast zou hebben). Misschien iets om over na te denken?

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 13:25

Babootje schreef:
Ja ik weet wat ik letterlijk schrijf. Dat het verhaal een paard niet te kunnen belasten tot de groeischijven gesloten zijn echt onzin is. Het is een ongefundeerde mening die ooit in de wereld is gebracht als waarheid. Broodje aap dus.


Er staat dan ook letterlijk niet dat ze niet belast kunnen worden, maar dat ik geen belasting van 15-20% wil bij dieren onder de 5 jaar, omdat ik daar te veel problemen mee heb gezien.

Even de quote erbij pakken:
Citaat:
Vanwege het sluiten van de groeischijven. Ja, ze mogen wel wat eerder belast worden, maar niet 15-20% van het lichaamsgewicht en daar zit je toch al snel aan bij de gemiddelde quarter/paint


En dan staat er ook bij dat ze met 3.5-4 Prima voor een lichte wagen kunnen. Net als dat er prima vanaf de grond getraind kan worden. Niet bepaald niets mee doen tot 5.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 13:28

Betekent toch dat JIJ het niet wilt Mizora, toch niet dat het niet kan? Op basis van jouw eigen perceptie?
Dat jij dat niet wil kan ik me best voorstellen. Maar je brengt het als waarheid en dat is het niet.
Net als dat je zegt dat een "hoop" sportpaarden voortijdig uitvalt. Wat is een "hoop" precies? En hoe verhoudt zich dat dan tot het aantal recreatiepaarden dat voortijdig uitvalt? Of het aantal dat onregelmatig / kreupel loopt maar die nooit een dierenarts zien omdat de eigenaar het niet eens merkt?
Het is een ook een bewering o.b.v. je eigen waarneming, maar dat is nog geen waarheid.

Met belasten bedoel ik onder het zadel (zoals ook in het artikel staat) Uiteraard zit daar ook weer een voortraject aan.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 07-07-19 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 13:30

Mijn pony heb ik als veulen gekocht.
Toen ze een jaar was is ze in het draad blijven hangen met haar achterbeen met ernstige verwondingen tot gevolg.
Anderhalf jaar revalideren, iedere dag twee keer afspuiten, verbanden wisselen etc.
Daarna is ze een jaar in de kudde gegaan en heb daarna zijn we begonnen met inrijden, zonder de zekerheid of dat zou lukken ivm de blessure.
Heeft me bakken met geld en zorgen en tijd gekost.
Toch zou ik weer een veulen kopen als ik een nieuw paard zou nemen.
Omdat het fantastisch is je paard zo goed te kennen van het begin af aan. Omdat je precies weet wat hij heeft mee gemaakt en je alles precies op je eigen tijd en manier kan doen.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 16:26

Als je een fijn paard wil dan kun je toch het beste kiezen voor 1 die al even onder het zadel is, wellicht al een wedstrijdje heeft gelopen.
Veulen fokken is leuk maar eer het 2 of 3 is en je een fatsoenlijke opfok en verzorging gehad hebt zijn de kosten ook al aardig opgelopen.
De garantie dat het een voor jou leuk paard word heb je niet. Ook niet bij een jaarling...eigenlijk bij niks wat nog niet onder de man is.
Al die doem verhalen over reining getrainde quarters moet je ook niet allemaal geloven. Er is best wat leuks te krijgen. Zijn niet allemaal al verrot gereden.
Mijn eigen paarden ter voorbeeld zijn ook reining getraind vanaf ze 2 waren, geshowd vanaf hun 3e internationaal in de open en lopen nu ze 10 zijn ook nog goed mee en mankeren niks. Dat geld ook voor al die doem verhalen over PSSM enz. Dat heeft ook niet elke Quarter/paint...

Gewoon een paard gaan bekijken en als het je past laten keuren. En geloof me, ook daar krijg je een geweldige band mee

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 16:37

Geen wetenschappelijk onderzoek, maar als ik om me heen kijk gaat er meer mis bij paarden die geen fatsoenlijke opfok hebben gehad, incl tijd bij de moeder, dan daarna vanaf het trainen.

Nogmaals; 1 merrie, 1 veulen, teveel op stal samen, veulen te vroeg er vanaf, verkeerd gevoerd, teveel aan lopen fratsen en daarna slechte opfok of gewoon op stal............Ja, dan kan je verwachten dat ze het werk niet aankunnen. Het is nooit meer in te halen, maar dan nog wat jaren laten staan kan wel helpen.

Gezond geboren paarden, gezond opgegroeid en GOED getraind kunnen het werk prima aan als je ze goed gezond houdt. Teveel paarden staan gewoon teveel op stal, krijgen te weinig vrije beweging ( dus ook dagelijks klein paddockje is niet oke ) en worden heel slecht gevoerd. Meeste wordt opgelost met supplementen of steeds wisselen van trainer..........Niet vaak met de manier van houden.

Ik heb oude quarters en die van 20 is jong gestart en heeft reining wedstrijden gelopen. heeft echt wel wat, maar is niet "op" En zijn moeder is 26 en loopt voorop en hard ook. Haar 2e zoon ook tot hoge leeftijd geshowd.
En toen was er nog minder hengsten keus dan nu.

Als je wedstrijden wil rijden, kijk je misschien anders naar een paard en moet het bij je wensen passen. Voor een band opbouwen, samen veel dingen doen en buitenrijden, neemt men vaak wel veel meer tijd en is leeftijd eigenlijk ook minder belangrijk.

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 17:17

Bedankt voor de paar gouden reacties en ervaringen die er nog tussen zitten :D jullie helpen je echt goed op weg!

Verder;
Ik denk zelf niet echt dat als ik een veulen zou kiezen, en hem bij een professional in training zou zetten (waar je normaal zelf vaak bij bent en zelf ook les krijgt), dat alle jaren 'bonding' vooraf dan helemaal nutteloos geweest zijn. Maar dat is mijn mening. Ook zou ik het beestje laten inrijden vanaf zijn 3e ;)

Verder meng ik me niet in de ontstane discussie haha :D

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 17:31

Doe wat goed voelt voor jou! Schrijf alle + / - op en beslis dan wat het beste is in de situatie die jij hebt (zoals jij al doet). Succes met je keuze!

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 19:31

Riel schreef:
Doe wat goed voelt voor jou! Schrijf alle + / - op en beslis dan wat het beste is in de situatie die jij hebt (zoals jij al doet). Succes met je keuze!


Dank je wel!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 00:14

Ik zou juist wel de discussie lezen en meenemen in een beslissing. Sommige mensen hebben ervaring met jonge paarden en oudere paarden en het is verstandig om het allemaal in je op te nemen.

Als je een jong dier koopt en die wil laten inrijden kan je iemand kiezen waar je erbij betrokken wordt. Je raakt niet zomaar een band kwijt, maar soms krijgen mensen wel een totaal ander paard terug.......

En de meeste mensen laten hun paard tekort trainen en willen dat er teveel gebeurt in te korte tijd. Zelfde als dat mensen de goedkope trainer kiezen ipv de beter trainer.

de nadelen komen vrijwel nooit door WAT is gedaan, maar HOE het is gedaan.

Wij hebben wel zelf veulens gefokt en onze ene merrie ( staat elders ) heeft een veulen aan de voet. Maar zelf vind ik een veulen hebben vooral een hoog penny gehalte hebben. Ik vond het leuk voor even, maar zeker niet om er echt iets mee te doen en zocht ze ook niet elke dag op als ze in kudde merries met veulens stonden of in opfok.
En zelfs een groen paardje van 2-4 zou ik niet zonder begeleiding doen als je niet zoveel ervaring hebt. Je verknald zo snel zo makkelijk iets. Kan allemaal gefixed, maar ik kan een boek schrijven over mensen die problemen hebben met hun veulens tm 4 jarigen omdat ze teveel willen en niet weten hoe te reageren op dingen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 07:22

PerleB schreef:
Ik heb recent een veulen gekocht. Het is inderdaad zo dat je de eerste jaren investeert in iets waar je niets mee bent. Toch vind ik het wel een voordeel om een veulen/jaarling te hebben. In de eerste plaats weet ik zeker (dat ze komt van een dichte kennis heeft er ook veel mee te maken) dat er nog geen rare dingen mee gebeurd zijn en dat er nog geen trauma's/(verborgen) blessures zijn. Bovendien kan je een veulen zelf helemaal naar je eigen hand zetten/dingen leren die jij belangrijk vind ect. Volwassen paarden hebben meestal al hun eigen gewoontes. En daarnaast vind ik het ook een voordeel dat veulens en jaarlingen qua aankoopprijs een stuk goedkoper zijn dan een volwassen/beleerd paard.



Ook bij een veulen, ben je daar niet 100% van de tijd erbij. Er kunnen dus best blessures en trauma's kunnen ontstaan op de weide met of door weide maatjes. Ik vind dat bij de pony's minder risicovol dan ben je de grote paarden, vooral ook omdat iig onze pony's nogal nuchter zijn en niet snel onder indruk.

Wij fokken veulens en het "mak maken en houden" kost veel tijd, maar scheelt wel veel wanneer je ze zadelmak gaat maken.
Op zich heb je in de tijd dat ze veulen, enter en twenter er best wat aan, wanneer je de verzorging doet. Het is in die tijd toch "je maatje".
Het naar eigen hand zetten, vind ik vrij romantisch.... Met 3 jaar hebben ze allemaal hun eigen karakter en eigen "dingetjes" ondanks dat ze hier dezelfde "opvoeding" krijgen.
Risico van een veulen fokken is dat je nog niet weet of jullie karakters bij elkaar passen.
Bij een veulen kopen, heb je wel van te voren een kennismaking.


Maar of je nu voor een veulen gaat of voor een volwassen paardje, blijf vooral investeren in goede lessen, ondanks dat het sparen dan wsl minder hard gaat. Ervaring is zoveel meer waard.

Succes

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 07:38

Ik heb beide situaties gehad. Zowel een oudere pony aangekocht en nu heb ik dus een veulen gekocht. Hij was 4 maanden toen wij gingen kijken en toen hij oud genoeg was kwam hij naar de opfok. Hier staat hij nog steeds en hij is nu 2 jaar en 3 maanden. Het fijne is dat ik weet waar hij vandaan komt. Wie zijn ouders zijn. Moeder heb ik ontmoet en opa. De reden dat ik het op deze manier doe is omdat ik een band wil opbouwen en zelf wil bepalen hoe ik en hem inrijd en wanneer. Zodat in ieder geval de basis goed is. Met de paarden die ik heb gehad was zeker niets mis mee. Echter zou ik het zo weer doen. Ik heb vooral geen haast. Eind dit jaar ga ik hem uit de opfok halen, castreren en grondwerk met hem doen. Dit heeft hij wel nodig om meer vertrouwen te krijgen. Maar voor nu lang leven de lol en spelen met de vriendjes. Overigens staat hij in een opfok in een groep van 5. Dus super fijn dat de groepen klein zijn in deze opfok

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 07:41

Ik vind ook wel dat jullie dat wel beetje romantiseren een veulen houden en opvoeden.
Ik vind er niks romantisch aan als ze moeten gechipt worden of ontwormd voor de eerste keer of ingeënt of meelopen op trailer of in de douche of de hoefsmid. Stress is dat en dan nog niet gesproken van hun probeerseltjes van in je nek willen springen, bijten en domineren. Doen ze allemaal wel eens en dan moet je op je hoede zijn en ik heb dan nog allemaal super brave veulens lopen of gehad want ondertussen is er al eentje vier en eentje twee. En idd karakters vormen zich pas veel later.
Was veel makkelijker toen ik een 5 en 9 jarige kocht en ik heb daar een even sterke band mee.

Misschien interessant om al eens te zoeken naar een paard want is misschien ook niet makkelijk.
En idd als je graag wil rijden dan heb je aan een veulen niks dus das misschien ook een ding in de beslissing.

Ben wel benieuwd. Hou je ons op de hoogte.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 08:25

Fotsy, het opvoeden van een veulen is ook niet romantisch. Maar de een ziet het als lastig en moeilijk en de ander als een positieve uitdaging.
Als je daar niet voor bent weggelegd, dan snap ik helemaal dat je niet voor een veulen kiest. Daarentegen kan een nieuw wat ouder paard ook enorm moeten wennen aan jou en jouw manieren. Of een verhuizing en een nieuwe stal.
Ik ben het er overigens niet mee eens dat karakters zich pas later vormen.
Ik heb in mijn leven best veel veulens gezien en opgevoed en hoe jong ze ook zijn, de karakters tonen heel snel.
Mijn eigen merrie bijvoorbeeld, was als veulen al een enorme diva en daar is niets meer aan veranderd!