[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:56

Mij ook, ik heb op mijn 35ste mijn eerste paard gekregen en zelfs die beslissing is niet over een nacht ijs gegaan.

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:15

Volgens mij willen zoveel mensen mee denken dat je het in het topic kunt vragen :D
Ik ben niet geschikt om te vragen, ik ben een angsthaas met paarden die tot twee x toe een veulen heeft gekocht en me nog steeds af en toe af vraagt waar ik aan begonnen ben :+ maar had ik geen kinderen met beperkingen dan had ik het zo weer gedaan <3
Maar gelukkig heb ik mijn man die sterk in zijn schoenen staat, inmiddels ervaring heeft met het in handen laten komen van jonge paarden en stapelgek is op onze merrie.

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 19:32

Haha de algemene vraag is eigenlijk wel: wanneer ben je klaar voor een eigen paard? Ook op financieel gebied. Ik lees zoveel verschillende verhalen... :P

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:10

Wanneer klaar voor een eigen paard…
Poeh hmmm even denken.
Als je elke maand 500 euro zo aan de kant kan zetten (stalling, hoefsmid en dierenarts) en als je per dag minimaal 2 uur de tijd hebt voor rijden en verzorging???
Zoiets denk ik.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:30

Nooit :')

Nee. Geen idee. Denk dat er geen antwoord op is. Je bent nooit klaar voor torenhoge kosten want die kunnen gigantisch uit de hand lopen. Het kan jaren goed gaan en in eens helemaal mis. Ik heb niet iedere maand €500; en toch een paard. Mijn eerste werd gekocht door mn stiefvader en betaald door hem. Toen hij overleed heeft mijn ma t een tijdje gedaan maar uiteindelijk ging ik t zelf doen. Mijn moeder kon dat echt niet meer betalen. Ik woonde en werkte daarna op een ranch waar ik Beeb erbij kocht. Later terug naar huis gegaan + hogere stalling en ziek geworden.. tsja... toen werd het terug naar één. Nu nog meer ellende en kan ik amper echt genieten van die ene.. we spreken van 2008 tot nu ofzo? Dusja... zou ik iemand in mijn situatie t adviseren? Nee.. zou ik dr verkopen? Ook zeker niet. Dan maar droog brood :')

Dus wanneer ben je klaar? In mijn ogen is daar echt geen zinnig antwoord op. Voelt t goed, dan voelt t goed doe t dan. Je weet niet wat de toekomsr gaat brengen.

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:28

:') Nooit :’)
Wij staan een kleine 60 km verderop. Momenteel kan ik niet zelf auto rijden maar daar komt voor mij nog benzine kosten bij. De stalling prijs is wel lager als waar ik woon dus dat streept elkaar bijna weg. Nou staat ze nog een jaar mooi te zijn en gras te maaien, volgend jaar komen daar de training kosten bij. Daar zijn we zoetjes aan al vanaf we haar hebben voor aan het sparen (dus vanaf 3 maanden oud).
Nou scheelt het wel dat ik bij de overheid werk en zowel mijn vakantiegeld als mijn 13e maand jaarlijks laat uitbetalen. Daar gaat dan in 1x de stalling voor het hele jaar van af. Ook de verzekering betalen e jaarlijks. Dus behalve de hoefsmid, ontworming en dergelijke voelen we dat niet maandelijks. We sparen verder wel voor haar, maar niet de volledige stalling per maand. Maar door ons zorgen gezin hebben we vaak veel extra kosten en heel weinig tijd. Dat zijn de momenten dat ik denk, waar zijn weer mee bezig. Maar dan zie ik hoe mijn gezin van haar geniet, en ervaar ik wat een geweldig paard we hebben, en ben ik dolblij met haar.

Maar ik heb wel altijd gezegd, áls we moeten bezuinigen, is paard verkopen helaas een van de eerste bezuinigingen. Gelukkig is dat nog niet aan de orde.

Overigens was een paard aanschaffen hier geen weloverwogen keuze. Mijn man en ik leerden elkaar echt kennen op stal. We delen de liefde voor de paarden met elkaar, en mijn kinderen genieten er ook van. In 2017 maakte ik een grapje over een jaarling kopen, en twee weken later hadden we een veulen, zonder echte ervaring. Nog eens 3 maanden later bleek ik zwanger van een tweeling. Helaas moest zij met vervroegd pensioen toen ze 3,5 was. En toen kochten we weer een veulen :’) tegen beter weten in. die is nu ruim 2. Dus bloed kruipt waar het niet gaan kan :+

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:31

Zertab schreef:
Haha de algemene vraag is eigenlijk wel: wanneer ben je klaar voor een eigen paard? Ook op financieel gebied. Ik lees zoveel verschillende verhalen... :P


Financieel is denk ik t belangrijkst, dat je in ieder geval de maandelijkse kosten + n beetje extra om te sparen voor als er n hoge kostenpost is bijv dierenarts. En als het je niet alleen om het rijden te doen is.
Tsja, je hoort allerlei verschillende verhalen omdat iedereen anders is. Luister vooral naar jouw gevoel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101761
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:35

Dat. :j Iedereen is anders. Ik zou geen eigen paard willen omdat ik ook andere dingen leuk vind om te doen en daar tijd en geld in wil steken. Het is ook een grote verantwoordelijkheid en die wil ik niet hebben. En tevens kan ik een paard niet in de buurt houden zoals ik hem zou willen houden dus dan houdt het ook al op.

BoktVerlaten
Berichten: 431
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:11

Afhankelijk van waar je woont, kost het gewoon veel geld. Op luxe zoals kleurtjes pads en stapels leuke halsters kun je besparen. Maar op stalling, hoefsmid etc niet. Twee weken terug was er eentje op zaterdagmiddag een beetje koliekerig. Dierenarts gebeld, even ingespoten en hoppa 350 euro’s armer.
Met alleen stalling, ca 6x per maand les , hoefsmid en supplementen ben ik al zo’n 1750 per maand kwijt met twee paarden. Dan komt daar af en toe een dierenarts bij, een keer een hoofdstel, singel of laarzen….
Mijn stalling is wel de grootste kostenpost en dat is wel regio afhankelijk plus hoeveel wil je zelf doen en welke faciliteiten wil je.
Wat betreft tijd: op vol pension ben ik dagelijks minimaal 3 uur bezig met 2 paarden. Enkele keer wat meer en soms wat minder. 1-2x per week een dagdeel naar bos voor buitenrit.
En verder moet je klaar zijn voor een boel zorgen want als er iets met je paardjes is….

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:16

Zet ook goed op een rijtje wat jij wilt. Is les belangrijk voor je? Of iets minder belangrijk? Wedstrijden? Wil je ook een trailer hebben?

De vaste kosten zijn stalgeld, hoefsmid en dat soort dingen
Zadel en hoofdstel zijn zeg maar 1-malige kosten waar je hooguit vervanging over een X aantal jaren hoeft te rekenen. Maar initieel heb je het wel nodig. Net als het paard zelf.

Lesgeld is min of meer variabel, wil je elke week een uur priveles, of neem je eens per 3 weken les? Ik neem eens per 3 weken les bijvoorbeeld. Af en toe een keer vaker. Ik neem wel toevallig meestal een dubbele les (met 2 paarden achter elkaar).

Wedstrijden? Dat kan flink in de centen lopen, net als showsetjes e.d.

En natuurlijk heb je nog dingen als dierenartskosten en de pechgevalletjes hoefsmid, dat zijn echt onvoorziene kosten.

Qua dekens maakt het veel uit of je een sloper hebt of niet. Als je elke winter nieuwe dekens nodig hebt ,dan wordt het flink duurder dan wanneer je 5 jaar met dekens kunt doen.

Ik zou beginnen met op papier zetten wat een paard je gemiddeld per maand mag kosten. En kijk dan wat er nog overblijft na aftrek van het stalgeld.

De aanschafprijs is bijzonder variabel, maar veel mensen hebben wel een maximum budget.

Bedenk wel dat je het met 300 euro per maand niet redt, zelfs mij lukt dat niet terwijl ik redelijk goedkoop sta.

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:46

Ik was er niet klaar voor. Maar het is fantastisch en de beste beslissing van mijn leven. Ik werk in de zorg, verdien niet veel, maar kan het betalen. In mijn overweging speelde werkzekerheid meer dan de hoogte van mijn salaris: de kans is heel klein dat ik ooit zonder werk zal zitten, de vraag is enorm. Dit behoudens fysieke mankementen van mijn kant, uiteraard.

Als je bereid bent om er voldoende geld (en dat hoeft echt gaan 500 per maand te zijn, maar wel met een reservepotje voor onvoorziene omstandigheden), en vooral heel veel tijd, aan te besteden, dan ben je er klaar voor.

Waar je in mijn ervaring 'minder klaar' voor bent, omdat het je eerste paard is, is de hoeveelheid beslissingen die je voor het eerst moet nemen. Welke stal, buiten, binnen, gras of zand, welk voer, hoeveel voer, deken of niet, welke deken, hoeveel dekens, welke smid, wel of geen ijzers, welke tandarts, hoe vaak, welke behandeling wel of niet, welk tuig, welke zadelpasser, bit of bitloos, enz. En nog erger als ze wat mankeren: want iedereen en zijn moeder heeft een advies, en die adviezen zijn verschillend. Twee paardenmensen, drie meningen. Je weet als beginnende eigenaar soms niet meer waar je het moet zoeken. Maar ook daarin leer je je eigen weg zoeken.

Succes met je beslissing!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:08

Ook als "doorgewinterde" eigenaar niet hoor :') Wat een ellende soms.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:21

Qua tijdsinvestering kun je het ook zo gek maken als je zelf wil... ik heb echt geen 2 uur per dag tijd voor de paarden hoor, en heb ze dan nog aan huis ook. Maar ook dat kun je zo gek maken als je zelf wil, ik heb de paarden in een inloopstal met een verharde- en zandpaddock. Via de zandpaddock kunnen ze altijd de wei inlopen, dus die redden zichzelf. Mijn oudste paard kan ik helaas niet meer rijden, de jongste rijd ik 2-3x per week op dit moment en heb 2x per maand les. Voor mijn oudste paard heb ik een bijrijdster erbij voor 1x per week (die nu dus ook niet kan rijden).

Mijn oudste paard was ook mijn eerste eigen paard, die kocht ik toen ik richting het einde van mijn studie ging. Mijn vriend werkte al wel, we woonden samen en hadden genoeg geld om ons te redden. In geval van nood kon mijn moeder ook financieel bijspringen, daardoor heb ik nu dus alweer 18 jaar een eigen paard.

Laat je vooral niet gek maken: natuurlijk heeft een paard verzorging nodig, maar zeker als je volpension staat hoef je er echt niet iedere dag uren druk mee te zijn. Paard maakt het niets uit hoor, een kriebel vinden ze ook goed.

BoktVerlaten
Berichten: 431
Geregistreerd: 29-10-21

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:28

Klopt hoor, je kunt er zo druk er mee zijn als je wil. Ik rijd ze wel alletwee en vind tutten en verzorgen ook heel leuk. Ik rijd ze beide 4x per week gemiddeld en dan nog even wandelen, masseren, poetsen, op de trilvoer, wassen…..ik kan er uren mee bezig zijn. Daar kies ik zelf voor en heb er ook de tijd voor.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:44

Ik zou de keuze om nu een paard aan te schaffen ook niet meer maken. Maar ik had mijn merrie al toen ik de ellende op mijn bordje kreeg. Toen het begon heb ik er al voor moeten kiezen om één paar weg te doen (met veel verdriet en nog steeds spijt) en daarom kan ik die keus nu gewoon niet meer maken. We roeien met de riemen die we hebben en ik ben nog steeds van mening dat ik de keuzes voor haar maak. Wellicht zal een ander, andere keuzes maken. Maar ik blijf van mening dat een paard niet lijd van het niet rijden zolang het maar gewoon lekker buiten komt en de juiste stoffen binnen krijgt. Had ze voornamelijk op stal gestaan was het een ander verhaal.

Keuzes die ik moest maken, ik ga de handdoek niet in de ring gooien omdat ik nog steeds van mening ben dat ik mijn best voor haar doe en ze niets te kort komt.
Maar zou ik het graag anders zien? Ja zeker! Gewoon zelf weer 4dagen in de week aan de gang, zou geweldig zijn. En die tijd komt wellicht ook wel, maar niet nu.

Dus het is inderdaad wat je zelf voor ogen hebt en of je dit kan halen. Je weet gewoon niet wat er in de toekomst gaat gebeuren :) Dus wat ik al zei .. voelt t goed, doe het dan gewoon.

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:50

xDenies schreef:
Ik zou de keuze om nu een paard aan te schaffen ook niet meer maken. Maar ik had mijn merrie al toen ik de ellende op mijn bordje kreeg. Toen het begon heb ik er al voor moeten kiezen om één paar weg te doen (met veel verdriet en nog steeds spijt) en daarom kan ik die keus nu gewoon niet meer maken. We roeien met de riemen die we hebben en ik ben nog steeds van mening dat ik de keuzes voor haar maak. Wellicht zal een ander, andere keuzes maken. Maar ik blijf van mening dat een paard niet lijd van het niet rijden zolang het maar gewoon lekker buiten komt en de juiste stoffen binnen krijgt. Had ze voornamelijk op stal gestaan was het een ander verhaal.


Groot gelijk, al is het soms lastig tegen andere meningen opboksen. Maar het is jouw paard, dus jouw beslissing. En niet twijfelen hoor, voor het paard maakt het geen donder uit of het wel of niet gereden wordt. Wat het nodig heeft is goed ruwvoer, drinken en een kudde. Natuurlijk moet je met een dik paard of eentje met aanleg voor hoefbevangenheid (o.i.d.) uitkijken, maar goed voermanagement doet een hoop.

Van wat ik van je lees, heeft Beeb een heel goed baasje.

Ik zou het heel moeilijk vinden om geen paard meer te hebben, en dan heb ik deze nog maar drie jaar.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:29

Dat is lief, dankjewel! Geen paard meer hebben zal hier ook ontzettend wennen zijn - maar lichamelijk en financieel gezien is het uiteindelijk wel beter. Al moet ik zeggen dat mijn lijf ook wel weer opknapt als ik gereden heb .. maar het is soms de keus wat nu wel vooruitgang geeft en wat niet.

Hoewel het soms vreselijk rot is om te moeten uitleggen hoe en wat, uiteindelijk hebben al die andere met hun mening niet te maken met hoe mijn lijf is en doet, dus hoe k*t het uitgescholden worden soms is .. ik moet dat inderdaad laten voor wat het is. Ik doe mijn best met alles wat ik kan en de ellendigheid is me maar in mijn schoot geworpen, dus tsja.

Ik was overigens niet aan het vissen naar complimentjes, ik doe ook maar gewoon wat me goed lijkt :) Maar offer liever mezelf op dan mijn paard (daarom staat ze 45min verderop..) wat ik vaak wel anders zie. En dat snap ik ook wel .. bijna €400; in de maand betalen voor alleen iets om naar te kijken of een grasmaaier loont ook niet. Eerlijk is eerlijk. Maar mijn paard doet pas d'r rondje als ze zelf ook happy is :Y)

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:46

Mijn paard had ik gekocht vanaf een foto als veulen en ik was 19 :+ geen potje, weinig inkomsten, geen ervaring. Maar het is goed gegaan!

Hij stond de laatste jaren op een groot landgoed met een kudde dus ik hoefde er ook echt niet elke dag te zijn, qua tijd valt het mee.

Ik kan je zeggen dat na 13 jaar ineens geen paard hebben heel raar is.. financieel merk ik meteen (deze maand natuurlijk geen stalling en veel minder benzine kosten) maar mentaal is het een stuk minder. Zo een paard geeft zo veel, niet alleen invulling van de vrije dagen. Iets om voor te zorgen

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:29

Ik heb mijn paard dit jaar 8 jaar. Voor hem altijd samen met mijn moeder een paard gehad en een bijrijdpaard. Toen ik ging verhuizen was een eigen paard mijn daginvulling en nieuwe sociale omgeving zogezegd. Nooit spijt van gehad.
Na hem komt er geen ander paard meer denk ik, of ik moet een droomhuisje vinden waar ze aan huis kunnen staan. Ik ben als paardeneigenaar flink geëvolueerd in wat ik wil en belangrijk vind om minimaal te kunnen bieden qua welzijn en huisvesting. Ik sta nu op een gouden plekje, maar daardoor ligt mijn lat nu erg hoog. Maar er gaat erg veel tijd en energie zitten in de verzorging en taken.

Desalniettemin moet hij minimaal 30 worden dus voorlopig heb ik nog een paard!

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:06

Dankjewel voor alle reacties haha :)

Ik ben geen fanatieke ruiter en heb geen wedstrijd ambities. Rijden hoeft voor mij niet elke dag. Ik hoef ook geen stalling met alles erop en eraan. Paard thuis houden is een optie, wij hebben weiland genoeg, maar zou ik zelf niet willen ivm het alleen zijn en dus ook sowieso nog een tweede paard/pony moeten aanschaffen.

Er kwam gewoon even een hele knappe, vriendelijke ruin op mijn pad maar ga toch maar eens met de eigenaar in gesprek of ik niet gewoon kan verzorgen en later eventueel kan bijrijden.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:40

Aah, ze hebben vanmiddag een wolf gespot op nog geen 3km van de stal waar mijn paard staat. Grrrr, ik wil dat de paarden gewoon 7*24 buiten kunnen blijven in de zomer. Er zijn overigens geen beelden van de wolf, dus het kan natuurlijk ook gewoon een loslopende hond geweest zijn. Dat hoop ik dan maar.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:26

Afbeelding

Ooh wat is het toch wennen om weer een vrolijk, blij, zeer enthousiast paard te hebben. Het gaat vooralsnog goed met Beeb. Ben er zo blij mee. Het kan zo weer omslaan maar nu gaat t goed.
*gaat t ergens afkloppen*

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101761
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:29

Lekker van genieten! :D

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:42

Heerlijk genieten!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:17

Fijn Denise :j

Zertab: ik vind een paard hebben best een verantwoordelijkheid en belasting soms. Natuurlijk krijg je er veel voor terug en hangt het volledig af van hoe je je paard houdt. Volpension is bijvoorbeeld makkelijker dan in eigen beheer. Maar wel duurder. Eigen beheer is vaak goedkoper, zeker als je zelf land hebt. Maar wel veel meer werk. En veel meer zorgen :+
En zodra je paard iets gaat mankeren blijf je in je hoofd bezig. Des te meer je weet des te meer zorgen :+

Maar ik kan ze ook niet meer missen. Ik ben er dagelijks mee bezig, geniet er elke dag weer van. Okee, wel wat minder als het weer regent zoals nu :x
Ik mis wel het rijden erg. Ben heel erg op zoek naar een uitdaging ernaast, om toch een soort van ergens naartoe te werken. Maar het is gewoon niet hetzelfde.
We zijnu gestart met lange teugelen. Eindelijk iets gevonden wat we allebei heel leuk vinden. Jim pakt het super op en ik merk dat ik hiermee ook kan finetunen wat ik onder het zadel deed. Zo hebben we zelfs al een schoudervoor gelopen tijdens de les *D
En onbelast, dus beter voor zijn lijf. En ook voor het mijne, want ik wil 20kg afvallen voor ik op Noura ga zitten. De 1e 4 zijn er al af.

Afbeelding