[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:33

161 is al een heel kasteel!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:38

HAha, mijn andere merrie (anglo arabier x arabische volbloed) is ooit in Deurne op de weegschaal geweest toen ik de westerninstructrice opleiding deed. (niet afgemaakt). Zij was 1.62m en woog toen rond de 540/560kg uit mijn hoofd. Ik heb me dat herinnert omdat ik altijd dacht dat ze 600/650 zou wegen :P Beeb heb ik altijd op 500/550 geschat.

Afbeelding
Afbeelding

Dit was mijn andere merrie.

Zertab

Berichten: 12221
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:58

Grappig al die gewichten!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:40

mooi paardje :)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:05

Elsie weegt rond 450 kg, zij is 138. T is wel een bulldozertje. Vooral breed.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:25

sevke schreef:
mooi paardje :)


Thanks! Veel van mogen leren <3


justkid schreef:
Elsie weegt rond 450 kg, zij is 138. T is wel een bulldozertje. Vooral breed.


Moet je nagaan wat een verschil met Beeb :P

Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:12

sevke schreef:
161 is al een heel kasteel!



Zeker tussen de Arabieren bij de juf ja.
Maar als ze thuis op stal staat is het een ukkie. Iets met allemaal luxe grote dressuurpaarden.

Dier zou er haast een identiteitscrisis van krijgen :')

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:14

Ik ben momenteel in de zoektocht naar een quarter of paint merrie en vroeg me af op wat ik bij deze paarden zeker moet gaan letten? Zeker bij jonge dieren dan. De bedoeling is overigens om er enkel maar recreatief mee te gaan rijden en misschien een veulentje om aan te houden.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:17

sevke schreef:
161 is al een heel kasteel!

Dan kom je hier maar even op bergtoppen rijden. Ik heb het idee dat de ruin inmiddels zelfs groter dan 1.72m is. Maar die loopt nog niet altijd zuiver, dus dan moet je nog even wachten.

KimviciousJarig
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:50

Wat 'n reuzen allemaal zeg haha.

Skyla, heb je een trainer die je kan helpen bij je zoektocht? Als je er niet ervaren in bent kan dat je heel veel teleurstelling besparen bij het zoeken, kijken, keuren etc.

Hier tijd stil geweest omdat ik door fikse rug blessure niet mocht en kon rijden. Eindelijk weer lekker in 't zadel! Blijft de leukste pony <3
Afbeelding
Hij heeft het afgelopen jaar met de nieuwe eigenaresse voornamelijk buitenritten gemaakt en dat heeft hem onwijs goed gedaan. Nu tijd om de knopjes weer even los te maken voor de reining haha. Binnenkort weer plates eronder. Zo gezegend dat ik nog altijd van hem mag genieten <3

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:58

Skyla schreef:
Ik ben momenteel in de zoektocht naar een quarter of paint merrie en vroeg me af op wat ik bij deze paarden zeker moet gaan letten? Zeker bij jonge dieren dan. De bedoeling is overigens om er enkel maar recreatief mee te gaan rijden en misschien een veulentje om aan te houden.


oeioeioei. Koop bij iemand die je kunt vertrouwen. Vraag naar de genetische testresultaten. Lees je in de bloedlijnen in. Een reiner is een heel ander type dan bv een pleasure of cutting paard. Neem iemand mee die er verstand van heeft en laat uitgebreid keuren. Een quarter is niet direct het gezondste ras, dus een voorbereid mens is er twee waard.
En voorzie een ruim budget. (rond de 10-12000 € voor een correcte recreatiequarter die genetisch gezond is)
Een jonkie kun je nog wel voor minder krijgen, maar dan is het ook nog af te wachten hoe ze uitgroeien en hoe ze het gaan doen onder zadel.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:18

Het is niet mijn eerste paard wat ik koop. Wel mijn 2e quarter pas en bij de eerste had ik niet veel eisen dus heb ik niet laten keuren en op goed vertrouwen gekocht. Met de verschillende disciplines in de westernsport en het rijden heb ik ook al voldoende ervaring.

Enkel de bloedlijnen ben ik nog niet helemaal in mee.
Iemand met kennis heb ik helaas niet meer om mee te nemen. Ik zou willen gaan zien naar een jaarling dus echt veterinair laten keuren is volgens mij ook geen optie.

Ik vroeg mij wel af. Als een veulen via de ouders panel getest is, heeft het veulen hiervan dan ook een papier? Is toch wel handig zoiets op papier te hebben denk ik.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:04

Wij laten de veulens altijd standaard testen. Staat het op hun AQHA papieren.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:46

@Skyla Welke richting zoek je en wat is je doel?
Het is natuurlijk heel erg leuk om met je mee te denken.

Ik heb een heel goed gefokt paard die toch vrij krakkemikkig in elkaar blijkt te zitten :') maar O wat ben ik blij met haar. Ik heb haar helemaal op de foto laten zetten (perfect) ik ken haar van veulen af aan, ken haar moeder ook erg goed en heb haar bij een heel betrouwbaar adres vandaan. En dan krijgt ze uveitis. -O-
Ik ben alleen met wat reininglijnen bekend, maar ik denk dat Sevke daar nog beter in thuis is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:33

Vanmorgen eindelijk weer op Kato gereden, wel in de les maar toch. :) Ik had hem wel eerst los in de roudnpen gedaan. Kon ie daar ff bokken en gek doen. Hij liep best fijn en na wat overtuiging dat ik het wel kon toch aan gesprongen in galop. Hif bleef (natuurlijk) braaf dus ook op de andere hand aangesprongen. Sinds hij achter ook ijzers heeft loopt hij fijner en beter. Hij liep altijd gevoelig met zijn achterbenen maar dat is nu wel voorbij. Fijne les gehad dus. :j

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:01

Dat is een fijne opsteker! Goed voor het vertrouwen :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:08

Ja zeker! Toch maar wat vaker opstappen. :=

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:05

Super Marlies!!

Ik heb vanochtend met twee andere stalgenootjes een buitenrit gemaakt. Met twee paarden waar Feyre nog niet eerder mee naar buiten was geweest. Plus onstuimig weer maar dat ging echt top! Ze is zo stoer <3 Zou eigenlijk les hebben maar de bak staat onder water :roll:

Laatst in de bak:
Afbeelding

En vanochtend tijdens onze rit :D
Afbeelding

Zertab

Berichten: 12221
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:16

Wat goed van je Marlies! :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:57

Lekker zo'n ritje Berdien! Ik hoop dat ik dat over een tijdje ook weer durf...

Eerst maar es verder werken in de bak.
Thanks Zertab! (hoe heet je ook al weer? :+ )

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:53

Fijn Marlies, gewoon met kleine stapjes. Op een dag ga je gewoon weer. :j
Lekker Berdien, zo fijn als je paard gewoon braaf is. Was Syl ook mee?
Ik was vandaag ook opgestapt na een week. Wel gewoon in de bak. Ik kan echt nog niet naar buiten. Maar als er iets meer regelmaat in zit wel. Ze moet dan al wel een paar dagen hebben gewerkt. Anders is er geen lol aan.Afbeelding
Even snacken na het werk.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:09

Komt vanzelf weer Marlies! Eerst maar weer eens lekker in de bak aan de slag en weer vertrouwen opbouwen.

Sil was niet mee JK, onstuimig weer is niet haar weer := Zeker niet in combinatie met een wat rustige ritje omdat de grote blonde kleuter nog niet zo ver kan. Dat is echt voor niemand leuk.

Elsie heeft zo’n verschrikkelijk lief snuitje <3

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:05

@Justkid heb een veulen op het oog maar ken niets van de afstamming. Bedoeling is gewoon recreatief rijden, wandelingen en misschien een veulentje fokke die dan ook wel aangehouden zal worden zodat vriend en ik elk een quarter hebben om met de tijd mee op wandel te gaan.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:31

Maar weet je de afstamming niet of zegt het je niks?
Anders kun je de ouders of een van de ouders (meestal de hengst) wel even hier neerzetten? of via pb.
Als je een veulen wil fokken is het wel verstandig dat ze getest is op pssm etc.
Mijn paard is drager van pssm1, Het was de bedoeling dat ze een sportcarrière zou krijgen want ze heeft een hele "dure" vader (Wallawallawhiz) en daarna zou ze de nieuwe fokmerrie worden.
Moeder bleek drager van Pssm1 te zijn dus toen hield dat hele verhaal op.

Een aantal van haar halfbroers en zusters lopen internationaal in de sport of hebben dat gedaan. Een aantal is ook drager en een aantal niet. Mijn paard en haar oudere broers hebben er geen "last" van. Ze mogen niet op gras, mogen "geen" suiker dus geen wortels appels etc. En arm hooi, Zolang dit op orde is gaat het heel goed. Ik merk helemaal niks aan haar.
Ik ken de moeder goed, ik ken de halfbroers en zusters van dichtbij en daarom durfde ik het aan.
Het is uitgesloten dat ik ooit een veulentje met haar fok, ze heeft 50% kans om het door te geven, en dat willen we natuurlijk niet.
Als je doel is een veulentje fokken zou ik toch wel kijken naar een mooie bloedlijn.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:40

Ik ken de afstamming en wil dit gerust via pb doorgeven aan iemand die er wat van kent.

Ik vermoed dat die pssm1 niet in de panel test zit?