[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 17:28

Bellatrix schreef:
Oh wat lekker dat je dat in de buurt hebt! Hoe ben je erop geklommen dan?


Ik zag een boomstam liggen :Y) Even op gestaan of die stabiel genoeg lag, hij lag iets omhoog namelijk. Ik heb ook maar een paar cm nodig dus dat scheelt. Beeb er voor geparkeerd en hop erop :D

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 17:31

Braaf paard! Ben je zo met het halster terug gereden??

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 17:32

Oh, ik heb echt een trap met een paar treden nodig. :') Maar Beeb is niet zo groot natuurlijk.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 18:23

juniper schreef:
Braaf paard! Ben je zo met het halster terug gereden??


Jaa. Had de leadrope aan de ene kant geklikt en met wat gepruts aan de andere kant vast geknoopt. Het is allemaal niet volgens het boekje en zonder cap ook nog es hartstikke gevaarlijk. Maar op deze manier liep ze vlot terug, de heen weg had ik dr haast al 'meegesleept'. Ik vond t best :P

Daarnaast zaten wij er eerder zonder zadel en met halster op dan überhaupt met tuig - dus dit kent ze wel :P

Bellatrix schreef:
Oh, ik heb echt een trap met een paar treden nodig. :') Maar Beeb is niet zo groot natuurlijk.


Nee die is 1.48! Denk dat ik met die boomstam zo rond de 35 tot 40cm boven de grond stond en dan sla je zo je been er over heen :P
Als mijn lijf wat makkelijker was had ik vanaf de grond er op kunnen springen, maar dat doet mij gewoon heel veel pijn dus helaas.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 18:33

Gaaf zeg Denies!!

Die van mij heeft vrij en gaat in de avond nog even mee naar huis om het gras op te eten in het weiland.

Afbeelding

Achterin staat het kniehoog. Vrijdagavond word het gemaaid. Het is teveel om alles op te eten in de 2 uurtjes dat ze thuis is.

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:07

blackstar schreef:
Ik heb nu zo’n singel van alpaca wol ?? Allemaal touwtjes in een rechte opstelling. Werkt goed, heel af en toe nog een plekje maar denk dat die eerder van de neopreen singel van het barebackpad is.

Ah ook een goede oplossing, fijn dat je iets gevonden hebt!

Wauw Denies jaloers dat je zoiets op rij afstand hebt! Dat lijkt me zo leuk in lekker ploeteren in t water. En het vertrouwen zonder zadel erop.

Tailina heeft het ook goed zo te zien/zo te lezen!

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:22

Nog een van vanavond

Afbeelding

Tailina heeft met deze warmte lekker vrij. In de ochtend gaat ze op stal voor 3 a 4 uurtje op de weide met vriendjes en in de avond haal ik haar nog even op en gaat ze mee naar huis en mag ze schaapjes “pesten” voor een uurtje of 2 a 3.

Thuis neerzetten voor altijd mag helaas niet van mijn schoonmoeder. Dit is de andere oplossing voor nu in de zomer.
Nog steeds op zoek naar een plekje waar ze meer buiten komt.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 00:57

xDenies schreef:
juniper schreef:
Braaf paard! Ben je zo met het halster terug gereden??


Jaa. Had de leadrope aan de ene kant geklikt en met wat gepruts aan de andere kant vast geknoopt. Het is allemaal niet volgens het boekje en zonder cap ook nog es hartstikke gevaarlijk. Maar op deze manier liep ze vlot terug, de heen weg had ik dr haast al 'meegesleept'. Ik vond t best :P

Daarnaast zaten wij er eerder zonder zadel en met halster op dan überhaupt met tuig - dus dit kent ze wel :P



Braaf ding! Dat zijn nog eens goals!

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 01:01

Ff tussendoor, ik was net op Craigslist aan het rondneuzen en ik zag een advertentie van een mooie palomine AQHA merrie, maar wel eentje met verdacht veel spieren. En ja hoor, 'ze heeft pssm/n en geen symptomen, dus ze zou een goede fokmerrie maken'. Jonge jonge jonge, zo komen we nooit van die ziektes af natuurlijk!

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:12

juniper schreef:
Ff tussendoor, ik was net op Craigslist aan het rondneuzen en ik zag een advertentie van een mooie palomine AQHA merrie, maar wel eentje met verdacht veel spieren. En ja hoor, 'ze heeft pssm/n en geen symptomen, dus ze zou een goede fokmerrie maken'. Jonge jonge jonge, zo komen we nooit van die ziektes af natuurlijk!

Even voor mijn beeld, is zonder symptomen wel mogelijk?

Dit paard heeft dan vermoedelijk het gen heterozygoot. Dus zal het niet 100% doorgeven.
Als je dan gaat fokken met zo'n dier, waarbij de vader bewezen negatief is, dan is de kans op een veulen met het pssm gen 50%. Krijgt zo'n veulen dan later ook geen symptomen of kan die ook gewoon weer het echt krijgen?

Ik zou zelf nooit met zo'n merrie durven gokken, een fokkerij er mee op zetten kan niet. Theoretisch kun je het er uit fokken, als het eerste veulen uit zo'n merrie negatief is en een merrie is, dan kun je door. Maar het is kansberekening met teruglegging, dus je kunt ook 10 veulens fokken die allemaal het gen hebben en dan raak je het nooit kwijt.

Maar als symptoomvrij kan, dan zou je dus veilig een ruin met een heterozygoot pssm gen kunnen kopen? Of ontstaan er toch altijd wel problemen?

En hoe verplicht is het om te testen? Is het tegenwoordig gebruikelijk dat mensen zowel hengst als merrie testen of niet? Dat er dus nog steeds ongeteste merries en hengsten gebruikt worden voor de fok? Want als het echt een kwestie is van niet meer mee fokken, dan is pssm eenvoudig uit een populatie te krijgen.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:23

Blackstar, mooie foto die laatste. Heerlijk in het gras. Hoop dat je snel een fijne plek voor haar vindt.
Zo'n alpacawollen singel zou ik ook wel willen proberen, maar je vindt ze weinig met Engelse gespen en ik vind ze ook nog wat te duur voor uitproberen (ben bezig met een singelzoektocht voor mijn WE zadel). Maar zo zacht!

Denies, ik ben stikjaloers op jouw water. Met dit weer zou ik zo graag gaan poedelen met paard. Hoewel, het wordt eerst oefenen, want hij zet geen hoef in het water. Zelfs een gewone plas op de weg is al eng. Beeb ziet er goed uit.

Juniper, onvoorstelbaar dat er met zieke dieren wordt doorgefokt. In plaats van alles op alles te zetten om die pssm er uit te krijgen. Zo kortzichtig, ik kan daar met mijn hoofd niet bij.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 06:29

Ook al zijn ze nu symptoomloos ooit krijgen ze die symptomen hoor.... bij pssm1 heb je geen drager zoals bijv bij Gbed/Herda maar een lijder dus zo'n paard zal echt ooit symptomen gaan krijgen/laten zien. Bij ons op stal staat een merrie die ook pssm1 heeft (P1/n), die hebben ze pas getest toen ze drachtig was dan denk ik: oef, niet slim

Sowieso snap ik niet dat er soms nog zo kort door de bocht gedacht word door bepaalde mensen maar dat is wat anders ;)

Hier voorlopig uit de running met Frosty, dame heeft vorige week wss zichzelf aangetikt op de wei (ze is de alfa (jongste van het stel :j ) & er is 1 andere merrie die dus af en toe probeert omhoog te klimmen, dat staat ze dus niet toe) en nu n mega jaap aan de binnenkant van dr been die dus diep is (niet hechtbaar want op n bewegelijke plek) en die dus tijd nodig zal hebben om netjes te helen. Echt soms....

Gister de smid geweest, plates eraf zodat ze zich voorlopig niet meer aan kan tikken. Over week of 3 moet ze toch weer gedaan worden en dan kijken we wel of de plates terug kunnen of niet. Been blijft me te dik dus gister naast stappen/koelen en wond insmeren ook maar een laag groene leem op dr been gesmeerd in de hoop dat die dan wil gaan slinken.

Heb wel foto's maar post die enkel als jullie dat willen ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:14

Jahoor. :j
Balen van de wond. Beterschap voor haar!

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:28

Paint-Lover, kijk eens of er iemand met een laser in de buurt zit (dierenarts of fysiotherapeut). Dat scheelt echt zo veel in genezingstijd van een wond! Zeker als het ook nog eens dicht is. Kies wel iemand met een goede echte High Power laser (liefst een MLS laser) want er zijn want beunhazen met lowpower en ledlampjes op de markt maar daar heb je niets aan….

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:12

Dat is balen, Paint_Lover. En ja, foto's alsjeblieft!

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:44

blackstar schreef:
Nog een van vanavond

[ [url=m/zXoxkG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tailina heeft met deze warmte lekker vrij. In de ochtend gaat ze op stal voor 3 a 4 uurtje op de weide met vriendjes en in de avond haal ik haar nog even op en gaat ze mee naar huis en mag ze schaapjes “pesten” voor een uurtje of 2 a 3.

Thuis neerzetten voor altijd mag helaas niet van mijn schoonmoeder. Dit is de andere oplossing voor nu in de zomer.
Nog steeds op zoek naar een plekje waar ze meer buiten komt.

Ah heerlijk plaatje. Hier hebben ze met die hitte ook vakantie (eigenlijk heel vaak :D ben niet meer zo fanatiek als vroeger, ook geen rijbak, tijden veranderen!)

He wat rot Paint_Lover. Groene klei is wel super goed spul. Maar heb ook gelezen dat je het niet te lang mag laten zitten op open wonden? Wat eigenlijk nu juist wel handig is met die vliegen enzo. Ik heb ooit via de veearts een flesje aluminumspray aangeschaft, is misschien ook een idee! En gaaf ze worden er zilver van <3

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:24

Ik gebruik oa goede bacteriën (aanbevolen door meerdere mensen) en de wond is nu na 1 week al een heel stuk beter gelukkig! Dicht is hij nog niet dus voorlopig blijven we koelen/smeren en hopelijk met een week of 2 zal die wel dicht zijn. Ik smeer er Tifene gel op die ik van de da gekregen heb, dat is wondermiddel en heb nog geen enkele wond niet mooi weten te helen met die gel dus ook deze zal straks niet meer zichtbaar zijn (de draadwond in haar kootholte van 1,5 jaar geleden was ook zo lelijk en die zie je ook helemaal niet meer).

Groene leem smeer ik niet op de wond zelf maar ernaast, ik wil vooral het vocht eruit hebben...

Vorige week donderdag:
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding


Vandaag:
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding


En zo ging mevr terug de wei op
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:48

Ik vind de foto's niet schokkend. Wond is best netjes. Heel handige plek is het niet maar komt vast goed.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:05

Toen ik m zag en mn hele nagel erin kon stoppen en toen het einde nog niet aantikte (en die van mij zijn echt lang) dacht ik: verdomme, daar gaan we weer....

Nu denk ik: nog n week of 2 geduld hebben en dan zal hij wel dicht zijn maar goed, we behandelen m 2x daags en meer kunnen we toch niet.

Om eerlijk te zijn had die eigenlijk gehecht moeten worden maar vanwege de plek wilde mijn DA dat liever niet doen want dat zou betekenen dat ze in het verband en dus op boxrust zou moeten. En dat met dat warme weer zag ik dus echt niet zitten dus dan maar wat langer geduldig zijn.

Het is wat jonge paarden :Y)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:09

Ja, ik denk gewoon paarden in het algemeen. _O-

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 20:12

Oh herkenbaar. Bij Noura heeft honingzalf echt goed gedaan toen ze een draadwond had. Deze was wel gehecht overigens, maar de hechtingen schoten na een paar dagen los. Daar is gelukkig niks meer van te zien.
Sterkte. Hopelijk geen complicaties en herstelt het snel.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 07:32

Sorry, nog 1x een ego post!

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 07:58

Gefeliciteerd Y)(^)

KimviciousJarig
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:17

Gefeliciteeeeerd Denise!! En wat een waanzinnige foto!!!

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:43

Heerlijk zo poedelen samen! Gefeliciteerd!