[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:40

Maar wat maakt dit nou weer uit? Ik rijd paard omdat ik het leuk vind. Western is niet mijn ambitie dus zodra ik op ''mijn'' jonkie kan rijden, dan gaat western op een heeeeel laag pitje of niet meer omdat ik dan het geld kwijt ben aan dressuurlessen. Paard heeft geen fysiek ongemak van het feit dat mijn teugels in een knoop zitten.

Maar ik ga mijzelf niet consant lopen verdedigen hoor. Ik ga wel gewoon weg, iedereen blij :D

Achterom
Berichten: 23053
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:45

Ik ben niet per se blij als je weggaat hoor. Maar wat ik wel vreemd vind is dat je dit (niet alleen van mij) opvat als persoonlijke kritiek. Dat is het niet.

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:17

Ik ben in 2012 gestart met Western rijden en kan nog steeds niet met teugels in een brug rijden. Ik heb touwteugels of in elke hand 1 teugel. In de les hoefde het niet en ik ben tot nu toe alleen onderling gestart.
Overigens zit de overige basis van het Western rijden er goed in hoor :+

juniper

Berichten: 1580
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:41

Mijn instructeur wil bijna geen boogje zien. Geen vogelnest, zegt hij dan. Lol.

Hier is inmiddels de kou en sneeuw ingetreden dus ik heb al weken niks meer gedaan. Maakt ook niet uit, Tulip heeft nou winter vakantie en dan zie ik het in het voorjaar wel weer. Wel laatst een hoofdstel gepast wat ik nog had liggen:

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101965
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:47

Wat wil hij wel zien dan?

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:58

Achterom schreef:
Rustig, al maanden niet meer gereden vanwege buitenbak troubles vanwege het weer enzo. Dus het is een beetje beperkt tot de dagelijkse verzorging en een wandeling met beide paarden op zondag. Anders zou ik wel met James naar buiten gaan, maar dan gaat Walter rennen en dat is weer niet goed voor zijn blessure. Als ik van de week de kans krijg maar weer eens lekker grondwerken met James, als de bak weer dooi is :D
Maar die foto's van de ritjes in de sneeuw zijn leuk, fijn dat Beeb zo goed gaat nu :j


Ooh wat zonde zeg. Ben blij dat ik zo lekker verwend ben maar vind het dan rot om daar enthousiast over te zijn als andere dus al maanden niets kunnen. Hoop dat het snel beter wordt! En dat de storm van komende dagen meevalt met regen.


Sirius_ schreef:
Ik ben in 2012 gestart met Western rijden en kan nog steeds niet met teugels in een brug rijden. Ik heb touwteugels of in elke hand 1 teugel. In de les hoefde het niet en ik ben tot nu toe alleen onderling gestart.
Overigens zit de overige basis van het Western rijden er goed in hoor :+


Wat grappig zeg, ik kan me haast niet voorstellen dat dat eenvoudiger is dan de teugels over elkaar heen leggen en aan beide kanten vast pakken :P


juniper schreef:
Mijn instructeur wil bijna geen boogje zien. Geen vogelnest, zegt hij dan. Lol.

Hier is inmiddels de kou en sneeuw ingetreden dus ik heb al weken niks meer gedaan. Maakt ook niet uit, Tulip heeft nou winter vakantie en dan zie ik het in het voorjaar wel weer. Wel laatst een hoofdstel gepast wat ik nog had liggen:

[ [url=m/39eSy4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een knappe foto zeg! Sjieuk hoofdstel, wel erg engels :P Maar de kleur en alles staat hem goed!




Ik kan het eigenlijk ook geen boogje noemen, niet zoals ver in het begin.
Je hebt natuurlijk de officiële op één hand manier met je vinger er tussen en dat je hem dan kan overpakken in twee handen. Maar ik rijd niet officieel op één hand, maar pak soms wel op één hand maar dat is eigenlijk not done zoals ik het doe :P Maar ach lekker boeiend. Ze kent het principe en we komen waar we komen willen.
Ik zal eens kijken of ik er een keer een foto van gerealiseerd krijg ... maar heel simpel: teugels op de schoft over elkaar heen kruisen en dan beide teugels beetpakken. Als je inderdaad je handen naar elkaar brengt ontstaat er een boogje :Y) Of een lus, net hoe je het noemt.

God wat is dit uitdagend om uit te leggen hahahah.

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:15

Afbeelding

Onofficiële één hand :P

Afbeelding
Soort boogje

Afbeelding
Extreem boogje :Y)

Afbeelding
Beetje standaard met ruimte om overdreven de neckreining te doen. Zo begin je zeg maar een paard met leren neckreining. Nu was dit wel WE clinic, maar toch.

Afbeelding
Mijn grote boog hahah. (ik buig wel goed mijn hele lichaam mee, was ook de opdracht maar jeetje als je het dan zo 3 jaar later bekijkt hahahah)

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:52

Ik weet wel hoe ik ze in een boogje pak maar vind het wisselen van lengte lastig haha (met buigingen)

juniper

Berichten: 1580
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:38

Bellatrix schreef:
Wat wil hij wel zien dan?


Wat Denise op haar eerste foto doet!

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 00:18

juniper schreef:
Bellatrix schreef:
Wat wil hij wel zien dan?


Wat Denise op haar eerste foto doet!


Maar hoe dan? Tis niet dat een paard geboren wordt met kennis van de neckreining haha. Je kan niet zo sturen als die basis niet gelegd is bij je paard, kan wel komische taferelen geven :')

germie

Berichten: 26030
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:58

Sirius_ schreef:
Ik ben in 2012 gestart met Western rijden en kan nog steeds niet met teugels in een brug rijden. Ik heb touwteugels of in elke hand 1 teugel. In de les hoefde het niet en ik ben tot nu toe alleen onderling gestart.
Overigens zit de overige basis van het Western rijden er goed in hoor :+


Ik hield in het begin ook de teugels elk in 1 hand en nu soms nog. Inmiddels lukt het wel met een brug hoor, maar het voelt wel anders en met lastige oefeningen is het handiger om elke teugel in 1 hand te houden als het nog niet bevestigd is. En mijn paard is groot, dus die 2.40m teugels komen niet op de grond. Kortere teugels vind ik overigens ook niet fijn, dan is er niet genoeg ruimte voor een fijne brug. Bij de ruin reed ik western met westernzadel en een Engels hoofdstel omdat dat gewoon het fijnste was, die kon wel eens wat tricky uit de hoek komen. En momenteel wordt hij geheel met Engelse uitrusting gereden omdat ik geen passend zadel meer voor hem heb en ik zijn niet passende zadel nog niet verkocht heb. Dus dan gaat de Winteclite er op (heerlijk licht zadel, kan ik met 3 vingers er op leggen ;) ) En ik kan ook westernoefeningen doen met die geheel Engelse uitrusting.

Maar het valt me wel op dat men graat fouten kijkt. Je mag een vraag stellen, maar iets als 'niet eerst fatsoenlijk dat of dat leer', dan komt dat inderdaad over of je niet open staat voor andere manieren om iets te leren. Ik las het ook van 'eh, pardon, het komt wat aanvallend over zo'. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Dus Zertab, niet weggaan hoor. Je doet niets fout.

Bij mij rijden er ook wel eens mensen met een knoop in de teugels, al doe ik het zelf dus niet. Ik leg wel uit hoe die brug werkt, maar als ze liever met een knoop rijden, prima. Het is bij mij dus ook niet verboden. En 1 teugel in elke hand mag ook. De brug komt vanzelf, en dan motiveer ik bijvoorbeeld om met losstappen het wel te proberen en dan kan het daarna eerst weer zoals het dan fijner voelt voor hen. Liever zo dan dat er balans gezocht wordt op de teugels omdat het niet goed voelt.
Laatst bijgewerkt door germie op 22-01-24 09:14, in het totaal 3 keer bewerkt

miereneter

Berichten: 2577
Geregistreerd: 25-05-17

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:05

Niet weggaan Zertab, volgens mij bedoelt niemand het persoonlijk. Het is soms moeilijk om de goede toon te leggen in geschreven tekst (of te lezen).

Vind losse teugels ook pittig hoor, was er regelmatig eentje kwijt in mijn eerste westernlessen. En wat hierboven gezegd werd, ook veranderen van lengte ben ik nog buitengewoon onhandig in.

Bij de koeienclinic van Wendy legde ze de teugels zelf voor me in een knoop, leek haar handiger (nog voor ik erop zat trouwens, en ze had gelijk). Moet bekennen dat ik soms ook met Engelse teugels in de knoop zit, maar dat komt dan door de gesp die in paard zijn manen of achter het zadel blijft hangen. Misschien ben ik gewoon onhandig. Met neckrope daarentegen heb ik nooit problemen :Y) .

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:18

Maar met een koeienclinic snap ik dat wel. Als een paard goede cowsense heeft is t belangrijker om te blijven zitten en teugels vast te hebben dan om je druk te maken over hoe je ze moet houden. Snap dat Wendy zich daar minder druk om maakt op dat moment.

Wel is teugels hanteren basis dus in een les zou daar wel wat meer aandacht aan besteed horen te worden in mijn inziens.
Maar dat is geen kritiek. We zijn allemaal ergens begonnen, dus zou fijn zijn als we dat gewoon kunnen onthouden :)

juniper

Berichten: 1580
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:49

juniper schreef:
Wat Denise op haar eerste foto doet!


Maar hoe dan? Tis niet dat een paard geboren wordt met kennis van de neckreining haha. Je kan niet zo sturen als die basis niet gelegd is bij je paard, kan wel komische taferelen geven :')[/quote]

Sorry tweede foto, waar je dat roze shirt aan hebt!

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:04

Uiteindelijk is je streven dat je paard in frame blijft lopen en je met losse teugel op 1 hand kunt rijden, dus puur op zit en neckrein.
Maar daar begin je niet, dat is je eindpunt. Om dat te leren, zul je toch eerst op 2 handen met meer contact moeten rijden.
Wij zijn ook zo begonnen. Los contact, maar wel contact als dat nodig was.
Afbeelding

Afbeelding

En uiteindelijk ga je steeds meer toe naar dit. Geen contact, paard wel in de juiste houding met juist lichaamsgebruik. Dit is de tussenweg zeg maar. Helaas heb ik geen foto's op 1 hand. Was ook nog niet echt bevestigd en toen werd hij kreupel.
Afbeelding

En hoe je dit bereikt zal verschillen per ruiter, paard en instructeur. Maar ik heb wel gemerkt dat de weg naar correct rijden op 1 hand geen quick fix is en een lange weg is. :+
Maar dat kan er misschien aan liggen dat ik Jim heb moeten omscholen. Een paard dat meteen western beleerd is, zal dit misschien makkelijker oppakken.

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:07

juniper schreef:
Sorry tweede foto, waar je dat roze shirt aan hebt!


Ah! Mini boogje, al hoewel dit volgens mij voor mij een oppak moment was, geen idee haha.


Daihyo schreef:
En hoe je dit bereikt zal verschillen per ruiter, paard en instructeur. Maar ik heb wel gemerkt dat de weg naar correct rijden op 1 hand geen quick fix is en een lange weg is. :+
Maar dat kan er misschien aan liggen dat ik Jim heb moeten omscholen. Een paard dat meteen western beleerd is, zal dit misschien makkelijker oppakken.


Ik geloof ook niet in een quick fix. Als ik wil kan ik op één hand rijden hoor, maar het doet niets voor Beeb. Daarom rijden we in de les gewoon op twee handen en zijn we bezig met buigingen, stellingen, contra enz enz enz. We zijn er nog laaaaaang niet :Y)

En absoluut geen schaamte om dat te vertellen :D Ik ben vooral dolgelukkig dat ik gewoon weer aan t lessen ben!

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:55

Nou, dat vind ik op 2 handen ook echt stukken fijner en makkelijker werken :j

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:56

Daihyo schreef:
Nou, dat vind ik op 2 handen ook echt stukken fijner en makkelijker werken :j


Je hebt er inderdaad al je handen aan vol, je benen die weetikveelwaar allemaal eindigen. Je hersenen moeten goed aan staan in ieder geval haha.
Maar goed, uiteindelijk is het streven wel om dit naar één hand toe te werken. Duurt nog wel even ..

Achterom
Berichten: 23053
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:25

Ik ben Walter eigenlijk altijd op twee handen blijven rijden, ik was altijd veel bezig met correct lichaamsgebruik, dat was bij hem toch wel een uitdaging. Ik bleef uiteindelijk altijd veel op contact rijden, want anders viel dat lange lijf van hem uit elkaar. Keer op keer.
Ja, ik kon hem op één hand rijden, of zonder handen, maar hij flikkerde dan wel uit elkaar en dat is niet wenselijk.
En dat viel me dus op met James, die zeg je waar hij moet lopen en daar blijft hij ook, handig hoor :j En als hij even vindt dat hij uit elkaar moet vallen, dan corrigeer je dat (soms maar een keer) en dan loopt ie weer in het frame. Of dat nu het verschil in ras is, ik weet het niet, maar het rijden met deze quarter is compleet anders dan met Walter (die arabier x kwpn is). Ik vermoed dat ik James snel op één hand krijg. Walter is trouwens niet omgeschoold, maar meteen western ingereden destijds, dus dat is geen reden waarom het bij hem anders werkte.
Ik ben ook totaal niet van de quick fixes, bij mij is er als kind al ingestampt dat je je zelf dingen goed eigen moet maken, voordat je de volgende stap zet. Met paardrijden werkt het voor mij niet anders, dan heb je immers altijd een goede basis om op terug te vallen. Eerst de dingen goed doen voordat je verder gaat.
Teugelvoering kun je ook oefenen als je er niet op zit bijvoorbeeld.
Wel zo eerlijk voor het paard ook.
Hoe meer je oefent, hoe sneller het er in slijt en het routine wordt. En nou heb ik niet bepaald de beste motoriek.... het duurt bij mij veel langer dan gemiddeld voordat ik me die dingen eigen maak. Maar dat is geen reden om het niet te doen, dan kom je immers nooit verder.

James is wat compacter dan Walter, ik merk dat ik bij hem niet de hele lengte van de teugels nodig heb. Bij Walter kwam dat weleens voor, dan kún je dus niet eens rijden met een knoop in de teugels.

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 08:18

Ik zou zeggen dat iedereen vooral moet rijden zoals het voor jezelf lukt :D

Ik heb western leren rijden met boogje en dus beide teugels in beide handen en ik kan eigenlijk niet zonder. Dan voelt mijn hand zo leeg :') ook leren rijden met 1 hand maar daarin heb ik al jaren geen wedstrijd gereden dus dat doe ik ook al lang niet meer op de officiele manier.

Hier rij ik nog wekelijks op Scarlett. Blijft een pittige maar eerlijke merrie. Afgelopen weekend met sneeuw en kou was ze erg wakker. Zelfs nog even vandoor gegaan maar ik had haar binnen paar meter terug. Ze schrok van iets dat op ijs viel en zo een kloink geluid maakte
Afbeelding

Ik zou echt dolgraag weer een eigen paard willen, merk dat ik er langzaam weer behoefte aan heb. Ondertussen zijn we 9 maanden verder na het inslapen. Maar ik heb voor mezelf besloten eerst een huis te kopen (wat al duur genoeg is :+ ) en dan sparen voor een paard. En motor, dat rijbewijs heb ik sinds vorig maand binnen!

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 08:42

Achterom,
Ik rijd Beeb ook nog tot op heden op twee handen, omdat we gewoon op een heel ander niveau zitten dan de meeste op deze leeftijd. Is ook niet ons doel, vooral lol en plezier hebben is ons doel, maar correct lichaamsgebruik hoort daar wel bij. Dat herpakken we nu steeds.

Een westernpaard kan ook, precies zoals je het zegt, op de plek blijven lopen zoals je hem 'instelt', na goed trainen en daarom is er ook een mogelijkheid om op één hand te rijden. Dat vind ik gewoon heel tof en hoop ik echt ooit een keer te kunnen saampjes.

Leuk om zo te lezen hoe jij er in staat!

Klopt Lagonda, dat is ook absoluut waar. Maar dit is ook een western klets topic, dan is het niet heel gek om onderling (met geïnteresseerde) daar over te praten toch? :Y) En ik vind het ook interessant om dingen te vragen en daarop door te vragen, ik ben gewoon heel nieuwsgierig aangelegd. Daarnaast heb ik nooit western gerelateerd les gevolgd op lespaarden, dat is eigenlijk alleen met eigen paarden of trainingspaarden tijdens mijn stage geweest. Dat is interessant hoe groot verschil het is.

Ook een sneeuwfoto, wat super leuk! Wel jammer dat ze zo heftig is, maar zo te zien kan je er goed mee om gaan, dat is ook een kunst :) Mijn andere merrie is een keer bovenop mijn voet gesprongen nadat er vastgevroren sneeuw van een dak aflazerde ..... :Y)

Gefeliciteerd met je motorrijbewijs en leuk om je plannen te lezen, wel heel fijn dat je je weer goed genoeg voelt om daar over na te denken!

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:28

Ja jongens, dit zijn lespaarden hé. Van Wendy. :') Groot verschil met een eigen paard. Niet alleen qua dat ze dit al kennen vanaf jongs af aan, maar natuurlijk ook qua braafheid en wellicht sommige ook wat afgestompt.
Niet echt te vergelijken met bijvoorbeeld een Scarlett of Beeb.

chery

Berichten: 1853
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:03

Hallo allen! Ik lees al wel mee met jullie. Maar wil me toch even voorstellen. Ik ben sharon er rij al heel lang echt recreatief western.
Heel vroeger begonnen bij de silver ranch op hun paarden. Toen mijn eigen paard een Shire. Geweldig paard!
Naast mijn shire heb ik ook quarters gehad.
Ik reed echt puur recreatief, maar mijn hart ligt toch bij de koudbloeden.
En dat heeft ertoe geleid dat ik nu sinds bijna 2 jaar een freiberger heb.
Geen makkelijke tante, maar wat ben ik blij met haar!!!
Dus vind het leuk om wat mee te kletsen hier.
O ja ik heb steeds gelest bij Roos Knip.
Ik wil meer richting de ranch riding en daar helpt natascha Holtrop mij mee.
Afbeelding

germie

Berichten: 26030
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:21

Welkom. Roos Knip zie je vaker langskomen in het noorden. Net als Natasja natuurlijk.
Ranchriding is ook leuk om te doen. Dus dat gaat vast goedkomen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101965
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:59

Welkom chery! Bekenden namen idd. :D
Die op de foto is je Freiberger niet toch? Een Quarter?