[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:29

Daihyo schreef:
Dus eigenlijk wil je gewoon het trucje aanleren van het been laten staan omdat het op wedstrijd wordt gevraagd. En smokkelen is geen probleem.
Het doel achter de oefening en de weg er naartoe is dus onbelangrijk. Helder :j
Dan kan ik je niet helpen, want ik werk andersom: de juiste uitvoering van een oefening is de beloning van de juiste manier van opbouw in training.

Kijk, ze kan gewoon het als M oefening. Dus de basis is er. Maar daar mocht ze nooit het been laten staan. Daar zit het verschil in. Het is niet een jong paard, het is een paard wat op Z niveau afgericht is en dus wat dingen aangeleerd heeft die net anders moeten in het western. Dat is wat anders dan hoe je een jong paard het aanleert.
Belonen gebeurt uiteraard.
Ik maak er geen punt van als het niet lukt, ik probeer het uiteraard dan wel weer opnieuw, maar ga niet tot een punt van frustratie. Als het niet lukt, ach, op het niveau waar ik western op rij is het niet zo erg als je iets smokkelt. Zo zie ik het. Ik heb geen ambitie om internationaal te starten, bovendien heb je daar alleen de reining natuurlijk. Ik doe meer horsemanship en trail, en western dressage. En het is meer lol met de knol. Het is en blijft tenslotte een springpaard, daar ligt ook echt haar hart.

De jonge ruin heeft de toekomst, waarvan ik nog niet weet of die western of engels zal zijn. Ik rij er alleen basis mee. Hij heeft nog een lange weg te gaan en voor buitenritten heb ik hulp nodig die ik niet heb, dus ik moet alles alleen doen bij dit dier. Ik ben net 1 keer een stukje te paard het pad af geweest (50m) en weer terug waarbij hij veel spanning had en 1 keer het gehele pad af geweest te paard (400m) en aan de hand weer terug, afgestapt toen er te veel spanning kwam wegens een auto die netjes stopte, maar zitten blijven was niet veilig voor mij en niet voor de auto. In de bak gaat het rijden wel gewoon goed, maar is basic, linkergalop nog lastig, middendraf ook nog geen balans. Voltes en overgangen zitten al op L2 niveau verder, evenals dat hij dus het achterwaarts al geleerd heeft. Wedstrijdklaar is hij verder nog niet, want hij moet trailerladen nog leren (sta ik ook alleen voor), en is nog nooit op vreemd terrein geweest. Ach ja, rustigaan dus. Zou ik een online proef rijden, dan is er een kans dat aanspringen links fout gaat, en de middendraf zal lager scoren,deoverige onderdelen voor L1 zijn beslist voldoende (L2 moet je verder wijken, en dat zit er ook nog niet in). Ik heb ook al eens westernles met hem gehad en dat ging ook goed hoor. Ik wissel het nog wat af.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:35

Jammer dat je het westernrijden niet serieus neemt en het beschouwt als lol met je knol. Er zit namelijk een idee en ontwikkeling achter een oefening en discipline binnen de western. En een logische basis en opbouw. Net als met de dressuur. En ook een paard dat bezig is met de omscholing kan het correct leren. Dat heeft niets met oud of jong te maken, maar met je manier van trainen. En zolang jij de western beschouwt als iets tussendoor en lol met je knol vind ik ook niet dat je van je paard kunt verwachten dat ze serieus omschoolt.
Ook op amateur niveau is de western een serieuze manier van rijden en trainen en hoort smokkelen om punten te scoren er gewoon niet bij. Want als je basis goed zit, dan hoef je niet te smokkelen. Ook niet als je een ouder omgeschoold paard rijdt.

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:48

Je schrijft iets wat ik niet zeg. Ik neem het wel serieus, maar heb niet meer de ambitie om internationaal te starten zeg maar.
Maar als ik nu ga starten, dan zit het er nog niet perfect in, ook dat is niet erg, met wat smokkelen lijkt het ergens op. Zo ben ik ook door de L2 gekomen, het kwartje van wijken viel bij mijn paard pas later (en ik had toen pas voor het eerst een paard onder de kont die het kon, dat was mijn eigen, dus correct wijken had ik ook nooit gevoeld, nu leer ik het andere paarden veel sneller aan).
In het laagste niveau mag je gewoon starten en ik zal dat heus wel serieus doen, maar weet ook dat het niet perfect is. En daar gaat het om.

Dus nee, ik neem het wel serieus, maar ik rij ook conform 'lol met de knol', oftewel, ik kan er vrede mee hebben als iets niet lukt, ik ga niet over tot hulpteugels en dat soort dingen om het er in te krijgen. Zo bedoel ik dat dus. Ik weet wat mijn paard echt niet leuk vindt, en ze wordt dan niet gemeen als ik het wel zou vragen, maar daar doe ik dus niet aan mee.
Dus we doen het serieus, maar lukt het niet, dan heb ik er ook vrede mee.

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:34

Stille meelezer hier, wat ik altijd met plezier in dit topic deed. Goede tips, leuke fotos enz. Maar ik moet eerlijk zeggen dat jij voor mij Germie het wel verpest. En sorry als dit bot/gemeen over komt. En ik zou toch overwegen om de tips van de mensen hier aan te nemen. ;)

Leo

Berichten: 50158
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:56

Gerliev schreef:
Stille meelezer hier, wat ik altijd met plezier in dit topic deed. Goede tips, leuke fotos enz. Maar ik moet eerlijk zeggen dat jij voor mij Germie het wel verpest. En sorry als dit bot/gemeen over komt. En ik zou toch overwegen om de tips van de mensen hier aan te nemen. ;)


Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. :o

Sorry maar dat vind ik echt. Het lijkt wel alsof iedere keer dat iemand goede tips geeft, het allemaal tot in den treurnis weerlegt moet worden. Je hoeft geen internationaal startende western ruiter of überhaupt wedstrijd startende western ruiter te zijn om de basis serieus te nemen en de achtergrond van oefeningen te kennen en correcte uitvoer te oefenen. En daar mag je je paard bést bij helpen op de grond. Menig serieuze en niet serieuze ruiter die zijn paard vanaf de grond stukken beter heeft gekregen. Daar is niks saais aan en hoef je ook niet laagdunkend over te doen.

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:59

Dat het in het begin niet allemaal perfect gaat snapt iedereen, maar je streeft toch zeker wel naar een correcte uitvoering? Je biedt jezelf aan als instructrice maar dan vraag ik me wel af hoe jij lesgeeft met zo'n instelling...

Ook op nationaal niveau zijn mensen serieus bezig met de sport en internationaal is er ook meer dan alleen Reining

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:15

Ik rijd alleen maar recreatief (okee, momenteel helemaal niet en mag ik blij zijn als ik mijn paard überhaupt nog kan rijden), maar ook dat neem ik serieus. Ik wil mijn paard correct trainen, ik wil dat hij mij optimaal kan dragen, dat hij soepel is in zijn lijf. En daar rijd ik de oefeningen voor. Niet als trucje, maar als onderdeel van zijn opleiding. Ik kan mijn paard op een dubbeltje draaien, op 2 pinken rijden, heb optimale controle over voor-, midden- en achterhand en kan deze onafhankelijk 'bedienen/laten bewegen'. Omdat de basis goed is en ik niet hóef te smokkelen, kan ik de oefeningen juist rijden. Wijken, appuyementen, schouderbinnenwaarts, travers, renvers, schouderbuitenwaarts, keertwendingen om de voor- en achterhand, werkpirouettes, contragalop, wissels, sidepasses, backup, spin. Allemaal onderdelen voor het soepel houden van mijn paard. Niet aangeleerd als trucje, maar te rijden omdat de basis goed is.
En ja, ik ben ook wel eens met smokkelen een wedstrijd doorgekomen door spanning en afleiding. Maar thuis is het gewoon goed, geen trucje en onderdeel van de training. En ondanks dat wij gestopt zijn met wedstrijden en veel buiten reden, nam ik nog steeds de training serieus.

De knopjes zitten er echt niet meteen op, daar gaan jaren overheen. Zonder smokkelen, maar herhalen, herhalen, herhalen. Kleine stapjes vooruit, kleine stapjes achteruit om weer stapjes vooruit te gaan.
Met name de zijgangen vond de mijne erg lastig. Maar dan stapte ik af en leerde hem aan de hand hoe zijn lijf daarin werkte in een bepaalde oefening, zonder dat hij ook nog eens mijn gewicht moest dragen. En dan stapte ik daarna gewoon weer op. Niks halter onderdelen, maar je paard onbelast zijn lijf juist laten gebruiken zonder te blijven prutsen terwijl je er op zit. Omscholen kost tijd, inzicht en de juiste begeleiding door de ruiter aan het paard. En ja, in de western lijken oefeningen op dressuuroefeningen, maar zijn toch verschillend. Maar dat zou niet uit moeten maken, want die kun je prima naast elkaar aanleren. Als je maar weet hoe.

Verder sluit ik me aan bij de rest. Je weerlegt alles, je weet alles beter dan mensen die hier al jaren mee bezig zijn. Je hoeft van mij echt geen adviezen aan te nemen. Maar het komt nu over alsof dressuur hét is en je western er een beetje voor de fun bij doet.
Ik juich het alleen maar toe als Engelse ruiters verder kijken dan hun eigen rijstijl en wereld. Want combineer het beste van beide werelden en je wordt er alleen maar beter van, net als je paard. Maar zoals jij je hier betweterig opstelt irriteert mij ook, net als mijn voorgangers.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:30

Mijn dekje heb ik inderdaad door jv dekjes laten maken. Echt heel tevreden over het resultaat.
Het lijkt alsof ik ook daadwerkelijk weer lekkerder zit en paardlief er nog beter onder loopt, maar dat kan ook in mijn enthousiaste hoofd zitten ;)

@ Marlies heb je een link naar het artikel?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101802
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:47


Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:50

corine1981 schreef:
Mijn dekje heb ik inderdaad door jv dekjes laten maken. Echt heel tevreden over het resultaat.
Het lijkt alsof ik ook daadwerkelijk weer lekkerder zit en paardlief er nog beter onder loopt, maar dat kan ook in mijn enthousiaste hoofd zitten ;)

@ Marlies heb je een link naar het artikel?

In je hoofd of niet, als het beter is, dan is het beter :D
Fijn!

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:55

We gaan rustig verder trainen. Vandaag niet, het is mij te benauwd. Morgen weer denk ik. :D
Oefenen op westernknopjes. En misschien een hunter hack sprongetje.
Nog geen wedstrijden in de buurt gevonden om eens te proberen, maar met het warme weer ben ik ook wel blij dat ik even niet te paard hoef. ;) Dus nu ook niet mee bezig. Wel af en toe een stukje of hele pattern oefenen in een training.
Heel serieus, maar ook gewoon lol met de knol.

Vandaag wandelen denk ik, maar ik heb echt last van de hitte. Ik kan normaal prima tegen warmte. Maar kennelijk nu niet.

Ik wist niet dat je zo dekjes kon laten maken. Zal ook eens kijken, hoewel ik er geen nodig heb, haha. Heb genoeg.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:53

Leo schreef:
Gerliev schreef:
Stille meelezer hier, wat ik altijd met plezier in dit topic deed. Goede tips, leuke fotos enz. Maar ik moet eerlijk zeggen dat jij voor mij Germie het wel verpest. En sorry als dit bot/gemeen over komt. En ik zou toch overwegen om de tips van de mensen hier aan te nemen. ;)


Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. :o

Sorry maar dat vind ik echt. Het lijkt wel alsof iedere keer dat iemand goede tips geeft, het allemaal tot in den treurnis weerlegt moet worden. Je hoeft geen internationaal startende western ruiter of überhaupt wedstrijd startende western ruiter te zijn om de basis serieus te nemen en de achtergrond van oefeningen te kennen en correcte uitvoer te oefenen. En daar mag je je paard bést bij helpen op de grond. Menig serieuze en niet serieuze ruiter die zijn paard vanaf de grond stukken beter heeft gekregen. Daar is niks saais aan en hoef je ook niet laagdunkend over te doen.


Ik ben blij dat jullie er iets van zeggen, want ik zit me al een tijdje in te houden. Maar denk niet dat er iets mee gedaan zal worden.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:56

:x :')

Leuke pad Corine!

'Zomaar' les gehad of een nieuw bijrijdpaard Marlies?

Mijn draak gaat ook fijn de laatste tijd <3 Alleen vandaag had hij even weinig zin :+
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 26-07-21 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:57

Ennnnn, er wordt gewoon overheen gel*lt.
Gevalletje Struisvogelpolitiek _O-

Het zegt mij in ieder geval wel genoeg :roll:

Anyway, waar waren we?

Leuk artikel Marlies! +:)+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101802
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:13

Proef les om te kijken of ik hem ga bijrijden. :)

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:14

Ja heel leuk artikel, Marlies.

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:15

Kunnen die monologen niet gewoon in het ‘blogtopic’ dat al eens is gestart? Daar werd ook niet naar anderen geluisterd dus past daar mooi. Houdt dit topic een stuk fijner!

Mooie pad Corine!

Leuk paard Bellatrix, staat je goed. Flink aan de maat ook zeker of niet?

Noisy wat ga je goed met Rudi, heerlijk buitenrijden zo. Blijft leuk om te volgen <3

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:23

Precies dat, Sirius!

Oh leuk, en gaat het wat worden of weet je het nog niet?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101802
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:55

Paard is 1.67. :')
Vind ik huge...

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:58

Bellatrix schreef:
Paard is 1.67. :')
Vind ik huge...


Dat is zeker groot. Ik heb bij Beau al een krukje nodig en die is maar 1.58

noows
Berichten: 54
Geregistreerd: 25-06-09

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:08

1.67 is wel heel ver van de grond := wel een fijn paard?

Noisy, heb jij je paarden op twee verschillende plekken staan? Fijn dat je een fijne stal hebt gevonden

Sirius, hoe gaat het eigenlijk met Ginny haar blessure? Is zij goed hersteld?

LuckyReining

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:15


Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101802
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:15

1.58 is mij idd ook al aan de grote kant. :+
Fijn is hij nog niet maar kan hij wel worden.

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:31

noows schreef:
1.67 is wel heel ver van de grond := wel een fijn paard?

Noisy, heb jij je paarden op twee verschillende plekken staan? Fijn dat je een fijne stal hebt gevonden

Sirius, hoe gaat het eigenlijk met Ginny haar blessure? Is zij goed hersteld?

Nee ze is 2 weken geleden afgekeurd als rijpaard helaas ;(

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101802
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:31

Ah wat balen! :(:)
En nu?