[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 12:58

Dus als je gewoon fokt met negatief geteste paarden kun je het probleem eenvoudig de wereld uit fokken? Of kan het dan terugkomen? Dat dus ook negatief X negatief toch ergens positief is?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:10

Daihyo schreef:
Okee, dus een drager kan dus net zoveel klachten krijgen.

ja


Daihyo schreef:
Maar is dat bij alle aandoeningen die in de panel tests getest worden zo?.

nee. Enkel bij pssm en hypp.
gbed, mh en herda heb je twee genen nodig.

germie schreef:
Dus als je gewoon fokt met negatief geteste paarden kun je het probleem eenvoudig de wereld uit fokken? Of kan het dan terugkomen? Dat dus ook negatief X negatief toch ergens positief is?

klopt. negatief X negatief is altijd negatief.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:24

Deze week Shaggy voor het eerst in zijn hunter outfit gestoken :)
Enkel een bijpassend dekje hebben we nog niet, dus nog ff gewoon met mijn westernpad eronder.
Is mijn dochter die erop zit, hoor. Ik heb de foto genomen. Ze wou ook eens voelen hoe zo'n klassiek zadel zit :D
En Shaggy, die goeie lobbes, vindt alles best 8-)
Afbeelding

Afbeelding

Symke
Berichten: 806
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:24

sevke schreef:
Deze week Shaggy voor het eerst in zijn hunter outfit gestoken :)
Enkel een bijpassend dekje hebben we nog niet, dus nog ff gewoon met mijn westernpad eronder.
Is mijn dochter die erop zit, hoor. Ik heb de foto genomen. Ze wou ook eens voelen hoe zo'n klassiek zadel zit :D
En Shaggy, die goeie lobbes, vindt alles best 8-)
[ [url=m/ZLhRAG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IJzOCx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat lijkt dat dan anders hè?!?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:46

Ja. En het zit ook vreselijk anders. Gek hoe instabiel ik opeens naar mijn gevoel zat :D

Daihyo

Berichten: 88073
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:42

Oh dat had ik ook met mijn vzh zadel voor het springen. Het gevoel dat als hij een bokje zou geven ik er voorover af zou koprollen _O-

Het water is weer gezakt gelukkig.
Alles is nog wel zompig, maar de sloot is weer normale hoogte.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101885
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:51

Dat ziet er al beter uit Amanda!

Symke
Berichten: 806
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:32

Het enige wat ik met zo'n zadel meer heb dan bij een western zadel is knie steun, dat je je knieën er in kunt drukken. En nee dat moet niet, dan klem je, maar dat vind ik eerste keer wat los voelen zeg maar op western zadel.

Noisy

Berichten: 5406
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:56

Wow Daihyo, dat was even spannend voor jullie zeg :oo Gelukkig is het nu weer gezakt.

Ik snap sowieso niet dat men willens en wetens met een paard fokt dat een genetische afwijking bij zich draagt. Naar mijn idee moet het stamboek dat gewoon verbieden. Zo ook bij de dove paarden. Iedereen vond die witkoppen mooi maar ze staan er niet bij stil dat het dan meestal om een doof paard gaat. Ik kan gewoon niet snappen dat mensen dat wel oké vinden :n en dan goedpraten met het is wel makkelijk en hij heeft er geen last van. Echt hoor, onbegrijpelijk, alles voor de poen. Kan ik toch zo boos om worden _-:(

Staat hem goed Sevke +:)+

Kimvicious, toch maar weer terug naar good old Gucci? Ga je heen nu ook terugkopen of delen jullie hem?

Vanaf deze kant is het een beetje stil geweest. Ik heb namelijk veel getwijfeld over wat ik in de toekomst qua wedstrijden wil gaan doen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik toch graag nog eens wil proberen om naar het Z te rijden. Het is een droom die ik al heel wat jaren heb gehad maar met de komst van Joan naar de achtergrond had verdreven. Inmiddels zijn we ruim 15 jaar verder en is het stiekem toch blijven sudderen. Rudi is best wel goed gelukt, al zeg ik het zelf :o en hij beweegt voor een quarter echt wel goed. Op stal had ik mijn droom ook weleens laten vallen en toen kon ik een ruin van stal erbij gaan rijden. Helaas lukt het qua tijd toch niet om ze allebei evenredig te trainen en heb ik, tegen mijn zin, moeten zeggen dat het toch niet ging lukken. Mijn werk is te onvoorspelbaar op momenten en dan kom ik al bijna tijd te kort voor Rudi.
Na nog een tijd langer wikken en wegen zijn we nu, na een proefles bij de instructrice die bij ons op stal veel lesgeeft, omgeschakeld naar de dressuur. Zij was ook positief verrast over Rudi. Ze vond hem een erg aansprekend dier die zeker de potentie en correcte gangen heeft om het Z te kunnen behalen.
Hij heeft natuurlijk niet het lange voorbeen wat al die dressuurpaarden hebben tegenwoordig maar hij is wel goed gebouwd. Veel kwartjes zijn toch wat meer met de neus richtig de grond gebouwd.

Dus al met al zal ik hier minder te melden hebben maar ik blijf jullie wel volgen hoor :) Mijn western spullen gaan echt niet weg! Misschien dat ik het straks wat kan combineren als we wat verder zijn

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:20

Ik moet even wat recht zetten.
Niet zo snel conclusies trekken hier :n

Het was NIET bekend dat de merrie drager van pssm1 was.
Pas bij de verkoop van een paard ( een nakomeling )werd dit getest, zo ongeveer 8 jaar geleden.
Ze was toen net drachtig van Elsie.
Toen zijn alle nakomelingen met terugwerkende kracht getest. En alle eigenaars op de hoogte gesteld. Daar kwamen nakomelingen met en zonder drager te zijn uit.
Elsie bleek helaas ook drager te zijn. Dat was heel zuur. Natuurlijk is daarna niet meer met deze merrie gefokt.
Het is dus absoluut niet zo dat er doelbewust met deze kennis is gefokt.
Ik wil dit verhaal zo niet de wereld in hebben want het is niet waar.
Dus ik zou het op prijs stellen dat het verhaal eerlijk de wereld in gaat.
Zo lang is het nog niet dat er zo op pssm wordt getest.

De nakomelingen van deze merrie hebben eigenlijk heel weinig klachten. Daar zit dus ook wel verschil in.

Over de witkoppen die doof zijn, dat begrijp ik ook niet.

FasKaya

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-08-16

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:54

Hoi!
Vorige week heb ik voor het eerst een westernles gehad, and I am hooked!
Het lijkt me leuk om hier mee te lezen en meer te leren over deze tak van sport/levensstijl

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101885
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:55

Waar heb je gelest? Op je eigen paard of op een lespaard?

Daihyo

Berichten: 88073
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:59

justkid schreef:
Ik moet even wat recht zetten.
Niet zo snel conclusies trekken hier :n

Het was NIET bekend dat de merrie drager van pssm1 was.
Pas bij de verkoop van een paard ( een nakomeling )werd dit getest, zo ongeveer 8 jaar geleden.
Ze was toen net drachtig van Elsie.
Toen zijn alle nakomelingen met terugwerkende kracht getest. En alle eigenaars op de hoogte gesteld. Daar kwamen nakomelingen met en zonder drager te zijn uit.
Elsie bleek helaas ook drager te zijn. Dat was heel zuur. Natuurlijk is daarna niet meer met deze merrie gefokt.
Het is dus absoluut niet zo dat er doelbewust met deze kennis is gefokt.
Ik wil dit verhaal zo niet de wereld in hebben want het is niet waar.
Dus ik zou het op prijs stellen dat het verhaal eerlijk de wereld in gaat.
Zo lang is het nog niet dat er zo op pssm wordt getest.

De nakomelingen van deze merrie hebben eigenlijk heel weinig klachten. Daar zit dus ook wel verschil in.

Over de witkoppen die doof zijn, dat begrijp ik ook niet.

Dat zal ook wel schrikken geweest zijn voor de fokker dan. :j

Noisy: als jij dat wilt doen, moet je dat gewoon doen toch? Jaag je droom achterna. En super als je paard het ook aan kan en leuk vindt. Ik ben van mening dat ieder correct paard het Z moet halen. Het zal bij de ene alleen wat meer moeite kosten dan bij de ander.
Jim kan ook zo een Z-proef lopen (okee, nu niet meer, maar voor de blessure). Maar het ziet er bij een haflinger alleen heel anders uit dan een KWPN'er die dressuur gefokt is. Zo zal het voor een quarter ook zijn. Maar als je dat in je achterhoofd houdt en je paard goed volgens het skala opleidt, dan kun je prima het Z halen.

Welkom FasKaya! Waar heb je gelest? En wat vond je er zo leuk aan?

Hier is alles weer terug normaal. Het hele perceel is nog wel nat, maar dat gaat wel zakken. Heeft tijd nodig. Als dan ook eenmaal die duiker open staat, is het water zo weg. Ik snap niet waarom ze dat dan niet eerder doen :x
Je ziet toch dat er paarden staan en dat de boel blank staat denk ik dan :?

Nog wel een leuk filmpje van Noura. Die is niet bang voor water in ieder geval :D

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:44

Wat een water bij iedereen zeg! Dan zijn wij gelukkig nog goed weggekomen!

Dus toch de switch maken Noisy? Snap het wel, is al zo lang jouw droom. Ben wel heel benieuwd hoe jullie straks de ring door gaan met die veelzijdige quarter.

Nee Gucci is echt met z'n kont in de boter gevallen en heeft het onwijs goed. Heb hem natuurlijk met een reden verkocht en die reden is niet veranderd dus terugkopen zit niet in de planning. Maar tot ik precies weet wat ik wil staat hij gelukkig dichtbij en mag ik hem regelmatig rijden. Even niks "moeten" maar gewoon plezier maken. Dat was ik bij mezelf even kwijt en fijn dat ik het zo weer terug mag vinden.

Bokker31
Berichten: 155
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:49

Welk ‘Engels’ zadel hebben jullie op je quarter liggen? Ik ken de cob versies van kent&masters en thorowgood maar een bruin leren hunter zadel lijkt me lastiger. Vooral als hij wat overbouwd is.

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:58

Hier waren de stallen ook overstroomd. 4 pakken vlas weg in 2 dagen. Wel zonde van het geld. Had er echt net nieuwe in gedaan en dit is al de 2e keer deze winter.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:14

Bokker31 schreef:
Welk ‘Engels’ zadel hebben jullie op je quarter liggen? Ik ken de cob versies van kent&masters en thorowgood maar een bruin leren hunter zadel lijkt me lastiger. Vooral als hij wat overbouwd is.

Mijn oude merrie begon ik met een winter cair zadel waar ik echt veel schik mee had.

Afbeelding
Helaas is die toen gestolen en heb ik een passier Corona 2 laten aanmeten. Deze past nu ook mooi op Sydney.

Afbeelding

Afbeelding

Ik lees nog steeds stilletjes mee maar door ziekte en omstandigheden heb ik weinig te melden.
Ik had al een tijdje geleden de overstap gemaakt omdat ik fysiek moeite had met het western zadel en ik Sydney beter aanvoelde onder het dressuur zadel. Voor nu is het western zadel even verhuisd zodat ik hiermee rustig verder kan gaan. Wij gaan even voor af aan begonnen samen omdat ik merk dat ik nog erg met het verlies van sal zit en ik eraan moet wennen dat Sydney een hee ander paard is. Ze doet het verder wel heel goed ondanks dat het echt een merrie merrie is.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:15

Bokker31 schreef:
Welk ‘Engels’ zadel hebben jullie op je quarter liggen? Ik ken de cob versies van kent&masters en thorowgood maar een bruin leren hunter zadel lijkt me lastiger. Vooral als hij wat overbouwd is.


Candalisa, een dressuurzadel is ongewenst bij hunter, en ook zwart tuig.

Ik heb een goedkoopje op. Een Norton Pro Jump in het bruin. Is ook kunststof, maar leder look-a-like. Het past hem perfect en ik zit er redelijk comfortabel in, en het ziet er ook nog goed uit. Er zitten kniewrongen bij die je met klittenband kunt verstellen en de boom is vervangbaar. Ik wou voor mijn eerste hunterzadel nog geen rib uit mijn lijf uitgeven, wil eerst eens onderzoeken of mij dat wel ligt, dat hunteren.
Als hoofdstel heb ik gekozen voor de Dy'on Cavesson USS hunter, met bijhorende gevlochten teugels en een D-trens van Trust. Het grappige is dat de combinatie hoofdstel, teugels en bit, duurder waren dan mijn hele zadel :')

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:16

Ik wist niet dat het om hunter ging maar een algemene vraag was welke zadel wij mee reden vandaar.
Kunststof mag niet in de hunter heb ik begrepen moet leer zijn.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:22

Vandaag ben ik lekker met Heja naar het bos geweest. Sinds 2 weken hebben we een eigen trailer en dat is echt zo fijn.
We zitten 10 minuten van het bos, parkeren is heel makkelijk en we vonden het allebei heerlijk, ze was super braaf :)

Afbeelding

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:54

candalisa schreef:
Ik wist niet dat het om hunter ging maar een algemene vraag was welke zadel wij mee reden vandaar.
Kunststof mag niet in de hunter heb ik begrepen moet leer zijn.


kunstleer mag wel, hoor. Zolang het niet opvalt :)

FasKaya

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:47

Daihyo schreef:
Welkom FasKaya! Waar heb je gelest? En wat vond je er zo leuk aan?


Ik heb gelest in Marum! Hiervoor heb ik 2 jaar niet gereden en daarvoor altijd Engels gereden op lespaarden. Ik vond het vooral heel prettig dat het zo ontspannen was en niet dat altijd maar vanalles moeten (zowel voor ruiter en paard). En ik voelde veel meer connectie met het paard zelf tijdens het rijden, ik denk dat dat ook wat zegt over hoe zij met hun lespaarden omgaan.

Mijn doel is om met een paar jaar ook zelf een paard te houden en deze western te rijden. Wie weet kan ik dat ook ooit hier met jullie delen!

Zertab

Berichten: 12283
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:01

Hier nog steeds zwaar geblesseerd. Morgen overleg met de huisarts om toch foto's en een scan oid te laten maken. Het zit gewoon niet goed en kan daardoor ook mijn werk niet uitvoeren.

Ik ben sinds het ongeluk ook niet meer op stal geweest. Paard wordt door een ander gereden. Ik mis de paarden wel...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101885
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 19:00

Jeetje, dat is heftig. Beterschap! :knuffel:

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:31

Oh Zertab wat naar. Goed dat je verder gaat kijken. Ik hoop dat ze wat kunnen vinden en vooral dat ze je een behandeling kunnen geven.