[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:15

Gaaf Marg!

Les je dan ook op Kato of op een ander paard Marlies?

Mijn bijrijdster heeft het eerste rondje buiten weer gereden met Jim. Hij was braaf. Had wel haast om naar huis te gaan :+
Hielp niet mee dat Noura liep te hinniken.

Ik heb nog steeds corona en ben zoooo snel moe :O
Vanmorgen wel even genoten van het uitzicht bij de paarden <3
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101817
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:17

Ja, ik les wel op Kato. :j
Dat wil ik eigenlijk wel blijven doen om de week. Mits ik die zaterdag dan kan en het niet stortregent/ijskoud is. :+

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:20

Nou voorlopig stormen we alleen maar op een hittegolf af :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101817
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:21

Ja ik las zoiets... :\

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:23

Ik lees berichten over 40+ graden. Je kan mij bij 25+ al niet teveel meer vragen, boven de 35 gaat t lichtje gewoon uit. Iemand een koele schuilkelder?

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:24

Ja hier een koele kelder. Is wel opslag, maar kan er wel een stoel kwijt denk ik :+
Niet eens zo’n gek idee om daar te schuilen. Pffff ik kan dat ook echt slecht hebben %)

Zertab

Berichten: 12268
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:30

Ik heb volgende week vakantie...40 graden is wel een beetje te veel. Maar een graad of 30.. heerlijk :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101817
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:51

Ik heb de 25e pas vakantie..nog ff volhouden dus...

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:02

Die week heb ik ook vakantie. Mocht je het leuk vinden, kunnen we wel een rondje met de paarden doen die week :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101817
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:46

Ja! :))

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:50

Leuk! Even kijken wat het weer doet die week? Of wil je al een dag afspreken?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101817
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:10

Kunnen 2 data plannen? De 2e als reserve?

miereneter

Berichten: 2558
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 23:28

Ziet er leuk uit, Marg. Vooral de hindernis dat je van je paard af moet :D .

Toch fijn dat je op Kato blijft lessen, Marlies! En ook nog een date met Daihyo. Beterschap trouwens, corona kan zo ellendig lang aanslepen. Ik geraak niet van mijn hoest af, maar dat is klein bier vergeleken met sommige anderen.

Vanf vandaag mag ik me officieel westernruiter noemen :Y) . Heb mijn eerste les van Anick Worp gehad. Wat een leuke vrouw en fijne instructrice. Het zag er niet uit wat ik deed (de hele tijd in de knoop met die split reins en nog best veel zwalken door de bak), maar dan is er tenminste ruimte voor verbetering. Ik vond het geweldig.

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 05:58

Pics or it didn’t happen Miereneter!

Ik heb COVID opgelopen tijdens mijn terugreis naar de VS en heb de jaarlijkse Appaloosa wedstrijd moeten missen. Gelukkig was ik niet heel erg ziek en heb ik ook weinig last van een nasleep. Wel erg vermoeid geweest en ik kon me niet focussen in de auto, dus ik ben vandaag pas voor het eerst weer naar de paarden geweest.

Weten jullie trouwens wat voor bit dit is? Dit is Truffles haar Engelse bit maar ik begrijp het nut ervan niet. Haar western bit is een correctional met tonglepel, maar die ligt plat op de tong. Deze heeft dus een boog, maar dit ding zit echt op in de mond. Dat is toch niet fijn voor een paard? Volgens mij hebben ze helemaal geen plek in de mond voor zo iets. Ik deed hem in (moest van de eigenaar) en ik vond dat ze er niet goed op reageerde dus ik heb er niet mee gereden.
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101817
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 06:04

Die bitten zie je vaker, het ene paard reageert er goed op, de andere niet. Maar ik ben er ook geen fan van. Dan moet je gewoon heel licht in je handen zijn.

Leo

Berichten: 50160
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:04

Dat drukt op de tong en het verhemelte (en op de lagen? Maar dat weet ik niet zeker)en is idd zeker niet vriendelijk..

Vervelend van de corona! Gelukkig valt de nasleep mee. Rotvirus..

miereneter

Berichten: 2558
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:07

Ik ken het als "ported bit", de boog zou inderdaad tongvrijheid moeten geven. Was het nog niet tegengekomen als Engels bit, met zo'n extreme boog, alleen als western- en polobit. Heel fijn dat jij naar het paard hebt geluisterd.

https://nrsworld.com/blogs/learning-cen ... orted-bits

Zou er zelf niet graag mee rijden, al is het niet ondenkbaar dat het voor een specifiek paard net wel het goede bit is.

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:34

Bedankt voor de antwoorden allemaal. Zo’n boog heeft ze dus ook bij haar western bit, maar daar ligt het plat op de tong. Bij het Engelse bit staat de boog recht over eind. Dat snap ik dus gewoon niet, ze kon haar mond niet eens fatsoenlijk dicht doen en dan komt er ook nog eens een neusriem bij kijken.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:35

Inde western noemen ze dat een corretional bit.

Google er maar eens op. Ik heb er een te koop liggen. Ooit bij een instructeur gekocht omdat die vond dat het nodig was. Maar ik vond het niks en paardlief ook niet. Hij ligt nu dus al jaren ongebruikt in de kast.

Op de wedstrijd waar ik was zag ik meer mensen met dergelijke bitten rijden. Volgens mij maar een paar met een simpele snaffel.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:41

juniper schreef:
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Zo’n boog heeft ze dus ook bij haar western bit, maar daar ligt het plat op de tong. Bij het Engelse bit staat de boog recht over eind. Dat snap ik dus gewoon niet, ze kon haar mond niet eens fatsoenlijk dicht doen en dan komt er ook nog eens een neusriem bij kijken.


De scharen zijn vrij kort.. dat zal meespelen in de manier waarop de lepel ligt.

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:42

Ja, het paard haar normale bit is inderdaad een correctional. Ik vind het niet nodig voor haar, maar het is natuurlijk niet mijn paard. Wat ik bij het ‘Engelse’ bit niet snap is dat die boog omhoog staat ipv plat op de tong ligt.

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:44

xDenies schreef:
De scharen zijn vrij kort.. dat zal meespelen in de manier waarop de lepel ligt.


Bedoel je het bit van de foto? Dat heeft geen snaren, dit is een soort D trens. Ik zal zaterdag nog wat meer foto’s maken!

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:55

Het gaat aan de zijkant toch iets omlaag? In mijn oog is dat een schaar. Wel extreem kort en daardoor ook een hele heftige inwerking.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:58

Op de wiki hier is dit te lezen:

Door de schaar verandert ook wat er ín de mond gebeurt. Het mondstuk kan nu kantelen, wat weer uitwerking heeft op de tong en het gehemelte, middels een eventuele "port" (tongboog) die erin zit. Dit wordt vaak een "correctional" genoemd.

Op een shank rijd je met lange teugels in een boog waardoor de shank en scharen met rust worden gelaten. Als je oppakt gaan je scharen kantelen en de rest van t bit werkt dan ook in. Hoe korter je scharen, hoe sneller en heftiger de inwerking.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:11

Het bit is een kimblewick bit. Heeft het ook sleuven in de ringen voor de hefboom?
Alleen het mondstuk snap ik niet. Lijkt inderdaad op een correctional, maar door de bitringen kan het niet plat liggen volgens mij. Dit is 'm toch?
https://www.sstack.com/fes-copper-corre ... k/p/25314/

Vrij vertaald: werkt in op de lippen (?), lagen en draait op de tong. De poort zou ruimte moeten bieden aan de tong. Wanneer je de teugels aanneemt draait het zo dat de port op de tong ligt. Het heeft 2 drukpunten op de tong voor snelle controle.

Naar bit.