Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Een quarter horse kopen, waar let ik op?

 
Profiel   

Sintara schreef
Hoe kan je nou als normaal paard functioneren als je doof bent. Een normaal paard kan horen en gebruikt dat zintuig ook. Doof zijn is een handicap. Wel een handicap waar ze mee kunnen leven, maar het is toch écht WEL een handicap


Omdat ik dove paarden ken, die gewoon helemaal normaal gereden worden, met andere paarden staan of stonden en zowel in de bak als het bos geen enkel teken ooit van ongemak hebben getoond.
Het enige is dat ze soms de oren wat apart dragen wat mensen dan apart vinden.

Een doof paard weet niet beter he?! Een doof paard overlegd niet met andere paarden, van goh, kan jij horen? Hoe is dat dan?
Een dieer heeft geen enkel idee dat hij zijn gehoor mist en dat niet normaal is.

Ja, in het wild zouden ze misschien lastig overleven. Maar ze ontwikkelen andere zintuigen en in een kudde snappen ze de paarden taal ook gewoon. Die gaat niet altijd met geluid.

Ik denk zelfs dat er mensen zijn die niet eens weten of in het begin niet wisten dat hun paard doof was/is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 13:57 



 
Profiel   

Ik begrijp niet waarom je zo doorgaat over of doof zijn erg is voor een paard of niet.

Het is aan ts of die het wilt weten/testen of een potentieel nieuw paardje doof is of niet, en ook aan ts of zij/hij er zo een zou willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 14:16 



 
Profiel   

Sintara schreef
Ik begrijp niet waarom je zo doorgaat over of doof zijn erg is voor een paard of niet.

Het is aan ts of die het wilt weten/testen of een potentieel nieuw paardje doof is of niet, en ook aan ts of zij/hij er zo een zou willen.


??? Je haalt aan dat dit welzijns beperkend is......en gaat discussie aan.

Ik heb ervaring met dove paarden en vind het gewoon sterk overdreven. Als een paard je aanstaat is het geen groot obstakel.

TS vraagt advies. Jij zegt; het is welzijns beperkend en een handicap.

En ik zeg tegen TS, als het paard je aanstaat, gewoon doen, want het valt enorm mee om een doof paard te hebben.

Zelfde als een paard dat bijv een oog mist.

Als ik het mensen niet vertel wat paarden mankeren als ze erop rijden, weet de helft het niet eens.

Als je een vooral braaf en gezond paard zoekt, zijn benen, rug en hals veel belangrijker om naar te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 14:23 



 
Profiel   

Het maakt natuurlijk heel veel uit of een dier doof/blind vanaf de geboorte is of omdat het door ziekte/ongeluk op latere leeftijd gekomen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 14:26 



 
Profiel   

DubbelDun schreef
Het maakt natuurlijk heel veel uit of een dier doof/blind vanaf de geboorte is of omdat het door ziekte/ongeluk op latere leeftijd gekomen is.


Ja, ook soms wel.

Maar veel ligt ook aan de ruiter/eigenaar.

Misschien denken mensen te vaak; coole quarters, zijn makkelijk etc. En dan komen ze erachter dat ook een quarter geen robot is en veel aan je eigen kunde en ervaring ligt........Daar gaat het nog het meeste mis natuurlijk.

Als ik de braafste van ons stel verkoop, is hij bij de verkeerde binnen 2 maanden niet zo braaf meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 14:29 



 
Profiel   

Dat geldt idd voor veel paarden. Er zijn er maar weinig die de 'will to please' als karaktereigenschap hebben, veelal is het door training er verplicht ingekomen en dat breekt op bij een ruiter met een andere eigenschap. Het zijn net kinderen; ze proberen je altijd uit :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 14:36 



 
Profiel   

Natuurlijk kan je veel dingen als eigenaar oplossen, zo ken ik ook wel een blind paard dat - toen die eenmaal gediagnosticeerd was en uit de beginnerslessen van de manege was gehaald - echt prima en relaxt rondliep. Maar ja die heeft het toch een heel aantal jaar best moeilijk gehad omdat iedereen dacht dat hij gewoon hartstikke eigenwijs was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 14:45 



 
Profiel   

DubbelDun schreef
Carol_Beer schreef
KIJK BIJ GECERTIFICEERDE FOKKERS!
Fokkers die veel prijzen hebben gewonnen en bekend staan om hun kwaliteit. Kost misschien wel wat meer, maar dan heb je ook een goed paard.

Was het maar zo simpel.
Fokkers fokken doorgaans wedstrijdpaarden en geen recreatie-paarden. Een veulen koop je dan op het papier van de ouders, want 'als vader een goed presterend paard is zal het veulen dat ook wel worden'...
Niets is minder waar !
Als het veulen niet die potentie heeft wordt het ineens een 'leuk amateurpaard'. Maar je ziet nergens een fokker adverteren met 'goed geschikt voor recreatie'...

Of paarden waar iets aan mankeert (benen of in het koppie) worden vaak geadverteerd als 'geschikt voor recreatie' alsof je buiten op de ongelijke ondergrond niet een paard nodig hebt die goed op de benen staat of als je langs een drukke weg moet is een rustig paard wat veel verkeer aan kan toch ook wel prettig zonder die ie uit zijn panty gaat.

En wat is daar verkeerd aan dan dat dit dan aangeboden word als recreatie paard? Er is nogal een verschil tussen 5 dagen in de week hard getraind worden voor sport of een paar keer per week een ritje door een bos...
Sommige paarden kunnen of vooral, willen niet voor sport getraind worden maar zijn wel heel blij als recreatie paard. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 15:52 



 
Profiel   

Het gaat niet om het al dan niet blij zijn, het gaat er om dat een paard met als doel recreatie net zo goed zuiver moet lopen en ook buiten gewoon betrouwbaar moet zijn.
Dus paarden die voor de sport niet zuiver lopen en/of te heet zijn zijn niet per definitie geschikt als recrea-paard.
En er zijn genoeg recrea-ruiters die stukken meer rijden dan 'een paar keer per week een uurtje door het bos'....
Zoals vaak wordt er wat minnetjes gedaan over recrea-ruiters en hoeft een recrea-paard dus ook niet ' sound' zijn en dát gaat er bij mij niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 17:50 



 
Profiel   

Vind ik dus ook, een paard niet geschikt voor shows is ook niet geschikt als recreatie paard.

En iedereen moet dit zelf weten maar ik zou ook geen blind, zeker geen doof willen, geen met kromme benen of slechte voeten en al zeker geen pssm.
We willen tenslotte de paarden populatie zo gezond mogelijk houden. Daarom vind ik fokken met paarden die een van deze aandoeningen heeft al een grove fout van de fokkers maar zo werkt het allemaal helaas niet in deze wereld.

Probeer je vooral goed te informeren over het paard en paar keer te gaan kijken met een dierenarts bij en de papieren zijn idd heel belangrijk, velen zijn niet eens inorde met hun papieren ook weer zo een geld kwestie. Maar als je naar voorouders kijkt kan je al veel uit afleiden of het een gezonde bloedlijn is of niet.

Dit drukt de prijs wel allemaal.

Maar ik denk dat je nu echt in een goeie periode zit van aankoop. Alle quarterfokkers in men omgeving zitten te klagen dat ze hun paarden niet verkocht krijgen, zelfs geenenkele reactie krijgen dus prijzen gaan sterk dalen zo.

En als dit je enige paard is dan mag kleur toch ook wel een rol spelen. Ik heb zes paarden en rij drie keer in de week een uur paard. Voor de rest moet ik er van smorgens tot savonds op kijken dus mag het ook wel iets leuks zijn voor mij. Maar ook dat is weer voor iedereen anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 21:38 



 
Profiel   

Fotsy, maar die paarden zijn er al en als mensen een laag budget hebben, worden die gewoon verkocht.

Ik geloof ook niet in het verschil sport paard en recreatie paard. Als een paard mindere bouw of beweging heeft etc, oke....... Maar geen zin of shows niet leuk vinden, moeilijk, lastig etc ligt toch echt heel vaak aan de manier van houden en rijden. In het management van sport paarden kan nog heel veel verbeterd worden.
5 dagen alleen voor de sport getraind worden is echt niet zo goed en ook vreselijk saai. Voor prestaties mag een paard best meer rust en afwisseling hebben.

Maar in veel gevallen telt nog het nu en hier, snel etc. Waar wij als recreatie ruiter gewoon meer tijd nemen en meer naar het paard kijken. Dat wil niet zeggen dat ze ook maar iets tekort komen ooit of we niet serieus zijn met rijden.

Gelukkig zie je in het sport ook veel verbetering en ook dat heeft weer een positief effect op de amateur en recreatie ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 22:25 



 
Profiel   

DubbelDun schreef
Het gaat niet om het al dan niet blij zijn, het gaat er om dat een paard met als doel recreatie net zo goed zuiver moet lopen en ook buiten gewoon betrouwbaar moet zijn.
Dus paarden die voor de sport niet zuiver lopen en/of te heet zijn zijn niet per definitie geschikt als recrea-paard.
En er zijn genoeg recrea-ruiters die stukken meer rijden dan 'een paar keer per week een uurtje door het bos'....
Zoals vaak wordt er wat minnetjes gedaan over recrea-ruiters en hoeft een recrea-paard dus ook niet ' sound' zijn en dát gaat er bij mij niet in.

Dat ,,minnetjes,, doen maak jij er van evenals ik nergens schrijf deze paarden niet zuiver of betrouwbaar zijn.
Ik blijf er bij dat paarden niet geschikt voor de sport het prima kunnen doen als recreatie paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 08:53 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
De discussie wel of niet een doof paard en welzijn daarvan is een interessante maar staat niet geheel in de lijn van TS. Vandaar het verzoek om die discussie hier niet verder te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 18:39 



 
Profiel   

Al iets gevonden ts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 12:35 



 
Profiel   

droomy schreef
Lieve quarter horse merrie , western recreatie pony/paard

http://link.marktplaats.nl/m1442024506? ... nt=app_ios

Ik kwam gisteren deze toevallig tegen :)


Met pssm 1 heeft het in haar sesambeentje en moet speciaal voer hebben..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 12:48 



 
Profiel   

shilady schreef
droomy schreef
Lieve quarter horse merrie , western recreatie pony/paard

http://link.marktplaats.nl/m1442024506? ... nt=app_ios

Ik kwam gisteren deze toevallig tegen :)


Met pssm 1 heeft het in haar sesambeentje en moet speciaal voer hebben..


Ik zou het ook niet aandurven hoor :)
Problemen hoef je niet te kopen, die krijg je vanzelf imo.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 19:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen