Help, zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Help, zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 18:59

Hoi hoi ik heb een western zadel op proef en ben bang dat deze niet past. Misschien kunnen jullie aan de hand vd foto's wat zeggen?
Afbeelding


Dit is gewoon op de rug, niet aangesingeld


Afbeelding
En dit is als hij ligt is aangesingeld en ik kijk of hij klappert

Afbeelding


Hebben jullie een idee?

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Help, zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:04

Dit zadel is sowieso van dermate slechte (lees: verschrikkelijke!) kwaliteit, dat je dit überhaupt niet op een paardenrug moet willen hebben :) De pasvorm is al even zo slecht. Ook op jouw paard, dus inderdaad, het past niet.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Help, zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 19:09

Ik heb 0.0 verstand van westernzadel en hun kwaliteit, ben een echte dressuur ruiter vandaar dit topic

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Help, zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:12

Vanaf wat foto's kunnen we weinig zeggen. Haal er iemand bij die er verstand van heeft. Zadelmaker/zadelpasser.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 19:15

SweetVanille schreef:
Vanaf wat foto's kunnen we weinig zeggen. Haal er iemand bij die er verstand van heeft. Zadelmaker/zadelpasser.


Wil een kleine indicatie, zadel is via marktplaats en kan evt morgen nog terug

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:18

Yinthee schreef:
Dit zadel is sowieso van dermate slechte (lees: verschrikkelijke!) kwaliteit, dat je dit überhaupt niet op een paardenrug moet willen hebben :) De pasvorm is al even zo slecht. Ook op jouw paard, dus inderdaad, het past niet.

Mee eens, dit is meer een zadel om voor de sier neer te leggen dan om op een paard te gebruiken.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:18

Waarom wil je als echte dressuurruiter een westernzadel?
Als het nog kan, terug brengen dan! En dan een erkende zadelpasser laten komen als je een westernzadel wilt, want dat komt véél preciezer dan een dressuurzadel passen :)
Maar een goed én passend westernzadel heb je niet voor €100, helaas.


SweetVanille schreef:
Vanaf wat foto's kunnen we weinig zeggen. Haal er iemand bij die er verstand van heeft. Zadelmaker/zadelpasser.

In dit geval valt er vanaf deze foto's genoeg te zeggen, hoor :))

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 19:22

Yinthee schreef:
Waarom wil je als echte dressuurruiter een westernzadel?
Als het nog kan, terug brengen dan! En dan een erkende zadelpasser laten komen als je een westernzadel wilt, want dat komt véél preciezer dan een dressuurzadel passen :)
Maar een goed én passend westernzadel heb je niet voor €100, helaas.


SweetVanille schreef:
Vanaf wat foto's kunnen we weinig zeggen. Haal er iemand bij die er verstand van heeft. Zadelmaker/zadelpasser.

In dit geval valt er vanaf deze foto's genoeg te zeggen, hoor :))


Omdat ik dat leuk vind! Heb er vroeger wel eens mee gereden en vind dat voor zo tussendoor wel een keer leuk! Net zoals ik af en toe wel eens spring. Heb ik een wintec springzadel erbij zodat ik fatsoenlijk zit en ik hem aan kan passen op de paarden. Maar western zadels heb ik nooit kaas van gegeten

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:23

Dan even sparen en een goede westernzadelpasser laten komen met zadels. Een westernzadel kun je niet aanpassen en het wel of niet passen er van kijkt heel nauw.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Help, zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:27

Kun je dan niet beter een barefoot arizona of nevada van marktplaats of facebook plukken? Dan heb je voor 3 a 400 euro een leuk zadel met westernlook.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:15

Zamba schreef:
Omdat ik dat leuk vind! Heb er vroeger wel eens mee gereden en vind dat voor zo tussendoor wel een keer leuk! Net zoals ik af en toe wel eens spring. Heb ik een wintec springzadel erbij zodat ik fatsoenlijk zit en ik hem aan kan passen op de paarden. Maar western zadels heb ik nooit kaas van gegeten


Dat wat bij een engels zadel, vanwege de kussens, nog wel te doen is, werkt het bij een westernzadel absoluut niet! Een westernzadel heeft geen kussens en moet daarom al veel "beter" gepast worden dan een engels zadel. Er zijn geen kussens die je meer of minder kan vullen, dus moet de boom precies de contouren van de rug volgen. En als je er geen kaas van hebt gegeten, niet zelf mee gaan lopen modderen. Is best een lastig klusje en er zijn niet veel die het kunnen.


Yinthee schreef:
SweetVanille schreef:
Vanaf wat foto's kunnen we weinig zeggen. Haal er iemand bij die er verstand van heeft. Zadelmaker/zadelpasser.

In dit geval valt er vanaf deze foto's genoeg te zeggen, hoor :))


Exact dit. Kwaliteit van het leer is al om te huilen, maar je kan ook al zien dat het zadel veel te ver naar voren ligt. De riggingpositie voor dit paard helemaal fout is (veel te ver naar achter) en dat het zadel na aantrekken van de singel van achter omhoog komt.

Heel snel terugbrengen dus. En als je toch een westernzadel wilt voor buitenritten, of kijken naar een boomloze Barefoot oid. of een zadelpasser voor westernzadels laten komen, en dan erbij bedenken dat je dan zo naar een 600 of meer gaat kwa prijs.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:16

Wij maken westernzadels en dit zadel is A. van hele, hele slechte kwaliteit en B. past het ook niet en C. ligt het veel te ver naar voren( zadel moet 2,5 achter de schouderbladen gelegd worden, deze ligt er op).
Dus niet kopen maar hiermee rijd je de tug van je paard helemaal kapot!

Ook boomloos moet passen en dat ergens vandaan plukken ;) :o is zeker niet aan te raden.

Een goede zadelpasser is een prima advies; waar je die moet vinden is een 2e. Daarnaast een 2e hands westernzadel van enige kwaliteit kost minstens 500,-/ 600,- en als je het dan ook nog wil kopen van een passer/ verkoper die weet wat hij zij doet ( de beroemde speld in de hooiberg) mag je daar nog een paar honderd bij optellen. Succes.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:44

ElCid schreef:
Wij maken westernzadels en dit zadel is A. van hele, hele slechte kwaliteit en B. past het ook niet en C. ligt het veel te ver naar voren( zadel moet 2,5 achter de schouderbladen gelegd worden, deze ligt er op).
Dus niet kopen maar hiermee rijd je de tug van je paard helemaal kapot!

Ook boomloos moet passen en dat ergens vandaan plukken ;) :o is zeker niet aan te raden.

Een goede zadelpasser is een prima advies; waar je die moet vinden is een 2e. Daarnaast een 2e hands westernzadel van enige kwaliteit kost minstens 500,-/ 600,- en als je het dan ook nog wil kopen van een passer/ verkoper die weet wat hij zij doet ( de beroemde speld in de hooiberg) mag je daar nog een paar honderd bij optellen. Succes.



Hoe zie je zo dat de kwaliteit slecht is? Oprechte interessevraag!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Help, zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:50

Aan de kwaliteit van het leer, model van het zadel, tooling van het zadel etc.

Eigenlijk net zoals je een goed dressuurzadel kunt onderscheiden van een goedkoop merkloos zadeltje, zit net effe anders in elkaar.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Help, zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:54

Inderdaad, model. tooling, ophanging van de beugels, de beugels zelf, de "schapenvacht" aan de onderkant ( = dun laagje fleece )en dan de algehele ( of beter ontbrekende) pasvorm.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:08

cissy schreef:
Aan de kwaliteit van het leer, model van het zadel, tooling van het zadel etc.

Eigenlijk net zoals je een goed dressuurzadel kunt onderscheiden van een goedkoop merkloos zadeltje, zit net effe anders in elkaar.


Ah bedankt! Van engelse zadels kan ik het zien idd, maar ben een totale leek in westernzadels. Vergt een geoefend oog :j

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 09:55

Bedankt voor alle hulp, het zadel is weer terug bij de verkoper!

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:34

Zamba schreef:
Bedankt voor alle hulp, het zadel is weer terug bij de verkoper!


Goede beslissing! Een goed westernzadel is meestal te duur voor even erbij ;) . De kans dat je een goed passende 2e hands vind is klein, zelfs als je een "passer" laat komen want ook die willen gewoon verkopen. Dus hou het op het zadel wat je nu hebt als het western zadel alleen maar "voor de leuk" is ;) . je paard zal je er dankbaar voor zijn want die krijgt alleen maar rugpijn; als je paard blij is ben jij dat ook :D Als die pijn in de rug krijgt............ }>

Joop_K
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:02

Ik zou zeggen dat het niet lekker op zijn rug ligt.
Maar ik heb eerder een zadel gehad die iets wat ruim lag. Iets dikkere pad eronder en rijden. Na een tijd als de spieren eraan zitten dan kan je een beter oordeel geven of een ander zadel beter past.
Misschien is het een finciele beperking. maar met een dikke pad ertussen zou het tot je een beter zadel hebt moeten lukken.
Het belangrijkste is dat de gullet of de fork niet op zijn schoft drukt.
Bij een dressuurzadel heet dat de zadelkamer geloof ik.
Om de achterkant zo omhoog te tillen kan je bijna niet zeggen of het zadel past. Als dat niet omhoog kan komen en het paard zou zijn hals gaan ontspannen en zijn rug gaan bollen dan zou het zadel in zijn rug gaan drukken. Dat heeft met trekken aan de horn te maken wat cowboys altijd met Kalfen en koeien doen.
Bij cutting gebruiken ze meestal ook een maat grotere zadel.
En nog langer geleden was een zadel meer waard dan een paard.dan kochten ze een ander paard. Maar elk zadel moest passen.toen hadden ze maar één zadel. En als je geen zadel had kon je niet op de ranch werken. Of je moest gaan lopen.