Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wanneer veulen binnen halen?

 
Profiel   

Beetje vage titel maar ik kwam niet op de juiste woorden :+

Mijn veulen van 25 mei 2020 staat in de opfok. Helemaal top voor haar maar voor mij wat minder. Ze is echt een karakter. Als ik haar wil aanraken wordt ze meteen boos, als ik achter haar ben dreigt ze om uit te halen etc. Laat ons zeggen dat ik haar nog maar 1 a 2 x heb kunnen aanraken. Totaal niet het karakter van beide ouders. Maar ja : Je bent een vosse merrie of je bent het niet :P :')

Nu vroeg ik mij af wat de beste leeftijd zou zijn om haar dichter op stal te brengen en dus aan de hand beginnen te werken etc.
Dit is mijn eerste veulen dus alle tips zijn welkom :)

Chex Mate Chic
GP Mister Dual Jac x Frosty Liby

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 08:09 



 
Profiel   

staat het veulen nu in een opfokgroep op een bedrijf of staat ze thuis en wil je haar daar opfokken?

In het eerste geval: lekker laten staan, grote opfok zou mijn keuze niet zijn maar als ze er staat laat dan maar mooi lopen

In het tweede geval: zorg voor een stabiele groep met een wat oudere alpha merrie en neem haar dagelijks in handen (dus aan de hand meenemen van binnen naar buiten, hoefjes krabben, dagelijkse verzorging) en algemene opvoeding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 08:16 



 
Profiel   

En is er geen optie om ze bv in de opfok een keer in de week eens op stal te zetten zodat je er even mee bezig kan zijn? Want willen slaan omdat je er achter staat is iets wat je gewoon nooit kan accepteren, en elke keer dat ze dit doet, is er eentje te veel, de opfok kan dit niet goedpraten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 08:26 



 
Profiel   

Ze staat inderdaad in een opfokgroep in een "bedrijf" :j

Ik wil ze daar nu nog zeker laten lopen. Maar weet niet goed op welke leeftijd ik ze zou binnen halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 08:34 



 
Profiel   

Als ze zo pittig is zou ik haar juist lang in de opfok laten, zolang ze niet de alfa merrie is. Laat haar maar lekker opvoeden door de andere paarden. Als ze wel alfa is dan zou ik haar wel verplaatsen en haar op een plekje zetten waar ze een sterke leider heeft.

Verder heel helder zijn in jouw houding. Nooit voor haar wijken, neem desnoods een zweep mee het land in en jaag haar weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 08:40 



 
Profiel   

Wat bedoel je met binnen halen? Als groep? Dat beslist de op fokker. Of wil je haar naar huis halen? Als ze zo slecht benaderbaar is zou ik dat zsm doen zodat je nog kans hebt om een beetje op te voeden voor ze echt groot is.
Maar ik heb nog nooit beesten in een groep leeftijdsgenoten gezet, altijd in een stabiele groep met dieren van verschillende leeftijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 08:41 



 
Profiel   

xLaraaj schreef
Ze staat inderdaad in een opfokgroep in een "bedrijf" :j

Ik wil ze daar nu nog zeker laten lopen. Maar weet niet goed op welke leeftijd ik ze zou binnen halen.

Gewoon, als ze 3 is. Dat lastige heb je er zo uit als je er even mee werkt. En als je het er niet uit krijgt dan krijg je het er ook niet uit als je haar dichterbij haalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 08:41 



 
Profiel   

Staat ze in een stabiele kudde met alle leeftijden of een veulen groep?
Bij dat laatste zou ik haar zo snel mogelijk in een gemengde kudde zetten.
Ik heb redelijk wat karaktertjes pas met 3 de opfok ( veulengroep) uit zien komen en die werden niet leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 08:49 



 
Profiel   

Als ze de alfa van de groep is, zsm. Lekker naar huis halen voor de winter, in een stabiele groep met volwassen paarden elke dag buiten en elke nacht netjes op stal. Op die manier komt ze 2x per dag in de hand en gaat ze gewoon mee in de routine. Dan hoef je niet zo veel extras te doen aan training. Eens per week poetsen en vast staan. Vooral voeten optillen om het de smid makkelijk te maken. Maar vooral die routine en het niet zijn van de leider is belangrijk. Als de basis erin zit en ze braaf is kan ze van de lente wel weer terug naar de opfok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 08:57 



 
Profiel   

Ze is zeker niet de alfa in de groep !
Ze is ook gewoon echt klein tegenover die warmbloed veulens en denk dat ze overcompenseert ofzo :+

Ze staat in een veulengroep dat wel.

troi schreef
Verder heel helder zijn in jouw houding. Nooit voor haar wijken, neem desnoods een zweep mee het land in en jaag haar weg.


Pas op: ze komt niet zelf mij lastig vallen of aanvallen ofzo he, het is gewoon op stal als ik tot bij haar wil komen en ze "kan niet" weg dan is het duidelijk niet naar haar zin :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 09:13 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Als ze de alfa van de groep is, zsm. Lekker naar huis halen voor de winter, in een stabiele groep met volwassen paarden elke dag buiten en elke nacht netjes op stal. Op die manier komt ze 2x per dag in de hand en gaat ze gewoon mee in de routine. Dan hoef je niet zo veel extras te doen aan training. Eens per week poetsen en vast staan. Vooral voeten optillen om het de smid makkelijk te maken. Maar vooral die routine en het niet zijn van de leider is belangrijk. Als de basis erin zit en ze braaf is kan ze van de lente wel weer terug naar de opfok.

Dat kan dus niet. Als je haar er in het voorjaar weer tussenzet trappen ze haar in elkaar. Er is ook geen opfok die daar zomaar aan meewerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 09:42 



 
Profiel   

Had ze dat probleem met aanraken ook al toen ze nog niet in de opfok stond?
Of is het echt in de opfok ontstaan?
Hoe lang staat je veulen al in de opfok?

Mijn ruin liet zich bijvoorbeeld de eerste paar weken niet door ons pakken, want hij had het "te druk" met zijn nieuwe vriendjes.
Later hadden we geen problemen meer om hem te pakken.

Wij gingen iedere week even bij hem kijken. Halstertje omdoen, borsteltje over hem heen, voetjes vragen.
Wij hadden hem overigens niet zelf gefokt, maar gekocht en na een paar dagen naar de opfok gebracht, dus wij moesten nog een hele band met hem opbouwen.

Hij heeft tot 3 in de opfok gestaan. Wilden hem eigenlijk iets langer laten staan, maar ons andere paard overleed en wilden wel wat om handen houden, dus hebben hem opgehaald.
Maar meneer was nog erg puppy, dus het eerste jaar zijn we niet verder gekomen dan grondwerk en loswerken.
Hij had/heeft dus wel een heel ander karakter als de jouwe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 09:52 



 
Profiel   

Ze heeft altijd in de opfok gestaan want ze doen ook geboortebegeleiding en de merrie is daar bevallen. ze is nu sinds 2 weken gespeend. Zelf met de moeder erbij die de liefste merrie ooit is kon ik haar niet aanraken. Ze is om de 2 dagen in de handen van de eigenaars van de opfok. Dit lukt (als ze met 2 zijn) maar ze zeggen ook dat ze haar karakter heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 10:09 



 

Is ze bij de fokker wel in de hand geweest :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 10:18 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Sas_Mon schreef
Als ze de alfa van de groep is, zsm. Lekker naar huis halen voor de winter, in een stabiele groep met volwassen paarden elke dag buiten en elke nacht netjes op stal. Op die manier komt ze 2x per dag in de hand en gaat ze gewoon mee in de routine. Dan hoef je niet zo veel extras te doen aan training. Eens per week poetsen en vast staan. Vooral voeten optillen om het de smid makkelijk te maken. Maar vooral die routine en het niet zijn van de leider is belangrijk. Als de basis erin zit en ze braaf is kan ze van de lente wel weer terug naar de opfok.

Dat kan dus niet. Als je haar er in het voorjaar weer tussenzet trappen ze haar in elkaar. Er is ook geen opfok die daar zomaar aan meewerkt.


Dit kan prima en de stal waar ik mijn paard kocht doet dit al 30 jaar zo. In de zomer naar de opfok en in de winter naar huis. Nog nooit een jonkie onherstelbaar beschadigd. En in mijn ogen veel beter dan 24/7 in een groepsstal zoals veel opfokbedrijven aanbieden in de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 10:23 



 
Profiel   

Ik persoonlijk zou, met zon veulen, die direct naar huis halen. Van wat je verteld lijkt het dat ze daar toch niet op dr plaats is. En voordat het dan uit de hand loopt en ze zo sterk is dat je er echt problemen mee gaat krijgen, zou ik daar thuis echt mee aan het werk gaan. Poetsen, meelopen, voetjes geven, zich laten pakken.
Mijn eigen veulens hebben nooit in de opfok gelopen. Altijd in mijn eigen kudde van verschillende leeftijden, maar wel allemaal in hetzelfde maatje (dus QH/PH enz.) Met formaat verschil tussen warmbloed en QH kan het idd wel zijn dat ze zich daar door overcompensatie zo gaat gedragen. Al zijn er ook echt wel quarters met grootheidswaanzin (ultieme voorbeeld daarvan heb ik op stal, dat ego is 3x te groot voor dr lijf :+ ) Die is ook nooit in opfok geweest, en ik denk dat dat ook wel mijn redding is geweest. Die heeft dat soort gedrag ook vertoont. En nog steeds hoefsmid is flauwekul, dekens is bullshit en madam heeft het dan echt koud, borstelen nahhhhh alleen als het jeukt. Alleen als het madam in dr straatje past is het goed. Bij zulke paarden zou ik niet willen wachten tot ze 3 jaar zijn voor te beginnen met manieren leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 10:26 



 
Profiel   

Gewoon laten staan en met twee en half jaar naar huis halen.
Wat al aangegeven wordt, bij onze opfok mag je ze in de herfst als veulen brengen. Deze groep blijft stabiel, er wordt niets meer aan toegevoegd. Ga je weg dan kun je niet terugkomen.

Hoe zou je haar thuis willen gaan houden dan cq wat kun je haar bieden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 10:44 



 
Profiel   

Ze komt dus wel in handen van de opfokkers. En net twee weken afgespeend, wacht eerst maar eens een jaar af of in overleg met opfok tzt in een andere groep mocht ze over deze groep de baas worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 10:48 



 
Profiel   

Gewoon laten lopen tot 2,5 - 3 jaar. Je kunt er voor die tijd toch niet mee werken. Meestal zetten ze binnen een korte tijd de knop om en heb je er ineens een schat van een paard aan. Is dat niet zo, dan had je het met vroeg naar huis halen ook niet goed gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 11:00 



 
Profiel   

rina schreef
Ik persoonlijk zou, met zon veulen, die direct naar huis halen. Van wat je verteld lijkt het dat ze daar toch niet op dr plaats is. En voordat het dan uit de hand loopt en ze zo sterk is dat je er echt problemen mee gaat krijgen, zou ik daar thuis echt mee aan het werk gaan. Poetsen, meelopen, voetjes geven, zich laten pakken.
Mijn eigen veulens hebben nooit in de opfok gelopen. Altijd in mijn eigen kudde van verschillende leeftijden, maar wel allemaal in hetzelfde maatje (dus QH/PH enz.) Met formaat verschil tussen warmbloed en QH kan het idd wel zijn dat ze zich daar door overcompensatie zo gaat gedragen. Al zijn er ook echt wel quarters met grootheidswaanzin (ultieme voorbeeld daarvan heb ik op stal, dat ego is 3x te groot voor dr lijf :+ ) Die is ook nooit in opfok geweest, en ik denk dat dat ook wel mijn redding is geweest. Die heeft dat soort gedrag ook vertoont. En nog steeds hoefsmid is flauwekul, dekens is bullshit en madam heeft het dan echt koud, borstelen nahhhhh alleen als het jeukt. Alleen als het madam in dr straatje past is het goed. Bij zulke paarden zou ik niet willen wachten tot ze 3 jaar zijn voor te beginnen met manieren leren.

Ik ga hierin mee, opvoeden die handel. Je wil ook geen halve wilde naar huis halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 19:51 



 
Profiel   

bigone schreef
Ze komt dus wel in handen van de opfokkers. En net twee weken afgespeend, wacht eerst maar eens een jaar af of in overleg met opfok tzt in een andere groep mocht ze over deze groep de baas worden.

En de opfokkers hebben er ook hun handen vol aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 20:32 



 
Profiel   

Bedankt iedereen.
Ik laat ze zoizo nog tot na de winter daar. Ze is heel erg ziek geweest dus vind dat ze eerst nog moet aansterken en weer weerstand opbouwen. Ze heeft toen elke dag een spuitje moeten krijgen dus het kan hierdoor ook wel komen. Zal na de winter kijken hoe ze dan is en dan beslissen.
W

Wel zeer interessant om verschillende meningen te zien en hoe jullie het doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 22:55 



 
Profiel   

tamary schreef
bigone schreef
Ze komt dus wel in handen van de opfokkers. En net twee weken afgespeend, wacht eerst maar eens een jaar af of in overleg met opfok tzt in een andere groep mocht ze over deze groep de baas worden.

En de opfokkers hebben er ook hun handen vol aan.



Vol aan .. valt goed mee hoor volgens hun. Zeker eens ze haar “hebben”. Het is om haar te benaderen en vast te nemen dat ze moeilijk doet maar dat kan natuurlijk komen door wat ik hierboven heb geschreven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 22:57 



 
Profiel   

Lekker in de opfok laten staan tot ze 2 is. Kans is groot ze dan een stuk veranderd is.
Als je zelf eerder aan de gang gaat is de kans groot ze nog erger worden omdat je zelf niet ervaren genoeg bent het dier consequent op te voeden
In de kudde voeden ze elkaar ook op.

In een goede opfok weet men wel hoe ze om moeten gaan met de paardjes. Je hoort er dan in principe zelf geen omkijken naar te hebben. Maar nogmaals, dat is in een ,,goede,, opfok met jaren aan ervaring.

Mocht het een dominant paardje blijven als ze 2 is dan zou ik het op zeker rechtstreeks vanaf de opfok bij een ,,goede,, trainer neer zetten om het direct te laten beleren. Niet zelf mee gaan kloten als je daar niet ervaren in bent


Laatst bijgewerkt door Popstra op 23-10-20 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 12:14 



 
Profiel   

Ik denk dat je net een oorzaak genoemd kan hebben.
Elke keer in de hand voor een spuit is natuurlijk niet leuk dus is her gedrag best logisch en zit het niet in het paard zeg maar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 12:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen