Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Wanneer veulen binnen halen?

 
Profiel   

Dan ligt het denk ik meer daar aan dan aan het karakter. Dan zou ik haar lekker laten lopen en positieve ervaringen op laten doen aan de hand
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:30 



 
Profiel   

Nog maar eens het bewijs dat je slecht kan oordelen of raad geven als je niet het hele verhaal kent... Je hebt de oorzaak van het "moeilijke" gedrag zelf genoemd. Dan is het nu zaak van zonder al te veel druk een band met haar op te bouwen. Logisch toch dat ze zich niet laat vangen, ze zal het associƫren met een spuitje krijgen. Dan zou ik me niet te veel zorgen maken en haar gewoon laten genieten van haar jeugd :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:36 



 
Profiel   

Cioccolato schreef
Ik denk dat je net een oorzaak genoemd kan hebben.
Elke keer in de hand voor een spuit is natuurlijk niet leuk dus is her gedrag best logisch en zit het niet in het paard zeg maar.



Sorry maar imo zegt het spuitjes geven niks. Mijn 2019 veulen heeft vanaf de 1e week spuitjes in de mond gehad. Die is er nooit lastig van geworden, eerder andersom zelfs, ze kwam ze vrijwillig halen. Het is maar net hoe het karakter is, en hoe je ze dat leert. En juist dat is in een opfoksituatie bijna niet te realiseren.

Maar TS als ze zo ziek is geweest, zou ik dr nu idd laten staan waar ze is. Met verhuizen komt ze ook weer met nieuwe bacterien en virussen in aanraking die dr weerstand behoorlijk op de proef kunnen stellen. Dat wil je ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 23:09 



 
Profiel   

Wat voor een spuitjes? Ik denk dat geen enkel paard blij wordt van prikken :+
Spuiten in de mond als een kuur pasta is een ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 23:11 



 
Profiel   

rina schreef
Ik persoonlijk zou, met zon veulen, die direct naar huis halen. Van wat je verteld lijkt het dat ze daar toch niet op dr plaats is. En voordat het dan uit de hand loopt en ze zo sterk is dat je er echt problemen mee gaat krijgen, zou ik daar thuis echt mee aan het werk gaan. Poetsen, meelopen, voetjes geven, zich laten pakken.
Mijn eigen veulens hebben nooit in de opfok gelopen. Altijd in mijn eigen kudde van verschillende leeftijden, maar wel allemaal in hetzelfde maatje (dus QH/PH enz.) Met formaat verschil tussen warmbloed en QH kan het idd wel zijn dat ze zich daar door overcompensatie zo gaat gedragen. Al zijn er ook echt wel quarters met grootheidswaanzin (ultieme voorbeeld daarvan heb ik op stal, dat ego is 3x te groot voor dr lijf :+ ) Die is ook nooit in opfok geweest, en ik denk dat dat ook wel mijn redding is geweest. Die heeft dat soort gedrag ook vertoont. En nog steeds hoefsmid is flauwekul, dekens is bullshit en madam heeft het dan echt koud, borstelen nahhhhh alleen als het jeukt. Alleen als het madam in dr straatje past is het goed. Bij zulke paarden zou ik niet willen wachten tot ze 3 jaar zijn voor te beginnen met manieren leren.


Zo denk ik er ook over.
Nog nooit veulens in de opfok gedaan, altijd thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 23:14 



 
Profiel   

Echt heel nuttige info die ik hier krijg !
Het waren inderdaad spuitjes met naald dus geen pasta in de mond.
Het bevestigd mijn gevoel wel om haar daar nog te laten staan en haar later binnen te halen.
En inderdaad zoals hier boven gezegd wordt: haar bij een professionele trainer te zetten. Ik weet van mezelf dat ik te onzeker ben voor een jong paard zelf te beleren en geen ervaring :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 23:29 



 
Profiel   

Jammer dat we zo ver uit elkaar wonen. Heb 2 veulens en een geweldige opvoed mamma lopen, jonge paarden trainen/opvoeden vind ik geweldig en gaat zo min mogelijk met dwang, kan ook niet anders zonder stal. Maarja, dan staat ze 4 uur rijden verderop. Wellicht zit dichterbij ook iemand met zo'n constructie.

Waarom is ze Nu al gespeend als je zegt dat ze zwak is geworden door ziekte? Of is de merrie njet van jou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 23:32 



 
Profiel   

xLaraaj schreef
Echt heel nuttige info die ik hier krijg !
Het waren inderdaad spuitjes met naald dus geen pasta in de mond.
Het bevestigd mijn gevoel wel om haar daar nog te laten staan en haar later binnen te halen.
En inderdaad zoals hier boven gezegd wordt: haar bij een professionele trainer te zetten. Ik weet van mezelf dat ik te onzeker ben voor een jong paard zelf te beleren en geen ervaring :j

Heel verstandig. In de tijd kun je rustig bekijken welke trainer jou past. Stabiliteit is heel belangrijk voor een paard.
En als je paard leuk is opgeleid dan heb je er aleen maar profijt van zn verdere leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 10:10 



 
Profiel   

Maar wat heeft de fokker met haar gedaan?

De mooiste situatie is dat merrie met veulen in ene groep merries met veulens loopt. Dan voeden ze samen op en hebben de veulens steeds meer aan elkaar om te spelen en dus hun "ei" goed kwijt te kunnen en moeders en tante's voeden samen op.

De fokker doet het veulen abc. Dat kijkt best nauw. Niet te vaak en te lang, maar precies goed, Halstertje om, aanraken, borsteltjes, hoefjes aanraken, optillen, vasthouden, water etc etc etc. Als dat goed erin zit, dus op de goede manier, raak je dat echt niet kwijt.

Het mooiste is dat ze dan pas na 6 maanden worden afgespeend. Als het goed is ontstaat er van nature steeds meer afstand en is het afspenen dan geen traumatische ervaring.

Heel veel mensen roepen al veel eerder; de merrie is ze zat etc. Maar de merrie wil juist opvoeden. 1 merrie met 1 veulen, heeft het veel zwaarder. En zeker als ze samen in 1 stal staan in het najaar bijv, is het echt heel pittig voor de merrie. Maar dan zijn de omstandigheden niet goed.

Je hebt het beestje pas net en bent onervaren, dus je moet kijken hoe de opfok is. Hebben zij ervaring? Hoe gaan zij om met de dieren?
Het mooiste is als ze kan spelen met minimaal 1 leeftijdsgenootje en ook minimaal een oudere opvoeder heeft rondlopen.

In deze fase beginnen met opvoeden als je onervaren bent is niet slim. Ik las ergens; met ene zweep het land in gaan........Dat moet je never nooit doen. Dat is echt het allerlaatste. Daarbij kan het veulen het als spel zien als jij haar op de verkeerde manier wegjaagt of je maakt haar bang.

Laat haar zo lang mogelijk staan. Er zijn trainers die heel goed zijn om een goede basis te leggen op basis van vertrouwen. Dus niet iemand die zo snel mogelijk gaat inrijden, want daar heb je vaak zelf te weinig aan. '
Je wil er zelf mee kunnen werken, dus er moet echt een goede basis gelegd worden.
En voor een goede trainer maakt het niet uit of ze 2 of 3 of 4 jaar oud zijn. Een paard dat geen slechte ervaringen heeft met de mens, leert redelijk hetzelde. Vroeger zei men dat een ouder paard meer een eigen mening heeft gevormd, maar we weten en kunnen nu beter.

Je paard nu naar huis halen is echt niet slim. Ik wete niet hoe je haar wil stallen dan? Maar dan moet ze dagelijks in handen komen, zonder dat dit haar goed is aangeleerd. Ga je dat zelf doen of in pension waar Jan en alleman ermee gaat lopen?
Waarschijnlijk komt ze nu in najaar meer op stal en dat is echt niet goed voor zo een jong ding.

Je bent zelf onervaren en alles wat je verkeerd doet, doet meer kwaad dan goed. De problemen kunnen dan alleen maar groter en erger worden.

Heel veel mensen hebben problemen met hun paarden. Heel veel paarden zijn ergens gefokt, opgefokt, getraind, en zo al vaal bij meerdere huisjes en baasjes geweest voor het bij de huidige eigenaren terecht komt. Mensen grijpen naar van alles. Supplementen, een ander bit, een andere trainer......Of nog erger; het paard is niet goed, een draak, onbetrouwbaar, rot paard etc.
Maar 9 van de 10 keer is echt de basis niet goed geweest. Maar er wordt dik aan verdiend met speciale therapie, speciaal voer/supplementen, speciale trainers etc.

Helaas heb je ook de zogenaamde ervaren fokkers die het al *jaar zo doen en zichzelf een expert vinden. Maar ze ontwikkelen niet, leren niet bij en blijven het paard de schuld geven.

Je hebt maar 1 keer de kans om het echt vanaf de start echt goed te doen. Je begint al met een achterstand als je niet vanaf geboorte alles in de hand hebt gehad, dus vanaf nu wijs beslissen en veel geduld hebben. Met een veulen lijkt het lang wachten tot je er iets mee kan en ze zijn zooooo schattig. Maar voor je het weet is de tijd om en kan je er van alles mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 01:57 



 
Profiel   

Ik ken maar 1 opfok bedrijf waar paarden goed staan en waar je ze vanaf hun 2e kunt laten beleren. Eerst heel veel tijd in grondwerk en daarna heel rustig zadelmak en trailermak maken. Dit gebeurt daar zonder stress omdat de paardjes dagelijks per 2 uit de kudde gehaald worden om even te werken en dan weer terug gaan de kudde in. Die meiden steken daar echt hun hart in.

Daarna kun je dus een fijn braaf paardje ophalen waar je mee kan verder werken.
Dit is bij de Eifel Gold Ranch in Belgie. Niet de goedkoopste maar in mijn ervaring wel de beste en dat is heel wat waard voor de rest van het leven van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 10:03 



 
Profiel   

Wij laten de onze gewoon in een gemengde kudde tot ze twee zijn. We doen er niks mee, behalve de nodige verzorging (ontwormen, enten, bekappen). We gaan er niet mee werken, ze moeten nog niks, we willen ze niet kost wat kost aaien of aan een touwtje laten lopen, helemaal niks. Sommige komen een knuffel halen, andere kun je amper aanraken, en beide is OK. Gewoon paard zijn. Als ze 2,5 zijn worden ze naar een trainer gebracht om beleerd te worden. Dit op een rustige manier, zonder veel druk en met voldoende grondwerk vooraf. We hebben nog nooit problemen gehad met deze methode, en er zijn ook altijd fijn rijdbare en handelbare paarden uit gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 10:35 



 
Profiel   

xLaraaj schreef
Bedankt iedereen.
Ik laat ze zoizo nog tot na de winter daar. Ze is heel erg ziek geweest dus vind dat ze eerst nog moet aansterken en weer weerstand opbouwen. Ze heeft toen elke dag een spuitje moeten krijgen dus het kan hierdoor ook wel komen. Zal na de winter kijken hoe ze dan is en dan beslissen.
W

Wel zeer interessant om verschillende meningen te zien en hoe jullie het doen :)


Dit zou er inderdaad mee te maken kunnen hebben, misschien heeft ze het gekoppeld aan de spuiten en dus iets negatiefs..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 00:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen