Dekhengst registreren Amerika

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Dekhengst registreren Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 00:15

HoiHoi,,

na reeds enkele vervelende ervaringen te hebben gehad met het APHA-stamboek in Amerika kom ik eerst even hier ten rade.
Ik zou onze hengst alvast graag registreren als dekhengst, maar dan moet hij uiteraard wel in orde zijn met al zijn tests. Ik wil hem het liefst 7 panel getest zien.

Als ik via https://apha.myshowday.com een testkit aanvraag kan ik enkel 6 panel laten testen. Ook staat hier niet bij naar wel laboratorium dit zal gestuurd worden.. Iemand enig idee hoe dit in zijn werk gaat?

Ook snap ik (nog) niets van de parentage-test }:0 . Ik zou een testkit moeten aanvragen "DNA Typing Kit without Parentage" Weet er iemand wat dit inhoud en wat ik hiervoor moet doen?

Dankjewel!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:22

Parentage = ouders/afstamming, dus DNA bewijs dat de dieren die op papier de ouders zijn van dit paard dat volgens de DNA test ook echt zijn. Rest heb ik geen verstand van, al staat mij iets bij van geen dekbrevet nodig vanuit het stamboek, al ben ik het geheel eens met testen.

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 00:28

Het is ook de 1ste keer dat ik me met zoiets bezig hou. Ik heb helaas niemand in mijn naaste omgeving die me hiermee kan helpen. Best lastig :D

Ik zie hier bv staan;

1) DNA Typing Kit with Parentage
$60(Needed for racing, embryo transfer, cooled shipped/frozen semen or cropout foals)

2) DNA Typing Kit without Parentage
$60 (Required for Breeding Stallions)


Dat ze DNA willen gaan vergelijken, zover ben ik mee. Maar wat die parentage is ben ik nog niet helemaal uit.. :+

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:56

Alle hengsten moeten tegenwoordig ook DNA getyped zijn. In jou geval dus de B uitvoering omdat het voor een breeding stallion is.

De APHA heeft standaard een 6 panel test die zijn verplichten. Wil je een 7 panel, zal je die 7e test zelf bij een lab moeten laten doen. Zover ik weet gebruiken zij net als de AQHA het Davis lab voor de tests (Edit jep, zie verder onder in de quote). Maar alles loopt via de APHA zelf. En volgens mij kan je niet daarlangs aangeven dat jij die 7e test ook wilt. Die zou je dan via elk door jou uitgekozen lab kunnen laten doen, en die wordt ook niet geregistreerd bij de APHA. Via de APHA site en het ouderwetse formulier
Citaat:
Genetic Health Panel Test (UC­Davis) $125 (test for the presence of HERDA, HYPP, GEED, OLWS, MHand PSSM)


En nee ik heb niets fout getypt, het staat echt zo in dat formulier :')
Op het formulier staat overigens ook de optie van Only OLWS test voor als de rest van de tests al bij hun bekend zijn. Ze hebben ook een All inclusive test
Citaat:
All-Inclusive Panel Test (Etalon Diagnostics) $139 (includes genetic health panel, color and pattern panel, and performance panel)


Ik gok dat dat laatste de DNA typing is. Dr staan wel gruwelijk veel fouten in het huidige formulier zeg. Deze wordt ook door een ander Lab gedaan.

DNA met parentage is voor veulens. Daar wordt dan hun DNA vergeleken met die van de ouders die ze in hun database hebben. Daarom moet er voor hengsten dus DNA getyped worden. Zodat ze veulens die van die hengst zijn/zouden zijn kunnen controleren of dat ook idd zo is. Het DNA van het veulen wordt dan met de hengst en merries DNA vergeleken (ouderschapstest zeg maar). In het verleden zijn er nogal eens wat hengsten geweest die achteraf niet de vader van konden zijn/waren. Dat geeft gaten in de bloedlijn en dat willen ze niet.

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 01:22

Dankjewel Rina, dat maakt al heel wat meer duidelijk voor mij!
Hun online platform staat ook vol fouten, net zoals hun administratie op dit moment niet op punt staat..
Zo stond zijn vorige eigenares nog als eigenaar geregistreerd bij verzendopties van de DNA-kit..
Ook waren ze enkele maanden geleden mijn originele registratiepapieren van hem verloren, dus duplicaat aangevraagd => diezelfde dag toch originele papieren gevonden => duplicaat geannuleerd en kort daarna origineel papier ontvangen. Nu kreeg ik vorige week plots een duplicaat in de brievenbus en geld van mijn rekening.. %) Iets mis gegaan zeggen ze dan..



Mij hadden ze aangeraden de registratie online te doen; dit is echter de info die ik hieromtrent ontvang en kan aanduiden:

Afbeelding

Zoals je ziet kan ik hier niet opteren om een volledige test te doen zoals ze idd aangeven op hun papieren-versie via Etalon Diagnostics https://apha.com/wp-content/uploads/2020/05/DNA-Hair-Kit-Order-Form-2020.pdf

Citaat:
Testing offered through Etalon Diagnostics Color & Paint Patterns/ Genetic Health/Performance Panel Test - $139 Order directly at etalondiagnostics.com; $139 package includes result recording/reporting to APHA


Zoals ik het nu zie zou ik online voor alles samen:
60 (dna typing kit) + 125 (genetic health test) + 125 (color and pattern test) = $310 euro betalen
ipv via papieren versie zou ik
via zowel uc davis 60 (dna typing kit) als etalon diagnostics 139 (color & Paint Patterns/ Genetic Health/Performance Panel Test ) : $199 betalen..

-O-

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 02:41

Ik heb het nieuwe online platform nog niet open gehad. De laatste papieren die ik aan moest vragen waren in 2019 en toen was dat platform er nog niet.
Vorig jaar waren ze nog miepmiep snel met de papieren, maar met nieuwe sites ed. jep daar gaat nog wel eens wat mis %) Ik vraag bijna alles online aan.

Maar in je laatste quote lees ik dat je wel die Etalon test aan kan vragen. Alleen moet je dat direct bij Etalon zelf doen, met vermelding dat het result naar de APHA gestuurd moet worden. Ik heb even de site geopend, en het lijkt erop dat als je daar het APHA paket neemt dat het resultaat automatisch naar de APHA wordt gestuurd.
DNA typing komt er idd overheen, die mag alleen Davis doen voor de APHA.

Ik zou dus fijn eerst die test via Etalon laten doen. Haren daarheen. En dan pas als de APHA die resultaten heeft de DNA en hengst registreren. Dan kan je volstaan met alleen die DNA op het formulier aan te kruisen. De rest staat dan al daar in het systeem.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dekhengst registreren Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 06:37

Ik heb via ethalon een kit besteld.... Werd er niet heel blij van. Heb maanden op mijn uitslagen mogen wachtten. Maar dat was ondertussen 3 jaar geleden. Misschien dat het ondertussen verbeterd is.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 08:10

Hoi Kelly, ik doe het registreren als dekhengst gewoon altijd met de papieren versie, daar staat alles ineens op, je moet ook listing fee enzo betalen.

Formulier ‘how to list your Stallion for breeding’
Ik ga het dit jaar voor Ollie ook in orde maken, dus als je hulp nodig hebt voor Star, spring je maar binnen :)

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 22:54

Zo,

ik heb alvast de kleuren en panel-tests aangevraagd bij etalon diagnotics. Daar heb ik het voor mekaar gekregen dat ik omwille van black friday de IMM-test er gratis bij kreeg. :o

Nu maar hopen dat ze van hun woord zijn! +:)+

Zodra ik deze papieren toekrijg maak ik ook de dna-test via uc davis in orde en dan is het nog de listing fee bij apha betalen..


Toch :')

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:30

Je kan gewoon bij EtalonDx kiezen voor het volledige APHA-pakketje. Je moet niet via UC Davis gaan of nog eens apart via APHA.

Contacteer het APHA om dit even te bevestigen; ik stuur het DNA van mijn paarden steeds rechtstreeks naar EtalonDx. Ik heb APHA dan nog apart een mailtje gestuurd nadat ik de resultaten had ontvangen, maar dit wordt ook gewoon met hen gecommuniceerd vanuit Etalon als je dus inderdaad voor dat pakketje kizst.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:23

Ja je moet zeggen dat het voor APHA-pakket is, want dat kost meer om 1 of andere reden.. Anders betaal je nog eens extra op die door te sturen.

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Re: Dekhengst registreren Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 14:13

Ik heb idd bij EtalonDx het APHA pakket gekozen. Hier kreeg ik de IMM-test gratis bij.

DNA Genetic Typing nemen ze volgens mij alleen maar aan van UC-davis.

Of ben ik verkeerd? :)

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:21

Ja klopt, die moet je altijd door UCDavis laten doen

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 14:24

Oke, dan ben ik volgens mij goed bezig.. :')