Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard koe-mak maken

 
Profiel   

Mijn paard Smokey is als de dood voor koeien.
Nou heeft de westernsport natuurlijk meerdere koeienonderdelen, dus daar wordt ongetwijfeld ook les in gegeven, of iets van clinics oid.

Heeft iemand een idee waar ik terecht zou kunnen om Smokey te helpen over zijn angst heen te komen? Mag privéles zijn, maar ook een clinic (na Coronatijd uiteraard) op absoluut beginners-met-angst-niveau (zodat ik niet anderen in de weg zit op hun clinic).
Ik ben zelf ook bepaald geen sterruiter, weet niks van western, en heb verder ook geen working cowhorse-ambities ofzo.

Ik woon in Twente, heb vervoer, en m'n doel van zo'n dag is echt een leuk dagje weg met mn paard waarin hij leert dat koeien geen paard eten, en ik er niet vanaf pletter :-D
Dat het ook koe-vriendelijk moet zijn, lijkt me een inkoppertje.

Iemand tips?
Alvast bedankt!

Eatshay.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 13:55 



 
Profiel   

Wendy van Osch in Escharen (NB) organiseert koeienclinics, een gedeelte van het jaar.
Er is ook nog ergens iemand die vanuit de Working Equitation wel eens koeienclinics organiseert, maar ik weet niet wie en waar dat is. Mss dat iemand hier dat weet?
Verder heb ik volgens mij weleens gelezen over ergens in het noorden (Friesland, Groningen?), maar wederom geen naam en plaats onthouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 14:00 



 
Profiel   

Ik heb jaren terug een clinic meegereden in oud-gastel. Geen idee of ze daar nog steeds clinics organiseren. Oud gastel is een stukje rijden maar willem odendaal woont zelf in het noorden dacht ik.

Edit: hij is blijkbaar gestopt met les geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 14:05 



 
Profiel   

Elcid@bokt geeft volgens mij dit soort clinics. Als ik me niet vergis in zuid friesland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 14:10 



 
Profiel   

Wendy van Osch is een bekende naam. Maar zijn 2 schijtebroekies aks Smoke en ik daar ook op onze plek? :D Dan fa ik haar eens mailen.

Capopjekop, ik heb de naam Willem Odendaal gevonden, klopt dat? Maar verder niets van een bedrijf of website oid waarop activiteiten staan. Of is dat gewoon een particulier die ook iets met paarden en koeien doet?

De naam ElCid kom ik op Bokt idd ook vaker tegen als ik zoek op 'paard + bang + koe + clinic' maar ik vind geen echte naam of bedrijf/stal etc bij deze nickname. Iemand enig idee wie hij of zij is en waar re vinden?

Fijn dat jullie mee willen denken, dank!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 14:12 



 
Profiel   

ElCid is een Boktlid. Als je in de ledenlijst kijkt, vind je haar zo. Ze heeft ook recentelijk op de voorpagina gestaan met een interview.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 14:16 



 
Profiel   

Wendy van Osch kan je met ieder paard terecht. Mijn fjord vond het ook eng, maar na 1,5 uur kon ik zo tussen de kalfjes door. Er reden diverse type paarden mee, ook angsthazen. Je kan ook proberen met een groepje kennissen te boeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 14:18 



 
Profiel   

O dat is eigenlijk wel een goed idee, Paarden fan. Als er ook wat stoerdere paarden meedoen, kunnen de bangerikjes zich daar wat aan optrekken misschien.

Ik ga op zoek naar een ledenlijst, Maflinger. Thanks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 14:35 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Wendy van Osch is een bekende naam. Maar zijn 2 schijtebroekies aks Smoke en ik daar ook op onze plek? :D Dan fa ik haar eens mailen.

Capopjekop, ik heb de naam Willem Odendaal gevonden, klopt dat? Maar verder niets van een bedrijf of website oid waarop activiteiten staan. Of is dat gewoon een particulier die ook iets met paarden en koeien doet?

De naam ElCid kom ik op Bokt idd ook vaker tegen als ik zoek op 'paard + bang + koe + clinic' maar ik vind geen echte naam of bedrijf/stal etc bij deze nickname. Iemand enig idee wie hij of zij is en waar re vinden?

Fijn dat jullie mee willen denken, dank!

Wendy van Osch heeft ook altijd 2 of 3 eigen lespaarden die meelopen in de clinics voor mensen die niet in de gelegenheid zijn om met eigen paard te komen. Die paarden zijn het sws gewend, al zijn ze soms wel fel naar de koeien toe.

Als je diegene kunt vinden die vanuit de Working Equitation clinics geeft met koeien, zou dat mss ook wel wat voor jullie zijn, want ik heb ooit gezien/gelezen dat het daar sws rustig aan toe gaat met de koeien (het meeste werk aanvankelijk in stap of een rustig tempo, omdat je dan meer voor elkaar krijgt met de koeien... )

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 17:05 



 
Profiel   

Wendy van Osch is inderdaad absoluut een aanrader! Voor de clinics is geen ervaring nodig en een bang paard is absoluut geen probleem, daar doen er meer van mee. De clinics zijn juist om kennis te maken met de koeien en om het paard hier aan te laten wennen. Overigens komt er van alles op af, van westernruiters tot aan dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 17:21 



 
Profiel   

Top, dat klinkt alsof Smoke en ik daar wel bij passen. Ik ga haar mailen. Dank jullie wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 21:58 



 
Profiel   

maaaikkee schreef
Wendy van Osch is inderdaad absoluut een aanrader! Voor de clinics is geen ervaring nodig en een bang paard is absoluut geen probleem, daar doen er meer van mee. De clinics zijn juist om kennis te maken met de koeien en om het paard hier aan te laten wennen. Overigens komt er van alles op af, van westernruiters tot aan dressuur.


Ik mocht met mijn fjord, samen met iemand op een echt dressuurpaard, na een paar oefeningen samen kalfjes drijven. Mijn, voorheen angstige fjord, stuurde ik zo recht de kudde in. Het dressuurpaard beheerste zijgangen uitstekend en kon zo mooi groepjes maken. Echt hilarisch. En leuke ontspannen sfeer

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 22:25 



 

We hadden hier ooit iemand op stal, die meende dat een opblaaskoe zou helpen. Kon mooi in de box er naast :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 22:35 



 
Profiel   

[ img ]
De mijne staat er soms gewoon tussen nu heb ik het geluk dat er op onze stal ook melkvee gehouden wordt.
Laatst liep er een los en ze liep achter mijn merrie, ze gaf geen kik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 22:36 



 
Profiel   

Als je er niets mee wilt gaan doen lijkt het me net zo handig (en een stuk goedkoper) om idd een koe in de stal naast je paard te zetten (mits ze elkaar dan wel kunnen zien).

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-20 17:27 



 
Profiel   

[ITP] Menpaard Janouk goes Western en ontdekt Cowsense!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-20 18:16 



 
Profiel   

Als hij echt panisch is zal een lesje of dag clinic het waarschijnlijk niet oplossen...
Vriendin van mij heeft zo'n paard gehad. Uiteindelijk zelfs 2 maanden naar een cutting training gebracht, puur zodat hij in de buurt van die koeien was en er dagelijks aan kon wennen. Zonder succes... Dit paard had echt een trauma waar hij niet overheen kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 22:16 



 
Profiel   

Is het geen optie om gewoon koeien op je gemak te gaan bekijken met hem? Ernaast staan dus. De mijne is ook al de dood voor ze, steigert en rent liever dan binnen 10 meter in de buurt te komen. Okal is het zo'n braaf en mak paard zonder. Nu heb ik met hem gewoon naast een koeien weide op mijn gemak gestaan en het duurde ruim 20 minuten, maar uiteindelijk toonde hij intresse, begon erna rustig te grazen en zijn we na 5 minutjes terug naar stal gegaan. Ik zal je paard niet in het diepe gooien met iemand anders en veel koeien, maar ik houd persoonlijk meer van het rustige opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 22:41 



 
Profiel   

Dat heb ik uiteraard al - tig keer geprobeerd. Dan kruipt ie achter me, en verdwijnt het liefst in m'n broekzak, als wegwezen niet lukt. Ik hoef ook echt niet te proberen 'm te' overvallen' want hij stopt met ademhalen en ik ben serieus bang dat ie dan een keer out gaat. Hij slaat echt op tilt.
Met een ander paard erbij doet hij hetzelfde als dat ik er naast sta. Hij kruipt er zo'n beetje in als vluchten echt niet kan, maar er een keertje omheen toch naar de koe kijken ofzo zit er echt niet in. Hij staat te wachten tot ie dood gaat zeg maar.

Dus ik hou rekening met de door Pien genoemde optie...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 10:52 



 
Profiel   

Wendy is zelf wel ervaren en handig. Is zelf niet snel bang of van het opgeven, maar je kan ook eerst een keer gaan kijken en praten. Zeker in jouw geval beter om te zien waar je naartoe gaat en hoe dat zal gaan daar.

Het ligt er soms ook wel aan waar het paard bang is geworden en wat zijn angst is.

Mijn ene ruin was altijd doodsbang voor varkens. In het bos ruik en zie je zwijnen en kon hij echt acties hebben........
Ooit ergens gestaan waar varkens waren. Mijn ruin zijn grootste liefde is eten, dus ernaast eten gezet en gekeken of hij dan daar wel voor in de buurt wilde komen. Nou, nee, zelfs dan niet dus.

Op een gegeven moment stonden ze ergens waar de varkens los rondliepen tussen de paarden en reageerde hij helemaal niet. Schiet maar dan maar lek.

Nu hebben we zelf 2 varkens en uitgerekend hij eet altijd samen met de kune kune. We hebben hier een stevig gesprek over gehad, maar het zal wel echt anders zijn.
Ik kom nu geen wilde zwijnen meer tegen, dus kan dat niet gaan checken meer, maar ik sta alleen stom te kijken en te mopperen en geniet van de nieuwe vriendschap.

Een nep koe is nooit hetzelfde. Mijn reu kan dus echt niet met de varkens. Reageert op de geur, maar vooral het knorren. Dat heb je niet bij opblaas beesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 14:23 



 
Profiel   

Paar weken bij koeien in zetten?
Wij hebben zomers wat vee erbij staan, bij ons vinden ze het doodnormaal en als ze bij het lekkerdere gras staan worden de koeien nog verjaagd ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 18:18 



 
Profiel   

Mijn paard was als de dood voor koeien, buitenrijden was soms echt plannen, omrijden. Zolang ze op een afstandje bleven ging het wel maar zodra ze nieuwsgierig naar het draad kwamen sjokken ging hij ervandoor. Het was vlotjes over toen hij een paar jaar geleden in de zomer naast een wei koeien kwam, paar dagen en toen was het over. Ook bij buitenrijden geen probleem meer.
In Goor, bij Luttikhedde kunnen ze naast koeien staan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 19:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen