Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vasthouden van western teugels

 
Profiel   

Dag,

Ik heb sinds gisteren een mooi western setje gekocht voor mijn fjord.
Doordat ik moeite heb met vasthouden van de teugels(aantal jaren geleden een incident gehad op mijn werk waarbij client mijn vingers uit de kom boog)
ben ik voor lederen teugels gegaan. Maar nu heb ik nog beetje ruzie met de western teugels.
Hoe hou je deze officieel vast? en waarom zit er een stopje op de teugels?

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 13:57 



 
Profiel   

Ik snap niet goed wat je bedoeld met stopje, dat hebben western teugels meestal niet.

Rijdt je 1-handig of 2 handig?

Als je goed bent in engels kun je hier alvast wat info vinden: https://www.aqha.com/-/rein-holds-for-a ... i=97003492

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 14:12 



 
Profiel   

Split reins met een snaffle bit zoals je hebt houd je officieel in een 'brug' vast.

Op dit filmpje kun je het zien, deze man legt ook uit hoe je gemakkelijk de lengte kunt varieren.


Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 14:14 



 
Profiel   

Ik leg de teugels over elkaar heen, dus linkereind hangt over rechts en andersom. Beide teugels hou je net als dressuur teugels vast
Hier staan nog meer voorbeelden over hoe vast te houden: https://horseandrider.com/western-horse ... ent-issues

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 14:14 



 
Profiel   

troi schreef
Ik snap niet goed wat je bedoeld met stopje, dat hebben western teugels meestal niet.

Rijdt je 1-handig of 2 handig?

Als je goed bent in engels kun je hier alvast wat info vinden: https://www.aqha.com/-/rein-holds-for-a ... i=97003492


Ik heb er helaas geen foto van gemaakt, maar op de teugels zit een leren rondje wat er niet af kan (ja kan natuurlijk eraf slopen)
Maar na mij idee hoort deze er niet op.
Ik probeer overwegend met 1 hand te rijden, maar soms heb ik een 2e hand nog even nodig om bij te sturen (ik heb ruim 1,5 jaar niet gereden)

Thx ik ga even de site nalezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 14:15 



 
Profiel   

Mars schreef
Split reins met een snaffle bit zoals je hebt houd je officieel in een 'brug' vast.

Op dit filmpje kun je het zien, deze man legt ook uit hoe je gemakkelijk de lengte kunt varieren.

[ Video ]


Kijk deze video is wel helder!

Klopt het ook dan western teugels aan het einde van dikker zijn? of hoort dit niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 14:17 



 
Profiel   

Als je stopjes mist, kan een 'sjoemelstiekje' handig zijn; gewoon een invlechtelastiekje om je teugel doen op de plek waar je je stopje mist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 14:25 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Als je stopjes mist, kan een 'sjoemelstiekje' handig zijn; gewoon een invlechtelastiekje om je teugel doen op de plek waar je je stopje mist.


Nee ik mis ze niet opzicht, maar ik vind hem nogal onhandig voor mijn gevoel.
Maar als ik hem eraf sloop kan ik hem niet er terug opzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 14:26 



 
Profiel   

O wacht, jij bedoelt dat kleine leren 'ringetje' dat om de teugels heen zit als je ze koopt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 14:53 



 
Profiel   

Eatshay schreef
O wacht, jij bedoelt dat kleine leren 'ringetje' dat om de teugels heen zit als je ze koopt?


Jaaa die *\o/* haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 15:10 



 
Profiel   

Ik zie geen stopje?

Filmpje is een goed voorbeeld. Als ik mensen lesgaf die net begonnen, adviseerde ik altijd het hoofdstel mee naar binnen te nemen en even te oefenen zonder op het paard te zitten. Scheelt je echt een hoop onrust en gedoe op het paard. Ook omdat mensen weleens helemaal aan het einde uitkomen en soms ene teugel laten vallen.
En de teugesl worden goed soepel als ze dat nog niet zijn.

Heb je wel een kinriempje? Dat is bij een western hoofdstel wel belangrijk.

En je begint gewoon op 2 handen met een snaffle. Paard moet het eerst begrijpen. Dan kan je weleens afwisselen met op 1 hand, maar doorgaans leer je ze alles aan met 2 handen op een snaffle.

Er zijn ook vaste teugels met extra lengte als je split reins niet fijn vindt. Die werken op zich best heel fijn.

Op 1 hand hou je in principe je teugels anders vast en als je dan een 2e erbij paktis dat weer anders, maar dat leer je doorgaans wel van een trainer en veel doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 15:26 



 
Profiel   

Marjo89 schreef
Eatshay schreef
O wacht, jij bedoelt dat kleine leren 'ringetje' dat om de teugels heen zit als je ze koopt?


Jaaa die *\o/* haha

Die zit er volgens mij alleen om om de teugels bij elkaar te houden in de winkel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 15:29 



 
Profiel   

Marjo89 schreef
Eatshay schreef
O wacht, jij bedoelt dat kleine leren 'ringetje' dat om de teugels heen zit als je ze koopt?


Jaaa die *\o/* haha


Die haal je d'r gewoon af, die heeft geen functie bij het rijden ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 20:15 



 
Profiel   

Kijk. Zat mijn gevoel toch goed.
Ga ik morgen gelijk doen, vond het al echt onmogelijk zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 20:34 



 
Profiel   

Dat stopje is handig als je op één hand rijdt en de gewoonte hebt om een teugel te laten vallen... door het stopje valt ie dan niet op de grond :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 09:15 



 
Profiel   

Heb even foto gemaakt.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 11:55 



 
Profiel   

Zoals Dubbeldun zegt: vóór de stop heb je twee teugels die bij elkaar komen vanaf beide kanten van het bit. Als je op 1 hand rijdt, houd je de teugels net ná de stop in 1 hand. De beide losse uiteinden houd je samen in je andere hand. Alsof je met romal reins rijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 12:08 



 
Profiel   

Overigens... als het stopje niet voor jou en je paard op de juiste plaats ligt kun je het metalen deel iets opwippen en op de juiste plek weer in het leer slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 12:33 



 
Profiel   

Het stopje zit los en kan ik schuiven, ga er denk voor kiezen om hem er voorzichtig af te halen zodat mocht ik hem er ooit weer op willen zetten dat ook nog kan.
Ga proberen of het wil als ik 2 losse teugels heb. Volgende week weer rijden (gelukkig regent het bijna helemaal niet hard nu haha) en als goed is komt maandag ook mijn zadel (outfit compleet)

Thx voor alle adviezen en tips :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 14:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen