Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Naar western of toch niet?

 
Profiel   

Dit is mijn verhaal, mijn ervaring. Geheel geschreven vanuit mijn standpunt. Verder niets.

Deel 1:
In oktober heb ik besloten om een westernles te nemen, in eerste instantie als ondersteuning voor mijn dressuur/springen/Engelse rijden. Gewoon met een springzadel, maar wel met mijn in Amerika gekochte showhoofdstel. Ik heb geen kinriem, maar dat is niet belangrijk volgens de instructeur, pas als je verder bent. Het wordt dus de eerste keer dat ik mijn hoofdstel met bijbehorende splitreins daadwerkelijk gebruik. De teugelbrug mag ik ook nog wel even vergeten om gewoon wel 'feeling' met de mond te houden.
En zo beginnen we. Mijn ervaring met het westernzadel is een trektocht te paard in Duitsland in westernstyle. Ik herinner me vooral dat de zadels loodzwaar zijn en erg breed zitten. De zadelkamer werd daar bewaakt door een paar honden. Veel zilver aan de zadels en een ander singelsysteem.

Maar goed, ik geef dus aan dat ik een les wil om gewoon te kijken of ik er wat mee kan voor het Engelse rijden. Niet direct om over te stappen. Dus zo gaan we er in. Niet meer en niet minder. De instructeur geeft aan wel eens vaker les te geven aan Engelse ruiters die gewoon voor de dressuur er wat aan willen hebben. Zo worden de lessen dus ook ingestoken.

De eerste indruk: er zitten veel overeenkomsten in, maar ook wel wat verschillen. Er wordt meer buiging gevraagd. Daar ga ik dus aan werken. Ook moet ik mijn paard scherper krijgen.

In de weken er na:
De graspollen uit de bak zijn verdwenen omdat ik weinig/minder op de hoefslag rij. :D
Mijn teugels zijn doorgestikt en dat vinden mijn vingers niet altijd fijn. Dus op zoek naar andere splitreins. Deze gevonden bij Kramer. 20 euro en ze voelen nog fijn aan ook. Germie kan verder.
Ook wordt er een simpel hoofdstelletje van 20 euro bij aangeschaft, want het showhoofdstel moet toch wel mooi blijven. :P
Mijn paard lijkt het leuk te vinden, in ieder geval fijner dan net dat extreem verzamelde wat in de Z dressuur nodig is. Ze wordt beduidend losser. Natuurlijk zitten er dingen in die er ingeslopen zijn en er niet zomaar weer uit gaan.
En springen blijven we ook doen :D

Naast mijn paard kan ik nog een oudere merrie rijden, en heb ik een jonge ruin in training. De ruin is nog geheel groen. En wordt eerst gewoon Engels afgericht door mij.

Hier mijn trots met haar mooie hoofdstel (wat nu weer gewoon voor show in de woonkamer hangt):

[ img ]


In de weken er na wisselen we gewoon bitloos en Engels af met een keer rijden met het western hoofdstel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 08:53 



 
Profiel   

Leuk, ik ben ook altijd wel benieuwd wat nou precies het verschil is. Prachtig paard en hoofdstel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 08:56 



 

Ik volg je verhaal vanaf hier. Leuk om jouw ervaringen te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 08:57 



 
Profiel   

Deel 2, het zal mogelijk niet geheel chronologisch meer zijn, omdat het uit mijn herinneringen moet komen. Maar dit is ongeveer de situatie:

Af en toe een dressuurles, af en toe een westernles. Het gaat goed samen. Ook heb ik een eerste les van 20 minuten met de ruin gehad in het Engelse rijden.
Mijn merrie wordt langer in de hals gereden, en moet nog scherper aan het been. Appuyeren wordt afgewisseld met een buitenrit en een sprongetje.
Ergens hunkert het baasje naar een eigen westernzadel.
Dus er wordt gekeken naar advertenties. En zo wordt een mooi zadel voor mijn merrie gevonden.
Helemaal happy.
[ img ]

Ondertussen verdiept Germie zich in allerlei takken van de sport om eventueel later te gaan doen. In hand dingen lijken vrij saai, barrel racen is leuk voor een keer voor een wakker paard, maar is het niet als tak. Reining lijkt het ook niet te zijn (sliding stops zullen wel nooit lukken), maar horsemanship en trail lijken erg leuk. Een echte focus is er nog niet, maar goed, dan zijn dit de onderdelen.
Germie leest zich wat in, zoekt wat patterns op en in de les wordt gewerkt aan een scherper paard zonder direct op patterns te trainen. Dat doen we buiten de les om.
Het achterwaarts moet scherper, de passen van mijn paard zijn te kort. Ook moet ik wennen aan stil blijven staan na de oefening voordat ik weer wegdraaf.

Een billy Allen bitje lijkt toch fijner dan een gebroken snaffle. Deze bitjes had ik al, want ik heb er ook wel mee in de Engelse sport gereden. Heewel mijn paard bitloos Engels het fijnst rijdt is het met western toch een simpel BA bitje. Springen blijft bitloos.

Een eerste buitenrit met het westernzadel wordt gemaakt. En daar begint het: last van het staartbotje. Balen. Zadel past goed op het paard, maar kennelijk kan de ruiter er niet in zitten. Bijrijder heeft nergens last van.
We rijden dus rustig door en het westernzadel wordt slechts 1 keer per week nog gebruikt. Terug naar het springzadel dus. Het dressuurzadel is wegens winterweer, vocht en niet gebruiken eerst mee naar huis genomen.
Ondertussen wordt een zoektocht begonnen naar een ander zadel. Het is flink balen dat je toch een 500 euro uitgegeven hebt voor een zadel en dat het paard er goed mee loopt, maar dat je als ruiter er niet zo fijn op zit. Het is de eerste keer dat me dit overkomt. Maar bij navraag blijkt het vaker voor te komen. Jammer, balen, niet te merken met een proefrit, maar dan heb je dus en het probleem dat je een niet standaard paard hebt voor een western zadel en dat je als ruiter ook nog kritisch bent.
Dus rustig aan weer rondkijken.

Een seatsaver wordt ook geprobeerd. Op advies van Eurohorse kom ik op eentje van Cashel uit. Helaas helpt het maar weinig tot niet. Je zit ook meteen weer voelbaar wat breder en ik krijg daardoor dus schuurplekken op nieuwe plaatsen met rijden. Helaas.

Mijn mooie zadel wordt nog wel gebruikt, maar absoluut minder dan gewenst. Gelukkig heb ik een springzadel waar ook prima op te rijden valt. Dit zadel heb ik 2 jaar geleden op maat laten maken voor mijn paard. Maar het is natuurlijk geen westernzadel.

Heb ik al een idee welke kant ik uit wil? Nee. Ik weet alleen dat mijn instructeur geen reininglessen geeft. Ach ja, dat maakt mij allemaal niet uit. Ik wil gewoon een fijne basis krijgen. En het leuke is dat mijn dressuurinstructeur het ook leuk vindt dat ik af en toe een westernlesje pak. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 08:59 



 
Profiel   

Ik heb even getemd; je mag niet 2 dezelfde topics openen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 08:59 



 
Profiel   

Brainless schreef
Ik heb even getemd; je mag niet 2 dezelfde topics openen.

Dit is niet hetzelfde topic, dit is mijn topic. Die andere is door anderen verpest. En daar heb ik al over getemd. Deze moet blijven, die andere is niet meer van mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 09:03 



 
Profiel   

germie schreef
Brainless schreef
Ik heb even getemd; je mag niet 2 dezelfde topics openen.

Dit is niet hetzelfde topic, dit is mijn topic. Die andere is door anderen verpest. En daar heb ik al over getemd. Deze moet blijven, die andere is niet meer van mij.

Maar je neemt denk ik het probleem vanzelf mee naar dit topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 09:06 



 

Brainless schreef
Maar je neemt denk ik het probleem vanzelf mee naar dit topic.

En zo niet, heb jij er nu een ander probleem bij gemaakt. Was dit nu echt nodig?
Je had ook evt in stilte kunnen temmen, of iets kunnen doen om het andere topic weer op orde te krijgen. Maar nee, je kiest er voor om hier meteen de toon te zetten. Jammer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 09:08 



 
Profiel   

Deel 3:
Met trainingen wordt af en toe een deel uit een pattern meegepakt. Het valt op dat western eigenlijk scherper rijden is, maar dat de houding van het paard minder belangrijk is. Ik vind eigenlijk een dressuurproef veel eenvoudiger, haha.
Het doel is nog niet een geheel pattern foutloos te rijden, maar gewoon scherpte te trainen. In de lessen werken we veel aan voltes, thuis doe ik voltes en stukjes pattern.

Qua zadels heb je:
marktplaats
Elcid nieuw
Arthurs Westernstore
Eurohorse
Lonestarstore
Ropers ranch
Flevohorse
en nog een aantal kleinere aanbieders die ook komen passen.
Eventueel is er boomloos, maar daar gaat de voorkeur niet naar uit.

Eerste contact Eurohorse is prima, maar er is een kans dat er geen zadel gevonden wordt. Mijn paard is geen quarter en daarom kan het lastig zijn. Dan kost je dat 90 of 95 euro, en mogelijk geen zadel, maar je weet wel of het gaat lukken. Maar goed, het geld groeit niet op de rug. Dus niet meteen afwijzen, wel even aan de kant leggen. Een ander punt is dat de tweedehands zadels er behoorlijk aan de prijs zijn en soms zelfs duurder dan de nieuwprijs in Amerika. Nieuw begint bij 2000 euro. Dat is zeker boven het budget.

Lonestarstore: reageert niet op mail en iets bestellen lukt gewoon niet. Telefonisch bereikbaar, willen wel langskomen met een stuk of 4-5 zadels, dan is er altijd eentje die past, prijs rond de 1000 euro nieuw. En naar de laarzen die ik wil bestellen zou even gekeken worden. En dan blijf het stil. Na 4 mailtjes en 2 extra telefoontjes geen reactie. Dus als je zo een zadel wilt verkopen, dan moet je niet bij mij zijn. Helaas, want ze lijken wel veel keus te hebben voor een prijs die ik kan betalen.

Arthurs: in mail kortaf, zo dat ik niet weet of ik er überhaupt mee in zee wil gaan. Maar aan de telefoon prima. Krijgt dus zeker niet direct een nee. Ook wordt er wederom aangegeven dat een kwpner lastig kan zijn. Met pads kun je veel zegt hij.

Ropersranch wil niet langskomen. Heeft een beperkter aanbod, maar soms wel een leuk aanbod. Ik streep het niet direct weg, maar Arthurs en Eurohorse klinken beter. Die hebben meer aanbod.

Elcid: kan ik langskomen, een zadel bekijken, voelen, proberen op mijn paard en dan kijken wat ik wil. Alles kan. Klinkt goed, is helaas eigenlijk boven budget. Niet direct wegstrepen, maar ook niet direct langsgaan. De geldboom is nog niet gekomen helaas.

De andere aanbieders: op dit moment geen aanbod en komen niet langs.

Ik rij naast mijn eigen paard nog een jonge ruin. Deze wordt door mij afgericht. Wederom een kwpn-er, springgefokt.
Omdat in de westernwereld achterwaarts al bij 2.5 jarigen gevraagd wordt wordt het de ruin ook meteen aangeleerd, ook al loopt hij nog geen B met winst zeg maar.

Er blijkt nogal wat te komen kijken bij het passen van een westernzadel. Daar waar ik ervaring heb met Engelse zadels wordt het hier iets lastiger. Maar goed, miskopen worden ook veel gedaan en daar wil ik mezelf voor behoeden.
Een zadelspin wordt aangeschaft als extra hulpmiddel voor een zadel voor mijn paard, en tevens is een carolapad gelijmd.
De zadelspin wordt getest op mijn huidige westernzadel, en op mijn Engelse zadels. Zo kan gekeken worden waar je op moet letten en heb je meer beeldmateriaal dan alleen van een youtube filmpje. Niet dat het heilig is, dat weet ik ook wel, maar het valt onder extra inlezen en meekijken.
Je ziet ook dat de spin op een bewegend paard anders ligt dan op een stilstaan paard, dat zie je bij elk paard.

Ondertussen heb ik een anatomische wollen pad aangeschaft. Ik had al 2 pads, maar nu dus een anatomische er bij. Wel een saai beige kleurtje. Haha. Maar het moet gewoon werken en verder geef ik niet zo veel om kleurtjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 09:10 



 
Profiel   

Brainless schreef
germie schreef

Dit is niet hetzelfde topic, dit is mijn topic. Die andere is door anderen verpest. En daar heb ik al over getemd. Deze moet blijven, die andere is niet meer van mij.

Maar je neemt denk ik het probleem vanzelf mee naar dit topic.

Nee, daar staan al te veel reacties, dan moeten die allemaal weggehaald worden en alleen de juiste blijven staan. Ik vind het jammer dat men er op uit is om ook dit topic weer te verzieken. Het is voor mij ook niet leuk als mensen steeds weer iets verzieken wat op een leuke en nette manier opgezet wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 09:11 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Brainless schreef
Maar je neemt denk ik het probleem vanzelf mee naar dit topic.

En zo niet, heb jij er nu een ander probleem bij gemaakt. Was dit nu echt nodig?
Je had ook evt in stilte kunnen temmen, of iets kunnen doen om het andere topic weer op orde te krijgen. Maar nee, je kiest er voor om hier meteen de toon te zetten. Jammer.

Ik zet geen toon.. ik ken TS niet en las alleen maar mee bij het vorige topic en kwam deze tegen met het idee van ehhh ik volgde die toch al.
En bleek dat er een nieuwe was geopend, dat is niet toegestaan.
De Mods kunnen wel het andere topic modereren en niet geschikte berichten weghalen en evt een hulk plaatsen met wat wel en niet ed bedoeling is qua reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 09:11 



 
Profiel   

Dat mag ook ,maar ik wil gewoon een net topic met mijn ervaringen zonder verwijzingen naar andere topics of onterecht commentaar. Ik beschrijf mijn ervaring op een leuke en nette manier en dat wil ik zo houden. Het is jammer dat mensen het meteen moeten verzieken. En ik wil dus een topic zonder gezeik, daar heb ik recht op, net als een ander. Ik ben nog in ontwikkeling met wat ik wil en niet wil in de sport. Ik ben absoluut geen beginner in de Engelse sport. En dus absoluut geen beginnend ruiter, maar heb nooit over het muurtje gekeken :D En dat doe ik nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 09:13 



 
Profiel   

Zo, mijn zadel wat te koop gaat staan is netjes opgepoetst. Ik vind het toch wel zonde, het is een erg mooi zadel. Ben er ergens toch wel aan gehecht. Best erg, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 09:16 



 

Als je zadel niet direct weg hoeft kun je hem natuurlijk nog even aanhouden? Om naar te kijken haha.
Maar als je het budget er van nodig hebt voor een andere.... ja, dan moet het helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 09:17 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Als je zadel niet direct weg hoeft kun je hem natuurlijk nog even aanhouden? Om naar te kijken haha.
Maar als je het budget er van nodig hebt voor een andere.... ja, dan moet het helaas.

Ik verkoop sowieso niet eerder dan dat ik echt zeker weet dat ik een andere goede gevonden heb. Dat heb ik altijd zo gedaan, ooit 1 keer iets direct ingeruild en daar heb ik enorme spijt van gehad.
Mijn zadel ligt nu in de woonkamer, haha. Maar daar is het wel een enorm groot versiersel wat wel weer weg moet. Dat gaat echter nu niet.
Momenteel kan ik het niet eens tillen, in een kuiltje gestapt in het donker buiten, dus ik kan echt helemaal niets met die rug van mij. Ik ben nu aan het kijken met hoeveel pijnstillers ik wel weer mijn ding kan gaan doen (rijden en duiken). :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 09:21 



 
Profiel   

Slotje wegens dubbel topic :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 11:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen