Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Omscholen naar western? Hoe en waar oriënteren?

 
Profiel   

Hoi,

Ik heb een 6 jarige springgefokte Kwpn ruin waar ik tot nu toe alleen dressuur mee rijdt. Een aantal wedstrijden mee gedaan, maar ik heb er totaal geen lol in. Het rijden is an sich leuk, maar niet dressuur (te stijf, te veel druk). Springen is leuk, maar ook daar gaat mijn hart niet sneller van kloppen.

Jaaaaaren geleden (in mijn tiener jaren ) heb ik 1 a 1.5 jaar westernles gehad. Dit was op ervaren paarden en het was ge-wél-dig. Helaas toendertijd geen eigen paard en verder gegaan met Engels rijden (reed voor iemand anders).

Nu zit ik te denken: wat als ik met mijn paard ga stoppen met Engels rijden en overstap naar western? Is dat wat voor ons? De disciplines Horsemanship en Trail spreekt me op het eerste gezicht het meest aan, maar ook wel bepaalde oefeningen van reining (géén stops voor mij, de rest is wel cool).
Paard heeft op zich de bouw en karakter er voor: gespierd, 1m60, snel en wendbaar, voor zijn doen vrij nuchter,doet vrijwel alles voor mij. Al zou je met alle paarden uiteraard western kunnen rijden...

Anyway, ik wil me dus een beetje oriënteren en wellicht bij instructeurs/stallen in de buurt te rade gaan.
Hebben jullie tips hoe ik dit aan kan pakken? Tips voor instructeurs of stallen rond Twente?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:04 



 
Profiel   

Het hangt van meer dingen af. Wil je naar les toe of moet iemand bij je komen? Wil je je paard laten omscholen en daar dan lessen en daarna thuis verder?

1,5jr western les ligt er ook aan hoe goed die lessen waren en je eigen basis is, om te kijke of je daar nu al op verder kunt borduren.

En wat verwacht je van western? Je vindt dat andere niet leuk, maar western is ook gewoon hard trainen, de basis goed erin en veel herhalen, trainen en nog meer trainen.

Veel western ruiters zijn relaxed, maar dat ligt ook echt aan jezelf. Ik word niet heel anders opeens als ik morgen dressuur ga rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:26 



 
Profiel   

superpony schreef
Het hangt van meer dingen af. Wil je naar les toe of moet iemand bij je komen? Wil je je paard laten omscholen en daar dan lessen en daarna thuis verder?

1,5jr western les ligt er ook aan hoe goed die lessen waren en je eigen basis is, om te kijke of je daar nu al op verder kunt borduren.

En wat verwacht je van western? Je vindt dat andere niet leuk, maar western is ook gewoon hard trainen, de basis goed erin en veel herhalen, trainen en nog meer trainen.

Veel western ruiters zijn relaxed, maar dat ligt ook echt aan jezelf. Ik word niet heel anders opeens als ik morgen dressuur ga rijden.


Bedankt voor je reactie!

- weg gaan voor les of thuis les is me om het even. Ik heb een trailer en thuis locatie, dus beiden geen punt.

- de les was toen goed (voor zover ik me kan herinneren reed ze zelf op zeer hoog niveau, ze zat toen in de buurt van ruurlo) Die lessen zijn al zo lang geleden, ik durf best te zeggen dat ik daar niet op verder kan borduren. Dat wil ik ook niet: ik wil sowieso les en hulp als ik overstap. Ik zal best wel "oh ja momentjes" hebben, maar het lijkt me niet verstandig zelf maar aan te knutselen :-)

- het gaat me niet om het harde trainen en oefenen, maar de manier waarop het gedaan wordt. De disciplines vind ik mooier. Het beeld van paard/ruiter staat me meer aan. Ik weet dat het zeker geen "losgooien van de teugels" is en je paard zelfs erg scherp aan de hulpen moet zijn (bij welke discipline niet eigenlijk), maar het beeld oogt rustiger en minder dwingend/onnatuurlijk.
Ik leg het misschien wat krom uit, mar hopelijk snap je het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:45 



 
Profiel   

Mijn vragen zijn meer
- wie kan goed lesgeven in Twente (of dichtbij)
- ervaringsdeskundigen: hoe hebben jullie de ommezwaai aangepakt? Gelijk je hele outfit plus zadel gekocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 14:25 



 
Profiel   

Hoi, hoe gaat het nu? heb je inmiddels al de stap gemaakt? En juiste plek gevonden in Twente? Ik ben benieuwd. Woon zelf in twente en kan niet veel online hier iver vinden. Wellicht kan jij wat informatie delen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 12:07 



 
Profiel   

Hi!

Inmiddels de overstap gemaakt! Het is leuk en het gaat goed. Af en toe heb ik eens les in Haaksbergen, en af en toe doe ik eens mee met clinics of lessen ergens in het land. Het is dan vaak best ver rijden helaas. Begin mei doe ik bijvoorbeeld in Friesland mee met een clinic met koeien. Het is 1.5 uur rijden, dus we hebben er maar een weekend weg van gemaakt.

Qua stal sta ik op een "gewone pensionstal" en ben de enige die nu Western rijd. Soms vind ik het wel jammer om geen/weinig soortgenoten te zien.

Rijd je ook Western Lunafloki? Waar in de buurt woon je?
Mocht je info willen van diegene die les geeft in Haaksbergen, wil ik dat wel via PB doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-22 09:47 



 
Profiel   

Lekker oud topic, maar ik reageer toch even.
Als je lessen hebt gehad in Ruurlo zal dat waarschijnlijk bij Sylvia Pardijs zijn geweest? Daar ben ik ook besmet geraakt met het western virus, toen mijn paard daar even stond voor zijn castratie vlak na de aankoop.
Met dat paard ben ik western gaan rijden uiteindelijk, het bevalt ons nog steeds erg goed.

Inmiddels woon ik niet meer in Twente, maar op de grens van Twente/Achterhoek en heb er een jongere quarter bij. Ik had altijd les van een goede vriendin van me, anderhalve week geleden heb ik ook eens een les geregeld bij Ed Gosen, die zit hier niet al te ver vandaan en bleek ook aan huis te komen.
Weet jij eigenlijk of er in Haaksbergen nog iemand zit? Ik hoor daar eigenlijk nooit meer wat van...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 14:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen