Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gespleten hoefjes

 
Profiel   

Hoi iedereen.

Ik heb net mijn eerste quarter gekocht na 1,5 jaar zoeken. *\o/*

Het westernrijden heeft al langer bij mij kriebels gegeven dus de zin is enorm om er in te vliegen. Zowel rijden, grondwerk, ....

Ik hoor dat quarters best we wat meer 'last' hebben of een algemeen probleem aan de hoeven hebben en dat die nogal gevoelig kunnen zijn.
- ik hoop dat ik de juiste info heb gekregen? -

Ik kocht hem blote voetjes vooraan, maar achteraan met slidingijzers die bij aankomst hier af zijn gegaan.

Hij staat hier een maandje op gras, piste en stenen (voor de stallen) en dus vrije keuze waar hij gaat en staat. - Voorheen was hij stal gewoon.-

Nu zien zijn hoeven er niet goed uit, er zit zelfs een grote verticale barst in. Ik heb de hoefsmid al gebeld, maar hij kan deze week niet meer komen.

Wat doe ik nu? Ik maak eerst zijn hoeven nat met water en smeer zijn hoeven dan in met olie.

Zijn er nog tips die jullie geven?
Bijvoorbeeld supplementen geven?
En wat met rijden? Mag je hiermee rijden? Of zouden jullie dat niet doen?
Hoefschoenen?

Alle tips/ bedenkingen zijn welkom!


Laatst bijgewerkt door S_GUN op 20-07-21 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:31 



 
Profiel   

Allereerst gefeliciteerd met je aankoop :D ! Ik zou denk ik een andere hoefsmid vragen, als het echt een serieuze barst is.. Loopt hij nu ook gevoelig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:34 



 
Profiel   

Heb je er een foto van, dat is een stukje makkelijker beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:44 



 
Profiel   

Het was even uitzoeken hoe dit moest, maar hier zijn ze.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:48 



 
Profiel   

Oefff dat is een beste barst.. je kunt arabesk even een pb sturen? Die weet wel veel van hoeven

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:50 



 
Profiel   

Oef.

Meestal schrik ik niet zo als iemand het over een barst heeft.
Meestal valt de foto enorm mee.


Maar dit is wel écht een héél venijnige. Ik hoop eerlijk gezegd dat daar geen serieus probleem onder zit, maar ben er bang voor.

Zijn zijn voeten op de foto geweest bij verkoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:52 



 
Profiel   

Jeetje wat een barst.
Qua supplementen kan ik je biotine aanbevelen, maar dat werkt pas heel laat (maanden) en gaat je nu accuut niet helpen. Hier moet denk ik zsm een kundige hoefsmid bijkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:54 



 
Profiel   

Zijn dit voor- of achterhoeven?

Over de horizontale barst zou ik me niet al te veel zorgen maken. Meestal ontstaat dat door een wondje aan de kroonrand of een hoefzweer die er aan de kroonrand is uitgekomen, en groeit het dan langzaam uit. Op een gegeven moment zal dat stukje afbreken.

Naar de verticale barst moet je wel zo snel mogelijk laten kijken. Ik heb geen idee wat er de oorzaak van is, maar ik weet wel dat er graag schimmels in zo'n spleten kruipen. Als het een schimmel is, wil je dat zo snel mogelijk beginnen behandelen, voor het erger wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:55 



 
Profiel   

white line disease?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:55 



 
Profiel   

RX volledig goedgekeurd, ook voetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:56 



 
Profiel   

Heb je de hoeven op de foto gehad bij keuren? Dit is een heftige scheur... Wat heel enorm vervelende gevolgen kan hebben. Is het ontstaan in die ene maand bij jou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:57 



 
Profiel   

Meteen een smid erbij, zo snel mogelijk. De een is geen probleem de ander wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:58 



 
Profiel   

We zijn 4 dagen op 'vakantie' geweest (paar dagen weg) en we kwamen terug en ik zag het gisteren bij het opzadelen en hoefjes uitkuisen. (Ik heb enkel 15min gestapt)
Daarvoor is het me helemaal niet opgevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:58 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
white line disease?

Daar dacht ik ook direct aan.
Had ze dit met de keurig niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:58 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Oef.

Meestal schrik ik niet zo als iemand het over een barst heeft.
Meestal valt de foto enorm mee.


Maar dit is wel écht een héél venijnige. Ik hoop eerlijk gezegd dat daar geen serieus probleem onder zit, maar ben er bang voor.

Zijn zijn voeten op de foto geweest bij verkoop?


Nou, jij zegt wat ik dacht! Poeh.

Mijn oude paard had ook een verticale scheur in de hoeven, sowieso 21 jaar er gezeten. Die had een beschadiging in de kroonrand, waardoor die scheur er in zat en er niet uit kwam. Maar die barst was nooit zo diep.

Ik zit ook te denken aan WLD of een hoornzuil, maar die laatste hadden ze dan denk ik toch wel op de foto's gezien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:00 



 
Profiel   

Het klopt dat quarters meestal niet de beste voeten hebben.
Ik zou een kundige smid/bekapper nemen die het ziet zitten om hier in eerste instantie met korte intervallen aan te werken. Die verticale barst ga je namelijk heel goed moeten bijhouden. Als de hoef te lang wordt en er komt weer druk op de barst zal die blijven splijten. Het lijkt me namelijk van onderaan te komen en niet vanuit de kroonrand, maar kan het mis hebben natuurlijk.

Hoeven nat maken en oliën geloof ik zelf niet zo in. Volgens mij moet je paard al heel lang met zijn voeten in het water staan voor daar iets aan veranderT. Maar ik weet ook dat er andere ervaringen zijn. Idem met biotine.

Hoefschoenen lijken me niet nodig, tenzij je paard gevoelig loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:06 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Juist nog deze foto's gemaakt. Hij loopt er niet bepaald gevoeliger op. Hij kwam net aangalloperen bij het avondeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:08 



 
Profiel   

Ik denk echt WLD

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:10 



 
Profiel   

Dat is idd een beste scheur. Maar komt wel van onderaf. Boven bij de kroonrand zie je geen scheur nl.

Ik zou het paard wel zo snel mogenlijk laten bekappen. WLD....zou wel eens heel goed kunnen.
Ik zie wel boven die scheur een rondje zitten alsof er ooit eens een gaatje gemaakt is daar om de scheur te stoppen.


Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 20-07-21 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:11 



 
Profiel   

Het is een lelijke barst maar ik heb wel al slechtere hoeven gezien. Volgens mij geeft dit al een heel ander beeld na een goede bekapbeurt :) dat is dus de prioriteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:12 



 
Profiel   

Die rafels onder zijn wel minder ja na een bekap beurt. Maar daar is alles dan ook wel mee gezegd.
Ook deze kunnen veroorzaakt zijn door schimmel. Goede gediplomeerde smid erbij :j
En dat elke 4 weken of vaker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:19 



 
Profiel   

Een goede smid erbij halen in eerste instantie.
Maar ook stoppen met nat maken en olie smeren. Het is net de wisseling van vochtgehalte wat voeten broos maakt, dus met deze hoeven wil je dat toch ten allen tijde vermijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:23 



 
Profiel   

Hier bekappen is 4 a 5 weken geleden gebeurd. Ik heb hem nu ongeveer een maandje.
-Dus de smid komt idd zo snel mogelijk langs.
-Niet rijden, afwachten.
-Geen olie meer om schimmels te vermijden.
Check.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:29 



 
Profiel   

Idd, goeie smid doet wonderen! Zo te zien zit het niet tot in de kroon rand, dus als het goed bijgehouden wordt, groeit het uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:31 



 
Profiel   

Het vreemde is dat het er ineens op een paar dagen zit. En niet iets dat al langer is.
Ik dacht van de droogte nu ineens met dit warme weer...
Maar vond het idd wel een grote, zichtbare scheur nu. Het valt echt op.

Ik doe er zo snel mogelijk wat aan!
Of toch de smid althans...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen