Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gespleten hoefjes

 
Profiel   

Met teveel druk op die kant, kan het soms snel gaan met barsten. Of er was al een probleem, maar niet zichtbaar van de buitenkant. Dat kan ook.
En hij staat nu op het gras en vroeger veel minder als ik het goed lees. Verandering van voeding geeft ook wel eens problemen met de hoeven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:42 



 
Profiel   

Klopt, hij was de stal gewoon. 1 keertje per dag naar buiten in de paddok (of 2 keer maar dat weet ik niet 100%)
En dan rijden in de piste.

Nu staat hij op gras, piste (paddok) en er liggen stenen voor de stal.
Ik denk (persoonlijk) dat dat er ook wel mee te maken heeft, want dat is hij niet gewoon.

bedankt voor jullie reacties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 19:20 



 
Profiel   

Het is een vrij oppervlakkige scheur. Inderdaad smid laten komen en laten frezen. Eventueel behandelen in de witte lijn. Maar zou me nog niet al te druk maken. Zeker als hij er nu niet kreupel op loopt.
Zou wel even rust houden tot smid geweest is.
Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 19:35 



 
Profiel   

Het lijkt me onmogelijk dat dit nu “ineens” er zit aangezien je sporen ziet van oa een vijl. Voor jouw aankoop is er dus al een hoefsmid mee aan de gang geweest. Ik vind de onderkant van zijn voet er ook niet mooi uitzien trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 20:21 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Het lijkt me onmogelijk dat dit nu “ineens” er zit



Zo is het wel gegaan...
Op enkele dagen tijd was dit zo... Ik heb het hiervoor echt niet gemerkt. :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 20:49 



 
Profiel   

Even afwachten wat de smid zegt en wat hij/zij als oplossing ziet.

In grote delen van Nederland is het momenteel heel droog en warm, voeg daarbij het feit dat je paard anders gehouden wordt dan voorheen en dat de ijzers eraf zijn (hoewel ik niet helemaal scherp heb of het hier gaat om een hoef waar recentelijk het ijzer af is gegaan, ik zag geen nagelgaten) en dat je paard dus zijn benen/hoeven anders neerzet en op andere ondergronden loopt. Dan kan dit gebeuren.

Dat is zeker geen nalatigheid aan jouw kant, je hoeft je dus ook helemaal niet schuldig te voelen. Het is wel lastig om hier zelf effectief wat aan te doen. Ik zou even niet rijden zolang de smid niet is geweest maar aan de hand stappen lijkt me niet zo'n probleem. Bewegen doet je paard tenslotte zelf ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 20:55 



 
Profiel   

S_GUN schreef
Hannanas schreef
Het lijkt me onmogelijk dat dit nu “ineens” er zit



Zo is het wel gegaan...
Op enkele dagen tijd was dit zo... Ik heb het hiervoor echt niet gemerkt. :n


Maar ik denk wel dat het er langer zit gezien de vijlsporen:
[ img ]

Denk dat het al gaat schelen als de hielen minder hoog gaan worden, op alle getoonde foto’s zijn er dingen te zien die beter zouden kunnen. Oa de hoef met de horizontale scheur zie je een wat geknepen ronding naar de teen toe. Ben benieuwd wat je smid gaat zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 21:22 



 
Profiel   

Jup, vijlsporen had ik ook gezien.
Ik zie ook een beschadiging in de kroonrand.
Twee zelfs, als je echt goed kijkt.

Plus fikse scheur.

En de hoefwand lijkt aan de onderzijde zodanig afgebrokkeld of weg, dat díé niet draagt. En dus ook geen druk die die scheur kan verklaren.
Of de wand moet langer zijn geweest, wel druk, en daarna afgebrokkeld.


Maar het is nagenoeg zeker geen nieuwe, net ontstane scheur.
Is al ouder.

Overigens betrekkelijk makkelijk weg te werken tijdelijk, voor een keuring....


Ik vroeg niet helemaal voor niets of er ook foto's van die voet zijn...


Maar blijkbaar wel, dat scheelt een beetje
(Mits foto's recent zijn, daadwerkelijk van dit paard, en goede kwaliteit plus uit minstens twee hoeken..., Ik heb teveel rotzooi gezien om daar op voorhand vanuit te gaan, zeg maar...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 21:41 



 
Profiel   

Buiten de scheur is het ook een erg smalle steile hoef

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 21:42 



 
Profiel   

Oei dat is inderdaad wel heftig. Ik zou zeker even een goede smid contacten en bij mij werkt Duo Hoef echt als een malle bij droge hoeven.
Mijn ruin zijn hoeven brokkelde (ik weet dat het anders is dan een scheur), en ben toen begonnen met duo hoef. Ik zag al bijna na 1 dag verschil

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 21:48 



 
Profiel   

De horizontale scheur bij die ene hoef is niet zo erg, dat is vermoedelijk een hoefzweer geweest die er van bovenaf uitgegroeid is.

Die andere scheur hoeft ook helemaal geen probleem te zijn of te worden, maar heeft wel aandacht nodig.
Allereerst zal de hoef goed bekapt moeten worden. Sommigen doen het zelf, anderen doen het met de hoefsmid.
De scheur zelf kan een schimmel hebben en dat weet je nu niet vanaf een foto. Er is speciaal schimmelwerend spul te koop op basis van koper wat ze ook gebruiken bij klauwen voor koeien. Dat zou je 2 keer per dag met een kwastje moeten aanbrengen.

Het uitgroeien kan op z'n snelst 7 maanden duren, maar het kan ook jaren duren omdat het toch weer iets verder gaat.

Maar ijzers zijn normaal gesproken niet nodig. Zo te zien op de foto's is de scheur ook niet door de gehele kroonrand heen. Maar een tijd een schimmelwerend middel gebruiken zou ik zeker doen.

Een hoornzuil kan ook zo'n scheur geven, maar geeft meestal ook kreupelheid en met bekappen kun je dat herkennen aan de onderkant van de hoef. Een hoornzuil is vervelender, die moet je er eigenlijk uitsnijden en dat betekent dat het paard een tijdje zonder hoornwand lopen moet en dat vraagt veel verzorging, maar meestal kun je wel gewoon rijden.

Er is zeker al geprobeerd om de scheur weg te vijlen, dus de scheur zit er misschien al wel een jaar of jaren. Niet meteen panieken, maar wel actie ondernemen dus. Zolang je paard niet kreupel is kan er gewoon gereden worden. Direct met ijzers beginnen is zeker niet nodig mits het geen hoornzuil is, maar dat verwacht ik niet wegens geen kreupelheid.

Overigens, het is nu weer een paar dagen droog en ja, dan kan de scheur 'open' gaan staan. Dan valt het meer op. Maar ik kan je verzekeren dat het er al was toen je het paard kocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 12:59 



 
Profiel   

S_GUN schreef
Hannanas schreef
Het lijkt me onmogelijk dat dit nu “ineens” er zit



Zo is het wel gegaan...
Op enkele dagen tijd was dit zo... Ik heb het hiervoor echt niet gemerkt. :n


Mij waren net zoals anderen de vijlsporen ook direct opgevallen. Als jij echt niks hebt gezien wat op een scheur leek kan het dan zijn dat dit bij verkoop is opgevuld oid??….het maakt mij een beetje achterdochtig eerlijk gezegd….was de keurende arts jouw eigen DA? Ik zou iig voor je eigen smid hiermee aan de gang gaat dit goed op de foto zetten, want mocht er wel WLD uitkomen dan vind ik dit wel onder de noemer verborgen gebrek vallen en kun je hier misschien wat mee qua kosten naar de verkopende partij toe….heel veel sterkte en gefeliciteerd met je nieuwe paard, dubbel gevoel zo…. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 13:36 



 
Profiel   

Het was wel aardig nat de laatste tijd, dus dat het dan misschien gewoon niet opgevallen is? Maar je zou verwachten dat het met keuren wel benoemd is en met smerige hoeven maken ze ook geen foto's verwacht ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 13:44 



 
Profiel   

S_GUN schreef
Hannanas schreef
Het lijkt me onmogelijk dat dit nu “ineens” er zit



Zo is het wel gegaan...
Op enkele dagen tijd was dit zo... Ik heb het hiervoor echt niet gemerkt. :n


Die van mij kan ook ineens een scheur hebben. Dat kan echt met het ene uur op het andere gebeuren.

TS, ik zou de voet ook goed nat houden. Niet even afspuiten, maar lang in een hoefzak/emmer met water zetten. Minstens een uur, zodat de voet zich helemaal kan volzuigen.
Als je smid er niet uitkomt is Antoon van Nassau wellicht een goed optie, hoewel ik geloof dat hij geen clienten meer aan neemt. http://hoofcare.nl/hoefproblemen/hoornw ... heur-open/

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 13:45 



 
Profiel   

Ik zou eerst even afwachten of het geen WLD is voor je zo’n voet in de nattigheid gaat zetten, de schimmel gedijt anders prima

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 13:51 



 
Profiel   

rien10 schreef
TS, ik zou de voet ook goed nat houden. Niet even afspuiten, maar lang in een hoefzak/emmer met water zetten. Minstens een uur, zodat de voet zich helemaal kan volzuigen.
Als je smid er niet uitkomt is Antoon van Nassau wellicht een goed optie, hoewel ik geloof dat hij geen clienten meer aan neemt. http://hoofcare.nl/hoefproblemen/hoornw ... heur-open/


Dit niet doen.
De hoef bevochtigt zichzelf van binnenuit.

Wisselen tussen droog en nat door het zelf nat te gaan maken in droge periodes maakt de boel alleen maar zwakker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 14:09 



 
Profiel   

Nou, nee. Echt niet. Droge hoeven bestaan, zeker met dit weer. Nathouden is het devies.

Dit is nou precies waarom ik nooit een medisch topic open op Bokt. Tegengestelde adviezen, smid met jarenlange ervaring versus... ja dat weet ik niet, want internet.
Van Nassau gaf mij dit advies, die vertrouw ik, zijn raad volg ik op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 14:22 



 
Profiel   

rien10 schreef
Nou, nee. Echt niet. Droge hoeven bestaan, zeker met dit weer. Nathouden is het devies.

Dit is nou precies waarom ik nooit een medisch topic open op Bokt. Tegengestelde adviezen, smid met jarenlange ervaring versus... ja dat weet ik niet, want internet.
Van Nassau gaf mij dit advies, die vertrouw ik, zijn raad volg ik op.


Uit sectie is gebleken dat het vochtpercentage van paarden uit woestijngebieden en natte gebieden exact hetzelfde is.

Van Nassau zou denk ik niet adviseren een hoef met een mogelijke schimmel en veel scheuren steeds nat te maken, dan creëer je een gunstig klimaat voor schimmels.

Ik zou voor kijken naar gedegen advies, heel regulier onderhoud en even niet smeren en natmaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 14:25 



 
Profiel   

Dus: eerst naar de smid, een goede smid, en zijn advies opvolgen.
In de de kwestie van TS is er nog niets vastgesteld. Geen WLD ook is het niet uitgesloten.

Mmmm we staan er hetzelfde in dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 14:26 



 
Profiel   

rien10 schreef
Dus: eerst naar de smid, een goede smid, en zijn advies opvolgen.
In de de kwestie van TS is er nog niets vastgesteld. Geen WLD ook is het niet uitgesloten.

Mmmm we staan er hetzelfde in dus.


Yes! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 14:52 



 
Profiel   

Paarden uit woestijngebieden hebben doorgaans supersterke en hele goede voeten omdat de invloeden van buitenaf om het zo maar even te noemen, heel stabiel zijn. Namelijk altijd droogte.
Maar een woestijngebied in je eigen weiland realiseren is niet zo simpel natuurlijk :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 15:00 



 
Profiel   

- De keuring is door mijn eigen DA gebeurd 1 dag voor verkoop en mijn man was er bij.
-Er is niets gezegd of vermeld over 'slechte' hoeven of niets op foto (rx) gezien.

We zijn hem 3 keer gaan bezichtigen en geen slechte hoeven gemerkt.
Ik geef wel toe dat ik ook niet zelf met de loep naar zijn hoeven heb gekeken. Snap je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 18:04 



 
Profiel   

Heb je de foto’s op dvd? Ben wel benieuwd naar de foto’s van die voorvoet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 18:10 



 
Profiel   

Wat helaas wel gebeurd is dat ze de scheur opvullen en dan lak erover zodat het niet opvalt. Gezien dat er vijlsporen zitten is er wel al wat gedaan met die scheur...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 18:12 



 
Profiel   

Denk dat een beetje reguliere DA weinig zal zeggen over hoeven. Zelf ook meegemaakt. Paard stond vreselijk op de ijzers en het enige wat de DA vroeg was waarom er vooraan een ijzer met twee lippen op zat. Verder niks, ondanks flare, ondergeschoven hielen en achteraan een bullnose hoef, wat duidt op een negatieve hoek van het hoefbeen.

@bigone: Wat zou je verwachten te zien op een RX van de hoeven? Die scheur zal je er niet op kunnen zien denk ik.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 20:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen