Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voeding quarters? tips? Ervaringen?

 
Profiel   

Hoi hoi,

zoals ik al zei: 'Ik heb best wat vragen' :o
Hier komt er nog eentje;

Wat voeren jullie je quarter naast Hooi/gras.

Ik bedoel daarmee brok/muesli/supplementen,...?


Wat zijn do's en don'ts van voeding voor dit ras?

Bijvoorbeeld hoorde ik dat ze wel eens last kunnen krijgen bij té veel eiwitten. (Horse dinner voordrooghooi)
Dus geeft ik dat al niet aan hem, terwijl onze andere paarden dit wel krijgen.

Ik geef momenteel Cavalor tradition mix. 1 schep ochtend / 1 schep avond.
Hooi + gras 24/7 buiten (inloopstal)
Werk 3/4 keer per week uurtje met hem.

Ik moet toegeven dat dit de voeding is die ik mijn andere paarden ook geef. (Ben hier tevreden over)
=> Ik ben op zoek naar geschikte voeding voor hem om hem wat in balans te houden maar het aanbod is verschrikkelijk hoog. Héél positief, maar soms zie ik daardoor het bos door de bomen niet meer dus daarom wat info en ervaringen te vergaren lijkt me wel fijn. :-) :j


thx!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 15:10 



 
Profiel   

Ik denk dat ze eerder gevoelig zijn voor teveel suikers dan teveel eiwitten.

Die van ons o.a. Suiker- en zetmeel arm, maar eiwitrijk moet hij wel hebben.
Hij krijgt naast onbeperkt hooi en (voorjaar/zomer/tot zo lang mogelijk in het najaar) gras een balancer (ik wissel een beetje af qua merk), aangevuld met een handje fibrenuggets (droog, dus maar een klein beetje).

In de avond een prutje van fibrenuggets waar standaard in elk geval zout, gemalen lijnzaad en sojaschroot ingaat. In herfst/winter nog magnesium (in de warmere tijd van het jaar krijgt hij die in de vorm van magnesiumolie, op de huid) en vitamine e. Verder eens in de zoveel tijd een kuurtje vlozaad, en momenteel wegens een darmdingetje (hij blijkt niet meer tegen wortels te kunnen :\ ) biergist en carbon clay.

Geen brok of muesli dus. Wordt 4x per week gereden, 2x gelongeerd of aan de hand gewerkt en 1 dag vrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 15:51 



 
Profiel   

Mijn Quarter merrie heeft enorme aanleg om dik te worden.. Ze staat nu halve dagen op de wei met graasmasker en alsnog is ze te zwaar. Onbeperkt hooi is s winters ook niet te doen. Ze krijgt metazoa brok na het rijden en s avonds een mengsel van een handje vitalbix muesli gemengd met luzerne, supplementen (glucobalance, magnesium en kruidenmengsel) en scheutje lijnzaadolie. Ze werkt niet intensief vanwege een chronische blessure.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 17:53 



 
Profiel   

Al onze paarden krijgen hetzelfde te eten; Duits kruidenhooi, vit. supplement en luzerne ( gaat om een Lusitano dekhengst, een Azteca ruin ( Lusitano x Quarter) en een Paint ruin. De Paint krijgt er nog ca. 500 gram gepunte haver bij. Verder staan ze de hele dag op de wei met paardengras.
Gek genoeg heeft de Paint, de kleinste van het stel, de meeste behoefte aan voer met wat meer energie, de Azteca heeft energie voor 10 op hooi, gras en een beetje lucerne en de Lusitano ( met pensioen qua rijden) wordt dik van de lucht dus die krijgt alleen hooi en wat gras ( en dus alle drie vitamine supplement in de vorm van Marstall Force).

Ik denk dat je het echt per paard moet bekijken; de ene Quarter is de andere niet ;-) en uiteindelijk zijn het ook gewoon paarden. Geen enkel paard is gebaat bij te rijk voer.
Soms voeren wij, als er echt getraind wordt, nog wel erwten eiwit poeder bij voor de spieren en ( lijnzaad of omega) olie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:13 



 
Profiel   

ElCid schreef
Ik denk dat je het echt per paard moet bekijken; de ene Quarter is de andere niet ;-)



He-le-maal mee eens! :))

Daarom dat ik het ook vroeg of er do's en don'ts zijn bij dit ras. Kwestie om zeker niks verkeerd te geven.
Ik was al aan het kijken naar iets met kruiden en grassen.
Ziet er lekker uit en zit minder suiker en minder zetmeel in waar ik wel fan van ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 19:44 



 
Profiel   

Het zijn dezelfde do's en don'ts die bij alle paarden voorkomen; teveel suikers, te rijk gras/ hooi, etc. etc. Eigenlijk alles waar "te" voor staat. Mijn Paint doet het dus weer prima op een beetje haver terwijl de Azteca bij dat zelfde beetje echt hyper wordt terwijl de Lusitano er eigenlijk niets op uit doet behalve dik worden ;-).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 21:19 



 
Profiel   

ElCid schreef
Het zijn dezelfde do's en don'ts die bij alle paarden voorkomen; teveel suikers, te rijk gras/ hooi, etc. etc. Eigenlijk alles waar "te" voor staat. Mijn Paint doet het dus weer prima op een beetje haver terwijl de Azteca bij dat zelfde beetje echt hyper wordt terwijl de Lusitano er eigenlijk niets op uit doet behalve dik worden ;-).


Goed gezegd inderdaad. Bij ons is 1 Fries te vet, de andere Fries op t randje, de kwpner mooi op gewicht en de nrps-er te schraal deze zomer..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 21:25 



 
Profiel   

Ja sowieso is elk paard, dus ook elke quarter, anders. Maar gewoon zo puur/basic mogelijk voeren, met goed ruwvoer als belangrijkste basis, lijkt me voor elk paard goed.
Die van ons krijgt trouwens sinds kort ook wat gepunte zwarte haver erbij, dat was ik nog vergeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 06:38 



 
Profiel   

Ja, zwarte haver hebben wij ook een tijd gevoerd. Heel fijn spul en wat vetter dan blanke haver. Toch weer eens gaan zoeken of ik het op mijn nieuwe woonplek ergens kan vinden.

Edit; en al gevonden; kan het hier bij de Welkoop bestellen :o? .

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 08:04 



 
Profiel   

Ik heb het ook bij de Welkoop besteld inderdaad. Sowieso ligt haver hier in de buurt nergens op voorraad. B

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 08:17 



 
Profiel   

Idd het is al gezegd de ene Quarter is de andere niet. En de ene kan veel meer voer nodig zijn dan de andere. Leeftijd heeft ook invloed. Mijn Quarter krijgt bv veel meer dan mijn Paint. En de Shet krijgt zelfs het meeste van allemaal :') Maar daar is de leeftijd dus van invloed. De Shet is 35, en kan hooi en gras niet meer verwerken. Die krijgt daarom een vervanger daarvoor, maar hij is daarom ook meer krachtvoer nodig.
Ik voer nu al een paar jaar Horsefood, Happy Summer Mix. Dat is heel laag in suiker en zetmeel. En de 2 die extra eiwit moeten hebben krijgen sojaschroot erbij. Maar ik ben heel erg van voeren op het oog, en ik kijk dus heel erg naar wat ze nodig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 09:16 



 
Profiel   

Hier een Quarter van 8 jaar die moeilijk op gewicht te houden is, het is ook een enorm stress-gevoelig en nerveus paard. Hij krijgt onbeperkt hooi, staat 24/7 buiten waarvan paar uur op gras en de rest op zand. Hij krijgt momenteel Agrobs alpengrun Mash met vitalbix daily complete, magnesium en extra eiwit.

Het verschilt dus ontzettend, zo hoef ik de mijne echt geen luzerne of haver te geven, dan ontspoort hij compleet. Als ik hem alleen een vitaminebrok naast zijn hooi zou geven dan heb ik binnen no-time een gratenpakhuis rondlopen.

Ik wilde eigenlijk zeggen dat als je paard het goed doet op het huidige voer, ik het zo zou laten, maar na even opzoeken vind ik Cavalor Tradition Mix wel erg hoog in suiker+zetmeel. Dat zou voor mij voor geen enkel paard mijn keuze zijn eerlijk gezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 09:43 



 
Profiel   

BrittS schreef
na even opzoeken vind ik Cavalor Tradition Mix wel erg hoog in suiker+zetmeel. Dat zou voor mij voor geen enkel paard mijn keuze zijn eerlijk gezegd.


Helemaal met je eens. Ik zit al een weekend met m'n neus op Google en vind idd suiker en zetmeel te hoog. Dat wil ik dus veranderen. Ik ben nu aan het kijken naar equifyt 'natural base' en/of 'muscle boost'.
(Deze laatste noemde vroeger 'quarter'.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 14:57 



 
Profiel   

Hier ook horsefood, fijn voer.
Mijn 20 jarige merrie staat qua onderhoud op 1 kg basisbrok, 2 voerscheppen lucerne en een flinke scheut olie pd. Daarnaast vol in het gras. We trainen 3 tot 4 keer pw en ze is nu bijna een maand drachtig.
Mijn vorige quarter had behoefte aan meer, die had echt de eiwitten nodig.
De paarden staan bij ons jaarrond op het land, in de winter voeren we hooi bij. Mijn merrie krijgt voordroogkuil ivm bronchitis.
Over het algemeen probeer ik laag in suikers en hoog in eiwit en vet te zitten. Dat werkt goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 15:11 



 
Profiel   

S_GUN schreef
BrittS schreef
na even opzoeken vind ik Cavalor Tradition Mix wel erg hoog in suiker+zetmeel. Dat zou voor mij voor geen enkel paard mijn keuze zijn eerlijk gezegd.


Helemaal met je eens. Ik zit al een weekend met m'n neus op Google en vind idd suiker en zetmeel te hoog. Dat wil ik dus veranderen. Ik ben nu aan het kijken naar equifyt 'natural base' en/of 'muscle boost'.
(Deze laatste noemde vroeger 'quarter'.)


Ik heb een tijdje Equifyt Gold gevoerd (zat iets hoger in eiwit/magnesium geloof ik dan de Quarter) en dat beviel super! Mooi voer :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 15:36 



 
Profiel   

Mijn merrie staat momenteel niet in het werk, overdag op het gras en 's nachts binnen met hooi. Die krijgt 's morgens 1 schep luzerne (fiber complete van Horsefood) en 's avonds 1 schep Wafer.
Mijn jonge staat in training, wordt 4/5x per week getraind en krijgt 's morgens 2 scheppen Wafer en 's avonds 1 schep Lannoo Quarter Mix (deze bevat extra vitamine E, waar veel quarters behoefte aan hebben)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 16:31 



 
Profiel   

Mijn quarters krijgen allen Lannoo fonck mix. Dat is de quarter mix
Ik voer dit al 8 jaar.
De hoeveelheid die ze dagelijks krijgen ligt aan hun trainings schema.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 17:02 



 
Profiel   

- 2x per dag paar handjes Havens basissportbrok
- In zomer 2-4kg per dag wat ouder (droog) hooi, in winter 8kg per dag (kan onbeperkt maar mn 2 quarters houden op met hooi eten als ze verzadigd zijn, en knoeien/spelen met overgebleven hooi wat ze vervolgens niet meer eten en ik dan kan weggooien)
- na arbeid halve schep havens cool mix muesli (zonder haver) soms met wat zemelen & water
- in zomer na arbeid & zweten supplement electrolyte bij muesli
- in winter krijgen ze grasbrokken (wiesencobs) bijgevoerd
- alleen in de natste maanden (circa 2 mndn per jaar) op de paddocks, rest vh jaar op de wei (paardengras) met snachts ieder apart op eigen paddock

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 17:40 



 
Profiel   

Ik ben net de Fonck (Quarter) mix gaan opzoeken. Maar (persoonlijk) vind ik 31.40% suikers + zetmeel wel erg veel :n
Dus dan zit ik aan evenveel met mijn Cavalor die suiker+ zetmeel 34% in zich heeft, en daar wil ik net iets minder in.

Heb ook de Horsefood summer mix opgezocht en dat lijkt met met 10% suiker én zetmeel al beter.

Ik heb ondertussen toch al heel veel gelezen dat de meeste quarters minder tegen eiwitten kunnen of al dan niet last kunnen krijgen...
Ik ben me er bewust van uit dat dit echt per paard scheelt hoor! Maar ik zoek me nu dan toch iets met minder eiwitten in.

Verder ben ik nog wat bij Equifyt en Horsefood aan het bekijken wat ik naartoe mee wil gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 18:26 



 
Profiel   

Hier krijgen ze naast het gras ( paardenmix) nog hooi, wat wortelen en Metazoa brok voor de vitaminen en eiwitten. Verder nog extra lucerne ook voor de eiwitten. Ik ben wel benieuwd wat dat probleem met de eiwitten dan is. Dit levert de bouwstenen voor de spieren dus ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 19:20 



 
Profiel   

Vergeet niet dat ze eiwitten wel nodig hebben voor spieropbouw. Voor de zomer zal dit geen probleem zijn wanneer hij/zij op de wei staat, maar hou dat in de winter wel in de gaten.
Vaak zijn suikers de boosdoeners en niet de eiwitten, dus goed dat je kijkt naar voer laag in de suikers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 19:22 



 
Profiel   

Toch vreemd dat als je veel paardenvoeders gaan analyseren dat je uitkomt op enorm veel suikers...
Of hoog suikergehalte...
terwijl ze er minder van nodig hebben.

Maar ik ben dan ook best een leek op het vlak van voeders. Daarom zit ik weeral met m'n neus op de computer en me nog wat aan het inlezen. :+

Alvast bedankt voor de reacties! Ze komen goed van pas en heb al enkele goede tips ontvangen. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 19:30 



 
Profiel   

Ja en vergeet het zetmeel niet. Soms is het suikergehalte wel laag, maar zetmeel hoog. Zetmeel wordt omgezet in suiker en dat is ook niet wat je wilt.
Mooiste is om een analyse van je ruwvoer te hebben en daar je krachtvoer of vitaminebrok op uit te kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 19:41 



 
Profiel   

uhu...zetmeel idd ook! Vaak veel te hoog.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er nooit zo mee bezig was tot de osteopaat het een keertje aanhaalde.
Ik ben toen alles gaan bekijken wat er nu net in zat...
Het kan geen kwaad om nu eens goed te bekijken wat de behoefte zijn van hen alle 3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 19:50 



 
Profiel   

Wat een paard nodig heeft aan suiker en zetmeel hangt ook af van je training en ruwvoer natuurlijk. Voor een paard in flinke training en op weinig ruwvoer kunnen die gehaltes wel juist heel noodzakelijk zijn. Maw altijd kijken naar jouw precieze omstandigheden.

Wat betreft eiwit, dat heeft lang in het verdomhoekje gezeten. Quarters kunnen snel spier aanmaken maar hebben daar eiwit, en vit e, voor nodig, zet dat dus niet te laag.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 20:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen