Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Lichtrijden vs doorzitten

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Heb gekeken of er al een topic over was, maar kon het zo snel niet vinden.

Sinds een paar weken ben ik overgestapt op westernlessen, en daar gaan een paar dingen anders aan toe - bijvoorbeeld doorzitten.
Tijdens mijn dressuurlessen werd me wel eens verteld dat ik niet mocht doorzitten wanneer je net begon met draven, of tijdens het uitdraven.
Maar bij western zit ik alleen maar door (he he zo blij dat ik dat eindelijk fatsoenlijk onder de knie heb haha :+ ). Ook ken ik het klassieke verhaaltje dat je bij jonge paarden niet gaat doorzitten.
Maar waarom niet, is dat nou zoveel slechter voor het paard als lichtrijden? Ik begin er steeds meer over te twijfelen

Lang verhaal kort: vertel me jouw mening!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 09:06 



 
Profiel   

Ik denk dat dat ook heel erg afhankelijk is van de ruiter. Mijn instructeur zei een keer "als je niet onafhankelijk kunt zitten, moet je niet gaan doorzitten".

Het ligt er echt heel erg aan of de ruiter kan meebewegen met het paard en niet zit te bonken in het zadel, aan de teugels gaat hangen, etc. Dat is voor geen enkel paard goed, jong of oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 09:15 



 
Profiel   

Dat ligt ook een beetje aan de type paarden, hun gangenwerk en je tempo.

In western is draf oorspronkelijk gebruikt/bedoeld om lange afstanden relatief comfortabel en enigszins vlot te kunnen afleggen. Het tempo is daarom meestal lager (jog). De paarden zijn decennia lang gefokt en geselecteerd om zo comfortabel mogelijk te draven.

Lichtrijden is dan ook niet perse comfortabeler en doorzitten niet meer zo belastend voor paard en ruiter.

Als je een hoog opgooiend paard onder je western zadel hebt is lichtrijden wel weer het overwegen waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 09:16 



 
Profiel   

Omdat dit over Western gaat verplaats ik dit topic naar [WN]-[AM] Western Algemeen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 09:22 



 
Profiel   

Het hangt af van je paard en je eigen zit of een combinatie daarvan.

Mij haflinger vindt het prettiger als ik met warm rijden ga lichtrijden. Hij is een dieseltje en als ik meteen ga doorzitten blijft hij wat strak.
Pas na galop ga ik doorzitten en dan laat hij ook fijn los.
Dat werkt prima voor ons.
Overigens kom ik niet heel hoog uit het zadel. Zijn gangen zijn vrij vlak en met de knop is het ook niet heel lekker :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 09:27 



 
Profiel   

Ik rij gewoon licht met een westernzadel aan het begin van de les. Dan rijden we namelijk heel erg voorwaarts omdat mijn paard flegmatiek is. Ik kan het ook wel doorzittend doen hoor, maar het is fijner om dan gewoon even te lichtrijden. En dat kan gewoon met een westernzadel.
Alleen op wedstrijden wordt verwacht dat je doorzit.
Maar als je goed kunt doorzitten is ook in de loswerkfase doorzitten niet verkeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 09:27 



 
Profiel   

Heel eerlijk? Ik rijd al jaren western en rijd net zo makkelijk licht als dat ik doorzit. Op wedstrijden mag je niet lichtrijden, maar verder is het allemaal niet zo strikt hoor. Ik ben ook bepaald niet de enige die dit doet.
Als het voor mijn paard fijner is rijd ik licht, bijvoorbeeld als hij zijn rug nog niet goed loslaat. Anders zit ik graag door, dat wel :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 09:30 



 
Profiel   

Ik rij een grote Quarter die hoog opgooit. :+ Ik ga dus sowieso eerst lichtrijden en na een tijdje pak ik kleine stukjes doorzitten mee om dat ook onder de knie te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 09:44 



 
Profiel   

Dank voor jullie antwoorden tot nu toe! Vrij afhankelijk van het paard dus (en van je eigen kunnen).

Maar wat zouden jullie doen als je voor het eerst een paard onder het zadel aan de draf gaat werken? Beginnen met doorzitten of lichtrijden? Is dan lichtrijden niet lastiger voor het paard omdat je telkens weer neer komt in het zadel?
(niet dat ik dat van plan ben een paard te beleren hoor, maar puur uit nieuwsgierigheid).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 10:10 



 
Profiel   

Als je start met doorzitten, moet je eigen balans wel heel goed zijn, anders is het net zo storend als verkeerd lichtrijden.
Met goed lichtrijden kom je niet hard in het zadel neer, maar ga je zacht zitten in de beweging mee met het paard. Omdat mijn eigen balans beter is met lichtrijden, zou ik daarvoor kiezen, om zo het paard zo min mogelijk te storen in zijn/haar balans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 10:13 



 
Profiel   

Ik zou denk ik kiezen voor lichtrijden. Waarschijnlijk heeft zo'n onervaren paard best nog wel wat spanning in het lichaam en heeft hij nog niet goed geleerd om door zijn lichaam te lopen. In zulke gevallen is doorzitten dus best wel lastig omdat het paard je niet laat zitten, als je snapt wat ik bedoel. Maar als een paard wel die ontspannen rug heeft en je zelf als ruiter vaardig bent, dan zou je wel kunnen doorzitten, maar dan nog zou ik liever kiezen voor lichtrijden, omdat je dan als ruiter lichter aanvoelt. Voor zo'n jong dier is het dan toch net wat makkelijker om te wennen aan het ruitergewicht (ook de reden dat ik jonge paarden met een springzadel ipv dressuurzadel rijdt, daardoor zit je toch wat lichter).

Maar dit komt dus ook wel van een ruiter die Engels rijdt op een dressuurpaard met toch best ruime gangen, maar regelmatig begint met doorzitten. Mijn paard zit namelijk wel heerlijk in draf, zelfs als hij wat spanning heeft en dat is nogal regelmatig in het begin. Als hij spanning heeft, is hij alleen ook behoorlijk spooky en dan ben ik toch wel blij als ik kan doorzitten want dan zit ik een stuk steviger O:)

Dus het blijft gewoon heel erg afhankelijk van ruiter, paard en situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 10:19 



 
Profiel   

Volg je gevoel!

Zit het lekker en swing je lekker losjes mee in de beweging dan vooral doorzitten. Wordt het hobbelig en oncomfortabel ga dan lichtrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 10:58 



 
Profiel   

Ik doe allebei (nouja...niet tegelijk dan :+ ). Hangt af van het moment zeg maar. In de extended trot rijd ik wel altijd licht of verlichte zit. Dat mag in de ranch riding en ranch trail gelukkig, tenminste in de extended trot, want die is echt niet uit te zitten. In de gewone trot (een stuk vlotter dan de jog) mag dat niet, dus dat doe ik tijdens de training ook niet.

Qua losrijden doe ik meestal lang (zeker 20 minuten) stappen, met daarin ook schoudervoor, wijken, en veel bochtjes etc, en dan daarna meteen galopperen omdat hij in de galop het makkelijkst los komt. De draf daarna is dan meteen fijn om te zitten.

En verder zoals al gezegd: beter goed doorzitten dan slecht lichtrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 14:47 



 
Profiel   

Ik ben bezig met het doorrijden van mijn merrie. Ik zit bijna niet door. Ze heeft best vlakke gangen, maar we willen vooralsnog haar echt wel leren voorwaarts te denken. Daarbij helpt doorzitten niet bepaald, naast dat het op een hoger tempo niet perse comfortabel is :))

Bij mijn ruin heb ik het net zo gedaan, eerst vooral lichtrijden en verderop in de afwerking toe werken naar meer doorzitten en meer verzameling etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 14:51 



 
Profiel   

Eowyn_95 schreef
Maar wat zouden jullie doen als je voor het eerst een paard onder het zadel aan de draf gaat werken? Beginnen met doorzitten of lichtrijden? Is dan lichtrijden niet lastiger voor het paard omdat je telkens weer neer komt in het zadel?


Goeie vraag trouwens, ben wel nieuwsgierig hoe men dat meestal doet. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat een klein beetje verlichte zit ook een goed begin is, en dan van daaruit lichtrijden (wat dan dus eigenlijk steeds een beetje het zitten toevoegt, niet het staan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 15:07 



 
Profiel   

Dank voor jullie meningen! Leuk om te lezen.

Daihyo schreef
Als je start met doorzitten, moet je eigen balans wel heel goed zijn, anders is het net zo storend als verkeerd lichtrijden.
Met goed lichtrijden kom je niet hard in het zadel neer, maar ga je zacht zitten in de beweging mee met het paard.

Nee dit weet ik, maar dat zacht neer komen gaat soms bij mij nog wel eens mis. :+ arm beest... :') Maar we zijn allemaal ergens begonnen haha.

Berdien schreef
Ik ben bezig met het doorrijden van mijn merrie. Ik zit bijna niet door. Ze heeft best vlakke gangen, maar we willen vooralsnog haar echt wel leren voorwaarts te denken.

Ik geloof je wel hoor, maar vind de theorie erachter interessant. Waarom zou doorzitten het voorwaarts denken belemmeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 16:03 



 
Profiel   

Eowyn_95 schreef
Dank voor jullie antwoorden tot nu toe! Vrij afhankelijk van het paard dus (en van je eigen kunnen).

Maar wat zouden jullie doen als je voor het eerst een paard onder het zadel aan de draf gaat werken? Beginnen met doorzitten of lichtrijden? Is dan lichtrijden niet lastiger voor het paard omdat je telkens weer neer komt in het zadel?
(niet dat ik dat van plan ben een paard te beleren hoor, maar puur uit nieuwsgierigheid).


Toevallig heb ik net een paard Western laten beleren, en daarbij werd in draf in eerste instantie niet lichtgereden maar 'doorgezeten'. Ik zet doorgezeten tussen aanhalingstekens, omdat het meer richting 'zweefzit' (is in endurancekringen wel bekend) ging. Dus zo stil mogelijk en zo licht mogelijk meer bóven het zadel dan zwaar ín het zadel. En ook wat naar voren, om de rug zo min mogelijkte belasten. Geen verlichte zit dus, maar iets wat tussen gewoon zitten en verlichte zit inzit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 16:48 



 
Profiel   

Ik de klassieke africhting heet dat ook wel remontezit Ibbel. Tenminste, als ik je omschrijving zo lees :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 16:51 



 
Profiel   

Ja, klopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 16:52 



 
Profiel   

Interessant Ibbel, ik ga er wat meer over opzoeken, ik ken het niet.
Dacht wel even "oef dat klinkt vermoeiend voor je spieren", maar daarna bedacht ik me dat ik na een halve les doorzitten ik m'n buikspieren ook goed gebruikt aanvoelen.
Met paardrijden zit je toch altijd alleen maar, is geen sport :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 07:52 



 
Profiel   

Het is heel normaal om licht te rijden in je westernzadel; het is erg ouderwets om aan het doorzitten vast te houden ;-). Zeker bij een jong paard of een paard wat niet goed soepel loopt of bijv. vrij stijf van stal komt is lichtrijden prima. Doorzitten doe je eigenlijk alleen bij de echt jog, dus de hele langzame draf, en dan kan het ook. Ook bij wedstrijdonderdelen als Ranch Riding mag je bij de "extended" trot lichtrijden of in verlichte zit gaan zitten. Wij werken veel met koeien en gaan ook lichtrijden als de draf versnel wordt maar ook buiten rijd ik licht in een snellere draf en in de bak ook als ik meer voorwaarts ga.
Dus gewoon doen wat op dat moment het beste voelt; er is niks zo erg als een ruiter die zijn paard hindert omdat iets zou "moeten" en gaat zitten hotsebotsen in het zadel. Ik ken overigens ook genoeg "echte" cowboys die gewoon lichtrijden /3
Ook in een snelle galop is die verlichte of remonte zit aan he bevelen en ook heel normaal ( kijk maar eens naar de reining in de "superman" zit _O- ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 10:45 



 
Profiel   

Ik rij en show nu 11 jaar
Tijdens het draven rij ik licht. Doorzitten vind ik alleen fijn als het paard heel langzaam jogged.
Echter laat ik mijn reiners op normaal tempo draven en dan vind ik doorzitten helemaal bagger!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen