Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is volgens jullie de BESTE zweetdeken?

 
Profiel   

grauwman schreef
Ik zweer al jaren bij de gemixte deken van B vertigo. Zelfde concept als de thermatex dekens. Inmiddels is er een nieuwe versie op de markt:
https://www.horze.nl/zweetdekens-fleece ... 24552.html


Dat is ook een mooi stofje idd!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 17:13 



 
Profiel   

anniekow schreef
AaronYve schreef
Klinkt goed, die tip hierboven!


https://www.dekroo.nl/c/concours-en-zwe ... 5B0%5D=Wol

@ anniekow 1e zoekfunctie en gelijk een wollen deken mt 135
wellicht niet je smaak maar met wat google vind je ze zeker wel.
Ook die standaard zwart,geel,rode wollen dekens

Ja dat had ik ook al gevonden, maar is allemaal 135 bovenlengte. Ik zoek onderlengte 135.


In onderlengte 105 en 110 zijn ze ook niet te vinden inderdaad. Dus ik gebruik fleece dekens voor mijn shetties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 18:16 



 
Profiel   

anniekow schreef
Cowgirl schreef
Als wol zo fantastisch is waarom zijn ze dan zo beperkt te krijgen? In alle winkels is hooguit 1 of 2 wollen dekens te vinden

Vroeger ha ik zo'n wollen statie deken...perfect ding.

Inderdaad! Ik ben op zoek naar een wollen deken maat 135 onderlengte. Is gewoon niet te vinden! Dus als iemand nog iets weet :o



Het bestaat wel, ik heb er ook 1.
Volgens mij is die van Horka, of het is alleen die tas die van Horka is, deken ligt al jaren in de kast :+Heb me toen rot gezocht want wilde perse een zwarte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 18:56 



 
Profiel   

Ik zie hier wel verschil tussen echte Thermatex en namaak, en dan vooral in kwaliteit en materiaal.
De Horze wordt sneller rommeliger en de vulling is helemaal plat. Beide dekens zijn ongeveer even oud (maar de thermatex meer gewassen/schoon gehouden).
Horze:
[ img ]

Thermatex:
[ img ]

Weatherbeeta heeft ook een vergelijkbare deken,Thermocell heet die geloof ik. Daar zou ik eerder voor kiezen dan Horze/Bvertigo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 20:17 



 
Profiel   

Je zou nog bij nikahorseproducts kunnen kijken die hebben goede kwaliteit dekens en ze zijn goed betaalbaar. Ze hebben daar goede thermocell dekens. https://www.nikahorseproducts.nl/dekens ... ekens.html
De dekens staan de Categorie zweetdekens. Ze heten thermotex. Ik gebruik hun producten al jaren en ben echt heel tevreden

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 20:50 



 
Profiel   

Joynaomi schreef
Je zou nog bij nikahorseproducts kunnen kijken die hebben goede kwaliteit dekens en ze zijn goed betaalbaar. Ze hebben daar goede thermocell dekens. https://www.nikahorseproducts.nl/dekens ... ekens.html
De dekens staan de Categorie zweetdekens. Ze heten thermotex

Die zien er ook mooi uit maar ben bang, als ik de foto's zo bekijk dat de deken te smal bij de borst is voor mijn quarter.. ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 21:02 



 
Profiel   

Ik heb de Rambo dry rug supreme, dat is zelfde strakke model als de eerder genoemde, maar dan van een gladde dunne stof zoals zo'n speciale outdoor/backpack handdoek...

Neemt echt binnen 20 min héél veel vocht op en droogt eigenlijk ook zelf ook meteen op je paard. Dus zowel mijn fluffy mevrouw als deken meteen lekker droog. Ik noem hem ook badjas

Bij rollen blijft er dus geen stro/zaagsel aan kleven zoals dat badstof model.

Een van mijn beste aankopen ooit voor mijn paard ❤

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 21:06 



 
Profiel   

Je zou ook nog kunnen kijken bij deze site https://www.kramer.nl/ maar deze dekenmaten gaan maar tot 165

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 21:18 



 
Profiel   

Als je paard echt zo flink zweet: De echt wollen, ouderwetse dekens zijn het beste maar erg duur nieuw (en de kwaliteit van nu is ook niet echt je van het) en omdat ze zo zwaar zijn niet kapot te krijgen. Daarom zijn veel mensen er zo zuinig op. Je zou kunnen kijken bij de kringloop voor oude wollen (leger) dekens en m.b.v een kleermaker zelf wat laten fabriceren.

Zelf heb ik er een van nikahorse (nadat mijn wollen is opgegeten door de muizen ;( ), die bevalt prima voor mijn brede kwpn maar hij maakt niet heel veel wintervacht aan en is niet zo'n extreme zweter :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 21:22 



 
Profiel   

Joynaomi schreef
Je zou ook nog kunnen kijken bij deze site https://www.kramer.nl/ maar deze dekenmaten gaan maar tot 165

Dat zijn bovenmaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 21:33 



 
Profiel   

Ik heb voor al mijn ponies de premtex cooler, helaas door de Brexit best duur.
https://www.premierequine.co.uk/product ... cooler-rug

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:27 



 
Profiel   

Het gaat om een NIET geschoren paard. Dus wol en fleece is uit den boze. Paardje gaat harder zweten. Wat ikzelf gebruik, ongeschoren kwpn sportpaard, premtex cooler. Het enige nadeel, losse haren blijven erop achter. De premtex cooler kan op het paard blijven, bij lichte vorst en paard buiten is, afhankelijk haardikte, nul tot 100 gram outdoor er overheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:41 



 
Profiel   

Nico12 schreef
Het gaat om een NIET geschoren paard. Dus wol en fleece is uit den boze. Paardje gaat harder zweten. Wat ikzelf gebruik, ongeschoren kwpn sportpaard, premtex cooler. Het enige nadeel, losse haren blijven erop achter. De premtex cooler kan op het paard blijven, bij lichte vorst en paard buiten is, afhankelijk haardikte, nul tot 100 gram outdoor er overheen.


Hier worden alle niet geschoren paarden keurig droog onder fleece en wol hoor. Ik gebruik niks anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:48 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Nico12 schreef
Het gaat om een NIET geschoren paard. Dus wol en fleece is uit den boze. Paardje gaat harder zweten. Wat ikzelf gebruik, ongeschoren kwpn sportpaard, premtex cooler. Het enige nadeel, losse haren blijven erop achter. De premtex cooler kan op het paard blijven, bij lichte vorst en paard buiten is, afhankelijk haardikte, nul tot 100 gram outdoor er overheen.


Hier worden alle niet geschoren paarden keurig droog onder fleece en wol hoor. Ik gebruik niks anders.


Siberië?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:55 



 
Profiel   

Nico12 schreef
prugelpiet schreef
Hier worden alle niet geschoren paarden keurig droog onder fleece en wol hoor. Ik gebruik niks anders.


Siberië?


Tja dan valt blijkbaar Drenthe, en Groningen ook, onder Siberië. Ik ben dan Drent maar woon net in Groningen en ook hier worden ongeschoren paarden keurig droog onder wol. Het ligt imo ook heel erg aan het paard zelf, de vacht die die wel of niet heeft, en hoe die gehouden wordt.

Ik kan het nog gekker maken ik heb er al 1 ongeschoren onder 200 gram deken staan. Die had het koud, en dan laat ik ze niet verkleumen. Zon botte opmerking slaat imo dus nergens op. Niet elk paard is gelijk en wordt gelijk gehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 09:00 



 
Profiel   

Back on track vind ik erg fijn. Blijven ze ook warmer onder.
En die bucas die eerder genoemd werd is volgens mij ook wel fijn.

Zelf heb ik nu de bucas smartex winterdeken besteld, die kan ook op een nat paard.
Dus dan kan hij eerst even onder de back on track en als nog niet helemaal droog kan de winterdeken er gewoon op omdat die nat erop kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 22:38 



 
Profiel   

Simpele echte wollen dekens. Die dingen gaan ook lang mee...deken is nu dik 20 jaar oud.

Moet ik wel bij zeggen dat ik hem de laatste 7 jaar eigenlijk niet gebruik: ik stap goed uit. Na bosrit laatste half uur aan de hand met singel gaatje losser. Als half uur les intensief is geweest ook aan de hand uitstappen. Mijn haf was iedere winter klaar voor de ijstijd, maar ook hij was met deze methode perfect droog.

Edit: zowel mijn oude haf als huidige nfx werd en wordt niet geschoren ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 23:22 



 
Profiel   

Nico12 schreef
Het gaat om een NIET geschoren paard. Dus wol en fleece is uit den boze. Paardje gaat harder zweten. Wat ikzelf gebruik, ongeschoren kwpn sportpaard, premtex cooler. Het enige nadeel, losse haren blijven erop achter. De premtex cooler kan op het paard blijven, bij lichte vorst en paard buiten is, afhankelijk haardikte, nul tot 100 gram outdoor er overheen.


Wij gebruiken voor ons ongeschoren paard ook alleen een wollen zweetdeken. Hangt dat er ook niet gewoon vanaf waar je de deken voor gebruikt. Ik heb er wel eens buiten mee gemend dat het zweet bovenin de vacht bevriest dan is een wollen zweetdeken om dat ijs even te smelten en het vocht eruit te trekken fijn want anders heeft ze het echt koud (rillen) maar wij gebruiken de zweet deken dus ook alleen als het echt koud is, bij een zachte winter ligt ie werkeloos in de kast.

Ik vind wol erg fijn, een stuk fijner dan fleece in elk geval. Als ik vaker een deken zou willen gebruiken zou ik wel naar die gelaagde stofjes kijken, klinkt wel interessant als je niet alleen een deken wil voor ' extreem' weer maar meer om snel te drogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 23:38 



 
Profiel   

Ik scheer niet meer.

Vroeger als ze zweten, reed ik ze op adem, even fleece erop en als ze op temperatuur zijn gewoon de deken op. Een goede deken ademt en natte haren zijn niet het probleem. Dekens kunnen alleen wat gaan ruiken.

Als ze zweten geen dekens op hadden, stapte ik goed op adem met draven tussendoor. Niet in 1 klap stoppen. Dan zette ik ze zo terug. Op temperatuur en adem is ruim voldoende. Natte haren maakt niet uit.

Er zijn diverse studies die laten zien dat een fleece of wollen deken op een al warm paard leggen helemaal niet zo goed is.

Maar dat gezegd hebbende; Mijn merrie kan weleens behoorlijk uit haar plaat gaan en dan echt iets te nat en buiten adem zijn, dus dan kost op adem brengen wat tijd. Dan is het op adem krijgen wel belangrijk, maar soms pak ik dan wel de teddy fleece.

We hebben 3 quarters, familie, maar allemaal ander model en heb een stapel fleece dekens en wol, maar pak wat ik fijn vind dan. Ze staan er geen uren onder. Maar stel dat je dat wel wilt, vind ik het belangrijk dat het goed blijft liggen.

Maar die van ons staan wel 24/7 buiten, kunnen zelf in en uit lopen en dat helpt wel dat ze nog bewegen na het werk. Op stal staan na dampen zou ik altijd proberen te voorkomen. Dan beter niks, buiten op paddock laten een tijdje.

Zou ik weer elke dag trainen en gaan ze enorm zweten, dan scheer ik wel. Ik scheer bij mn oudje sws de hals eruit bij overgangen van het weer. De seizoenen zijn soms raar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 01:41 



 
Profiel   

SemSa schreef
Daar ben ik het niet mee eens hoor…een goede zweet deken neemt het vocht en warmte op en filtert deze er uit...er komt dan een nat laagje op de deken te liggen...de deken eronder is ip droog..en paard droogt snel op en wordt niet te koud..


Toch is het een feit dat ongeschoren paarden droog zijn op de huid en de vacht nog even nat blijft sneller drogen dan wanneer je ze ongeschoren onder een zweetdeken zet.

Ik scheer de quarters die ik door train altijd. Een goede fleecedeken of solarium na afloop en ze zijn zo weer droog voor hun dikke dek weer op gaat.
Die dikke vacht is mega onhandig als je actief bezig bent met je paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 14:15 



 
Profiel   

Wollen dekens zijn ideaal maar lastig te wassen.
Zo'n fleece gooi je gewoon in de wasmachine maar dat gaat met wol toch iets minder goed. Ze passen er niet in, worden loodzwaar van het water of kunnen krimpen. Dus wij gebruiken ze vooral als wedstrijddeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 14:26 



 
Profiel   

Ik ga nu 2 wekelijks zwemmen met mijn ruin en moet 20 min terug rijden vanuit het zwembad. Ik sluit 1 boven klep (Ifor) achter die precies achter hem zit. Voor zit alles dicht. Ik neem hem mee in de back on track mesh en 100gr staldeken. Hij komt fijn warm van de trailer af en laat hem verder even op zijn uitloop paddock drogen in deze combinatie. Uurtje later een warm en bijna droog paard, mesh deken uithangen en z’n staldeken is niet nat :D

Dik tevereden dus over de BOT deken
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 15:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen