Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Long chaps tegen de kou?

 
Profiel   

Hoi Mensen,

Hier een vraagje van een die hard koukleum.
Nu rij ik met een thermolegging onder m’n jeans. Maar dit geeft -vooral bij het opstappen- een nogal propperig gevoel, en ik geraak er zeg maar niet al te soepeltjes op…
Nu zat ik te denken aan long chaps. Naast dat ik dit heel gaaf vind staan, zouden chaps ook een soort van thermo effect geven?
Wie heeft hier ervaring mee?
Bedankt vast voor de reacties!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 17:35 



 
Profiel   

Ja, reed er om die reden vroeger mee. Ook wat regen houd het tegen.
Maar opstappen werd nog minder makkelijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 17:38 



 
Profiel   

Jup, ik heb neopreen full chaps van Kitt die zijn best lekker warm. Prima oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 17:45 



 
Profiel   

Haha dat is ook het eerste wat ik wil zeggen, opstappen wordt nog minder makkelijk :')
Maar het is wel lekker warm

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 17:46 



 
Profiel   

Ik heb zelf ooit neopreen chaps gemaakt en dat hielp inderdaad prima! Ik was het eigenlijk alweer vergeten en zat naar andere oplossingen te kijken dus ik ga ze snel maar weer opzoeken :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 17:53 



 
Profiel   

Qimm schreef
Jup, ik heb neopreen full chaps van Kitt die zijn best lekker warm. Prima oplossing.


Die heb ik ook en je kunt daarmee nog heel erg goed op je paard stappen. Lekker soepel en warm :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 18:30 



 
Profiel   

Hee dank voor jullie berichten so far!
Neopreen chaps zijn dus verwarmend en opstappen gaat voor de één soepel en voor de ander niet. En wat waterafstotend, dat is zeker ook een voordeel!
Iemand ervaring met leren/suede chaps? Nu zullen de laatste wsch niet zo waterdicht zijn, maar dat is mn spijkerbroek ook niet :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 19:19 



 
Profiel   

Ja die leren bedoelde ik. Die had ik vroeger.

Maar de Kitt heb ik ook nog ergens bedenk ik me nu.
Die stappen idd handiger op maar vind ze dik en daardoor minder fijn rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 19:21 



 
Profiel   

Rijden met leren of suede chaps over je spijkerbroek is inderdaad warmer dan met alleen een spijkerbroek, vooral voor je benen. Je zit tegelijkertijd wat steviger want je schuift minder. Ik vind het fijn rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 19:44 



 
Profiel   

Ik gebruikte die vroeger als ik buiten reed. Pony uitrijdeken om en ik lange chaps aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 19:53 



 
Profiel   

Qimm schreef
Jup, ik heb neopreen full chaps van Kitt die zijn best lekker warm. Prima oplossing.

Heerlijk. Ik heb ze al vijftien jaar. De laatste jaren staat het rijden in de winter op een wat lager pitje, maar ik heb er altijd veel plezier en gemak van gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 19:53 



 
Profiel   

Zodra de R in de maand zit heb ik standaard een thermolegging (ik heb ze van action en zeeman) onder m'n spijkerbroek. Nooit last van een propperig gevoel en geen enkel probleem met bewegen en opstappen (al doe ik dat standaard vanaf een krukje, ook zonder thermolegging).

Leren chaps zijn inderdaad ook lekker warm maar veel lastiger bewegen. Dat laatste gaat met chinks weer veel makkelijker, en ook die houden je benen, in elk geval je bovenbenen, goed warm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 20:33 



 
Profiel   

Hier ook al jaren long chaps in de herfst/winter. Ik gebruik waxchaps als het wat frisser begint te worden, ook fijn waterdicht, en voor de echte kou heb ik een hele dikke thermo over-broek (alsof je met een dekbed rond je benen op het paard zit, lekker warm :P ).
Laatst kwam ik op bokt een topic tegen over rij-rokken, lijkt me ook wel interessant om uit te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 20:35 



 
Profiel   

Suède lange chaps heb ik zeker 15 jaar met zeer veel plezier mee gereden. Tot dat ik een ander zadel kreeg met zeer hoge pommel en cantle waar ik iedere keer met mijn rits achter vast kwam te zitten waardoor hij uitscheurde en de boel weer gerepareerd moest worden. Het bleek helaas dat met dat zadel lange chaps geen goede combinatie was voor mij. Heb zelfs wax chaps gehad voor in de regen, maar voor mij waren de suede toch het beste, meer warmte en hield het ook goed vol bij regen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 20:44 



 
Profiel   

Ik heb ze beide, leer van Horze en neopreen van Kitt ik vind de van Kitt beter qua maatvoering maar van leer is ook fijn.. beide warm en waterafstotend.. geen onderhoud aan de neopreen, lederen wel..en de stijl is natuurlijk anders…

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 22:00 



 
Profiel   

Niet echt western, meer northern :P, maar hey who cares! :D Ik rij hiermee:

[ img ]

Ook voor het paard wat warmte, maar als je dat niet wilt, dan kun je hem ook direct achter je zadel draperen. Voor mij heerlijk warm, opstappen is simpel, alleen alles even rechttrekken als je zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 08:12 



 
Profiel   

Zoeen heb ik nu ook, ben heel benieuwd :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 08:14 



 
Profiel   

Mijn leven is niet compleet zonder lange leren chaps, heerlijk bij van die nare gure dagen.
Synthetisch vind ik niets voor echt actief rijden, leer reguleert de temperatuur zo fijn.
Voor buitenrijden zonder echte activiteit waarbij je echt door koud zit te worden is een soort skibroek met rits wel fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 08:16 



 
Profiel   

Skibroek heb ik idd ook wel en gaat wonderwel goed met rijden idd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 08:18 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Toch ook nog een aantal mensen die zweren bij leer of suede dus.
En wauw Rije wat gaaf zo’n rok :wow:

Ik ga eens uitgebreid kijken en passen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 08:57 



 
Profiel   

Ja, die heb ik nog en gebruik hem wel in de winter.

Vroeger als kind had ik al een suede en die ging over de witte broek voor wedstrijden. Maar we reden er ook mee buiten in de winter.

Heb wel een andere, maar eigenlijk helemaal dezelfde verder als toen. Ik rij sws met spijkerbroek, dus daar gaat ie altijd overheen. Bij een echt wat langere rit, krijg ik wel nog steeds wat stijve knieën, maar heb ook reuma, dus pak mn knie dan in.

Opstappen merk ik er niks van eigenlijk. Hij is wel vrij dik en zwaar, maar beweegt wel goed mee.

Ik hou niet van stroeve zitvlakken, dus zal niet snel een winter rijbroek kiezen bijv. Maar ze zijn wel lekker dik.

Ik vind het niet zweten, maar baal wel altijd even als ik hem weer uit of af doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 02:18 



 
Profiel   

ik hou ook wel van lange chaps in de winter rij er dan gewoon met een spijkerbroek mee op mijn springzadel.

maar ik kan er geen vinden meer in water grotere maat voor dikke boven benen :n mocht iemand daar nog tips voor hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 08:07 



 
Profiel   

Loe_Loe schreef
Hee dank voor jullie berichten so far!
Neopreen chaps zijn dus verwarmend en opstappen gaat voor de één soepel en voor de ander niet. En wat waterafstotend, dat is zeker ook een voordeel!
Iemand ervaring met leren/suede chaps? Nu zullen de laatste wsch niet zo waterdicht zijn, maar dat is mn spijkerbroek ook niet :D

Ik had jarenlang leren.
Geweldig- alleen moet je ze ook echt dragen.
Nieuw ,als ze nog stug zijn, is het een drama. Maar als je daar doorheen bent : net als een 2e huid.
Of tweedehands kopen.
Warm en ook een plensbui kunnen ze tegen.
Alleen belangrijk na regen: niet in de buurt van een verwarming laten drogen
En ook geen "showchaps" kopen, die zijn veel dunner .
Wel soepeler maar niet echt geschikt voor dagelijks werk
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 08:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen