5 panel test (of 6/7?): Animal Genetics UK voor aankoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

5 panel test (of 6/7?): Animal Genetics UK voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 11:04

Hoi bokkers,

Een checkvraagje.....

Ik ben op zoek naar een nieuw paardje en heb op dit moment een leuke quarter op het oog. Hij is 9, lijkt echter nog nooit 5 panel getest te zijn. Uit zijn afstamming krijg ik geen zekerheid (ik kan de testresultaten van de ouderdieren niet terugvinden), dus wil graag voor aankoop in ieder geval testen.

Met de zoekfunctie kreeg ik wel wat boven water, maar er wordt dan altijd gesproken over Animal Genetics in de US. Als ik nu kijk zie ik ook een vestiging in de UK. Is er een reden waarom daar geen gebruik van werd gemaakt, of is dit gewoon pas recent opgestart?

Als complete panel test worden de testen hieronder opgegeven:

Afbeelding

Ben ik hiermee volledig, of zou er nog iets anders getest moeten worden? (Kleur/patroon etc is niet heel interessant, het is is een bruine ruin :D ).
Ik las nl ook iets over '7 panel testen', maar kan niet terugvinden wat er dan extra in zou moeten zitten.

Verder nog tips waar ik over na zou moeten denken (behalve natuurlijk klinisch en eventueel röntgenologisch keuren)? Ik heb op dit moment ook een quarter, dus ben wel enigszins bekend met de 'gebruiksaanwijzing'.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:11

Als het paard al jaren zonder problemen gereden is waarom zou je dan nog willen testen? Je kan er toch niet mee fokken

Ik heb hier nog oudere quarters staan die altijd in de sport gelopen hebben en ook nooit getest zijn gewoonweg dat toen nog niet zo was.
Zijn gezonde paarden.

Heb hier ook een 4 jarige die panel 7 getest is. Dat zien ze in Duitsland graag. Mij boeit het niet want het is ook een ruin. Niks intressants voor de fok dus.
Komt bij PSSM in vele gradaties voor komt en er maar op 1 getest word. Wil ook niet veel zeggen dus. En dat is juist het geen de meeste mensen bang voor zijn bij een quarter.

Verder zou ik tijdens het keuren de rug ook even goed laten bekijken. Dat word nog vaak over geslagen.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:15

Omdat je ook geen drager wilt? Zowel HYPP als PSSM1 dragers kunnen symptomatisch zijn, van de andere aandoeningen weet ik dat niet. HERDA iig niet, neem ik aan

TS: geen idee of de UK sinds Brexit een probleem is met het versturen van monsters, maar volgens mij wordt de UK ook wel vaker gebruikt. Het is iig geen nieuwe vestiging.
De 7e panel van de 6 is vermoed ik PSSM2, maar die test is niet gevalideerd en wordt dus door Animal Genetics niet gedaan.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 5 panel test (of 6/7?): Animal Genetics UK voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:24

Ik zou eens bij het centrale pssm topic lezen en evt vragen stellen. Meeste mensen doen een 5 panel test.

Het is belangrijk om te weten, omdat je paard natuurlijk iets kan mankeren wat je met rijden of in de omgang tegen kan komen. Het hoeft niet altijd al jong naar buiten te komen en soms zijn het vage klachten.
Paarden kunnen ook verkocht worden vanwege vage klachten of omdat ze wel positief getest zijn en mensen hopen dat er toch iemand voor komt.
PSSM vraagt een behoorlijk goed management en dieet en dan heb je no geen garanties. Als je al een paard hebt, doe je dat vast met liefde. Maar een nieuw paard kopen die al "ziek" is, is vragen om ellende. Ook al fok je niet met een ruin kost het paard onderhoud en heb je je verwachtingen. Dus merrie, hengst of ruin; altijd testen.

Op fb is ook een pssm groep waar veel vaste berichten met alle info in staan.

Overigens zijn er wel mensen die aardig op de hoogte zijn of de ouders in de risico groep vallen of zelfs positief zijn.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 11:29

superpony schreef:
Ik zou eens bij het centrale pssm topic lezen en evt vragen stellen. Meeste mensen doen een 5 panel test.

Het is belangrijk om te weten, omdat je paard natuurlijk iets kan mankeren wat je met rijden of in de omgang tegen kan komen. Het hoeft niet altijd al jong naar buiten te komen en soms zijn het vage klachten.
Paarden kunnen ook verkocht worden vanwege vage klachten of omdat ze wel positief getest zijn en mensen hopen dat er toch iemand voor komt.
PSSM vraagt een behoorlijk goed management en dieet en dan heb je no geen garanties. Als je al een paard hebt, doe je dat vast met liefde. Maar een nieuw paard kopen die al "ziek" is, is vragen om ellende. Ook al fok je niet met een ruin kost het paard onderhoud en heb je je verwachtingen. Dus merrie, hengst of ruin; altijd testen.

Op fb is ook een pssm groep waar veel vaste berichten met alle info in staan.

Overigens zijn er wel mensen die aardig op de hoogte zijn of de ouders in de risico groep vallen of zelfs positief zijn.


Ik laat in ieder geval de test zoals die wordt aangeboden door Animal Genetics (dus panel 6) doen. Ik heb de quarter die ik nu heb een tijdje verdacht van PSSM, het ging toen niet goed met hem en de reden was niet echt verklaarbaar. Ik heb me toen helemaal ingelezen over ziekte/management etc (gelukkig bleek hij negatief), dus wil dat zeer zeker laten uitsluiten. De PSSM 2 test lees ik nog zeer wisselende reacties over, dus laat ik niet doen. Het ging me er meer over dat deze testen in ieder geval voldoende zijn, dus dat ik niet iets vergeet :o

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 11:41

Popstra schreef:
Als het paard al jaren zonder problemen gereden is waarom zou je dan nog willen testen? Je kan er toch niet mee fokken

Ik heb hier nog oudere quarters staan die altijd in de sport gelopen hebben en ook nooit getest zijn gewoonweg dat toen nog niet zo was.
Zijn gezonde paarden.

Heb hier ook een 4 jarige die panel 7 getest is. Dat zien ze in Duitsland graag. Mij boeit het niet want het is ook een ruin. Niks intressants voor de fok dus.
Komt bij PSSM in vele gradaties voor komt en er maar op 1 getest word. Wil ook niet veel zeggen dus. En dat is juist het geen de meeste mensen bang voor zijn bij een quarter.

Verder zou ik tijdens het keuren de rug ook even goed laten bekijken. Dat word nog vaak over geslagen.


Eigenlijk een goed punt hoor. Maar ik weet gewoon niet zeker of hij al jaren zonder problemen gereden is natuurlijk. Ik wil de eigenaar heel graag vertrouwen, maar mezelf ook de stress van een paard met klachten voorkomen voor zover dat mogelijk is.

Rug is een goede. Ook weer een twijfelpunt trouwens, zet je een recreatiepaard van neus tot staart op de foto? Aan de ene kant voelt dat wat overdreven, aan de andere kant zijn die kosten maar een fractie bij wat je uit gaat geven als er echt wat aan de hand blijkt te zijn.....

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:54

Ja, die pssm 2 test is een behoorlijke discussie. De een hecht er veel waarde aan en de ander niet.

Er zijn wel ouders die verdacht zijn. Dat gaat niemand openbaar bespreken en geeft geen enkele garantie, maar die verdenkingen zijn er vaak niet voor niks.

Maar als eerste zou je toch moeten kijken naar de historie van dit paard, reden van verkoop, klinisch beeld.

Bij twijfel kan je de pssm 2 test laten doen en alsnog een keus maken wat je daarmee wilt. Een paard is duur genoeg in aanschaf en onderhoud zonder problemen.

Wij hebben quarters gehad met vage klachten die ons veel tijd, geld en verdriet hebben gekost. Maar ook oudjes, niet getest die nooit problemen hebben gehad.
Heb mn merrie gedekt zonder de pssm 2 test. Vader van veulen is wel getest. Moeder is nu alweer 15 en ook geen symptomen, maar dat zegt feitelijk nog niks.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: 5 panel test (of 6/7?): Animal Genetics UK voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:08

Ik heb vorig jaar via Laboklin de 5 panel test aangevraagd. Deze kwam vrij vlug terug.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:25

Wij gebruiken altijd Animal Genetics UK, voor zowel kleur als genetische testen, prima en snelle service en je kan ze altijd bellen om te vragen hoe en wat. PSSM2 kan je sowieso alleen laten doen in Duitsland bij Laboklin ( of in Amerika maar Dld is dan een stuk makkelijker). Ondanks dat de PSSM2 test niet 100% sluitend is zou ik daar wel op laten testen of 100% zekerheid moeten hebben dat de ouders het niet hebben/ over kunnen dragen maar het is wel een dure test. Aan de andere kant; als het paard klachtenvrij is en al 9 is de kans klein; misschien iets daarover laten opnemen in het koopcontract?
Wie zijn de ouders? Misschien zijn er mensen hier die daar wat over weten.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 13:40

ElCid schreef:
Wij gebruiken altijd Animal Genetics UK, voor zowel kleur als genetische testen, prima en snelle service en je kan ze altijd bellen om te vragen hoe en wat. PSSM2 kan je sowieso alleen laten doen in Duitsland bij Laboklin ( of in Amerika maar Dld is dan een stuk makkelijker). Ondanks dat de PSSM2 test niet 100% sluitend is zou ik daar wel op laten testen of 100% zekerheid moeten hebben dat de ouders het niet hebben/ over kunnen dragen maar het is wel een dure test. Aan de andere kant; als het paard klachtenvrij is en al 9 is de kans klein; misschien iets daarover laten opnemen in het koopcontract?
Wie zijn de ouders? Misschien zijn er mensen hier die daar wat over weten.


Vader is panel 5 n/n (maar dus geen zekerheid over PSSM 2).
Moeder is Smoking Lena (met een 'g', er bestaat ook een Smokin Lena), dochter van Listo Lena en Smoking Emily.

Opnemen inkoopcontract is een mogelijkheid, maar het probleem is dat dan op het moment dat er zich problemen manifesteren ik natuurlijk zo gehecht ben aan het beestje dat ie nooit meer weg gaat :o .

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:44

turtlelito schreef:
ElCid schreef:
Wij gebruiken altijd Animal Genetics UK, voor zowel kleur als genetische testen, prima en snelle service en je kan ze altijd bellen om te vragen hoe en wat. PSSM2 kan je sowieso alleen laten doen in Duitsland bij Laboklin ( of in Amerika maar Dld is dan een stuk makkelijker). Ondanks dat de PSSM2 test niet 100% sluitend is zou ik daar wel op laten testen of 100% zekerheid moeten hebben dat de ouders het niet hebben/ over kunnen dragen maar het is wel een dure test. Aan de andere kant; als het paard klachtenvrij is en al 9 is de kans klein; misschien iets daarover laten opnemen in het koopcontract?
Wie zijn de ouders? Misschien zijn er mensen hier die daar wat over weten.


Vader is panel 5 n/n (maar dus geen zekerheid over PSSM 2).
Moeder is Smoking Lena (met een 'g', er bestaat ook een Smokin Lena), dochter van Listo Lena en Smoking Emily.

Opnemen inkoopcontract is een mogelijkheid, maar het probleem is dat dan op het moment dat er zich problemen manifesteren ik natuurlijk zo gehecht ben aan het beestje dat ie nooit meer weg gaat :o .

Kan je niet afspreken dat wanneer de 5 panel test goed terug komt dat je daarna doet keuren en als dat goed is meeneemt?

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 13:49

speedfiets_2 schreef:
Kan je niet afspreken dat wanneer de 5 panel test goed terug komt dat je daarna doet keuren en als dat goed is meeneemt?


Dat is nu een beetje het plan. Eerst nog een keer uitgebreid bekijken, dan genetisch testen en als dat goed terug komt klinisch/röntgenologisch keuren.
Blij dat in dit topic ook een beetje hetzelfde naar voren komt als wat ik in gedachten had.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:51

turtlelito schreef:
speedfiets_2 schreef:
Kan je niet afspreken dat wanneer de 5 panel test goed terug komt dat je daarna doet keuren en als dat goed is meeneemt?


Dat is nu een beetje het plan. Eerst nog een keer uitgebreid bekijken, dan genetisch testen en als dat goed terug komt klinisch/röntgenologisch keuren.
Blij dat in dit topic ook een beetje hetzelfde naar voren komt als wat ik in gedachten had.


Ik heb hetzelfde gedaan vorig jaar. Ik weet van een listo dochter die pssm1 had vandaar dat ik zeker wilde weten dat degene die ik kocht het niet had. Die listo dochter functioneerde heel lang goed totdat zij een andere eigenaar en voerregmie kreeg.

Niqui

Berichten: 2173
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:53

Wij hebben in het voorjaar ook een 5-paneltest bij Animal Genetics laten doen op advies van de dierenarts. Onzin natuurlijk, want het ging om een haflinger. Maar goed: ze hebben de test keurig, snel en voordelig voor ons uitgevoerd. Overigens hadden we hem gekocht onder voorbehoud van de uitslag van de test en de keuring.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:54

turtlelito schreef:
Opnemen inkoopcontract is een mogelijkheid, maar het probleem is dat dan op het moment dat er zich problemen manifesteren ik natuurlijk zo gehecht ben aan het beestje dat ie nooit meer weg gaat :o .


Bij twijfel zou ik dan de PSSM2 test ook doen; kost wel een paar cent ( 235,-) maar dan weet je enigszins waar je aan toe bent. Afspreken dat als daar iets positief uit komt dat je het paard laat staan. Maar gezien de afstamming met veel performance paarden die ook nog flink oud zijn geworden kan je voorzichtig de conclusie trekken dat de kans klein is.
Je leest hier al dat een Listo dochter PSSM 1 had dus de panel 5 zeker laten doen.

Is de vader Shine N Mister? Mooie bloedlijnen dat zeker!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:16

Niqui schreef:
Wij hebben in het voorjaar ook een 5-paneltest bij Animal Genetics laten doen op advies van de dierenarts. Onzin natuurlijk, want het ging om een haflinger. Maar goed: ze hebben de test keurig, snel en voordelig voor ons uitgevoerd. Overigens hadden we hem gekocht onder voorbehoud van de uitslag van de test en de keuring.


Haflingers kunnen ook pssm hebben

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 18:13

ElCid schreef:
Is de vader Shine N Mister? Mooie bloedlijnen dat zeker!


Klopt! Voor mij niet super belangrijk, maar altijd fijn als er een solide achtergrond aanwezig is. Eerlijk gezegd ook heel leuk om e.e.a. uit te puzzelen, ik ben niet heel erg thuis in de westernwereld (ooit ook wel de achtergrond van mijn huidige quarter uitgeplozen), dus er gaat echt een wereld voor je open.

Eerst maar even kijken of er rijtechnisch ook een klik is, reining opgeleid is voor mij wel een uitdaging. Maar ook weer leuk natuurlijk, in het kader van 'je bent nooit te oud om te leren'. Belangrijkste is 'braaf', dus dat eerst maar even testen.

En inmiddels dus ook een plan voor 'daarna'. Super fijn al deze reacties, het helpt mij echt e.e.a. in perspectief te zien en vorm te geven.

Niqui

Berichten: 2173
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:28

superpony schreef:
Niqui schreef:
Wij hebben in het voorjaar ook een 5-paneltest bij Animal Genetics laten doen op advies van de dierenarts. Onzin natuurlijk, want het ging om een haflinger. Maar goed: ze hebben de test keurig, snel en voordelig voor ons uitgevoerd. Overigens hadden we hem gekocht onder voorbehoud van de uitslag van de test en de keuring.


Haflingers kunnen ook pssm hebben
Klopt, maar de vier andere ziektes van de 5-paneltest niet.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:06

turtlelito schreef:
ElCid schreef:

Eerst maar even kijken of er rijtechnisch ook een klik is, reining opgeleid is voor mij wel een uitdaging. Maar ook weer leuk natuurlijk, in het kader van 'je bent nooit te oud om te leren'. Belangrijkste is 'braaf', dus dat eerst maar even testen.


Is natuurlijk ook maar net wat je wil en hoe het paard is opgeleid in de reining. Want niet alle reining trainers doen dat even netjes.......... Persoonlijk zou ik geen reining opgeleid paard willen hebben maar ik rij dan ook een compleet andere stijl ( Californische stijl waarin meer oprichting wordt gevraagd). De reining manoeuvres heb ik dan ook niets aan ( wel stops, maar eigenlijk geen slidings, we rollbacks maar dan heel gecontroleerd en zelden een spin ;-) omdat we veel met koeien werken ).

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 5 panel test (of 6/7?): Animal Genetics UK voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:57

Ik zou daar niet zoveel moeite mee hebben als een paard netjes is opgeleid, braaf is en schoon uit de testen en keuring komt. Dat is al moeilijk genoeg om een gezond en braaf paard te vinden.

Tenzij je heel veel extra moet betalen voor de training en prestaties, is een goede basis training nog alle kanten om te buigen.
Wil je dat niet, moet je een groen paard kopen of een ander ras. Op deze leeftijd zijn ze allemaal wel beleerd natuurlijk.

En eerlijk? Pleasure basis zou ik weer niet snel willen. Laat een leuk en gezond paard er niet om staan, dat niet......

Vanuit een goede basis kan je alle kanten op.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: 5 panel test (of 6/7?): Animal Genetics UK voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 13:47

Jeej, we gaan de testfase in **\O/** .
En tevens ook eng, want je hoort zo veel gevallen van keuringen die toch negatief eindigen....

Gisteren gereden, ging echt leuk (met super veel dank aan de geduldige instructeur, die mijn handen/benen die precies de verkeerde kant op gingen best goed wist te managen). Belangrijkste plus was dat het paardje mijn gepruts heel lief over zich heen liet komen en zijn best deed om te begrijpen wat ik zou kunnen bedoelen. En voor mij het belangrijkste: het voelde super safe en hij zat als een huis.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 5 panel test (of 6/7?): Animal Genetics UK voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:46

Hoe lang moet je eigenlijk wachten op de uitslag van de testen?

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 17:50

Popstra schreef:
Hoe lang moet je eigenlijk wachten op de uitslag van de testen?


Ik heb met Animal Genetics gebeld en ze houden maximaal twee weken na binnenkomst sample aan. Geven daarbij wel aan dat je het meestal binnen 5 werkdagen hebt, maar geen garantie daarop.
Generatio (voor de PSSM 2 test) geeft aan minstens twee weken. Dus dat is de onzekere factor. Gelukkig hebben de verkopers geen haast, dus ik wacht ook die test af voordat ik klinisch en röntgenologisch laat testen.

Er is trouwens op dit moment een kortingsactie bij Animal Genetics (kwam ik net achter), met 50% korting op de panel test. Dus voor 50 euro de 6 panel test. Mocht iemand nog twijfelen ivm de kosten is dit misschien een goede reden om het nu uit te laten voeren.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 5 panel test (of 6/7?): Animal Genetics UK voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 18:38

Oh maar dat is dan nog vrij vlot toch!? Ik dacht dat dit veel langer zou gaan duren.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 21:45

Popstra schreef:
Oh maar dat is dan nog vrij vlot toch!? Ik dacht dat dit veel langer zou gaan duren.


Ja hoor, is goed te doen. Ik was bang dat ze de verkoper het een probleem zou vinden als ze ook zonder konden verkopen (er was best veel belangstelling), maar gelukkig snappen ze de beweegredenen ook wel. Maar wachten duurt altijd lang he :D