Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cloud

Berichten: 181
Geregistreerd: 07-09-03

Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 21:17

Hey Allemaal,

Snel post ik niet op bokt, maar lees veel mee!
Nu heb ik echter een probleem met mijn jonge Quarter horse Forrest.

Even vanaf het begin!. Ik heb Forrest als vanaf 6 maanden in mijn bezit. Is hier opgegroeid in kleine paddock paradise aan huis. Forrest is nu 4 jaar oud.
Hij staat in een kleine kudde van 5 paarden van jong tot oud.
Altijd gelegenheid om te schuilen en 24/7 hooi tot zijn beschikking. Weiland hebben we niet veel. 
Paddock paradise is redelijk droog. Lees en goed gedraneerde bak en betonplaten waar voerplekken zijn.

Nu over Forrest: ik ben vanaf 2 jaar met hem bezig met grondwerk. Hij vindt dit leuk om te doen. Oefeningen pakt Forrest goed op.
Met 4 jaar ben ik er op gegaan, hij vind dit prima en doet geen stap verkeerd.
Echter na een aantal maanden stil te komen staan omdat onze schuur afbrandde met al onze spullen erin.
Het duurde een aantal maanden om alle spullen weer te verzamelen om weer te kunnen rijden.
Rijden en lessen weer opgepakt, dit ging gelukkig goed.
Maar na een tijdje wilde Forrest niet meer draven onder het zadel.
Zadel is geteckt en lag goed, het idee kwam dat het bij mij lag omdat ik geen echte bakruiter ben.  Maar op buitenrit staakte Forrerst ook.
Daarna gestopt met rijden omdat forrest aangaf het echt niet fijn meer te vinden.

Wat opviel was dat Forrest heel zijn rug opbolde en het zadel naar voren duwde.
Spierspanning is zeer hoog.
Forrest is gemasseerd en krijg supplumenten msm en magnesium voor zijn spieren
Af en toe heeft Forrest last van hoefzweren, dat kwam de laatste tijd wel vaker voor.  Meestal in zijn achterhoeven. Hoezweren breken altijd bij de hoefballen uit. Daarna loopt hij weer goed.

3 weken geleden was Forrest weer niet fit, wilde niet lopen en liet heel veel spierspanning zien.
Dit werd met de dag erger en heb de dierenarts laten komen. Rechtsachter was hij kreupel en gaf veel pijn aan.  Op pijnstilling gezet, maar een dag later brak er een hoefzweer uit.
Gelijk gestopt met de pijnstilling en gaan weken.
Echter had ik bloedonderzoek laten doen.  Hieruit kwam naar voren dat de leverwaardes te hoog waren.  Gamma gt was boven de 400.
Forrest heeft nu een kuur voor zijn lever te reinigen. 
Waar het vandaan komt weten we niet,  waarschijnlijk toch iets gegeten wat niet goed was.

Forrest is weer helemaal opgeknapt van zijn hoefzweer.
Forrest heeft van nature wat ondergeschoven hielen, tenen houden we kort en hielen houden we laag. Hij wordt om de 5 weken bekapt
 Hoefballen zijn zacht, maar deze behandel ik m1et hongingzalf met een paar druppels jeneverbes  erin. Hoefballen knappen hier echt van op en zijn harder aan het worden.

Alleen zijn spieren blijven pijnlijk over zijn hele lijf. Zeker zijn hals, rug, flanken en rond zijn schoft.
Zijn buik kan ook komen van zijn lever af.
Forrest veranderd in een narrig paard en durft uit te halen, terwijl hij dit niet is van karakter.

Even alles op een rijtje:
- Forrest staat 24/7 buiten met regendeken
- wordt op het moment niet gereden, wel gelongeerd of buiten wandelen.
-wordt om de 5 weken bekapt
- heeft regelmatig een hoefzweer
- heeft pijn in zijn spieren.
-krijgt msn en magnesium bij
-eet Metazo fitright met nutri mash en 2 pompjes lijnzaadolie van vitalbix
-24/7 beschikking tot hooi ( laag in suikers)
- panel 5 negatief getest.
- lever wordt in Februari weer nagekeken door bloedonderzoek

Wat ik precies wil,  weet ik niet!
Maar kent iemand het beeld vooral met Quarters?
Zie ik iets over het hoofd of kan ik nog wat anders proberen?
Of moet ook geduld hebben dat zijn leverwaardes zijn gezakt?
 
Graag hoor ik jullie menig.
Alvast bedankt voor het lezen!

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 21:21

Pssm?

Geen idee of dat bij quarters voorkomt hoor maar dat geeft wel vaker vage symptomen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 21:23

Quarters staan bekend om hun "spierziektes" ik zou die ook graag uit willen sluiten.
Is de 5 panel al getest?

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 21:36

Ladygiroc schreef:
Pssm?

Geen idee of dat bij quarters voorkomt hoor maar dat geeft wel vaker vage symptomen.

Komt best veel voor bij Quarters. HYYP ook. Ik vraag me ook af of hij al panel getest is. (Ik hoorde dat ze er nu een 6 panel test van willen maken?)

Cloud

Berichten: 181
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 21:39

Panel 5 negatief getest.
PSSM2 zou kunnen, is hier niet op getest.

Cloud

Berichten: 181
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 21:40

princequillo schreef:
Ladygiroc schreef:
Pssm?

Geen idee of dat bij quarters voorkomt hoor maar dat geeft wel vaker vage symptomen.

Komt best veel voor bij Quarters. HYYP ook. Ik vraag me ook af of hij al panel getest is. (Ik hoorde dat ze er nu een 6 panel test van willen maken?)


HYYP ken ik niet? Wil je hier iets meer over vertellen?

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 21:47

Misschien een gekke gedachte, heb je er weleens een engels zadel op gelegd. Een vriendin van mij haar paard werdt nukkig met een westernzadel. Met een engelszadel liet hij dit gedrag niet zien.

Cloud

Berichten: 181
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 21:53

Nicje87 schreef:
Misschien een gekke gedachte, heb je er weleens een engels zadel op gelegd. Een vriendin van mij haar paard werdt nukkig met een westernzadel. Met een engelszadel liet hij dit gedrag niet zien.


Ik heb ook een engels zadel liggen en bbp.
Forrest reageerd op alles het zelfde.
Ik heb trouwens een Freemax westernzadel.

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:06

Ik zou denk ik toch voor een pssm2 test gaan. Vooral omdat ook in episodes gaat

Wildgirl

Berichten: 11665
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:22

Vanwege de verhoogde leverwaardes, hebben je andere paarden dit ook? Ik neem aan dat ze hetzelfde ruwvoer eten?
Pssm2 zou bij mij ook opkomen, hoe waren zijn eiwitten bij het laatste bloedonderzoek?
Zie je ook meer klachten in de winter? 24/7 buiten met alleen een regendeken zou niet mijn voorkeur hebben voor een paard met spierproblemen overigens. Warm houden die hap.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:23

Cloud schreef:
princequillo schreef:
Komt best veel voor bij Quarters. HYYP ook. Ik vraag me ook af of hij al panel getest is. (Ik hoorde dat ze er nu een 6 panel test van willen maken?)


HYYP ken ik niet? Wil je hier iets meer over vertellen?


Het wordt hier in het Engels uitgelegd: https://vgl.ucdavis.edu/test/hypp
Maar als hij 5-panel negatief is, heeft hij dat sowieso niet. Dat is namelijk onderdeel daarvan. :D

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:36

Apacheshadow schreef:
Ik zou denk ik toch voor een pssm2 test gaan. Vooral omdat ook in episodes gaat

Ik kan me ook niet helemaal aan die indruk onttrekken.

Ik herken met name het staken/niet meer enthousiast zijn over werk ook van onze Quarter. Die had het waarschijnlijk ook, maar testen was toen nog knap lastig.
Als hij goed was, was hij fanatiek (en ontdeugend) in het werk. Voelde hij zich niet goed, was ie nukkig en dwars in het werk. Dan had ie ook geen kwajongensstreken.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:45

Naast PSSM... kan het zijn dat hij een ijzer nodig heeft? Ken veel quarters met korte voeten. Als hij op eieren loopt is dat voor het hele gestel ook niet prettig :o

Cloud

Berichten: 181
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 22:53

Wildgirl schreef:
Vanwege de verhoogde leverwaardes, hebben je andere paarden dit ook? Ik neem aan dat ze hetzelfde ruwvoer eten?
Pssm2 zou bij mij ook opkomen, hoe waren zijn eiwitten bij het laatste bloedonderzoek?
Zie je ook meer klachten in de winter? 24/7 buiten met alleen een regendeken zou niet mijn voorkeur hebben voor een paard met spierproblemen overigens. Warm houden die hap.


Eiwitten waren goed. Extra deken op is geen probleem. Maar hij voelt niet koud aan. Dit controleer ik regelmatig.

Cloud

Berichten: 181
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 22:55

ruitje schreef:
Naast PSSM... kan het zijn dat hij een ijzer nodig heeft? Ken veel quarters met korte voeten. Als hij op eieren loopt is dat voor het hele gestel ook niet prettig :o


Op de paddock paradise loopt hij niet op eieren.
Behalve als er een hoefzweer zit.
Ijzers is voor mij geen optie, maar goede hoefschoenen zeker.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:02

Wie zijn de ouders van Forrest? Meestal is van bepaalde lijnen wel bekend dat/of er erfelijke factoren meespelen. Wellicht kunnen we meedenken aan de hand van zijn afstamming.

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:16

Ik kan alleen uit eigen ervaring reageren maar wellicht heb je er wat aan.

Mijn Quarter merrie Mira heeft pssm2.

In het begin had ik dit niet door (ik had haar als rijpaard gekocht) en wilde ik ook rijden. Ze was ingereden.

Alleen ze staakte en vertikte het vooruit te gaan. Op buitenrit ook, behalve de terugweg. In de bak ook.

Dit deed ze zowel met als zonder zadel, bbp, engels zadel, maakte niet uit. Ze toonde niet zo duidelijk dat ze echt pijn had, maar later kwam ik erachter dat ze dus pssm2 had. Op een speciaal dieet gezet, en het werk helemaal gestopt. Ze werd ook steeds slechter, en kreeg meer pijn. Het was nog even goed spannend of ze het ging redden, maar dat is niet relevant nu.

Nu is Mira stabiel en heeft ze geen pijn. Maar nog steeds mag er geen zadel op haar rug komen. Het doet haar duidelijk zeer, en dat respecteer ik. Mira is puur weideversiering.

Ik zou zeker testen op pssm2.

Cloud

Berichten: 181
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 23:22

Jeetje Lyona wat een verhaal!
Ga zeker over testen nadenken.
Heb hier ook al veel over gelezen.

Cloud

Berichten: 181
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 23:24

Ryder schreef:
Wie zijn de ouders van Forrest? Meestal is van bepaalde lijnen wel bekend dat/of er erfelijke factoren meespelen. Wellicht kunnen we meedenken aan de hand van zijn afstamming.


Zijn moeder is Gumps Pauli Olena BB
Vader is Brennas Cody

Opa van moederskant is Little Gump

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 08:09

Zit je paard niet ergens vast in het lichaam? Waardoor de spierspanning continu hoog is en dit effect heeft op de organen?
Of misschien komt het door de lijnzaadolie, dat dit teveel is voor zijn lever en dit zich uit in de spierspanning? Heeft de DA ook iets gezegd over de olie?
Ik lees dat hij gemasseerd is, maar was het staken daarmee opgelost?
Hoe staakte hij?

Firegirl
Berichten: 950
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 08:22

Hoe waren de overige leverwaarden en andere bloedwaarden en hoe is het klinische beeld? Zit hij bijvoorbeeld goed in zijn vel, hoe zijn zijn haren? Buik normaal? Zijn er dingen die opvallen?

sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 08:40

Toen ik je verhaal las dacht ik eigenlijk aan mijn jonkie. Ook opbollen en ik had het gevoel alsof hij achter op hakken liep zegmaar.
Uiteindelijk had hij best wel wat maagzweren. Lang op de medicatie gestaan hiervoor en hierna was het gewoon weer wegdragen, enige probleem nu is dat hij weer het plezier moet terug vinden en rijden niet meer met spanning en pijn associeert.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:25

Naast de al genoemde opties die ik zeker zou testen als ik jou was vraag ik mij af of hij getest is op leverbot?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:16


Cloud

Berichten: 181
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 12:47

Gitana schreef:
Zit je paard niet ergens vast in het lichaam? Waardoor de spierspanning continu hoog is en dit effect heeft op de organen?
Of misschien komt het door de lijnzaadolie, dat dit teveel is voor zijn lever en dit zich uit in de spierspanning? Heeft de DA ook iets gezegd over de olie?
Ik lees dat hij gemasseerd is, maar was het staken daarmee opgelost?
Hoe staakte hij?


Recht zit hij wat vast. Is behandeld door een osteopaat.
We hebben oefeningen mee gekregen die we regelmatig doen.
Olie heeft ook niet mijn voorkeur, ga ik zeker bespreken met de dierenarts.
Na het masseren was het minder. Forrest liet meer los in zijn spieren.
Staken uitte in niet willen aandraven en als hij draafde viel hij snel stil. Stap was wel actief.