Dressuur en western combineren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:18

ElCid schreef:
Kan prima; wij rijden volgens de Californische westernstijl ( wat meer oprichting en verzameling). Wij doen alle westernonderdelen ( met koeien werken, spins, rollbacks, stops, etc.) maar bijv. ook piaffe en piaffe/ galop overgangen, wissels om de pas, prirouettes en we werken met obstakels ( brug, poort, etc.).
Er zijn eigenlijk geen verschillen behalve dat we met wat minder teugeldruk rijden ( en eigenlijk zou dat in de dressuur ook zo moeten) maar dus wel met oprichting..
Als iemand mij vraagt "wat" ik rij dan is er een heel simpel antwoord, nl. "paard" ;-)

Mijn Paint tijdens dressuur oefeningen ( in de "two rein" ( bit en bosalito).
[ [url=m/CQRaYA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NJaJnp.jpg]Afbeelding[/url] ]


En tijdens het werken met koeien op alleen de Californische hackamore ( "bosal"). Hij is nogal fanatiek op de koeien }:0
[ [url=m/MApHGx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JFyrh6.jpg]Afbeelding[/url] ]



Dit inderdaad. Namen als Jeff Sanders en Eitan Beth-Halachmy kwamen direct in me op bij dit topic.

Ik ben ook al een aantal jaar met Kiwi bezig om met minder teugeldruk te rijden, met les van westerninstructeurs. Nog geen jaar geleden hebben we pas echt een ‘westernset’ aangeschaft. (zadel, hoofdstel, etc).

Ik zou zeggen, ga les nemen, ga op zoek naar wat jullie past. Ik merk dat sinds ik western rijd, Kiwi weer blij is als ik aan kom met het zadel. Haar plezier in de dressuursport was echt helemaal weg.
Veel plezier!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:56

Eind augustus is hier een Cowboy Dressage clinic! Die is sowieso open voor elke rijstijl en daar wordt aandacht besteedt aan lichtheid, grondwerk etc. Wordt gegeven door een Duitse instructrice die haar sporen heeft verdiend en o.a. bij Eithan lessen heeft gevolgd maar ook bij Buck Brannaman.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 00:05

Symke schreef:
BoktVerlaten schreef:
Het tuigage bepaalt niet je rijstijl. Je kunt met je engelse mooie nieuwe hoofdstel ook western rijden. Het zadel kan wat verschil maken met de zithulpen en met je balans en meebewegen.
(vastzitten vs loszitten)
Ik rijd een quarter “hunter under saddle” dus engels dressuur en western Dat is heel gebruikelijk om te combineren! Mijn andere quarter rijd ik western met bosal maar met engels zadel (endurance) omdat ze niet goed loopt onder een western zadel. Gewoon lekker rijden zoals je wil….als je geen wedstrijden rijd, maakt je zadel en hoofdstel niet zoveel uit.


Voor de mensen hier die een Quarter rijden met een Engels zadel; aan wat v soort zadel/merk moet ik denken?
Ik heb een behoorlijke ronde Quarter waar ik zelf een Billy Cook western zadel op heb
Maar zou er wel een Engels zadel bij willen voor de afwisseling



Ik heb de Wintec Endurance pro er op liggen, op een echte ronde tank-quarter

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuur en western combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:38

Bedankt vd zadel tips, ik houd het in de gaten op marktplaats

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:43

BoktVerlaten schreef:
Ik heb de Wintec Endurance pro er op liggen, op een echte ronde tank-quarter


Hier bij verzorgquarter een wintec 500 cair dressuur.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuur en western combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:48

Ik was bang dat wintec niet breed genoeg zou zijn maar als ik hier zo lees kan het wel
Dressuur wil ik niet, juist v keertje een sprongetje

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Dressuur en western combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:54

Ik heb voor mijn vorige merrie die een xtra full quarter zadel had ook een wintec zadel. Altijd veel schik van gehad en lag perfect. Toen hij gestolen is ben ik voor een passier Corona 2 gegaan deze ligt ondertussen ook op mijn huidige merrie.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Dressuur en western combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:04

Thorowgood is ook fijn. Ik had een model cob voor mijn haflinger. Lag heel fijn.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Dressuur en western combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:37

Ik heb voor mijn bollie een bates veelzijdigheid

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuur en western combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:52

Op zich best veel keuze dus
Zal de zadelpasser eens vragen of hebben liggen

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:55

Ayasha schreef:
Je kan ook dressuur rijden met minder teugeldruk. :) Western en dressuur verschillen in de basis niet zo veel. Ik hoor veel ruiters die om schakelen naar western om met minder teugeldruk te rijden en ik kan me dan alleen maar steeds afvragen "waarom doe je dat niet gewoon in de dressuur als je graag dressuur rijdt?"



Dit was ook mijn idee :)

De basis is hetzelfde, gewoon loslaten aan die voorkant en paard van achter naar voren leren lopen en de trainingen leuk maken. Bos, balkjes, etc.

Ik denk echt dat het verschil zit in de manier waarop je dressuur rijdt.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Dressuur en western combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:33

eer dat je ze rond kunt laten lopen verzameld aan losse teugel op 1 hand daar gaat wel rijden met druk aan vooraf. het is echt niet zo makkelijk als men denkt. vooral precies dat punt van los laten dus het belonen wanneer het paard na geeft is voor velen best lastig als je gewend bent altijd met druk te rijden zoals bij dressuur. En om de juiste verzameling te krijgen moet je ook de buik van het paard omhoog liften dmv been geven. dus pushen met je been. (en ja daar krijg je enorm spierpijn van!)
het is echt niet lekker in stoelzit, benen los teugels los rond rijden wat wij doen, het is gewoon elke keer weer werken naar die verzameling.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:40

Elisa, het probleem is een beetje om daar een passende instructie bij te vinden.
Als je niet zo ervaren bent zoals TS waarschijnlijk, heb je niet zo veel aan „die gewoon zo en zo“ maar dan moet er ook iemand meekijken met diezelfde instelling.

Ik wil ook bij een westernruiter gaan lessen (maar niet mijn stijl veranderen), domweg omdat ik in de buurt geen dressuurinstructie gevonden heb waar ik mee op 1 lijn sta. Degene waar ik voorheen lesde en waar ik eigenlijk heel tevreden over was kan blijkbaar niets met „andere rassen“ en blijft dan maar hangen in dat over het tempo gaan helaas. Blijkbaar kan hij niet goed dealen met pony gangen.
Mijn meest favoriete intructeur (springruiter) is met pensioen gegaan.

Bijkomend voordeel is dat die westernintructeur ook een zeer uitgebreid vast trail parcours heeft liggen, dan hoef ik zelf niet te gaan slepen met balkjes :D

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:13

Popstra schreef:
eer dat je ze rond kunt laten lopen verzameld aan losse teugel op 1 hand daar gaat wel rijden met druk aan vooraf. het is echt niet zo makkelijk als men denkt. vooral precies dat punt van los laten dus het belonen wanneer het paard na geeft is voor velen best lastig als je gewend bent altijd met druk te rijden zoals bij dressuur. En om de juiste verzameling te krijgen moet je ook de buik van het paard omhoog liften dmv been geven. dus pushen met je been. (en ja daar krijg je enorm spierpijn van!)
het is echt niet lekker in stoelzit, benen los teugels los rond rijden wat wij doen, het is gewoon elke keer weer werken naar die verzameling.


Ik heb echt nooit op druk gereden met dressuur rijden.

Hier gewoon losrijden aan een losse teugel, daarna voorwaarts-neerwaarts gymnastiseren en goed van achter naar voren rijden. Daarna oppakken, maar de kunst zit/ zat hem altijd in het loslaten. En loslaten is niet letterlijk loslaten, maar loslaten in spierspanning en mee zijn in de beweging. Ik denk dat alles werken is naar de verzameling, en als je het goed doet, het echt in de basis hetzelfde is.

Ik snap het hoor Sizzle, dat is ook moeilijk..en de moderne "op druk" rijdt dressuur werkt daar niet bepaald aan mee. Zijn er bij jou geen instructeurs die Duits klassiek zijn geschoold?

Ik denk eigenlijk, zoals ik bovenstaand al schreef dat de basis bij de dressuur en western echt hetzelfde is. Dus ik vind een westerninstructeur zoeken helemaal niet gek. Marlies van Baalen is ook gaan lessen bij Rieky met als gevolg dat ze nu beter rijdt. :D

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:06

Ja, die kerel waar ik eerst leste is zo‘n echte Duitser en ook echt wel heel goed maar helaas wel erg op wedstrijdsport gericht.
Hij komt dan met van die opmerkingen dat je paard ongehoorzaam is omdat het iets naast de bak wil bekijken en daarom een storing in de aanleuning heeft, terwijl ik dat niet echt erg vind omdat ik toch niet wil starten en een nieuwgierig paard buiten veel veiliger is. Ik ben dan meer van: kijk maar even en daarna weer door.
Met mijn huidige dikbil kan hij niet veel omdat het tempo niet past bij het verwachte gemiddelde bruine paard plaatje. Kan ik hem ook niet kwalijk nemen.

Verder is hier veel academisch en dat vind ik 10x niets.
WE lijkt me ook wel leuk maar degene die dat hier in de omgeving doet is ronduit oneerlijk en grof met paarden.
Nu dus maar een western ruiter proberen die veel jonge paarden heeft.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 28-06-23 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:09

Popstra schreef:
eer dat je ze rond kunt laten lopen verzameld aan losse teugel op 1 hand daar gaat wel rijden met druk aan vooraf. het is echt niet zo makkelijk als men denkt. vooral precies dat punt van los laten dus het belonen wanneer het paard na geeft is voor velen best lastig als je gewend bent altijd met druk te rijden zoals bij dressuur. En om de juiste verzameling te krijgen moet je ook de buik van het paard omhoog liften dmv been geven. dus pushen met je been. (en ja daar krijg je enorm spierpijn van!)
het is echt niet lekker in stoelzit, benen los teugels los rond rijden wat wij doen, het is gewoon elke keer weer werken naar die verzameling.


Inderdaad; ook in de Californische stijl rij je eerst met duidelijk contact ( ik wil het geen druk noemen) en, belangrijker dan het contact!, is als het paard reageert om los te laten....maar dat blijft een wisselwerking; oppakken en loslaten. Benen en zit eraan en uiteindelijk heb je dan een paard wat bij been en een licht signaal met de teugel al verzameld. De Californische stijl ( en als het goed is ook de Texaanse western stijl) zijn gebaseerd op signaal rijden; je geeft een, korte, hulp met zit, been of teugel en het paard reageert en dan laat je meteen weer los. Het loslaten is de beloning maar in het begin zal je vaker op moeten pakken en later in de opleiding kan je steeds meer loslaten of met minimaal contact rijden. Ik rij mijn paard dus op de two rein ( bosalito en "half breed" bit) en bij het oppakken van mijn ( romal) rein of mecate komt er al een reactie zonder dat bit of bosalito bewegen maar het paard wel de hulp voelt. Dat in combinatie met zit en benen levert dus superlicht contact op waarbij het soms net is of we elkaar gedachten kunnen lezen :knuffel: en dat gaat op of we nu een spin of rollback rijden, of we een piaffe/ galop overgang maken of we de wissels oefenen in een slalom. :D

Ook in de klassieke dressuur zal er op deze manier gereden worden ( of het nu "Duits", "Portugees" of "Spaans" etc. is). Wij hebben veel les gehad van mestres van de Portugese Klassieke school en die rijden met minimaal contact op de hoog opgeleide paarden. Op de jongere dieren meer contact met een vibrerende hand en loslaten.

De moderne dressuur is hoofdzakelijk druk zodat een paard nooit gaat begrijpen wanneer het nu goed is en wanneer niet.............

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:17

Sizzle schreef:
Ja, die kerel waar ik eerst leste is zo‘n echte Duitser en ook echt wel heel goed maar helaas wel erg op wedstrijdsport gericht.
Hij komt dan met van die opmerkingen dat je paard ongehoorzaam is omdat het iets naast de bak wil bekijken en daarom een storing in de aanleuning heeft, terwijl ik dat niet echt erg vind omdat ik toch niet wil starten en een nieuwgierig paard buiten veel veiliger is. Ik ben dan meer van: kijk maar even en daarna weer door.
Met mijn huidige dikbil kan hij niet veel omdat het tempo niet past bij het verwachte gemiddelde bruine paard plaatje. Kan ik hem ook niet kwalijk nemen.

Verder is hier veel academisch en dat vind ik 10x niets.
WE lijkt me ook wel leuk maar degene die dat hier in de omgeving doet is ronduit oneerlijk en grof met paarden.
Nu dus maar een western ruiter proberen die veel jonge paarden heeft.


Ik snap het, teveel in een hokje zit hij...het is juist fijn als iemand ook begrijpt dat een paard een paard is en geen machine. En soms even laten kijken een betere oplossing is dan overal doorheen duwen. En daarnaast, een goede trainer moet ieder paard kunnen verbeteren vind ik. :o Juist ook de niet standaard gebouwde paarden.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:26

Misschien vind hij het ook gewoon weinig boeiend als er geen sportpotentie in zit. Dat mag ook gewoon.

Onze stalruiter is een verschikkelijk fijne amazone met echt enorm veel feeling en respect naar het paard. Maar lesgeven is niet zo haar ding.

De Western look hebben we toch al, ik krijg heel vaak de vraag welke bloedlijnen ze heeft omdat mensen denken dat het een US appaloosa is :D

Ik zag dat Popstra hier ook al in het topic gereageerd had. TS, als er iemand hier is die je kan zeggen hoe je dat goed kan combineren is het Popstra :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:17

Elisa2 schreef:
Popstra schreef:
eer dat je ze rond kunt laten lopen verzameld aan losse teugel op 1 hand daar gaat wel rijden met druk aan vooraf. het is echt niet zo makkelijk als men denkt. vooral precies dat punt van los laten dus het belonen wanneer het paard na geeft is voor velen best lastig als je gewend bent altijd met druk te rijden zoals bij dressuur. En om de juiste verzameling te krijgen moet je ook de buik van het paard omhoog liften dmv been geven. dus pushen met je been. (en ja daar krijg je enorm spierpijn van!)
het is echt niet lekker in stoelzit, benen los teugels los rond rijden wat wij doen, het is gewoon elke keer weer werken naar die verzameling.


Ik heb echt nooit op druk gereden met dressuur rijden.

Hier gewoon losrijden aan een losse teugel, daarna voorwaarts-neerwaarts gymnastiseren en goed van achter naar voren rijden. Daarna oppakken, maar de kunst zit/ zat hem altijd in het loslaten. En loslaten is niet letterlijk loslaten, maar loslaten in spierspanning en mee zijn in de beweging. Ik denk dat alles werken is naar de verzameling, en als je het goed doet, het echt in de basis hetzelfde is.

Ik snap het hoor Sizzle, dat is ook moeilijk..en de moderne "op druk" rijdt dressuur werkt daar niet bepaald aan mee. Zijn er bij jou geen instructeurs die Duits klassiek zijn geschoold?

Ik denk eigenlijk, zoals ik bovenstaand al schreef dat de basis bij de dressuur en western echt hetzelfde is. Dus ik vind een westerninstructeur zoeken helemaal niet gek. Marlies van Baalen is ook gaan lessen bij Rieky met als gevolg dat ze nu beter rijdt. :D

Hier hetzelfde, helemaal met je eens. Als je ze niet rond krijgt zonder druk ben je gewoon van voor naar achter aan het rijden.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:06

Collibol schreef:
Ik denk dat dit misschien beter gaat zijn voor m’n paard omdat hij heel veel last heeft van een claustrofobisch gevoel. Dit heeft hij zelfs met het hoofdstel. Als dit iets strakker zit dan dat hij gewend is wordt hij helemaal gek. Mij leek het miss beter dat hij dan wat meer vrijheid krijgt bij z’n nek tijdens het rijden.


Je hebt al meerdere goede reacties gekregen, maar daar zou ik naar aanleiding van het hierboven gequote stuk nog aan willen toevoegen dat het misschien ook geen slecht idee is om na te laten gaan of je paardje niet ergens fysiek last van heeft.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:26

Hier rij ik ook dressuur, western en springen met 1 paard. Dat kan allemaal hoor.
Ik rij ook wel eens een dressuurpaard bij mijn westerntrainer.
Verder ben ik ook begonnen met een dressuurzadel, ik had al wel een westernhoofdstel. Daar is later ook een zadel bij gekomen. Dus het tuig komt later wel. Ik zou het gewoon eerst eens proberen en kijken of je het wat vindt.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:43

Popstra schreef:
eer dat je ze rond kunt laten lopen verzameld aan losse teugel op 1 hand daar gaat wel rijden met druk aan vooraf. het is echt niet zo makkelijk als men denkt.

Klopt.
Wie begint met teugeldruk heeft er een hele boterham aan om de teugeldruk weer af te bouwen.
De combinatie 'wel teugeldruk, paard wel voorwaarts, niet over het tempo en van achter naar voor' is beslist erg lastig.
... ik heb het mijzelf makkelijk gemaakt: verzamelende oefeningen vanaf dag 1 met mijn jonkie, louter op zit en zwaartepunt. (Denk: overgang stap halt. Inmiddels galop halt.) Teugels zijn er grotendeels om te voelen. Meer dan een paar gram druk kunnen mijn handen niet aan.
(En zo heeft een 'paardentrainer' ooit mijn Knollie de mond zuur gemaakt - zij rijdt handhandig, terwijl 'blablaba....'.)
Citaat:
vooral precies dat punt van los laten dus het belonen wanneer het paard na geeft is voor velen best lastig als je gewend bent altijd met druk te rijden zoals bij dressuur.

Ook voor het paard lastig want onlogisch.
Eerst druk om een houding af te dwingen, op gegeven moment valt de druk weg - en dan moet je in diezelfde houding blijven?
(Aanleuning is dat het paard vol vertrouwen in de hand van de ruiter zelf contact onderhoudt.)
Citaat:
En om de juiste verzameling te krijgen moet je ook de buik van het paard omhoog liften dmv been geven. dus pushen met je been. (en ja daar krijg je enorm spierpijn van!)
het is echt niet lekker in stoelzit, benen los teugels los rond rijden wat wij doen, het is gewoon elke keer weer werken naar die verzameling.

En die benen, dat doe ik ook veel gemakkelijker.
Benen drijven voorwaarts, of zijwaarts - het zwaartepunt van de ruiter vraagt verzameling (te beginnen met zaken als een simpele doch correcte overgang).

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dressuur en western combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:10

Of het samen kan ligt vooral aan je instructie.

Er zijn nog steeds heel veel mensen die op een minder correcte manier dressuur les geven en daardoor ook veel mensen die anders rijden dan het ideaal.

Ik had van best bekende en goede namen les gehad, maar toen ik met western begon vielen er toch meer kwartjes dan al die jaren daarvoor. En ik had met de dressuur lessen ook best wat wedstrijden gereden en leuke prijsjes staan.

Toen ik zelf lesgaf was dat ook zoals ik het had geleerd, maar later gebruikte ik toch ook veel uit de western.

De western is in die jaren ook verandert. Er zijn veel meer mensen overgestapt en links en rechts zag je weer meer invloeden uit de engelse sport. Sowieso is er veel ontwikkeling geweest.
Kijk ik nu terug naar oude foto's van vroeger was de houding bijv tijdens een stop wel anders dan je nu ziet.
Maar zoals ik destijds de oefeningen heb aangeleerd is ook weer anders geworden.

Er zijn al jaren dressuur ruiters die bij western trainers lessen. Er zijn er meer dan Rieky Young die dat doen en Dinja v Lieren is ook echt niet de eerste en enige die daar komt.

Wel is het zo dat mensen vaak vanaf een bepaald niveau ook beter zelf kunnen beoordelen wat voor ze werkt of niet. Dan trainen ze bij mensen en pakken mee wat ze kunnen gebruiken of kunnen op gelijk niveau overleggen. Dan wordt trainen meer een samenwerking.