Paint in de dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 22:34

Hallo allen

Nu ben ik afen toe wat aan het rond kijken voor een nieuw maatje.
En zou heel graag een mooie bonte willen( iets met jeugd droom of zo) huidige is gewoon bruin...

Maar wie rijdt er ook gewoon dressuur( engels) met hun paint en hebben jullie foto's? En welke stok maat heb je ongeveer
Groetjes wendelien

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 22:36

Je kan toch ook gewoon een bont warmbloed kopen die dressuurgefokt is?

Paints kunnen ook best wel dressuur. Da's niet zo lastig in principe zou elk gezond paard dressuur moeten kunnen.
En bij westernonderdelen moeten ze ook verzamelen en dus met de achterhand dragen. Toch?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 22:41

Als je foto’s en reacties wil van een paard dat dressuur loopt, is het westerndeel van het forum wel een beetje een rare plek omdat te vragen :D

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 23:12

Ik rijd dressuur met mijn quarter/paint (dubbel geregistreerd) en het is nog een Gunner ook
Hij is ongeveer 1.54 inmiddels denk ik. Met mijn western achtergrond is het mssch niet het standaard dressuurplaatje. Maar er ligt een engels zadel op en een engels hoofdstel. Beetje hunter under saddle…. Das ook dressuur met paints/quarters

Ingrid_ms
Berichten: 211
Geregistreerd: 31-08-19
Woonplaats: Haren

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 06:07

Ik weet niet wat je ambities zijn. Maar als jouw droompaard een paint is en je wilt af en toe een dressuurwedstrijd rijden, dan gewoon doen! Ik heb een PRE waarmee ik naast dressuur nu ook af en toe western rij. Mijn paard vindt de afwisseling superleuk!

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 06:28

Ik zou ook naar een dressuur gefokte bonte KWPN kijken,
Veel geschikter voor wat je wil doen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 06:39

Ik zou dan gaan kijken voor een water grotere ranch/allround gefokte Paint. Zouden hunter klasses dan niet iets voor jou kunnen zijn ipv dressuur?

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 07:14

Ik zou dan ook graag een groter gefokte paint willen
Ik rij nu 1x per maand ongeveer een dressuur wedstrijd maar mag ook graag een oefencross / training rijden of een les springen wel heel veel variatie dus..

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:40

Hobbyhorse schreef:
Ik zou ook naar een dressuur gefokte bonte KWPN kijken,
Veel geschikter voor wat je wil doen.

Precies, paints zijn heel erg leuk hoor, maar met name de gangen en de houding passen gewoon minder goed in het gewenste plaatje in de dressuur.
Uiteraard kun je natuurlijk wel met ieder paard dressuur rijden, dus ook met een paint, maar je maakt het jezelf gewoon wat minder makkelijk.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:46

Als je graag een Paint wil gewoon doen. Maar je maakt het jezelf en het paard niet heel makkelijk. Een zoon/dochter van b.v. Ceasar ter Linden is gefokt voor dat werk én bont.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:16

Het antwoord op de vraag hangt wel heel erg af van het niveau dressuur dat je op het oog hebt. Wat wil je bereiken met je paard, TS? Wil je GP rijden of is Z genoeg?

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:53

Als je een correct gebouwde en gezonde paint hebt, is basis dressuur prima te doen.

Hoger is vaak net iets lastiger omdat de bouw en zeker de romprichting meer voor andere doeleinden gevormd is. Maar ook daarmee kunnen sommige paarden met een 'andere' bouw je soms verbazen.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:59

Het is een heel fijn ras. Tenzij je het paard alleen hebt voor de dressuur prestaties, zou ik gewoon gaan voor het paard wat je aanspreekt.
Paard heb je ook voor die buitenrit, het grondwerk, knuffelen en poetsen etc…..

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:12

Achterom schreef:
Hobbyhorse schreef:
Ik zou ook naar een dressuur gefokte bonte KWPN kijken,
Veel geschikter voor wat je wil doen.


Precies, paints zijn heel erg leuk hoor, maar met name de gangen en de houding passen gewoon minder goed in het gewenste plaatje in de dressuur.
Uiteraard kun je natuurlijk wel met ieder paard dressuur rijden, dus ook met een paint, maar je maakt het jezelf gewoon wat minder makkelijk.


Hier ga ik in mee :j

Heb een tijdje zo'n prachtige paint ohz gehad, karakter was top..maar de westernpaarden zijn vaak wat neerwaarts gebouwd met vlakke gangen en in de dressuur zien ze graag een wat meer opwaarts gebouwd paard met ruime met veel buiging in de gewrichten.

Het kan wel, alles kan..maar als je graag wat verder in de dressuur wilt komen lijkt het mij ook niet de meest voor de hand liggende keuze.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:13

Wil je een bont paard of een Paint? En wil je gewoon dressuur rijden of op hoog niveau presteren?

Niet elk bont paard is een Paint. Elke Paint moet basis dressuur kunnen, maar het hogere werk is lastig voor ze. Een bonte warmbloed met wat meer dressuur exterieur zal het daarin makkelijker hebben en waarschijnlijk dus ook hoger kunnen komen/hogere punten scoren

GabberGill

Berichten: 5753
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:26

Ik zal denk ik nooit begrijpen waarom we een paard wat specifiek voor sommige doelen gefokt wordt ineens in een hele andere takt van sport willen gebruiken.

Je hebt een paard gekozen wat moeilijker op de achterhand kan. Tenzij je een topruiter bent met weinig ambities is dit vooral een heel oneerlijk besluit naar een paard toe. Je verwacht iets waar hij heel veel moeite voor moet gaan doen.

Er zijn zoveel meer kleurtjes die positiever voor dressuur gebouwd zijn.

@boktverlaten op jouw manier is dit bericht zeker niet van toepassing. Gewoon een ronde "basis" vind ik echter niet echt een probleem. Alleen als je verwacht dat je 1x pm de ring in wilt vind ik dat anders.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:32

Ik rij dressuur met mijn bonte, maar dat is geen Paint.
Waarom Gaat je voorkeur uit naar een bonte paint?

Afbeelding

GabberGill

Berichten: 5753
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:51

Silly1972 schreef:
Ik rij dressuur met mijn bonte, maar dat is geen Paint.
Waarom Gaat je voorkeur uit naar een bonte paint?

[ [url=m/tq4e6e.webp]Afbeelding[/url] ]

Een paint is toch altijd een combinatie van wit met een andere kleur. De paint is naar mijn weten ontstaan omdat een kleurpatroon niet toegestaan is bij de quarters. Dit maakt de paint eigenlijnlijk een quarter met 2 of 3 kleuren.

Correct me if i am wrong

Ik weet niet beter dan dat of ben ik nou gek?

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:46

Paint horse is een ander stamboek dan quarter.
Er bestaan ook solid paints, dat zijn paints zonder vlekken.
(Dit maakt ze dan dus niet een quarter.)

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:01

Bedoelt TS niet gewoon een leuk bont rijpaard maar gebruikt ze de naam Paint ipv bonte of pinto????
Wanneer je leuk wilt dressuren zou ik een normaal bont rijpaard zoeken ( een bonte of pinto) en niet juist specifiek een Paint ( in de zin van het ras).......

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:15

TS< het wordt al gevraagd; wat wil je echt?

Ik ben gek op quarters, maar de quarter is een heel groot ras met enorm veel verschillen binnen het ras. Dat is bij de paints ook zo.

Paints en quarters die voor de reining gefokt worden zijn weer anders dan de pleasure gefokte paarden. Maar binnen Nederland is de reining en all round/recreatie markt het grootst en zie je minder echt goed gefokte pleasure paarden.

Ik vind de gangen van veel quarters fijn, dus kies daar ook bewust voor, maar ook genoeg op quarters gezeten die ik niet fijn vond.

Een goed gebouwd en gezond paard kan prima dressuur lopen en dat wordt ook wel gedaan met quarters en paints. Maar er is ook een tijd geweest dat q&p's duurder waren dan een e-pony of klein basis paardje en dan vond men het ook zonde om daar een western paard voor te gebruiken.

Een goed gereden q of p kan ook prima zijgangen, ook die reining getraind worden. Als je naar een reining proef kijkt zie je ook wel dat die oefeningen niet gedaan kunnen worden zonder gedegen training. Nette cirkels en rechte lijnen, goede overgangen, appuyeren, contra galop, changeren, achteruit etc

Maar het is wel aan te raden om ook iemand met kennis van paints mee te laten kijken en niet alleen op kleur/uiterlijk af te gaan omdat er ook verschil zit in de bloedlijnen qua talent, karakters etc

Overigens is mijn jaarling reining gefokt, maar die kan na wat gek doen als een volleerd dressuur krack rondlopen, hahahaha

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:49

Op basisniveau zou ik zeggen: ja.
Op hoog niveau nee. Een Q of P is niet gebouwd voor wat ze willen zien in de hogere dressuur.
Kun je met een Belg op de renbaan? ja. Zul je een race winnnen? Nee.
Dat bedoel ik.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:43

https://www.youtube.com/watch?v=tsTCb0Aswbk
Quarter horse in de dressuur.

Dus ja, een Quarter of Paint ( bont of niet) kan prima in de dressuur uitgebracht worden. Mijn Paint doet alle dressuur oefeningen met 2 hoeven in zijn neus; piaffe, wissels om de pas, pirouettes maar doet ook spins en rollbacks en werken met koeien.
Je zal wel moeten kijken naar een paard met de juiste bouw en maat ( een reining paard van 145 cm is wat minder geschikt) maar bijvoorbeeld een goed gebouwd ranch paard van rond de 160 cm met goede gangen kan een heel eind komen. Ook op hoger niveau; ze worden zelfs op GP niveau uitgebracht. De kleur ( bont of effen) maakt sowieso niet uit.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 18:35


ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:00