Paint in de dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5754
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:15

Ik kan er niet heel positief om zijn sorry. Heel knap maar ik vind vooral de laatste erg geforceerd.

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:27

Tja, die filmpjes bevestigen in mijn ogen precies wat hier de hele tijd ook al geschreven wordt. Natuurlijk kan het, maar je maakt het jezelf wel moeilijker. Omdat dressuur nu eenmaal een showonderdeel is geworden waarbij spectaculair gangwerk voorrang krijgt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:49

Achterom schreef:
Tja, die filmpjes bevestigen in mijn ogen precies wat hier de hele tijd ook al geschreven wordt. Natuurlijk kan het, maar je maakt het jezelf wel moeilijker. Omdat dressuur nu eenmaal een showonderdeel is geworden waarbij spectaculair gangwerk voorrang krijgt.

En dat vind ik dus echt erg.

Het uitslaan met de voorbenen wordt fantastisch gevonden. Maar dat die achterbenen dan niet eens meekomen wordt niet meer naar gekeken.

Ik zie liever een paard dat die "spectaculaire" bewegingen minder heeft maar waarbij achterhand wel mooi mee is.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:25

Achterom schreef:
Tja, die filmpjes bevestigen in mijn ogen precies wat hier de hele tijd ook al geschreven wordt. Natuurlijk kan het, maar je maakt het jezelf wel moeilijker. Omdat dressuur nu eenmaal een showonderdeel is geworden waarbij spectaculair gangwerk voorrang krijgt.


Je maakt het vooral het paard moeilijk bedoel je!?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:32

Art_Ificious schreef:
Het uitslaan met de voorbenen wordt fantastisch gevonden. Maar dat die achterbenen dan niet eens meekomen wordt niet meer naar gekeken.

Ik zie liever een paard dat die "spectaculaire" bewegingen minder heeft maar waarbij achterhand wel mooi mee is.


Tja, dat is inderdaad wat men tegenwoordige "dressuur" noemt; in de krul getrokken, "spectaculair" bewegende paarden met weggedrukte ruggen en geen achterhand gebruik, onderhalzen en slecht zittende ruiters die met prikkende sporen en platte handjes achterover hangend aan de teugels trekken.............en jammer genoeg schijnt zelfs de jury niet beter te weten.
Het is inderdaad een "showonderdeel" geworden en heeft dus niks meer met echte dressuur te maken maar past beter in het circus. Dat is ook meteen een van de redenen dat ik de moderne "dressuur" een crime vind om naar te kijken door de geforceerde bewegingen.

Op het filmpje met de grullo is echt wel wat aan te merken ( zoals op alles) maar ik zie een netjes zittende ruiter op een actief verzameld paard wat inderdaad geen uitslaande voorbenen heeft............

Daarbij zijn al die grote warmbloeden ook niet echt fijn te rijden; een Paint of Quarter ( van het juiste type) doet deze oefeningen juist fluitend........net als veel Iberische paarden die ook niet goed beoordeeld worden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:57

Achterom schreef:
Tja, die filmpjes bevestigen in mijn ogen precies wat hier de hele tijd ook al geschreven wordt. Natuurlijk kan het, maar je maakt het jezelf wel moeilijker. Omdat dressuur nu eenmaal een showonderdeel is geworden waarbij spectaculair gangwerk voorrang krijgt.

Niet dat er veel te zien is maar het enige moment dat het hele lijf goed te zien is vind ik hem erg geforceerd. En dat gaat niet over zijn gangen maar over zijn hele lijf. En ik heb geen spectaculaire paarden dus het is niet dat ik alleen spectaculair kan zien. Maar zo strak dat hij haast kreupel is bij de eerste travers ga ik niet aanmoedigen omdat het een quarter is.
Dan kan men beter een van de western vs dressuur filmpjes delen waar de quarter veelal heel mooi en soepel basis werk laat zien.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:58

GabberGill schreef:
Ik kan er niet heel positief om zijn sorry. Heel knap maar ik vind vooral de laatste erg geforceerd.

... twee filmpjes gekeken. 'Paint in dressuur' en een meneer Gustav Lopez.

Dressuur is voor mij: je dier sterk en soepel maken zodat het dier ons goed kan dragen.
Het is gymnastiek en ik ga voor 'samen dansen'.

Om dit te kunnen, zijn er enige zaken belangrijk.
In de filmpjes lopen beide paarden op de voorhand. Als je wil dat je dier met 25 nog een blij rijpaard is: doe het beter.
Zo heel erg moeilijk is dat niet eens.
Richt je dier recht, ontspanning, werk aan de achterhand "de draagspieren en 'buik'spieren".
(En de oude vuistregel dat de neus niet achter die beroemde loodlijn mag komen is beslist zinnig.) Al die' grapjes' zoals travers waar meneer GL mee opent kunnen hierbij helpen.
(Het dier van GL lijkt wel kreupel met al dat geknik - zonder correct lichaamsgebruik IS travers ook een belasting...)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:23

Elcid no offense maar ik zie in jouw "dancing horse" precies hetzelfde beeld eerlijk gezegd. Ook in de andere filmpjes die ik opgezocht heb van hem. Dier is 4.5 en ziet overal even geforceerd uit.

https://www.youtube.com/watch?v=4cTe2FWWDm4
Hier is dan IMO een fijner voorbeeld.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:01

Mwa, die teugels met dat scharenbit staan constant strak.
Niet waar dat bit voor bedoeld is...
Had mooier geweest er gewoon een snafflebitje in zou hangen.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:10

Art_Ificious schreef:
Achterom schreef:
Tja, die filmpjes bevestigen in mijn ogen precies wat hier de hele tijd ook al geschreven wordt. Natuurlijk kan het, maar je maakt het jezelf wel moeilijker. Omdat dressuur nu eenmaal een showonderdeel is geworden waarbij spectaculair gangwerk voorrang krijgt.

En dat vind ik dus echt erg.

Het uitslaan met de voorbenen wordt fantastisch gevonden. Maar dat die achterbenen dan niet eens meekomen wordt niet meer naar gekeken.

Ik zie liever een paard dat die "spectaculaire" bewegingen minder heeft maar waarbij achterhand wel mooi mee is.

Met een stang die door zn smurf getrokken word? Ik word ook niet blij van dat filmpje hoor. Erg strak allemaal. Voorbeengezwaai ben ik ook niet van. Ik ben van de souplesse, de harmonie, het gedragen zijn. Hier zie ik een paard circus kunstjes doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:11

Popstra schreef:
Mwa, die teugels met dat scharenbit staan constant strak.
Niet waar dat bit voor bedoeld is...
Had mooier geweest er gewoon een snafflebitje in zou hangen.

Daar heb je gelijk in. Maar kwa gebruik van het lichaam kies ik die elke dag boven het circuspaard van Elcid.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:48

Dat paard Gustav Lopez lijkt wel kreupel in de travers, knikt continu.
Ook zie ik hem met een scharenbit rijden wat natuurlijk het afbuigen makkelijker maakt. Maar niet zoals het in mijn ogen hoort.

In de Engelse dressuur kun je een zgn. 'tweede draf' trainen. Dat leer je ze ook aan met voor vasthouden en dan links rechts in het juiste ritme drijven. Je 'verbetert' wel de gang zo op het oog. Maar het is niet direct natuurlijk als je het met tegenhouden moet aanleren.

Overigens zijn er 3 jarigen die gewoon piafferen omdat het er in zit. Ik heb een ruin gehad die dat kon, ietsjes opsluiten voor, amper druk op de teugel en ook met links rechts drijven in ritme houden. Die kon het gewoon. Dat zijn wel de paarden waar je mee op moet passen, die bieden heel veel aan en die zijn ook sneller kapot als je daar in mee gaat en het nog meer motiveert.

Maar goed, dat is rasonafhankelijk. Alles wat je te veel herhaalt, en te geforceerd doet slijt meer.

GabberGill

Berichten: 5754
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:57

Art_Ificious schreef:
Achterom schreef:
Tja, die filmpjes bevestigen in mijn ogen precies wat hier de hele tijd ook al geschreven wordt. Natuurlijk kan het, maar je maakt het jezelf wel moeilijker. Omdat dressuur nu eenmaal een showonderdeel is geworden waarbij spectaculair gangwerk voorrang krijgt.

En dat vind ik dus echt erg.

Het uitslaan met de voorbenen wordt fantastisch gevonden. Maar dat die achterbenen dan niet eens meekomen wordt niet meer naar gekeken.

Ik zie liever een paard dat die "spectaculaire" bewegingen minder heeft maar waarbij achterhand wel mooi mee is.


Zo zwart wit is het niet.

Zowel opgetrokken benenzwaaiers als dit is het niet voor mij. Gewoon een paard wat correct in balans en souplesse behoud.

Ik zie het hier gewoon echt niet.

Is ja knikken niet puur onbalans?
Het bit is verre van prettig en als ik zo een filmpje neerzet met mijn paard steigert heel bokt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:03

GabberGill schreef:
Zo zwart wit is het niet.

Zowel opgetrokken benenzwaaiers als dit is het niet voor mij. Gewoon een paard wat correct in balans en souplesse behoud.

Ik zie het hier gewoon echt niet.

Is ja knikken niet puur onbalans?
Het bit is verre van prettig en als ik zo een filmpje neerzet met mijn paard steigert heel bokt.

In dit geval is het knikken denk ik vooral een gebrek aan souplesse. Als een deel van de keten souplesse mist om de oefening uit te voeren moet het ergens anders gecompenseerd worden. Het knikken is hoe dan ook een teken dat dit dier niet klaar is voor die oefening in deze mate uit te voeren. Zijgangen zijn bij uitstek oefeningen die je heel mooi kan instellen en opbouwen kwa buiging zodat dit niet hoeft te gebeuren.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:29

Een Quarter of Paint heeft korte, dikke spieren. Zijn gefokt voor korte snelle krachtsinspanningen.
Voor dressuur zou je beter een ras met langere spieren kunnen kiezen. Die dus ruimer kan bewegen in het hele lijf.
Je ziet het ook op de dressuur filmpjes. De passen zijn korter en stijver bij de Quarter.
Wat logisch is.

Als je echt dressuur ambities hebt moet je daar dus niet voor kiezen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:35

GabberGirl ik heb de filmpjes niet bekeken maar reageerde algemeen over de "dressuur" die nu zo gewaardeerd wordt.
Ik ben een leek wat topsport betreft, maar ik zie wel dat die achterhand bijvoorbeeld niet mee komt met die uitslaande voorbenen.

Heb filmpje net wel bekeken en ja die QH maakt korte passen. Dat is idd ook niet het ideaalbeeld.

GabberGill

Berichten: 5754
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:51

Ayasha schreef:
GabberGill schreef:
Zo zwart wit is het niet.

Zowel opgetrokken benenzwaaiers als dit is het niet voor mij. Gewoon een paard wat correct in balans en souplesse behoud.

Ik zie het hier gewoon echt niet.

Is ja knikken niet puur onbalans?
Het bit is verre van prettig en als ik zo een filmpje neerzet met mijn paard steigert heel bokt.

In dit geval is het knikken denk ik vooral een gebrek aan souplesse. Als een deel van de keten souplesse mist om de oefening uit te voeren moet het ergens anders gecompenseerd worden. Het knikken is hoe dan ook een teken dat dit dier niet klaar is voor die oefening in deze mate uit te voeren. Zijgangen zijn bij uitstek oefeningen die je heel mooi kan instellen en opbouwen kwa buiging zodat dit niet hoeft te gebeuren.

Je weet ik ben een snelle simpele reageerder maar precies dit is mijn denkwijze. Knikken is gewoon nooit en te nimmer correct. Ook zie ik op filmpje 1 ongelijke passen in de achterhand.

Ik ga er niet te diep op in verder. Het is alleen echt niet correct en wel geforceerd. Dat dit als mooi beeld wordt getoond snap ik niet

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:27

Lopen we niet allemaal een beetje vooruit though?

TS vraagt of je dressuur kan doen met een paint, niet zozeer dat ze daar ook grote ambities in heeft. Er wordt niet gevraagd naar een bonte warmbloed, wellicht is ze daar wel helemaal niet in geïnteresseerd. Het kan maar zo zijn dat ze graag een paint wil maar geen behoefte heeft om ook per sé western te rijden (wat overigens echt niet hoeft). Het lijkt mij redelijk logisch dat je met een paint niet zozeer naar de GP rijdt, uitzonderingen daargelaten.

Stap één is dus: kun je met een paint dressuur rijden?

Ja. In principe kan dat met ieder paard, tot op zekere hoogte. Ik zou zelfs zeggen dat ieder paard voordelen ervaart van basis dressuur. Ongeacht hun oorspronkelijke of hoofd discipline.

Mocht TS dan terug komen en zeggen: ja goh, ik wil toch wel graag het Z behalen oid, dan kunnen we altijd nog adviseren om maar een warmbloedje te kopen toch? :=

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 20:56

princequillo schreef:
Lopen we niet allemaal een beetje vooruit though?

TS vraagt of je dressuur kan doen met een paint, niet zozeer dat ze daar ook grote ambities in heeft. Er wordt niet gevraagd naar een bonte warmbloed, wellicht is ze daar wel helemaal niet in geïnteresseerd. Het kan maar zo zijn dat ze graag een paint wil maar geen behoefte heeft om ook per sé western te rijden (wat overigens echt niet hoeft). Het lijkt mij redelijk logisch dat je met een paint niet zozeer naar de GP rijdt, uitzonderingen daargelaten.

Stap één is dus: kun je met een paint dressuur rijden?

Ja. In principe kan dat met ieder paard, tot op zekere hoogte. Ik zou zelfs zeggen dat ieder paard voordelen ervaart van basis dressuur. Ongeacht hun oorspronkelijke of hoofd discipline.

Mocht TS dan terug komen en zeggen: ja goh, ik wil toch wel graag het Z behalen oid, dan kunnen we altijd nog adviseren om maar een warmbloedje te kopen toch? :=



Het z hoef ik niet te halen. Ik ben graag allround dus een rondje springen een crossje en lekker rijden maar tot m1 moet wel mogelijk zijn en en stukje qua bouw had ik niet helemaal aan / over gedacht

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:00

Ik denk in alle eerlijkheid dat als dat je doelen zijn en je nog een paard moet zoeken, het niet eerlijk zou zijn om een paint te kopen. Dat je grenzen verkent als je een dier hebt en je wensen veranderen snap ik. Maar als je nog moet kopen vind ik het eerlijker om voor een dier te gaan dat beter voorzien is op je doelen. Een paint zal vast M1 kunnen lopen en kunnen springen maar dat zal hem wel meer moeite kosten dan bv een NRPS’er.

Met jouw doelen zou ik voor een leuke warmbloed of warmbloed kruising gaan als je liever geen grote warmbloed wil.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 01:04

Mensen zijn wel een beetje appels met peren aan het vergelijken.

Niet iedereen die dressuur wil rijden of af en toe een wedstrijd wil de topsport beoefenen.

Je ziet weinig goede filmpjes, maar dat is ook omdat men weinig kiest voor dressuur en springen als ze een quarter of paint hebben.
Dat wil niet zeggen dat veel QP's het niet kunnen op basis en recreatief leuk niveau.

Zoals eerder gezegd kunnen veel goed getrainde quarters ook de oefeningen uit de engelse dressuur uitvoeren. Je kan namelijk ook de western oefeningen niet doen op een paard dat niet goed gereden en getraind is. Of je gaat tegen zaken aanlopen, maar dat is bij elke sport zo.

Om nu over een quarter of paint te vallen vind ik ook een beetje jammer. Als ik een dagje op een dressuur wedstrijd ben zie ik een en al ellende, dus zoveel verschillen zie ik niet.

In Nederland waren er gewoon overwegend reining type's en was ook altijd de sport hier het meeste op gericht, maar de ranch onderdelen groeien enorm.

Wat je beschrijft kan makkelijk met een gezonde quarter. Maar..........je moet wel op zoek naar een type quarter of paint die bij je wensen past.

Een meter springen voor de fun als je het opbouwt is echt geen onmogelijke opgave. Maar te vaak gaan mensen lukraak springen en ook alleen kijken hoe hoog ze kunnen zonder enige opbouw of technische trainingen.
En ja, je kan naar het talent van een paard kijken, maar het ene paard zal het wel leuk vinden en makkelijk doen en het ander wat minder. Mijn vorige merrie sprong leuk voor de lol en een boomstammetje in het bos, terwijl zij qua bouw daar niks voor mee had.
Haar zoon is gewoon lomp, heeft het ook niet echt geleerd. De shetten springen hem er 3x uit, tja....

Een heel parcours en zware wedstrijden zijn anders als je ook barrages gaat rijden natuurlijk. Maar zelfs dan kom je nog wel degelijk af en toe een quarter of paint tegen. Maar nogmaals, de quarter is een groot ras met erg veel diversiteit en dan kom je op een leuk all round type.

Als je bij particulieren gaat kijken, kan je ook vragen of een paard weleens gesprongen heeft en het misschien zien.

Bij dressuur zou de jury eens moeten gaan belonen wat correct is en niet wat er spectaculair uitziet. Ik ken behoorlijk wat mensen die een betere travers kunnen rijden op hun quarter of paint, dan wat ik zie op wedstrijden. Wissels etc net zo.

Ik heb mensen lesgegeven en menig ruiter was vastgelopen en was heel erg aan het dwingen en duwen. Mensen met punten in de M die amper een beetje netjes konden wijken dat je met grote vraagtekens staat te kijken.

Dus het is ook grote onzin dat als iemand lol wil hebben met een quarter of paint in de dressuur dat het opeens volledig perfect moet zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 05:53

De dressuur is niet wat mij iig triggerde om te typen wat ik typte. Wel ‘een cross kunnen rijden’
Dan hebben we het over het algemeen wel over een geheel parcours.

Als je al die ellende al ziet met paarden die gefokt zijn voor het doel snap ik niet waarom je een paint dat zou willen aan doen als ie nog gekocht moet worden.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:35

Dressuuren met een paint is absoluut niet handig, maar voor springen/crossen is het al helemaal jezelf enorm in de voet schieten. Ja je hebt uitzonderingen die een beetje kunnen springen op ponyniveau, maar de meeste paints hebben daar gewoon geen aanleg voor :o

Wil je dat het lukt moet je als ruiter flink aanpoten om zo'n paard altijd goed voor de sprong te zetten, want ze misschien de goede galop die andere rijpaarden van nature hebben en waarmee ze veel fouten van de ruiter kunnen opvangen.Zit je ook al gauw met afstanden die niet passen vanwege veel kortere galopsprong.

Met springen in gedachten is een rijpaard (al dan niet bont) of een volbloed een veel logischere keuze, zelfs een tuiger maakt veel meer kans ;)

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:45

Art_Ificious schreef:
Achterom schreef:
Tja, die filmpjes bevestigen in mijn ogen precies wat hier de hele tijd ook al geschreven wordt. Natuurlijk kan het, maar je maakt het jezelf wel moeilijker. Omdat dressuur nu eenmaal een showonderdeel is geworden waarbij spectaculair gangwerk voorrang krijgt.

En dat vind ik dus echt erg.

Het uitslaan met de voorbenen wordt fantastisch gevonden. Maar dat die achterbenen dan niet eens meekomen wordt niet meer naar gekeken.

Ik zie liever een paard dat die "spectaculaire" bewegingen minder heeft maar waarbij achterhand wel mooi mee is.


Dat is achterhaald, die tijd ligt gelukkig achter ons!

Tegenwoordig is dressuur op internationaal niveau weer een stuk prettiger om naar te kijken en draait het echt om de dressuur en niet om spektakel.

Overigens kun je in ieder paard een 2e draf rijden en dat doe je niet door ze voor tegen te houden en dan maar been te geven. ;) Maar door er voor te zorgen dat de energie dragend wordt ipv stuwend, dus op het achterbeen zetten en zorgen dat het paard zijn gewrichten meer gaat buigen. Wat veel al bereikt wordt door schakelen.

Probleem met een neerwaarts gebouwd paard is dat het kruis altijd hoger blijft en het beeld neerwaarts en ja, in de beeldvorming levert dat mindere punten op dan een meer optimaal gebouwd paard ookal rijden beide ruiters even goed.

TS, zoals gezegd..QH en Paints worden niet gefokt om te springen. Kijk eens naar nakomelingen van Ceasar ter Linde..een bonte warmbloedhengst die hele leuke allrounders geeft die zeker geschikt zijn voor jouw doel.

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:52

Ik rij op dit moment dressuur met mijn pleasure gefokte paint, en het is wel een dingetje hoor. Nu heeft hij echt verrassend ruime gangen waardoor het wel wat meer "kloppend" lijkt, maar het blijft tot nu toe wel allemaal erg vlak en hij is idd ook wat meer neerwaarts gebouwd. We zijn pas net begonnen met serieus bezig met een goede instructrice dus er zit verbetering in, maar door die bouw kan je hem lang niet zo makkelijk opgericht krijgen als dressuurgefokte paardjes. (Ik kan evt kijken of ik foto's heb op dit moment, maar rij toch wel vaak alleen, dus geen idee of ik zo recente foto's heb die het goed laten zien)
En wat anderen ook zeiden, springen is gewoon niet een talent wat paints snel zullen hebben. Die van mij doet zn best, en vindt het geweldig, maar een bulldozer is er niks bij :+

Dus als je zoals je eerder zei een meer all-round paard wil waar je ook een leuk sprongetje mee kan doen en af en toe op cross is een bonte warmbloed waarschijnlijk een betere richting om naar te kijken.