Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 07:35

Als je ooit tot aanschaf over wilt gaan, dan lijkt het kopen van een quarter flink lastiger dan van een 'gewoon ander paard'. Mijn instructeur zegt altijd 'Het is gewoon niet het gezondste ras'.
Waar begin je dan en waar moet je extra op letten?

-Bouw/exterieur. Ik heb een redelijke kijk op exterieur bij paarden, op afwijkende beenstanden e.d. Maar dit is allemaal warmbloed gerelateerd. Je kunt dit natuurlijk gebruiken bij andere rassen. Maar er zijn mogelijk weer specifieke dingen waar je bij een quarter of paint extra op moet letten?

-Panel5 nn en soms spreken ze al van panel 6. Dit is iets waar je niet echt over hoort in de warmbloedfokkerij, hooguit een keer pssm. Maar het is wel belangrijk voor een quarter of paint. Dus dit moet zoals ik het lees altijd getest zijn

-Welke lijnen of hengsten? Of welke niet? Bij een tuiger, springpaard of dressuurpaard kan ik vrij eenvoudig vinden of een lijn of vaderdier mij aanspreekt of niet. Fokwaardes zijn bekend, soms al afstammelingsonderzoeken gedaan, enz. Waar begin je bij quarters? Is er iets over fokwaardes, sterke punten en zwakke punten die doorgegeven worden, enz? Want iedereen mag een hengst aanbieden zoals ik begrepen heb als vaderdier en dan krijg je er gewoon vol stamboek papier bij? Mocht ik ooit voor een quarter gaan, dan wil ik toch graag een iets minder neerwaarts gebouwd dier. En eentje van 1.60 of groter heeft ook wel mijn voorkeur op dit moment. Als ik een veulen of jaarling aanschaf wil ik wel graag een beetje weten wat dan de verwachte eindmaat wordt. Reining is het niet het plan, een beetje trail en horsemanship. En verder buitenritten en af en toe een sprongetje. Maar is reining gefokt in Nederland niet puur dat een dier bij een ruiter terecht gekomen is die er reining mee wilde rijden? Of zijn er ook echt trail/horsemanship hengsten/lijnen? Dit hangt mogelijk weer samen met neerwaarts gebouwd zijn. Verder is bekend welke lijnen of vaders bijvoorbeeld slechte hoeven geven? Of een slechte beenstand voor? En zijn er hengsten waarvan bekend is dat ze lastige karakters geven? Binnen het kwpn had je bijvoorbeeld abgar xx, die gaf vaak zure paarden, was zelf ook een zure hengst en vond het trekken van de slede tijdens het verrichtingsonderzoek echt niet leuk. En Jazz gaf vaak lastige paarden. 'Zeoliet geeft verdriet' is ook een bekende uitspraak. Ik weet dat er uitzonderingen zijn, maar zulke uitspraken zijn er niet voor niets

-Papier. Mocht ik ooit richting quarter of paint gaan, dan wil ik vol papier. Ik lees wel eens advertenties dat er een 'paint' wordt aangeboden, maar dat er geen papier is aangevraagd wegens te veel gedoe. Dan is dat natuurlijk een links laten liggen, want je koopt gewoon een bonte. Maar is ergens eenvoudig te controleren of de beweerde afstamming ook echt geregistreerd is?

-Paspoort. Deze hoort er bij te zitten. Maar welk stamboek of welke sportbond geeft het paspoort uit bij paints en quarters? Zitten hier ook nog addertjes onder het gras waar je op moet letten?

-Keuren. Bij een veulen of enter koop je verwachting, maar als een dier wat ouder is wordt er vaak wel gekeurd. Zijn er problemen die bij een quarter of paint vaker voorkomen dan bij een warmbloedras waar je dan extra op moet letten?

-stamboekkeuringen. Zijn er bij paints of quarters stamboekkeuringen zoals bij het kwpn, nrps, haflingers, welsh, enz? Of zijn die er niet? Want dan is zoiets soms een eerste eenvoudige stap om eens wat exterieurkennis en gewenste eigenschappen van een ras op te doen.

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 14:02

Als je een grotere quarter wilt, ga je al meer richting pleasure bloedlijnen moeten denken.
Reiners zijn eerder klein tov pleasure gefokte quarters.

Wat de hengsten betreft: er zijn andere bokkers die daar meer verstand van hebben dan ik, ben zelf nog maar enkele jaren geleden overgestapt van warmbloeden/engels rijden naar quarters/western. Maar er zijn idd net zoals in de warmbloedfokkerij naargelang de discipline ook dekhengsten/bloedlijnen.
Dus sommigen zijn echt reininggefokt, anderen cutting, anderen pleasure,...

Op gebied van gezondheid zou ik zeker en vast laten keuren. Zowel klinisch als RX (ook rug/nek). Rond de 2 jaar zijn ocd's, spat en problemen met straalbenen al zichtbaar.
Er bestaan geen hengstenkeuringen voor quarters dus de hengsten die ter dekking aangeboden worden, zijn niet automatisch allemaal vrij van genetische beengebreken.
5-panel nn is een minimum.

Bij quarters is het AQHA die het stamboekpapier uitgeeft. Paspoort is hier in België te regelen via de Belgische tak van AQHA of je kan een equipas aanvragen.
Op de website van AQHA kan je de naam van de quarter ingeven en zo wat info opzoeken.

Ik heb 3 quarters en geen van de drie zijn in staat om op een veilige manier een sprongetje te nemen... :o Zelfs balkjes draven is al een prestatie voor hun, ze lopen overal tegen. Misschien heb ik gewoon pech met de mijne en zijn er wel bloedlijnen die gekend zijn met degelijk een sprongetje nemen.
Heb 1 reininggefokte en 2 pleasure gefokte paarden.

Hopelijk kan je hier al wat mee verder. :)

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 14:09

Die van mij weet ook niet hoe ze een sprongetje moet nemen := pleasure gefokte is het
Verder als aanvulling, let op hoefstanden want qh's hebben in mijn ervaring/opinie vaak daar nog wel wat te behalen

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 14:23

oh haha, nou ik heb een westerpony die graag een klein sprongetje maakt, met plezier.
En het is ook wel zo dat je voorzichtig zijn met balkjes lopen een beetje moet/kan trainen hoor.
Belonen als ze het goed doen zonder aan te tikken en dan stoppen.

Papier moet je erbij krijgen en te zien krijgen als je koopt, dus dan kan je nagaan of ze geregistreerd zijn.
Het fijnste zou zijn als je begeleiding of hulp krijgt van iemand die thuis is in bloedlijnen.
Wat stamboekkeuring betreft , je zou naar halter classes en dergelijke kunnen gaan kijken op het NK van de Quarters (NQHA.nl) of de paints (DPHC.nl) of de Appaloosas (aahch.nl).

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 15:06

Je hebt toch ook Hunter Hack klassen? Dan moet een quarter toch springen?
Ik heb nu een springpaard, die springt super, maar bij balkjes lopen is ze totaal niet voorzichtig, dus bij trail of horsemanship is het gewoon bij balkjes kloink-kloink, want daar heeft ze dan niets mee. Wordt het hoger dan 70 cm, dan worden het mooie sprongen. Het doel is hier ook niet perfect balkjes lopen, maar foutloos blijven in het parcours.

Halter is natuurlijk weer wat anders dan een stamboekkeuring, want het paard moet ook oefeningen laten zien. Het gaat niet puur op bouw en natuurlijke aanleg van gangen. Eigenlijk is het meer een dressuurproef aan de hand zeg maar.
Maar dus iets met vrijbewegen of echt het monsteren is er dus niet?
Hoe worden hengsten dan geselecteerd?

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 15:13

Halter is stukje draven, bochtje nemen, halthouden en vierkant zetten en dan wordt exterieur beoordeeld. De gangen worden niet beoordeeld, enkel gekeken of ze mank zijn.
Showmanship is een "dressuurproefje" lopen aan de hand.

Hengsten worden niet geselecteerd. Elke AQHA hengst mag dekken, ongeacht zijn (gebrek aan) kwaliteiten of gezondheid. Die worden dus niet specifiek geselecteerd door het stamboek.

Die hunter hack klassen zijn hier in België niet gekend. Ik weet niet of dat in NL anders is.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 15:14

Xandyandme schreef:
Halter is stukje draven, bochtje nemen, halthouden en vierkant zetten en dan wordt exterieur beoordeeld. De gangen worden niet beoordeeld, enkel gekeken of ze mank zijn.
Showmanship is een "dressuurproefje" lopen aan de hand.

Hengsten worden niet geselecteerd. Elke AQHA hengst mag dekken, ongeacht zijn (gebrek aan) kwaliteiten of gezondheid. Die worden dus niet specifiek geselecteerd door het stamboek.

Die hunter hack klassen zijn hier in België niet gekend. Ik weet niet of dat in NL anders is.

In Nederland weet ik ook niet of ze er zijn.

Dat elke hengst mag dekken maakt het er niet gemakkelijker op. En je hebt al niet qua type 'DE' quarter.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 15:35

Er zijn nog wel gezonde quarters en paints, het is alleen zoeken. Maar dat geldt voor alle rassen tegenwoordig.
En zolang ik nog 2,5 jarigen aangeboden zie worden met filmpjes vol stops en spins denk ik dat er genoeg quarters en paints worden aangeboden die ooit gezond waren maar het niet lang meer zullen zijn……

Kortom, let vooral op waar het paard vandaan komt en hoe het paard is gereden. Een 3 jarige die stopt en spint kan nu goed door de keuring komen maar de prijs pas betalen als het paard 6 is……
Laatst bijgewerkt door BoktVerlaten op 18-09-23 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 15:37

BoktVerlaten schreef:
Er zijn nog wel gezonde quarters en paints, het is alleen zoeken. Maar dat geldt voor alle rassen tegenwoordig.
En zolang ik nog 2,5 jarigen aangeboden zie worden met filmpjes vol stops en spins denk ik dat er genoeg quarters en paints worden aangeboden die ooit gezond waren maar het niet lang meer zullen zijn……

Daar heb je gelijk in.

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 15:51

germie schreef:
BoktVerlaten schreef:
Er zijn nog wel gezonde quarters en paints, het is alleen zoeken. Maar dat geldt voor alle rassen tegenwoordig.
En zolang ik nog 2,5 jarigen aangeboden zie worden met filmpjes vol stops en spins denk ik dat er genoeg quarters en paints worden aangeboden die ooit gezond waren maar het niet lang meer zullen zijn……

Daar heb je gelijk in.

Dat denk ik eigenlijk ook. Nou ben ik helemaal in de Engelse traditie gewend dus ik kan er niet echt over oordelen. Maar ik vind het wel vreemd dat die Quarters al vanaf 2 jaar worden ingereden en dan op een manier die volkomen vreemd is aan wat ik geleerd heb hoe het zou moeten. Veel belastender voor de benen en gewrichten.Misschien zijn Quarters anders\sterker van aanleg dan andere rassen? Als ik een dergelijk paard zou willen kopen dan zou ik wel de benen goed laten keuren, terwijl ik bij Engels gereden paarden meer vertrouwen heb in of ze zo te zien rad zijn. Ook naief dat weet ik maar tot nu toe altijd goed uitgepakt.

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:06

Interessant topic heb je geopend en ook een beetje aansluitend op het topic wat ik 2 weken geleden heb geopend onder het kopje fokkerij Western.

Gezien ikzelf “aan het omscholen ben” van Engels naar Western, ben ik mij heel erg gaan inlezen.
Allereerst eigenlijk afgaande op mijn doel; wat wil ik in de toekomst met het paard gaan rijden. Hierdoor werd het filter direct al wat beknopter.

Daarna ben ik op het internet gaan rondkijken bij fokkers, heb ik hen gecontact waarop zij fokken. Uiteindelijk ben ik na gaan vragen bij nakomelingen van bepaalde hengsten. Wat de ervaringen zijn etc.

Uiteindelijk is het voor mij van belang een paard te vinden voor het doel en daarbij koel in het hoofd, krachtige stabiele gangen, vlakke gangen en ben ik terecht gekomen bij een fokster die hierbij aansluit. En heb ik daarom gekozen voor een jong paard zodat ik dan puur de gehele achtergrond weet, van het dier zelf, paneltesten van de ouders etc.

Wat ik zelf een aantal keer ben tegengekomen, zijn quarters met ongelijke hoeven, zwakke zolen of maag en darm problemen.

Omdat je in de “je” vorm schrijft is het mij niet helemaal duidelijk of je de vraag in het algemeen stelt of dat het betrekking heeft op jouw eigen zoektocht?

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 16:27

Ik ben niet direct op zoek, maar soms gaat het wel door me heen dat mijn merrie toch ook elk jaar een jaartje ouder wordt. En tja, kan ik zonder eigen paard? Of toch niet? En wat wil ik dan? Ik heb niet direct meer wedstrijdambities, maar zonder een sprongetje kan ik ook niet. En ik wil ook een buitenritje kunnen maken.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:49

Er zijn zat goede te koop. Moet je wel net als bij andere rassen diep in je buidel tasten.
Goede gezonde paarden en dan helemaal als die ook nog netjes aan/door gereden zijn kosten nu eenmaal meer.

Nu zit ik in de "reining" en een dekking van een goede hengst kost al snel 2.500 (europese hengst)
3.5....6000+ ( usa hengst)
Goed gefokte jaarlingen vraagt met in de US al vanaf 50.000 voor
Hier in Europa toch ook al snel 20.000 als de mama ook nog wat LTE ( met showen gewonnen geld) op naam heeft.

Als ik zelf een veulen fok kost het mij ook al richting de 10 als het gezond geboren word.
Dan komt al het registratie werk + DNA en 7 panel testen er nog bij en het in betalen om te kunnen showen later...
Tel maar uit
Is een duur grapje

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:52

germie schreef:
Als je ooit tot aanschaf over wilt gaan, dan lijkt het kopen van een quarter flink lastiger dan van een 'gewoon ander paard'. Mijn instructeur zegt altijd 'Het is gewoon niet het gezondste ras'.
Waar begin je dan en waar moet je extra op letten?

-Bouw/exterieur. Ik heb een redelijke kijk op exterieur bij paarden, op afwijkende beenstanden e.d. Maar dit is allemaal warmbloed gerelateerd. Je kunt dit natuurlijk gebruiken bij andere rassen. Maar er zijn mogelijk weer specifieke dingen waar je bij een quarter of paint extra op moet letten?

Een paard is een paard, en hoort gewoon correct in elkaar te zitten: rechte benen, goede stevige rug, correcte halsaanzet, stevig croupe, niet overbouwd, enz of het nu een quarter is of iets anders. Afwijkingen op exterieur geven problemen.

germie schreef:
-Panel5 nn en soms spreken ze al van panel 6. Dit is iets waar je niet echt over hoort in de warmbloedfokkerij, hooguit een keer pssm. Maar het is wel belangrijk voor een quarter of paint. Dus dit moet zoals ik het lees altijd getest zijn

minimum panel7 en als je echt zeker wil zijn ook PSSM2 test kan nuttig zijn, want komt ook erg veel voor bij QPA.

germie schreef:
-Welke lijnen of hengsten? Of welke niet? Bij een tuiger, springpaard of dressuurpaard kan ik vrij eenvoudig vinden of een lijn of vaderdier mij aanspreekt of niet. Fokwaardes zijn bekend, soms al afstammelingsonderzoeken gedaan, enz. Waar begin je bij quarters? Is er iets over fokwaardes, sterke punten en zwakke punten die doorgegeven worden, enz? Want iedereen mag een hengst aanbieden zoals ik begrepen heb als vaderdier en dan krijg je er gewoon vol stamboek papier bij? Mocht ik ooit voor een quarter gaan, dan wil ik toch graag een iets minder neerwaarts gebouwd dier. En eentje van 1.60 of groter heeft ook wel mijn voorkeur op dit moment. Als ik een veulen of jaarling aanschaf wil ik wel graag een beetje weten wat dan de verwachte eindmaat wordt. Reining is het niet het plan, een beetje trail en horsemanship. En verder buitenritten en af en toe een sprongetje. Maar is reining gefokt in Nederland niet puur dat een dier bij een ruiter terecht gekomen is die er reining mee wilde rijden? Of zijn er ook echt trail/horsemanship hengsten/lijnen? Dit hangt mogelijk weer samen met neerwaarts gebouwd zijn. Verder is bekend welke lijnen of vaders bijvoorbeeld slechte hoeven geven? Of een slechte beenstand voor? En zijn er hengsten waarvan bekend is dat ze lastige karakters geven? Binnen het kwpn had je bijvoorbeeld abgar xx, die gaf vaak zure paarden, was zelf ook een zure hengst en vond het trekken van de slede tijdens het verrichtingsonderzoek echt niet leuk. En Jazz gaf vaak lastige paarden. 'Zeoliet geeft verdriet' is ook een bekende uitspraak. Ik weet dat er uitzonderingen zijn, maar zulke uitspraken zijn er niet voor niets

Reiningbloedlijnen zijn heel verschillend dan allround bloedlijnen, die dan weer heel verschillend zijn van cuttingbloedlijnen en ranchbloedlijnen. Een reininggefokt paard is absoluut niet geschikt voor de allround en omgekeerd. Zelfs de beste ruiter kan van een VS Code Blue afstammeling geen reiner maken en van een Gunner geen trailkampioen. Bij de reiners zul je heel moeilijk een paard vinden van 1.60. De meeste tikken amper 1.45 aan. Verschillende hengsten geven verschillende karakters en eigenschappen.
Gunner vererft witkoppen, die dan weer regelmatig doof zijn. Gunner staat ook niet bekend om zijn correct beenwerk, zeg maar. One Hot Krymsun geeft dikwijls moeilijke karakters. Topsail Whiz lijnen zijn dikwijls heet. Smart Spook is een erg goede vererver, maar niet altijd geschikt voor een non-pro ruiter, Wimpys LIttle Step is homozygoot voor IMM... Cutters hebben een heel apart karakter, omdat ze zelfstandig moeten kunnen denken, wat je bij een reiner absoluut wil vermijden. Een reiner mag dan weer absoluut niet anticiperen. De gedragenheid die men bv bij pleasure verwacht zul je niet uit een reiner of cutter krijgen, en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Ook de merrie speelt een belangrijke rol, niet enkel de hengst. Meer zelfs: ik zou zeggen 75% merrie en 25% hengst.

germie schreef:
-Keuren. Bij een veulen of enter koop je verwachting, maar als een dier wat ouder is wordt er vaak wel gekeurd. Zijn er problemen die bij een quarter of paint vaker voorkomen dan bij een warmbloedras waar je dan extra op moet letten?

spat, HKO, kissing spines, spierziektes, komen erg frequent voor bij QPA. Keuren is de boodschap.
germie schreef:
-stamboekkeuringen. Zijn er bij paints of quarters stamboekkeuringen zoals bij het kwpn, nrps, haflingers, welsh, enz? Of zijn die er niet? Want dan is zoiets soms een eerste eenvoudige stap om eens wat exterieurkennis en gewenste eigenschappen van een ras op te doen.

Stamboekkeuringen bestaan niet. Ga eens naar een show kijken. Zie welke paarden goed in elkaar zitten en welke niet. Welke braaf zijn en welke niet. Van een paard uit de achtertuin kan men je wijsmaken wat men wil. Op show kun je heel veel info opdoen ivm bloedlijnen, hengsten, werkbaarheid van het paard, enz.

Springen moet je van de meeste quarters niet verwachten, daar hebben ze de bouw niet voor. Hunter hack is een klasse die in Europa weinig of niet uitgeschreven wordt. Soms eens op een EK bv, maar meer ook niet. Ik heb nog nooit geweten dat het in Belgie of Nederland uitgeschreven wordt. Hunterpaarden zijn ook aparte bloedlijnen die speciaal daarvoor gefokt worden, en waar men niks anders mee doet.
Hunteren is ook echt een klasse apart, en niet zomaar 'westernrijden in een klassieke outfit', vergis je niet.

Ik heb het idee dat je er nog totaal geen idee van hebt, eerlijk gezegd. Begin al eens met naar een aantal shows te gaan. Spreek met mensen. Kijk en leer.
Halter is enkel exterieurkeuring. Je verwart halter met showmanship. Bij de halter moet het paard gewoon correct staan, stappen en draven, geen 'oefeningetjes doen'.

Als je een paard wil dat kan springen, zou ik voor een ander ras gaan. Een echt hunterpaard is pokkeduur, en in Europa niet makkelijk te vinden.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:52

Wat maakt eigenlijk het verschil met paarden die om te showen zijn of paarden waar men niet mee wil showen?
worden er alleen maar showpaarden gefokt?

Als ik op zoek zou zijn, zou ik willen recreeren, en zou het mij niet uitmaken of de ouders wereldkampioen zijn of niet, en of er iets ingekocht is in een futurity of niet (daar valt toch geen droog brood mee te verdienen, dat kost alleen maar).
Ik zou dan een ranchhorse achtig type willen, vlakke gangen, cool in het hoofd en werkbaar.. Is dat ook nog iets wat op de markt is?

(sorry dat ik inbreek in je topic Germie :) )

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 17:08

Absoluut. En meer en meer zelfs. Wij doen nu ranchklasses met onze paarden, en die zijn serieus in opkomst! Ranch wordt populairder dan reining in de toekomst, let maar op. Op Americana waren er meer inschrijvingen in de ranchklasses dan in de NRHA-klasses, dat zegt al veel.
En er komen nu ook fokkers die hiernaartoe fokken. Een braaf, werkbaar paard, met ruime en goede gangen, dat correct gebouwd is, want met de meeste reiners haal je het niet in de ranch wegens te slecht gangwerk en een te lage hoofdhouding, wat absoluut ongewenst is.
Ik zie dikwijls reiners die niet voldoen, te koop staan met de vermelding 'ook geschikt voor ranchriding' en dat zie je op het filmpje een paard wat een krabbeldrafje heeft en met zijn neus over de grond loopt. Dat is nu net wat een ranchrider NIET wil zien.
Er worden niet enkel showpaarden gefokt, maar met de meeste dekhengsten die een knip voor hun neus waard zijn wordt wel geshowd. En dat geeft toch al een indicatie over waar je naartoe wil.
Een hengst die lang in de sport loopt bewijst al van correct te zijn in lijf en leden, want anders trek je het niet op niveau, en bewijst ook van koel in de kop te zijn, twee dingen die mij ook voor de recreant belangrijk lijken.
Van een hengst van achter de hoek weet je het niet, daar moet je afgaan op wat de eigenaar je vertelt. Je kunt een paard dat krom staat van de buut presenteren en de mensen doen geloven dat hij recht is. Dat kan niet met een showpaard, gezien de dopingcontroles op grote shows. ;)

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 17:12

Cer schreef:
Wat maakt eigenlijk het verschil met paarden die om te showen zijn of paarden waar men niet mee wil showen?
worden er alleen maar showpaarden gefokt?

Als ik op zoek zou zijn, zou ik willen recreeren, en zou het mij niet uitmaken of de ouders wereldkampioen zijn of niet, en of er iets ingekocht is in een futurity of niet (daar valt toch geen droog brood mee te verdienen, dat kost alleen maar).
Ik zou dan een ranchhorse achtig type willen, vlakke gangen, cool in het hoofd en werkbaar.. Is dat ook nog iets wat op de markt is?

(sorry dat ik inbreek in je topic Germie :) )

Geeft niet hoor. Ik zoek ook een werkbaar type.
Maar als bij quarters iedereen met een hengst mag fokken wil je wel graag eentje die gezond is en ook braaf in het koppie. Dat zou je weer uit showdieren kunnen halen.
Maar het is gewoon niet makkelijk. Ja, een paard kopen is niet moeilijk. Een gezond paard kopen is een stuk lastiger. En een paard gezond houden is vaak nog veel lastiger.

Mijn instructeur stelde voor om een quarter op mijn merrie te overwegen, maar dan heb ik nog steeds geen papier er bij. En ik ben ook wel bang dat het dan van alles niets is. Bij mij speelt ook nog mee dat ik er nog niet uit ben of een eventuele opvolger als de tijd daar is een quarter wordt of juist niet. Maar door vroeg te beginnen met informatie inwinnen weet je in ieder geval waar je tegenaan kunt lopen en waar je op moet letten.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 17:21

Als je een leuk recreatiepaard wil, waar je ook een sprongetje mee kunt nemen, en wat aan de maat is, vind ik dat nog niet zo'n slecht idee van je instructeur.

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:30

Gezien de wensen die jij hebt zou ik naar een ander ras kijken. PRE, Irish Sport Horse/Irish Hunter of doe eens gek een Freiberger of Cheval de Selle. Of misschien nog raarder een Engelse Volbloed. Afgezien van de PRE (misschien want Latino van Captain is dol op springen) geschikt voor het allround werk wat jij voor ogen lijkt te hebben. En eigenlijk kan ik ook nog wel wat koudbloeden bedenken die veel meer lol (en beter zijn) in springen dat een quarter...

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:54

Cer schreef:
Wat maakt eigenlijk het verschil met paarden die om te showen zijn of paarden waar men niet mee wil showen?
worden er alleen maar showpaarden gefokt?

Als ik op zoek zou zijn, zou ik willen recreeren, en zou het mij niet uitmaken of de ouders wereldkampioen zijn of niet, en of er iets ingekocht is in een futurity of niet (daar valt toch geen droog brood mee te verdienen, dat kost alleen maar).
Ik zou dan een ranchhorse achtig type willen, vlakke gangen, cool in het hoofd en werkbaar.. Is dat ook nog iets wat op de markt is?

(sorry dat ik inbreek in je topic Germie :) )


Ik denk dat jij op mijn bericht doeld. Ik heb er expleciet bij geschreven dat ik reining doe en dat even als voorbeeld zet aan wat de prijzen zijn.

Maar blijf er bij elk goed paard, welke discipline dan ook een hoop geld kost.
Een paard kan talent hebben maar degelijke opvoeding en opleiding kost ook geld.


Zag eerder ook de opmerking dat 2,5 jarige paarden die veel gestopt en gespind worden later stuk zijn.
Dat is kul natuurlijk.
Heb er zat lopen die vanaf hun 2e lopen, altijd geshowd zijn en die doen het nu nog (9...11..14 jaar oud)

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 22:35

Popstra schreef:
Cer schreef:
Wat maakt eigenlijk het verschil met paarden die om te showen zijn of paarden waar men niet mee wil showen?
worden er alleen maar showpaarden gefokt?

Als ik op zoek zou zijn, zou ik willen recreeren, en zou het mij niet uitmaken of de ouders wereldkampioen zijn of niet, en of er iets ingekocht is in een futurity of niet (daar valt toch geen droog brood mee te verdienen, dat kost alleen maar).
Ik zou dan een ranchhorse achtig type willen, vlakke gangen, cool in het hoofd en werkbaar.. Is dat ook nog iets wat op de markt is?

(sorry dat ik inbreek in je topic Germie :) )


Ik denk dat jij op mijn bericht doeld. Ik heb er expleciet bij geschreven dat ik reining doe en dat even als voorbeeld zet aan wat de prijzen zijn.

Maar blijf er bij elk goed paard, welke discipline dan ook een hoop geld kost.
Een paard kan talent hebben maar degelijke opvoeding en opleiding kost ook geld.


Zag eerder ook de opmerking dat 2,5 jarige paarden die veel gestopt en gespind worden later stuk zijn.
Dat is kul natuurlijk.
Heb er zat lopen die vanaf hun 2e lopen, altijd geshowd zijn en die doen het nu nog (9...11..14 jaar oud)


Maar je kan toch niet ontkennen dat het een heel zware belasting is voor die tweejarigen die nog volop in de groei zijn en dat net dat het risico op aandoeningen zoals artrose en peesproblemen danig vergroot? Toch zeker als ze klaargestoomd worden met de futurity's in het achterhoofd? Die trainingen zijn niet van de poes...meer dan genoeg gezien hier bij onze Belgische wereldtop op stal :x

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:34

Ligt er maar net aan welke trainer je kiest

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 09:47

Nou ja, Popstra, zijn er ook 20+ quarters die nog in de sport lopen? Dat zie je bij de Engelse sport namelijk wel. Niet zo veel, maar het gebeurt zeker nog geregeld. Ook in de springsport in de lagere klasses.

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:50

Popstra schreef:
Ligt er maar net aan welke trainer je kiest


Daar heb je zeker gelijk in. Maar als "nieuwe" in dat wereldje is het soms moeilijk om het kaf van het koren te scheiden.
Maar het blijft bijzonder om een tweejarige zadelmak te maken en aan te rijden...Iedereen doet wat hij wil maar geen kans dat ik op onze tweejarige kruip. Laat die maar lekker groeien en genieten van haar jonge jaren.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:51

germie schreef:
Nou ja, Popstra, zijn er ook 20+ quarters die nog in de sport lopen? .


Die zijn er zeker, ga maar eens kijken bij bijv. de WRAN.

Citaat:
Ik heb het idee dat je er nog totaal geen idee van hebt, eerlijk gezegd. Begin al eens met naar een aantal shows te gaan. Spreek met mensen. Kijk en leer.

Dit advies van Sevke vind ik erg goed.