2 jaar oud..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 18:28

Nu heb ik geen verstand van western rijden, maar deze reel kwam langs en zag alle lovende woorden, maar jeetje... maar 2 jaar oud, hoe oud wordt zo'n paard dan ingereden? En zulke bewegingen zijn toch super belastend voor een 2 jarige?

https://www.facebook.com/reel/336585248810281

of zie ik dit als leek helemaal verkeerd?

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 18:31

Dit is helaas voor een aantal mensen normaal...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 18:42

Als ie stuk is koop je gewoon een nieuwe toch.

hannelot
Berichten: 975
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:04

Dit is gewoon zielig! Ik heb er geen andere woorden voor!

Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:56

Verdrietig om naar te kijken....
Heb een paard van 2,5 staan en die heeft meer dan genoeg aan een stukje wandelen en spelen met zijn maatje.

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:26

Cowgirl schreef:
Als ie stuk is koop je gewoon een nieuwe toch.


Ehh hallo? Sarcastisch mag ik hopen?

Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:29

ElfBeau_067 schreef:
Cowgirl schreef:
Als ie stuk is koop je gewoon een nieuwe toch.


Ehh hallo? Sarcastisch mag ik hopen?


Het sarcasme druipt er toch vanaf? Volgens mij zit dat wel goed hoor

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:39

Dit lijkt me wel een leuk spelletje voor een paard als het zijn ding is trouwens. Het is begrijpelijke taal (dierentaal) en veel ruimte voor initiatief van het paard zelf

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:11

ElfBeau_067 schreef:
Cowgirl schreef:
Als ie stuk is koop je gewoon een nieuwe toch.


Ehh hallo? Sarcastisch mag ik hopen?


Ik ben altijd bloed serieus. *\o/*

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:12

In meerdere takken van de sport rijden ze met 2 jaar al.
Denk je van de dieren die op de baan lopen. Zijn vaak al Met 2 jaar beleerd. Ken er meerdere die dat helaas doen.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 22:16

Dat is zo, ook renpaarden zijn mega jong als ze onder het zadel zijn, maar net als dat paard in dat filmpje, beginnen ze dan met 1,5 jaar ofzo dat ze erop gaan zitten?

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:28

Je ziet het in (Noord-)Amerika wel meer, is daar in veel takken van sport vrij normaal om ze met 2 jaar al in te rijden. Ben er niet trots op, maar heb dat daar ook wel eens gedaan toen ik daar nog woonde en op een stal werkte. Enige "goede" daar wel was dat je er in de zomer zo'n 10x op zat en ze daarna nog een klein jaar de wei op ging om met 3 verder opgepakt te worden.

Goede cuttinghorses zijn bij mijn weten wel de paarden die dit gedrag al (grotendeels) zelfstandig (willen) laten zien. Maar kan me idd niet voorstellen dat dit voor de lange termijn echt goed is voor de benen.
Maar correct me if I'm wrong want het is al weer ruim 10 jaar geleden voor mij en bij ons op stal werd er vooral pleasure, saddleseat en hunter-jumper equitation/Engels gereden dus veel ervaring met de working horses heb ik ook niet.

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:48

Maar een racezadel en jockey zijn toch een stuk minder zwaar dan zo'n westernzadel en volwassen vent? En is dat door de benen zakken ook normaal?

MallyBelly

Berichten: 3533
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:10

Voor een aantal mensen die de westernsport beoefenen is het nog steeds normaal een 2 jarige te trainen. Ook gewoon in Nederland. Er veranderd ook die takken van sport wel wat maar weet dat er in de buurt ergens ook iemand meerdere 2jarige quaters al in training heeft staan.

Ze worden in het voorjaar/zomer van 2jr opgepakt en worden vanaf dan getraind. De cutting paarden zoals in het filmpje hebben 'vaak' een behoorlijke drift van nature, ik denk niet dat ze daar perse nog eerder mee beginnen.

hannelot
Berichten: 975
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:10

EmmaVZ schreef:
Maar een racezadel en jockey zijn toch een stuk minder zwaar dan zo'n westernzadel en volwassen vent? En is dat door de benen zakken ook normaal?

Dat vraag ik me ook af!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:39

Ik heb het ooit eens gewaagd om op een Amerikaans filmpje van een 2-jarige onder het zadel die een reining pattern reed te reageren. Op instagram was dat. Ik werd ongeveer afgemaakt.
Ik vind het niet normaal, maar er zijn genoeg mensen in de westernwereld, ook hier in Nederland, die dit wel normaal vinden.

prompter

Berichten: 11107
Geregistreerd: 28-09-02

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:25

In de VS is het sowieso veel normaler om een tweejarige al in te rijden heb ik gemerkt, niet alleen in de westernsport.

Brittneyx

Berichten: 1843
Geregistreerd: 03-08-11

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:52

In België worden er ook westernpaarden op die leeftijd zadelmak gemaakt. Komt vooral voor wedstrijden voor 3 jarigen waar ze al top moeten presteren. Het ziet er een beetje raar uit op het filmpje maar dat door de benen gaan is best normaal. Als je video's van cutting zoekt kan je zien hoe spectaculair het is!

Maar ja sommigen vinden nog altijd dat op 2 jaar beleren normaal is. En er zijn ook wel ´bewijzen´ dat een paard dan echt niet met 8 jaar kapot is. Ik ben er niet echt voorstander van. Het zijn vaak echt nog baby's

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:08

Noemt het paard een volbloed en men vindt dit doodnormaal.
Ik heb er een iets andere mening over.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:12

Voor we met zijn allen dingen afkeuren… hebben we eigelijk 1 argument dat het voor de paarden niet goed is? Dat ze sneller blessures, groeiafwijkingen, arthrose oid ontwikkelen?

Als je hier een 3-jarige inrijdt (ben ik overigens voorstander van) dan krijg je ook de hele NH brigade op je dak met uitleg over groeischijven en 5 jaar pas etc maar studies tonen juist geen nadeel van lichte belasting voor het sluiten van de groeischijven. Meer gebaseerd op een gevoel dan op waarheid dus.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:15

Met 3 inrijden, daar kan je wat van vinden. Laten we even voor het gemak stellen dat dat OK is.
Het probleem bij met 3 jaar inrijden is ook dat er dus op jonge leeftijd dingen gevraagd gaan worden. Bijvoorbeeld met 4 jaar de wedstrijdsport in. Een keer meenemen op wedstrijd van een puppy om te wennen is helemaal prima. Maar met 4 voor de 1e plaats en winst gaan is wat anders. Als het paard dan 5 is, is hij "helemaal af en klaar" en moet alles maar zonder protest gaan doen. Dat vind ik het grootste gevaar. Het overvragen van een jong dier.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:28

Je hebt inrijden en inrijden. Ik train mijn jonge paard ook. Niet onder het zadel, maar wel op de longe, door grondwerk, etc. Ik vind haar nog niet klaar voor rijden (ze is nu 3,5), maar ik wil haar wel versterken in haar lijf als voorbereiding. Want ik denk dat dat wel goed is op jonge leeftijd.
Je hebt vroeg werken en vroeg werken. Op 2 inrijden en op 3 eigenlijk al topsport moeten lopen is wat anders dan op 3 rustig beleren en op 4 een keer een B-proefje of oefenwedstrijd rijden.
Dat overvragen inderdaad. Maar dat is ongeacht de leeftijd nooit goed.
En de ene 3-jarige is de andere ook niet. Ook daar moet naar gekeken worden. Sommige paarden zijn er echt nog niet klaar voor, mentaal of fysiek.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:45

rien10 schreef:
Met 3 inrijden, daar kan je wat van vinden. Laten we even voor het gemak stellen dat dat OK is.
Het probleem bij met 3 jaar inrijden is ook dat er dus op jonge leeftijd dingen gevraagd gaan worden. Bijvoorbeeld met 4 jaar de wedstrijdsport in. Een keer meenemen op wedstrijd van een puppy om te wennen is helemaal prima. Maar met 4 voor de 1e plaats en winst gaan is wat anders. Als het paard dan 5 is, is hij "helemaal af en klaar" en moet alles maar zonder protest gaan doen. Dat vind ik het grootste gevaar. Het overvragen van een jong dier.


Als je dat traject begint met eentje van 4 of 5 jaar ga je net dezelfde dingen zien.
Maarreh winst in de eerste wedstrijdjes is niet zo moeilijk hoor, dat is wat cirkels en diagonalen rijden met een paard dat ontspannen door de rug is. Een paard dat dat na een jaar nog niet kan is gewoon slecht ingereden, ongeacht leeftijd.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:06

Ik zeg niet dat winst in je eerste wedstrijd moeilijk is.
Ik zeg: als je een 4 jarig paard op wedstrijd meeneemt en je doel is winst rijden en 1e worden, dan is dat een andere insteek dan je 4 jarige op wedstrijd meenemen met als doen; kijken hoe hij zich gedraagt op ander terrein en proeven aan de wedstrijd sport.

Brittneyx

Berichten: 1843
Geregistreerd: 03-08-11

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:17

Een B proef is ook wel wat anders dan een reiningpattern...