Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

welke dekhengst voor mijn welsh cob met veel bloed

 
Profiel   

Wij hebben een mooie welsh cob pony van 1m34 met fijn hoofd en mooie sprekende ogen (geen stamboom). Ze geeft grote veulens (weten we van vorige eigenaar). Graag willen we haar laten dekken door een D of kleine E-pony met een mooi verfijnd hoofd. Onze pony is hoog in het bloed en het lijkt ons beter om als dekhengst een rustige hengst te kiezen, koel karakter. Onze merrie is erg lief maar vrij onzeker van karakter, zeker niet koel.

We dachten eerst aan dekhengst Fizz van Nederland omdat die goed lijkt te passen op haar qua bouw maar ik vraag me af of een (partbred) Arabier wel een goede keuze is. We willen het veulen later inzetten voor dressuur/jumping voor onze kinderen.

Iemand nuttig advies?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 09:23 



 
Profiel   

Misschien een standfoto van je merrie hier plaatsen zodat er beter advies gegeven kan worden. Wil je namelijk alleen maar het hoofd verbeteren qua exterieur? Of hoe zijn haar gangen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 09:27 



 
Profiel   

Ik wil haar hoofd qua uiterlijk niet verbeteren want ze is mooi. Ik wil graag een hengst met een fijn hoofd zodat het veulen min of meer dezelfde look behoudt. Daarom dacht ik aan een Arabische hengst. Haar gangen zijn goed. Wat vooral moet minderen is dat heet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 09:32 



 
Profiel   

RPA--> EHK

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 13:32 



 
Profiel   

Arabieren zijn over het algemeen juist heet en dat wil je juist minderen. Ik zou dan kijken naar een NRPS (bevat arabisch bloed) of new forest hengst. De pony's van du bois staan er volgens mij om bekend om hun goede en coole karakter, misschien dat je daar iets mee kunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 13:40 



 
Profiel   

Als je een rustiger karakter wilt zou ik richting New Forest kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 13:40 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Als je een rustiger karakter wilt zou ik richting New Forest kijken.

Ja dit. Of een connemara hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 13:49 



 
Profiel   

Of een Duitse rijpony.

Maar zonder standfoto kan niemand iets nuttigs adviseren ( en is ook een must als je hier iets wilt plaatsen ;) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 15:27 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
Bij deze een foto van de merrie met haar veulen van vorig jaar. Deze foto is niet bij ons genomen want toen hadden we haar nog niet in ons bezit.


Laatst bijgewerkt door Annelies_D op 19-04-21 16:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 15:41 



 
Profiel   

Je foto is helaas niet meegekomen! Je kan foto's plaatsten door op 'voeg foto's toe' te klikken dan -> 'kies bestanden'
Als je een foto hebt gekozen druk je op 'save'. Je foto komt dan in het klein op je scherm en als je op de miniatuurstad klikt wordt hij toegevoegd

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 15:59 



 
Profiel   

Als ze een zuivere Welsh cob (sectie C veronderstel ik adhv de stokmaat) is, waarom niet dekken met een zuivere Welsh cob hengst met een cool karakter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 18:53 



 
Profiel   

Los van dat ik haar ook wel mooi vind, zijn de foto’s dusdanig dat het geven van fokadvies lastig is.

Heb je geen standfoto van nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 19:01 



 
Profiel   

YWC schreef
Als ze een zuivere Welsh cob (sectie C veronderstel ik adhv de stokmaat) is, waarom niet dekken met een zuivere Welsh cob hengst met een cool karakter?


Omdat we een grotere maat willen en omdat welshjes toch niet zo koel zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 19:01 



 
Profiel   

Knert schreef
Los van dat ik haar ook wel mooi vind, zijn de foto’s dusdanig dat het geven van fokadvies lastig is.

Heb je geen standfoto van nu?


Ik kan een foto van nu opladen maar heeft weinig zin. Ze is hoogdrachtig. We kochten haar als niet drachtige pony maar ineens begon ze te verdikken. Dus ja ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 19:04 



 
Profiel   

Bij deze een foto van toen we haar net hadden.[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 19:12 



 
Profiel   

Annelies_D schreef
Knert schreef
Los van dat ik haar ook wel mooi vind, zijn de foto’s dusdanig dat het geven van fokadvies lastig is.

Heb je geen standfoto van nu?


Ik kan een foto van nu opladen maar heeft weinig zin. Ze is hoogdrachtig. We kochten haar als niet drachtige pony maar ineens begon ze te verdikken. Dus ja ...


Dikke buik en wat zwakke banden is wel door heen te kijken. Tenzij ze enorm in spier heeft ingeleverd

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 20:28 



 
Profiel   

Mooie merrie. Ik heb niet veel geen verstand van de fokkerij, maar wilde even roepen dat niet alle arabieren heet zijn. De vader van mijn paard is echt een hele koele Arabische hengst. Heel vriendelijk paard met kalm karakter. Mooi paard. Ik ken hem, want sta nog bij hem op stal. Heb ook een paar keer op hem gelest, heel braaf en heerlijk te rijden. Het is Aviv-Wahid van J'Adore Arabians. Mijn paard heeft in ieder geval zijn vriendelijke karakter geërfd. Als je meer wilt weten: http://dekhengsten.nl/hengst-gegevens/360/Aviv-Wahid

PS Ik heb geen aandelen in dit paard, vind 'm gewoon aansprekend en uitzonderlijk koel voor een arabier.


Laatst bijgewerkt door miereneter op 19-04-21 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 20:33 



 
Profiel   

Wat is de afstamming van jouw merrie?

Welsh cobs zijn er zeker groter en ook met fijne karakters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 20:34 



 
Profiel   

Annelies_D schreef
YWC schreef
Als ze een zuivere Welsh cob (sectie C veronderstel ik adhv de stokmaat) is, waarom niet dekken met een zuivere Welsh cob hengst met een cool karakter?


Omdat we een grotere maat willen en omdat welshjes toch niet zo koel zijn.


Die zijn er heus wel voor.
Onze perlino Welsh cob bvb is 1m55 en heeft een superkoel karakter.
We zijn wel al volzet voor dit jaar.

In elk geval veel succes met je zoektocht en een mooi veulen gewenst voor volgend jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 22:02 



 
Profiel   

miereneter schreef
Mooie merrie. Ik heb niet veel geen verstand van de fokkerij, maar wilde even roepen dat niet alle arabieren heet zijn. De vader van mijn paard is echt een hele koele Arabische hengst. Heel vriendelijk paard met kalm karakter. Mooi paard. Ik ken hem, want sta nog bij hem op stal. Heb ook een paar keer op hem gelest, heel braaf en heerlijk te rijden. Het is Aviv-Wahid van J'Adore Arabians. Mijn paard heeft in ieder geval zijn vriendelijke karakter geërfd. Als je meer wilt weten: http://dekhengsten.nl/hengst-gegevens/360/Aviv-Wahid

PS Ik heb geen aandelen in dit paard, vind 'm gewoon aansprekend en uitzonderlijk koel voor een arabier.


De meeste Arabieren zijn niet heet. Ze zijn intelligent, mensgericht, loyaal en werkwillig. Dat gezegd hebbende; met kruisingen met met name koudbloed lijkt het ergens mis te gaan, díe kunnen wel flink heet zijn :+

Ik weet dat Yanour Hayati en Vis di Gallura heel gave partbreds hebben lopen met top karakter, volgens mij ook uit Welsh merries. 'Onbewezen' zou je ook kunnen kijken naar Probor Rifat, VDV Ashlan, Mansour KS (drie totaal verschillende hengsten, net wat je aanspreekt, allen goed karakter, RX ggk en sportieve aanleg). Er zijn er sowieso nog veel meer, maar t is net wat je wensen zijn natuurlijk en wat je aanspreekt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 11:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen