Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Het ideale rittenpaard...?

 
Profiel   

Ninx schreef
(over Fjord)
Maar, soms zijn ze wel breed, erg robuust, sterk.
Ik ben een schriele kip van nog net geen 55 kilo.... iets dat wat licht te hanteren is, is wel fijn.
Je zou dan dus een smal/ kleiner exemplaar moeten zien te vinden en het zelf zo opvoeden dat het niet 'lomperd' wordt (die ik helaas voornamelijk heb getroffen).


Mijn eigen ervaring is eigenlijk dat de meeste fjorden eigenlijk best heel meewerkend zijn, en dan ook helemaal niet lomp hoeven te zijn. Je moet er alleen niet aan gaan duwen of trekken, dan heb je de afslag al gemist zeg maar. Wat dat betreft is mijn ervaring dat ze bv vaak toch nog wat inschikkelijker zijn dan haflingers. Kan ik het ook prima mee vinden trouwens, maar die blijven toch een beetje rondkijken of ze gaten in de verdediging zien of geintjes uit kunnen halen. Ook na heel veel keren. (Dat maakt ze natuurlijk ook wel weer heel grappig, maar die kunnen in dat soort acties lomper uit de hoek komen.) Met een beetje aandacht voor de opvoeding hoef je helemaal niet in de buurt te komen van de spierkracht van fjorden - die kunnen ze dan fijn inzetten voor de ritten zelf maar niet tegen jou.
En ik vind fjorden vaak fijn qua gangen. (Maar voor mij helaas net een slagje te klein vaak.)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 20:21 



 
Profiel   

Je moet het echt testen. Er zijn wel stallen die ritten organiseren en ook al duidelijke voorkeuren hebben voor type/rassen paarden.

Ik heb bijv op fjorden, maar ook arabieren buitenritten gemaakt en ik vind een fjord super leuk, maar niet zo comfortabel als de quarters en een aantal andere rassen. Super braaf, maar vaak; als ze gaan, dan gaan ze goed. Heb mensen met men bitten eraan buiten zien rijden, eraan zien hangen, maar ze denderde gewoon door. En zo zijn er meer. Het is een voorbeeld.
Arabieren zijn zo enorm verschillend.

Ik snap ook wel dat mensen voor rustige paarden kiezen, maar persoonlijk vind ik wat vlottere paarden vaak juist ook wat meer comfortabel.

En er kan ook een verschil zitten tussen de draf en galop bijv. Wat doe je vaak? Ik heb er wel gereden dat ik echt liever galoppeerde dan draafde. Qua je lijf zou ik dat echt testen.

Als je geen fysieke belemmeringen hebt en je hebt je eigen paard die je ook dressuur matig fijn aan het lopen hebt, kan je dat haast niet vergelijken met een ras/type die dressuur matig minder gereden is, van nature mindere gangen heeft en dan de ruiter fysieke problemen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 01:56 



 
Profiel   

Hey Ninx, thx voor je pb met link naar je topic.
Je vroeg me mijn mening te delen zoals ik in een ander topic gedaan had.
Ik schreef er al over op mijn pagina, mag ik dit delen hier? Dan moet ik het niet hertypen.
https://www.facebook.com/13166945484786 ... 680338308/

Dit zou mijn keuze zijn ;-).
Ervaringen opgedaan via mijn begrazingsprojecten.

Ik rij zelf liefst met Iberische paarden, een Haflinger vond ik saai om te rijden, een Arabier is niet mijn ding, terwijl de berber gewoon zalig was, maar de combi berber/LUsitano was gewoon mijn favoriet. Toch, het zijn paarden die getraind moeten worden, want zijn minder stoutmoedig dan bvb Lusitano x sorraia kruisingen.
Wij deden met een berber kruising al vanaf 2 maanden soms meer dan 20 km, die liep los mee, was dan ook een bomproof paardje omdat hij als veulen veel geleerd had.

Ik las hier de Huçul, heb ik eindeloos lange trektochten mee gemaakt, maar voor mij teveel trekpaard morphology, rijdt als een Haflinger bvb, niet mijn ding.
De mountain Huçul is eerder een primitiever type, heeft nog veel Tarpan invloeden, ook sommige met wildkeur, maar die zijn quasi niet te vinden om te kopen jammer genoeg en invoer is verboden vanuit Roemenië, wou dat destijds doen gezien ik daar contacten heb, maar door equipe sikkelanemie mogen paarden niet meer uitgevoerd worden.
Dus ik denk dat ik me in de toekomst ga richten op Iberische paardjes, dus sorraia x mustang x Lusitano x Berber X konik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 08:49 



 
Profiel   

rocky mountain horse. Kleine paardjes, niet breed gebouwd. nog geen extreme fok. Erg scherp en werkwillig, maar wel koel in het hoofd. Gangenpaardjes net als je ijslanders. Alleen wel aan de prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 09:32 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Ik las hier de Huçul, heb ik eindeloos lange trektochten mee gemaakt, maar voor mij teveel trekpaard morphology, rijdt als een Haflinger bvb, niet mijn ding.
De mountain Huçul is eerder een primitiever type, heeft nog veel Tarpan invloeden, ook sommige met wildkeur, maar die zijn quasi niet te vinden om te kopen jammer genoeg en invoer is verboden vanuit Roemenië, wou dat destijds doen gezien ik daar contacten heb, maar door equipe sikkelanemie mogen paarden niet meer uitgevoerd worden.


Misschien wat offtopic, maar hoe kom je erbij dat paarden uit Roemenie niet meer uitgevoerd mogen worden? Mijn vrienden rijden meerdere keren per jaar met hun jonge IJslanders naar Duitsland om daar ingereden te worden en te verkopen. Geen centje pijn aan de grenzen.

https://www.hergheliidestat.ro/herghelia-lucina.html
De staatsstoeterij in Roemenie waar de Hutul gefokt wordt. Regelmatig worden er veilingen gehouden en dan kan je soms voor al 1000 euro aan een paard komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 10:07 



 
Profiel   

In Hongarije paar keer op een Hucul gereden. Inderdaad ijverig beestje en slim. En het leek wel of ze een extra gang had? Vond haar helemaal niet trekpaard/haflinger achting.
Verder heb ik ook langere tochten op Lippizaners gereden ook erg fijn.
Onlangs een ruiter met een criollo tegengekomen, dat zag er heel comfy en relaxed uit.
'Mijn" hackney is ook lekker, maar zijn karakter heeft ie niet mee (bomproof voor veel, maar angst voor water en in een trailer zetten is ook een drama), dus denk dat het ook heel persoonlijk is wat jij fijn vindt zitten, welk karakter je aanspreekt etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 11:02 



 
Profiel   

Maaike_Indy schreef
Cambiar schreef
Ik las hier de Huçul, heb ik eindeloos lange trektochten mee gemaakt, maar voor mij teveel trekpaard morphology, rijdt als een Haflinger bvb, niet mijn ding.
De mountain Huçul is eerder een primitiever type, heeft nog veel Tarpan invloeden, ook sommige met wildkeur, maar die zijn quasi niet te vinden om te kopen jammer genoeg en invoer is verboden vanuit Roemenië, wou dat destijds doen gezien ik daar contacten heb, maar door equipe sikkelanemie mogen paarden niet meer uitgevoerd worden.


Misschien wat offtopic, maar hoe kom je erbij dat paarden uit Roemenie niet meer uitgevoerd mogen worden? Mijn vrienden rijden meerdere keren per jaar met hun jonge IJslanders naar Duitsland om daar ingereden te worden en te verkopen. Geen centje pijn aan de grenzen.

https://www.hergheliidestat.ro/herghelia-lucina.html
De staatsstoeterij in Roemenie waar de Hutul gefokt wordt. Regelmatig worden er veilingen gehouden en dan kan je soms voor al 1000 euro aan een paard komen.

Ow, interessante info !
Mijn leraar zadelmakerij heeft daar een atelier. We hadden gedacht om Huçuls naar België en Nederland te verkopen, omdat er een markt is volgebs hem voor bomprpofe koetsenpaarden, maar toen ik hem erom vroeg zei hij me dat het verboden was om bovengenoemde reden, doordat daar het probleem heerst van equine sikkelanemie, ontstaan doordat paarden erg verwaarloosd worden door veel zigeuners dn ook Roemenen, nooit ontwormen etc, zou dit probleem veroorzaakt hebben.
Zal eens informeren...
Ipv een mustang zie ik een berg Huçul ook wel zitten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 15:34 



 
Profiel   

Rongyos schreef
In Hongarije paar keer op een Hucul gereden. Inderdaad ijverig beestje en slim. En het leek wel of ze een extra gang had? Vond haar helemaal niet trekpaard/haflinger achting.
Verder heb ik ook langere tochten op Lippizaners gereden ook erg fijn.
Onlangs een ruiter met een criollo tegengekomen, dat zag er heel comfy en relaxed uit.
'Mijn" hackney is ook lekker, maar zijn karakter heeft ie niet mee (bomproof voor veel, maar angst voor water en in een trailer zetten is ook een drama), dus denk dat het ook heel persoonlijk is wat jij fijn vindt zitten, welk karakter je aanspreekt etc.

De modellen Huçul varieren sterk, van Lipizanner types, tot boerenpaardjes.
Dit is het type waar ik mee reed, mochten we lenen van boeren, helaas was het paardje zwaar mishandeld, achteraf ben ik het maar te weten gekomen. Kon hem niet meenemen zei mijn leraar omwille van dat verbod.

[ img ]

Dit is het type die ik wel heel erg zie zitten voor in mijn kudde, lijken mengeling van mustang en konik, vind het super leuk type en weet dat er ook wat lipizanner inzit.
Ga eens informeren of ik toch zou mogen invoeren. Bedankt voor de info alleszins!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 15:52 



 
Profiel   

Best groot nog, of niet?

Ik zou dan toch filmpjes willen zien van de gangen. Als TS iets zoekt zoals haar beschrijving is het belangrijk dat een paard braaf is, maar ook echt fijne gangen heeft. Ook dat kan binnen een ras verschillen.

Training kan ook wel verschil maken. Mijn New Forest had ruime gangen, maar kon in het begin wel wat stampen in galop. Door de western training en het lang en laag lopen, veel galop werk, werd dat jarenlang veel beter en kon ik wel uren op hem rijden.
Maar vanaf het stil zetten kwam zijn eigen manier van bewegen weer meer terug. Ik deed er nog kleine rondjes op zonder eraan te werken en dan merkte ik toch wel een verschil met mn vlakke quarter.

Maar ook daarin weer verschil. Mn ene merrie loopt hee; vlot onder je en zit je echt stil. Maar je moet even doorhebben dat haar temperament prima is.
Mn ruin is super comfortabel, maar schommelt wat meer. In galop zit ie heerlijk, maar het zijn net die kleine verschillen.

Ga je dan naar je eigen lijf kijken, kan iemand met slechte rug voorkeur hebben voor het een en iemand met slechte heupen weer voor het ander. Ik heb soms beiden en nek en knieën, maar dan doe ik gewoon wat minder en neem mn verlies bij het afstappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 15:59 



 
Profiel   

Huculs die ik ken zijn meer pony's dan het dier van de foto hierboven, ook qua bouw. Ze hebben ook geen extra gangen.

Wil je hucul pony's in beweging zien zou ik zeggen zoek eens op "sciezka huculska" op YouTube, dat is een hindernisbaan die onderdeel van de stamboekkeuring uitmaakt zowel voor merries als hengsten. Lijkt beetje op Trec denk ik (?)

Eerste beste die naar voren komt.

https://youtu.be/r9CE_LbWkps

Dan valt het ook te merken hoe nuchter die beesten zijn, zo'n wipwap/balance board kan mijn KWPNer niet zo goed tegen denk ik := rijkunsten van de deelnemers zijn een andere kwestie though

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 16:25 



 
Profiel   

Cambiar schreef
De modellen Huçul varieren sterk, van Lipizanner types, tot boerenpaardjes.
Dit is het type waar ik mee reed, mochten we lenen van boeren, helaas was het paardje zwaar mishandeld, achteraf ben ik het maar te weten gekomen. Kon hem niet meenemen zei mijn leraar omwille van dat verbod.



Ik weet niet hoe groot je bent, maar degene waar je op zit lijkt mij vrij groot voor een Hutul.

Van het verbod heb ik werkelijk nog nooit gehoord. Ik weet wel dat toen ik vervoer zocht voor mijn merrie van NL naar RO dat er een paardentransportbedrijf was welke niet naar RO wilde rijden vanwege een bepaalde paardenziekte maar ik kan me niet helemaal meer herinneren of dat de sikkelanemie was die jij aanhaalt of dat het wat anders was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 21:16 



 
Profiel   

Ik vond het leuk dit topic weer eens een slinger te geven.... kijken of er nog meer inspiratie borrelt....

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 09:45 



 
Profiel   

Wij hebben ook een Hucul, ze komt uit Hongarije. Echt een heel fijn paardje, we rijden alleen maar in het bos met haar. Ze heeft een heel stabiel karakter, altijd braaf, soms wel wat eigenwijs. Maar heel betrouwbaar! Ze loopt heel makkelijk op alle ondergronden in het bos, heel behendig. Ze is rustig maar niet sloom.
Ze zit ook heerlijk! Ik krijg snel rugpijn als paarden wat breder zijn, maar ze zit echt perfect. Ze kan ook heel erg leuk lopen, maar toch voelt t alsof ze hele vlakke gangen heeft.
Ik zou heel graag m’n hele stal vol willen met dit soort paardjes :)


Laatst bijgewerkt door annibel op 19-01-22 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 09:57 



 
Profiel   

https://www.olx.ro/d/oferta/vand-hutul-6-ani-IDfH9JA.html#a16049076b
Een Hutul uit Roemenie, niet groen, daarvoor zou je denk ik naar de staats stoeterij moeten.

Toch zou ik mijn vrienden met de Ijslanders nogmaals onder de aandacht willen brengen. Ze fokken met eigen hengsten en hun laatste hengst van bijna dertig is zopas overleden. Af en toe zetten ze ook eigen gefokte hengsten in. Ze fokken dus absoluut geen moderne IJslanders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 09:59 



 
Profiel   

Ninx schreef
Ik vond het leuk dit topic weer eens een slinger te geven.... kijken of er nog meer inspiratie borrelt....

Ik weet niet zeker hoe vaak ze al genoemd zijn maar ik heb een Kentucky Mountain saddle horse (rocky Mountain horse x draver) en die past in je oorspronkelijk lijstje.
Echt een nuchter paard, maar niet sloom en een goede start conditie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 10:07 



 
Profiel   

Dravers en Draver kruisingen kan ik toch ook goed aanbevelen. Makkelijke, redelijk vlakke gangen, zeker als je met een Paso kruist bijvoorbeeld.

Mijn Draver komt van de baan. Heeft bij mij nooit een bit in gehad en is op je pinken te rijden. De galop daar heeft wel even werk ingezeten, maar als ik niet in de bak rijd is ook dat geen probleem.

En... hij heeft deze winter (in Denemarken) 2 dagen een deken op gehad, 24/7 buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:00 



 
Profiel   

Persoonlijk denk ik dat een Merens aan je eisen voldoet: niet te groot, stevig maar niet per se heel breed, fijn karakter, hard in hun lijf, en ik vind ze erg leuk om te zien.

Of, als je iets kleiners wil, een Fellpony!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:30 



 
Profiel   

de ouderwetse 'manegeponys' oftewel in mijn ogen de kruisingen. meestal niet perse de knapste maar goed dik beenwerk en nuchter van karakter.
(rassen zijn tever doorgeslagen (niet alleen in de paarden) teveel bloed, moderner etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:36 



 
Profiel   

ik zou gaan voor een Arabier, Konik of Dartmoor\Exmoorpony. zijn vaak hele betrouwbare paarden met goed uithoudingvermogen :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 09:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen