Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 33 van de 126 [ 3130 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 126  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hét Engelse Volbloeden topic!

 
Profiel   

Ik vind hem wel slank maar hij heeft goede spieren. Alleen de hals is arm bespierd vind ik.
Maar dat is niet heel gek, het is heus wel wennen zo'n verhuizing dan vallen veel paarden een beetje in. Gaat vast helemaal goed komen bij jou :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:00 



 
Profiel   

singa schreef
Knap paard Avalanche! Inderdaad mooi opgeknapt, al vond ik ze bij aanvang ook zeker niet verkeerd. Alleen een beetje "vers uit de wei"-geplukt

Wat een bijzonder paard, die Bob's Worth. Mooi verhaal, zo zonde!

Mkango schreef
In de race analyses staat dat meestal ook niet, alleen wanneer het paard pulled up is. In dit geval al vrij vroeg in de race en zo te zien omdat hij niet vooruit te branden was. :P Er zijn veel redenen waarom een paard pas later start. De jouwe is sowieso al gefokt voor jumps racing, dus die starten pas later dan paarden voor de flat. Vijf jaar is wat aan de late kant, maar ook niet heel schokkend en aangezien ze hem na 1 start al uit de sport gehaald hebben, denk ik dat hij moeilijk fit te krijgen was of ook in training gewoon niet de juiste mindset had of genoeg liet zien.


Veel info in een kort stukje, dank je! Van die bloedlijnen ken ik echt niets, dus fijn om te weten dat hij gefokt is voor jumps racing. Springen vindt hij nog steeds heel leuk. Mijn vriend rijdt eventing, ik ga nog moeten opletten dat ik hem niet kwijt raak :) Misschien durf ik ooit met hem zelf eens een aspiranten crossje te starten, mijn ultieme droom.

Waar zie je dat hij al vrij vroeg in de race gestopt is, en dat hij niet vooruit te branden was?

Het valt me trouwens op hoe goed hij zelf zijn stress reguleert. Om hem naar de "weide" te brengen moeten we een stuk langs de paddock van onze andere paarden. Die lopen te springen en te roepen langs de draad, en hij doet gewoon zijn hoofd naar beneden en briest eens. Zo gemanierd! Onze andere paarden moeten we op zo'n momenten goed vast houden. Is dat iets wat ze leren op de renbaan? Niet perse mee vertrekken als de anderen vertrekken?

Vanmorgen snel even z'n deken eraf en foto genomen:

[ [url=m/sp3TYz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Achtervoeten zijn trouwens symmetrischer dan het op deze foto lijkt, hij staat met links wat ingegraven. Aandachtspuntjes die wij misschien over het hoofd hebben gezien zijn zeker welkom! (Hij is trouwens volledig goedgekeurd voor de sport op de benen, klinisch en röntgenlogisch). Rug en nek zijn niet op foto gezet.



Wat leuk om te lezen dat hij ook gekeurd is. Ik houdt dat stiekem een beetje bij en alles wat ik hier gekeurd heb was klinisch en/of röntgen goedgekeurd.

Dat goed handelen van spanning leren ze inderdaad al vanaf vroege leeftijd. Met als sidenote dat ze ons spiegelen. Dit is ook precies de reden waarom ik zoveel problemen zie met volbloeden bij onzekere ruiters/handlers. Vaak wordt er dan ook geprobeerd een soort tinker in volbloed look van te maken wat ze niet zijn. Ben je zelf stabiel kun je echt de wereld met ze rond. Natuurlijk kunnen ze ook fris zijn, maar op een of andere manier houden ze wel altijd rekening met je.
Dit is een eigenschap die ik ook alleen bij de volbloed tegen kom.

Er mag wat vet en spieren bij, maar je zult merken in de aankomende maanden dat ze vanzelf uit gaan zwaren. Ze moeten ook wennen aan het andere soort voer en training. Hier gaf ik ze altijd senior priores als snelle dikmaker en horsefood omega.
Die combi ben ik zeer tevreden over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:06 



 

singa schreef
Knap paard Avalanche! Inderdaad mooi opgeknapt, al vond ik ze bij aanvang ook zeker niet verkeerd. Alleen een beetje "vers uit de wei"-geplukt

Wat een bijzonder paard, die Bob's Worth. Mooi verhaal, zo zonde!

Mkango schreef
In de race analyses staat dat meestal ook niet, alleen wanneer het paard pulled up is. In dit geval al vrij vroeg in de race en zo te zien omdat hij niet vooruit te branden was. :P Er zijn veel redenen waarom een paard pas later start. De jouwe is sowieso al gefokt voor jumps racing, dus die starten pas later dan paarden voor de flat. Vijf jaar is wat aan de late kant, maar ook niet heel schokkend en aangezien ze hem na 1 start al uit de sport gehaald hebben, denk ik dat hij moeilijk fit te krijgen was of ook in training gewoon niet de juiste mindset had of genoeg liet zien.


Veel info in een kort stukje, dank je! Van die bloedlijnen ken ik echt niets, dus fijn om te weten dat hij gefokt is voor jumps racing. Springen vindt hij nog steeds heel leuk. Mijn vriend rijdt eventing, ik ga nog moeten opletten dat ik hem niet kwijt raak :) Misschien durf ik ooit met hem zelf eens een aspiranten crossje te starten, mijn ultieme droom.

Waar zie je dat hij al vrij vroeg in de race gestopt is, en dat hij niet vooruit te branden was?

Het valt me trouwens op hoe goed hij zelf zijn stress reguleert. Om hem naar de "weide" te brengen moeten we een stuk langs de paddock van onze andere paarden. Die lopen te springen en te roepen langs de draad, en hij doet gewoon zijn hoofd naar beneden en briest eens. Zo gemanierd! Onze andere paarden moeten we op zo'n momenten goed vast houden. Is dat iets wat ze leren op de renbaan? Niet perse mee vertrekken als de anderen vertrekken?

Vanmorgen snel even z'n deken eraf en foto genomen:

[ [url=m/sp3TYz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Achtervoeten zijn trouwens symmetrischer dan het op deze foto lijkt, hij staat met links wat ingegraven. Aandachtspuntjes die wij misschien over het hoofd hebben gezien zijn zeker welkom! (Hij is trouwens volledig goedgekeurd voor de sport op de benen, klinisch en röntgenlogisch). Rug en nek zijn niet op foto gezet.
Op de site van France Galop staat een filmpje van de race: https://www.france-galop.com/fr/course/ ... VWelhvdz09
Je ziet hem na de eerste hurdle al heel veel terrein verliezen. Hij start achteraan het eerste groepje, maar ligt na de eerste sprong al bijna helemaal achteraan in het veld. Na de tweede hurdle zie je dat de jockey probeert om hem aan te drijven (je ziet dat hij een paar keer gaat zitten, dat is in de rensport een van de hulpen om ze harder te laten gaan), hij krijgt geen reactie, geeft hem twee tikken en krijgt eigenlijk nog steeds vrij weinig reactie. Na de derde sprong zie je dat het grijze paard dat een beetje bij hem liep ineens een stuk versnelt, snel terrein wint en zich weer aansluit bij het veld, terwijl Cap Power gewoon lekker achteraan blijft sukkelen in een hack canter en steeds verder achter raakt. In het Engels zou er dan staan 'lost touch,' oftewel: hij raakt de rest van het veld kwijt. De jockey laat hem nog een paar hurdles springen voordat hij hem stopt. Er is geen nood aan de man, dus waarschijnlijk reed de jockey hem even naar een plek waar hij snel van de baan kon en niet nog een km of wat in stap hoefde af te leggen. :)) In jumps racing is het niet gek dat de afstanden tussen de paarden bij de finish vrij groot is, maar zo vroeg in de race zou hij gewoon moeten kunnen aansluiten. :D

Wat betreft het rustig blijven terwijl de rest op tilt slaat: wat Yvonne zegt draagt er zeker aan bij, maar het is voor een deel ook 'aard van het beestje.' Je ziet ze erbij de helemaal over de zeik raken in de pre-parade ring of de paddock bij de races, maar ik heb er ook eentje gehad die constant de houtsnippers in de pre-parade ring op Newmarket wilde eten en aan een lange lijn liep. En er was er ook eentje die na een race op York op de baan, dus op het gras, afgezadeld moest worden, want ze was niet geplaatst. De vrouw van de trainer wilde haar een aai geven, maar mevrouw stond meteen met haar snuit in het gras, terwijl de meeste paarden na een race vaak zo vol adrenaline zitten dat eten een van de laatste dingen is die in ze opkomt. Dat waren sowieso al twee heel relaxte paarden.

Een relaxed paard over de zeik krijgen is iig makkelijker dan een paard dat van nature al heel erg highly strung is, weer rustig krijgen in zulke situaties. :P Wat je tegenwoordig vrij regelmatig ziet, is dat dat soort paarden in de paddock een rode 'hood' dragen om ze te helpen zich een beetje af te sluiten van alle prikkels om hen heen en zo rustiger te blijven. De rode kleur betekent dat ze die alleen dragen voor de race, maar dat hij er net voor de start af gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:30 



 
Profiel   

Ja mel kan dan weer echt niet tegen paarden die bijvoorbeeld een manegelesje rijden in een rij. Los spelende paarden in de wei gaat beter dan dat, maar wordt ze ook opgefokt van als ze dat ziet. Al gaat het nu al beter dan eerst.

Misschien moet ik dr eens een middagje op een manege zetten met uitzicht op de rijbak :P

Komt uiteindelijk altijd wel goed :j in het begin was gepasseerd worden door andere paarden ook een reden om heftig te dribbelen en alles, en dat is nu totaal geen ding meer. Dat was op een gegeven moment gewoon opeens over. Zo gaat het met de meeste dingetjes met mel.. Op een gegeven moment is het ding gewoon opeens geen ding meer :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:52 



 
Profiel   

Ik kwam een groep reeën tegen met Gentle, was al op de terugweg, en relax met lange teugel aan het stappen, maar toen die er al springend van door gingen, moest ik echt alle hens aan dek hahaha... ze gaat dan niet alleen dribbelen, maar galopperen op haar plek

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 13:39 



 
Profiel   

Desi_2409 schreef
Ik kwam een groep reeën tegen met Gentle, was al op de terugweg, en relax met lange teugel aan het stappen, maar toen die er al springend van door gingen, moest ik echt alle hens aan dek hahaha... ze gaat dan niet alleen dribbelen, maar galopperen op haar plek


Begrijp ik het trouwens goed dat je weer lekker aan het rijden bent?

Hier kunnen ze dat ook doen op de plek galopperen. En dan van het ene op het andere moment is het ook weer goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 14:48 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor de feedback. Binnen enkele maanden deel ik zeker een nieuwe foto met jullie :) Voer ben ik inderdaad nog één en ander aan het vergelijken om aanvullend of vervangend te geven. Momenteel krijgt hij gerstemix. Ik had al Zupa van Equifyt in gedachten, ik ga het eens vergelijken met Seniores Priores. Hooi krijgt hij onbeperkt.

Whoa Mkango, geweldig! Je bent mijn held van de dag, zo'n uitgebreid verslag _/-\o_ Heel erg bedankt! Filmpje is geweldig om te zien. Snelheid is inderdaad een dingetje precies, en zijn springtechniek is ook niet altijd even geweldig lijkt me. En een combinatie van die twee, tja... Welkom recreatiepaard! :)

Haha, jullie paarden hebben humor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 15:41 



 
Profiel   

Er moest tussen staan "een keer". Was een maand of twee geleden ofzo. Nee helaas niet meer gereden, wil eerst woensdag afwachten. Wel veel grondwerk gedaan en gelongeerd met dubbele lijnen, doet ze heel goed.
En heb haar met vriendje op de wei sinds je het hebt geadviseerd, rennen, bokken, van voor naar achter, de hele hectare. De springgefokte KWPNer kan haar niet bijhouden, maar die heb ik echt nog nooit zo hard zien galopperen haha.. alleen het weiland..slik...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 15:43 



 
Profiel   

Hier vandaag heerlijk een paar uur buiten gereden 8-)


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:43 



 
Profiel   

Heerlijk Laus, was je alleen op pad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:47 



 
Profiel   

Desi_2409 schreef
Heerlijk Laus, was je alleen op pad?


Nee met n vriendin met dr volbloed! Lekker met zn 2en crossen door t bos haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:52 



 

Lekker, Laus! 8-)

singa schreef
Dank jullie wel voor de feedback. Binnen enkele maanden deel ik zeker een nieuwe foto met jullie :) Voer ben ik inderdaad nog één en ander aan het vergelijken om aanvullend of vervangend te geven. Momenteel krijgt hij gerstemix. Ik had al Zupa van Equifyt in gedachten, ik ga het eens vergelijken met Seniores Priores. Hooi krijgt hij onbeperkt.

Whoa Mkango, geweldig! Je bent mijn held van de dag, zo'n uitgebreid verslag _/-\o_ Heel erg bedankt! Filmpje is geweldig om te zien. Snelheid is inderdaad een dingetje precies, en zijn springtechniek is ook niet altijd even geweldig lijkt me. En een combinatie van die twee, tja... Welkom recreatiepaard! :)

Haha, jullie paarden hebben humor.
Graag gedaan! De springtechniek van de gemiddelde volbloed is vooral functioneel, niet stijlvol. :P Zowel in hurdles als in steeple chases kunnen ze gewoon door de sprong heen vegen vaak, dus je zult ze niet zo hoog over een sprong zien gaan en zo mooi zien basculeren als een warmbloed. Daarbij gaan ze ook echt flat out op die sprongen af; dingen als verzamelen voor de sprong, proberen de paslengte te reguleren om goed uit te komen etc. zijn geen ding in racing. :)) Belangrijkste is dat ze recht springen, verder is het niet zo van belang hoe ze van de ene naar de andere kant komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:53 



 
Profiel   

Wat lekker lauss! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:05 



 
Profiel   

Heeeeeerlijk Lauss!
Dat is zo ontzettend genieten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:59 



 
Profiel   

Wauw Lauss, wat een mooie omgeving! Is dat zomaar in je achtertuin?

Springen hoeft voor mij ook niet persé stijlvol of met overschot te zijn, maar iets meer ruggebruik lijkt mij toch iets aangenamer voor de ruiter en voor hem :) Op zijn verkoopsfilmpje nam hij ook enkele sprongetjes onder het zadel (gewoon balkjes), dat zag er wel beter uit, maar is ook minder hoog natuurlijk.

Vandaag heeft Cappy voor het eerst met één van onze merries gestaan (een quarter). Ging goed! Een beetje getsjierp en gepiep van de merrie (was ik stiekem ook wel blij voor, ze is altijd al het kneusje van de groep geweest), en hij respecteerde dat gewoon. Beetje later stonden ze neus aan neus van het hooi te knabbelen, en nog wat later in elkaars manen te kroelen. Heerlijk als alles zo volgens plan verloopt.

Merrie nummer 2 zal vast ook wel in orde komen, het is eerder haar hengstenveulen wat ik niet vertrouw in combinatie met het deken van Cap :Y)

Merrie nummer 3 is niet helemaal ok, die willen we het niet meer aandoen om zich te moeten verweren. We denken er al een tijdje over om haar te laten inslapen, maar elke keer als we denken dat we de knoop hebben doorgehakt, loopt ze ineens weer beter. Vandaag hebben we weer tegen elkaar gezegd dat we de dierenarts toch maar eens moeten bellen... :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 22:10 



 
Profiel   

Jullie gaan hard zeg! Ik lees mee, maar heb niet zoveel te zeggen en vind zelf het racen ook helemaal niet interessant. :P :+

Nobli heeft door de stress nog wat buikpijn, maar het is al minder dus die darmflora gaat weer de goede kant op. De zadelmaker komt aankomende week wel even checken of daar geen problemen vandaan komen aangezien hij zo veranderd in bespiering (ook door de stress).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 01:29 



 
Profiel   

Hoe komt het dat Nobli stress had Always? Is er iets gebeurd?

Waaauw Lauss, wat een mooie foto's! Waar woon je ergens dat je dat in je achtertuin hebt?

Hier komt de zadelpasser ook vandaag. Willy is toch wel wat veranderd de laatste maanden dus het is eens nodig. Heb voor de gelegenheid even twee foto's gevonden ter vergelijking. Eindelijk is hij niet meer zo schraal en zelfs zijn bovenlijn begint een klein beetje gevuld te raken.

September
[ img ]

Vorige week
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 07:35 



 
Profiel   

Nobli werd van zijn paddockmaatje gescheiden en moest even alleen, plus op een compleet andere paddock.

Hij ziet er goed uit zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 08:01 



 
Profiel   

Paard staat in Klarenbeek, we hebben gereden op de loenermark/veluwezoom, kwartiertje met de trailer rijden! Echt heerlijk rijden! Ook nog reeën gezien <3

Singa fijn dat het goed ging met een van je merries en Cappy samen!

Vervelend dat Nobli zo last heeft van stress always.

Succes met de zadelmaker vandaag katya!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 08:13 



 
Profiel   

Leuk om weer bij te lezen, het is wel een actief topic. Leuk om iedereen zijn belevenissen met zijn/haar EV te volgen.

Succes voor degene die de zadelmaker krijgen binnenkort.

Always H, ik gebruik supplement Equipur Tryptomag, dit bevat magnesium, tryptofaan en B-vitamines. Het zorgt voor ontspanning bij je paard en een goed concentratievermogen. Gentle reageert daar goed op.

Cappy; altijd spannend om nieuwe paarden te introduceren.. ze kunnen soms zo heftig reageren..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 09:43 



 
Profiel   

Katyatje: die is goed opgeknapt! zelfs zijn ribben zie je niet meer..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 09:45 



 
Profiel   

Hij ziet er inderdaad goed uit! Nu moet je nog uit gaan kijken dat hij niet te dik gaat worden _O-

Ik gaf mel altijd al magnesium en ik dacht dat het merk niet uit zou maken. Maar nu ik desi over haar supplement zie schrijven begin ik er wel aan te twijfelen. Maarja, ze kan ook gewoon deze week toevallig wat energieker zijn ofzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 10:20 



 
Profiel   

Voor degene die het interessant vinden: dit gaat over de balans van het paard, wij vragen een heel andere balans (rijtechnische balans) als de balans die ze nodig hebben met de rensport.. ik denk dat ik en Gentle daar tegenaan lopen.. ik vraag wat van haar, wat ze heel moeilijk vindt en gaat daarom gooien met hoofd en kort lopen.. doordat ik nu enkel grondwerk en longeer met lange lijnen, gaat het steeds beter.. en kan ze het zonder ruiter inmiddels heel goed. Dit is de link, is echt een interessant filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=p0rZndm7TJg

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 10:53 



 
Profiel   

In de bak is inderdaad lastiger voor ze dan rechtuit en buiten wat ze gewend zijn.
Het is het bochtenwerk wat ze niet gewend zijn. De balans rechtuit is niks anders aan.
Het is daarom raadzaam om in het begin ze als een groen paard te zien die wel al veel kent.
Daarom dat ik altijd korte sessies aan houdt en voorwaarts oplos. Niet te lang in iets blijven hangen want dan raken ze gefrustreerd. Dit omdat ze het wel goed willen doen, maar niet snappen en nog lastig vinden.
Binnen een 2 weken heb je dan de basis aan bochten en van hand veranderen ed er wel in zitten.
Daarna kan je dat gaan uitbreiden naar voltes openen en sluiten etc en daarna pas dingen als schouderbinnenwaarts, stukje traver ed.
Dat zijn namelijk allemaal oefeningen om het binnen achterbeen meer te laten dragen en daar behoor je in het begin nog helemaal niet mee bezig te zijn.
Wordt dit toch gedaan zie je bijna altijd dat de paarden veel te veel terug komen in de oefening. Op de rem gaan lopen en het nergens meer op lijkt.
Laatste stap is dat zelfs de achtervoeten niet meer in de afdruk komen van de voorvoeten en dan ben je echt knap bezig geweest met een volbloed :+

Moraal van het verhaal het is de lengtebuiging die ze lastig vinden omdat ze deze niet kennen. Snappen ze wat je bedoelt gaat het gigantisch snel. Key daarbij is dat je zelf heel secuur en constant bent met je hulpen en aanwijzingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 11:44 



 
Profiel   

Dat frustrerende ken ik wel ja! Foxie vindt de lengte buiging ook heel lastig, buigen sowieso. Als ik dan iets meer aan haar vraag merk ik gewoon dat ze het niet snapt en begint ze met haar hoofd even te schudden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 11:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 33 van de 126 [ 3130 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 126  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen