Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 78 van de 126 [ 3130 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81 ... 126  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hét Engelse Volbloeden topic!

 
Profiel   

Toch klopt dat niet helemaal. Het beeld wat je beschrijft herken ik enorm van het Monster.
Die pakt ook niets aan als ze stress heeft, maar het is juist door het gedrag wat je graag wilt te markeren dat je rust creëert. En in die rust vinden ze dat snoepje juist wel heel lekker. Maar bij die dacht ik in eerste instantie ook dat snoep niets ging doen, tot er rust was gekomen en duidelijkheid en toen was het stiekem toch wel heel fijn.

Juist paarden zijn enorm voedselgericht en hebben altijd trek. Echt altijd. Op het moment dat een paard eten weigert, maak ik me serieuze zorgen.
Paarden hebben wel ook echt voorkeuren, ik heb dus altijd gewone beloningen: brok (krijgt ze namelijk nooit, ik voer muesli en fibrebeet), van die vieze zoete snoep van epplejeck, vooral vanille valt erg in de smaak, stukjes appel en wortel, en de jackpot is een suikerklontje. Heel slecht, ik weet het, maar dat vindt ze het lekkerste wat er is.

Maar die weigert ook snoep van mensen die ze niet goed kent, en blijft dan wat afstandelijk (ze is sowieso wel erg verlegen ook). Ze lijkt van personal space te houden, en dat is ook echt zo, maar op het moment dat de rust erin komt, kan ze heel erg juist tegen je aan en in je kruipen en moet ik de beloning bewust buiten mijn ruimte aanbieden, om te voorkomen dat de personal space helemaal verdwijnt.

Het nadeel van een stembeloning is dat die enorm beïnvloed wordt door jouw emotie en de kracht van een bridge is dat die altijd hetzelfde is. En om die reden gebruiken we een geluid wat niet overal te horen is, niet te linken is aan een woord, een toon of een beweging. Het is een uniek iets. Vandaar de clicker.

Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik dat het vooral jou niet trekt, en ik denk dat je dat deel moet uitschakelen. Het gaat erom namelijk wat voor je paard werkt, niet voor jou. Ik heb de pest aan druk geven en er dan afhalen, voor mij voelt dat heel negatief. Voor Emily werkt het prima. Het heeft er ook mee te maken dat ik bij Emily vooral gehoorzaamheid en respect wil, want die beukt gewoon dwars door je heen als ze dat niet heeft, en gehoorzaamheid had ze al helemaal nog nooit van gehoord, en bij het Monster leer ik vooral nieuwe dingen aan, en ik wil dat die nieuwe dingen heel leuk zijn, en wil ik geen stress en panikeren. Maar ik clicker soms ook met Emily als ik een gek idee heb en me verveel, want het is nog steeds een heel efficiente manier om dingen aan te leren, en druk geven - weghalen is lang zo effectief niet.

Maar imo is het een beetje hetzelfde als mensen die ene EV kopen en dan rustige stapritjes willen, want 'racen trekt me niet zo'. Heel hard gezegd, maar dat is khut voor je, dan had je geen EV moeten kopen. Het trekt je paard namelijk wel en die heeft het nodig.

Mijn Emily is 23 inmiddels en zelfs die gaat eens in de week nog even keihard. Heeft ze nodig, wordt ze blij van, en dan kan ze weer een week met de oude taarten samenleven. En racen trekt mij ook niet, niks voor mij, ik ben een dressuurruiter, maar Emily wordt blij van eventing. Dus dan heb ik even pech gehad, en als mij paard dan zo blij is, word ik daar toch ook wel weer vrolijk van.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 22:20 



 
Profiel   

Fijn dat dat voor jou zo werkt. Zoals ik al zei, zelfs in rust en kalmte pakt ze snoep wel aan maar eet het lang niet altijd op..

Ik begrijp dat je het daar niet mee eens bent, maar ik zie niet helemaal wat je daarmee denkt te bereiken? Waarom moet ik perse gaan clickeren als dat mij niet trekt en - naar mijn mening - ook niet bij mel past?

Ik ben heel blij met mel en zou haar nooit meer willen missen. Ik zeur hier vaak over de verlatingsangst maar dat is letterlijk het enige.
. Als ik wat vaker iemand had om mee samen te rijden zou ik er waarschijnlijk niet eens meer last van hebben, want met ander paard erbij is het het een heel dapper paard dat ook prima voorop loopt etc :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 07:27 



 
Profiel   

Ik geloof wel dat Mel niet zo'n interesse in snoepjes heeft. Voor Mel had je met haar verjaardag toch een proeverij gemaakt? En hoe ging dat ookal weer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 08:45 



 
Profiel   

@Sintara, Roi heeft ook verlatingsangst. Nooit gehad is bij mij ontstaan door mijn eigen fout.
Eigenlijk doordat het een gruwelijke goedzak is. Ik koppelde de verkoop volbloedjes aan hem in de wei, maarja die ging na een korte periode weer weg. Grappige is trouwens dat als ik hem oplaad en ergens anders ga rijden ik de wereld rond kan. Maar rijd ik bijvoorbeeld endurance en ik moet alleen de 2e ronde in vertrekken van het terrein af... dan keer ik hem om en moet hij van mij in zijn achteruit de kant op die ik zeg. Dan heeft hij al snel zoiets van ok dit werkt niet en zijn we daarna weer heerlijk onderweg. Wat betreft snoepjes heeft hij echt moeten leren eten trouwens. Die at hij eerst nooit en echt heeel vreemd alleen met zijn voortanden. Nou is de moeder van leaser een soort snoepjesmachine dus tegenwoordig is het wel anders :+ Tja een clown blijft het wel een beetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 08:50 



 
Profiel   

Ik denk inderdaad dat als ik mel in zou laden en ergens anders ga rijden dat ook prima zal gaan. Had ik nou maar een e achter b rijbewijs, dikke auto met trailer of een vrachtwagentje haha *spaart nog ff verder.. *

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 08:58 



 
Profiel   

Nobli heeft dat ook moeten leren, maar dat kwam met een paar maanden wel. Het enige wat ik hem de eerste weken kon geven was wortel. Hij vreet nu een hoop, behalve echt mierzoete dingen..
Denk dat als je paard na 2 jaar nog steeds geen overhand aan snoep lust, dit wel een teken is dat ze gewoon niet zo’n fan zijn van de meeste onnodige smaakjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 08:59 



 
Profiel   

"" Maar imo is het een beetje hetzelfde als mensen die ene EV kopen en dan rustige stapritjes willen, want 'racen trekt me niet zo'. Heel hard gezegd, maar dat is khut voor je, dan had je geen EV moeten kopen. Het trekt je paard namelijk wel en die heeft het nodig.""

Er zijn echt niet zo veel mensen, die dit willen Avalanche... En waar blijven al die EV dan die te koop worden aangeboden? Het is toch ook fijn dat dit soort paarden een fijne plek krijgen, ondanks dat ze niet "mogen/kunnen" racen?

Gentle heeft geen verlatingsangst, kan zo alleen met haar op pad. Ze is enorm opgeknapt in de tijd dat ze bij mij staat. Ik heb er ook moeite mee dat ik haar niet kan laten racen op buitenrit, maar laat haar dat in het weiland doen.. ik heb haar te koop, maar heb nul reactie, enkel mensen die haar voor weinig willen kopen.. maar waar komt ze dan terecht?

Ik twijfel hierdoor enorm om haar te verkopen, andere optie is een veulentje met haar te fokken of een bijrijder zoeken die wel met haar durft te racen, maar wil ook geen ongelukken natuurlijk..
Mijn dochter heeft een keer op een ex-racer in heb bos gegaloppeerd en kreeg deze niet terug, ondanks trekken, ophouding-los -ophouding- los, aan 1 teugel trekken, reageerde nergens op, zij is in volle galop het bos uit gegaloppeerd de weg op, paard kon toen niet verder en is door scherpe bocht samen gevallen... Godzijdank kwam er op dat moment geen auto aan...


[ img ] Ze is wel de dominante merrie van "haar" kudde

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 09:31 



 
Profiel   

Als ik mel niet had zou ik het wel weten desi! Het lijkt uit de verhalen een fantastisch paard! Maar één paard is voor mij genoeg helaas.. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 09:47 



 
Profiel   

Sintara schreef
Ik denk inderdaad dat als ik mel in zou laden en ergens anders ga rijden dat ook prima zal gaan. Had ik nou maar een e achter b rijbewijs, dikke auto met trailer of een vrachtwagentje haha *spaart nog ff verder.. *

Hier ook enkel b rijbewijs en 1.5 paards trailer. Dat mag namelijk wel.
E achter B staat ooit nog op de planning als ik meer geld heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 10:05 



 
Profiel   

Ik heb ze hier momenteel bijna sneller verkocht dan ik ze "aan kan slepen". Let wel het aanbod is hier afhankelijk van wat er mag stoppen of weg mag. Sommige worden al op de baan verkocht andere gaan enkel als rijpaard weg. En dan weet ik er nog 1 of 2 die doordat ze aan de handicap staan dit jaar normaal nog een keer kunnen winnen en daarna er uit gaan.

@Desi de meeste volbloeden die te koop staan en ook blijvend bij hun nieuwe baasjes blijven zijn eigenlijk inderdaad wel de mensen die van actie houden. Waarbij je dan na een week een foto krijgt van een galopperend paard op buitenrit met een ruiter er op met een giga smile. Diegene die lopen te trutten en doen beseffen allemaal na een korte en soms een wat langere periode dat het gewoon niet past. Dit zijn ook geen paarden die als ze ouder worden ze in een keer minder jolig en speels zijn. Dat is mijn ervaring de afgelopen 20 jaar dat ik met volbloeden werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 10:23 



 
Profiel   

Ik heb net 3 weken geleden mij e rijbewijs gehaald! :D

Iedereen heeft het hier over racen.. maar dat herken ik totaal niet. Ik denk dat vooral afwisseling en uitdaging belangrijk is. Goed alleen stapritjes hoef ik ook niet mee aan te komen, maar ik heb nog nooit het idee gehad in galop op buitenrit dat sullie echt te hard wilde of niet meer terug te nemen was. Maar dat kan dus komen door de afwisseling die ik hem bied, we springen, dressuren en crossen, en rijden buiten.

Ik vind dat als een paard niet terug te nemen is de basis er ook gewoon niet goed in zit. Op de renbaan mogen ze ook niet als een idioot maar gaan rennen zonder controle.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 10:41 



 
Profiel   

Ik snap ook niet waarom een volbloed zogenaamd 'moet' racen.
Zoals Lauss zegt, op de baan vliegen ze ook niet als een ongeleid projectiel rond.

Ja alleen stappen vinden ze wel wat saai. Maar galopperen kan ook gewoon beheerst.
Ik geloof dat ik in die 10 jaar dat ik haar heb 1 keer full throttle ben gegaan en dat was toen we ook daadwerkelijk op een racetrack liepen.
Al de rest was normale galop, wel eens wat meer upspeed maar nooit of te nooit onbeheersd racen.
Idioot rondrennen doet ze maar in de weide.

Doet me denken aan onze beginjaren toen we inderdaad wel een issue met tempocontrole hadden. Op en dag was ik dat gedribbel en constant tegenwerken zo zat dat ik haar in haar tempo heb laten gaan op een heeeeel lang pad. Ze vertrok in een gigadraf. Om na 500m te bedenken dat het 1)vreemd was dat ze niet tegengehouden werd en 2) die gigadraf toch wel vermoeiend was. Alleen moest ze van mij het hele pad verder draven, jij wil lopen, jij zal lopen. Daarna nooit meer idiote discussies gehad over tempo.
Indien ze weer vlot vertrok: teugels los en ga maar. Dat haalt onmiddellijk de spanning en wil om te racen er uit. Ze ziet de bui van langer lopen dan ze eigenlijk van plan was dan wel al hangen.

Moet ook eerlijk zeggen dat ze beheersbaarder was met in groep galopperen toen ze net van de baan kwam dan nu na alle jaren simpel buitenrijden. Nu is ze meer een 'ik wil op kop' paard.

Enige wat ik haar fout heb aangeleerd en nog steeds een issue kan zijn is galopperen over de gemaaide graanvelden. Dan gaat de raceknop echt aan.
Al de rest, strand, bos, veld kan in traininsgalop net zo goed als in wat meer upspeed tempo en terugkomen wanneer ik het vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 11:28 



 
Profiel   

Ik denk ook niet dat het racen letterlijk zo is bedoeld ;) en al helemaal niet in de zin van als ongeleid projectiel idioot hard rondrennen op openbare ruiterpaden. Dat is maar gevaarlijk of je nou een volbloed of een tinker hebt, je paard helemaal zonder controle laten gaan.

Het gaat meer op bepaalde mindset, of je wat fanatieker rijdt of liever rustig aan doet. Allebei niets mis mee :) maar er past een bepaald type paard bij. Al moet ik zeggen dat de meeste volbloeden bij ons op stal juist van die slome types zijn :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 11:58 



 
Profiel   

Ik vind hard op zich ook niet erg of eng, maar het gevoel van geen controle hebben (daarbij in gedachten het verhaal van mijn dochter op het niet terug te nemen paard)

Gentle reageert zo drama achtig. Ik probeer het eerst op stem, meer staan, meer zitten, meer terugnemen, nog meer terugnemen, maar dan gooit ze met haar hoofd, maar gaat niet terug, nog meer ophoudingen, strenger, weer enorm gooien met hoofd, omhoogkomen van voor, soort springen en drukken in mijn teugel, dan maar beetje "zaagen" weer alles herhalen en dan komt ze pas terug om over te gaan in gedribbel...
Dat vind ik dus niet leuk, het duurt wel 50 meter voor ik ze weer "bij me heb" en ze blijft, zeker na galopperen erg druk... Ik had gehoopt dat, door het meer te doen, ze wel rustiger werd, maar dat is niet zo...
Ik wou dat ik een oplossing had, want ik hou haar het liefste zelf... het is verder mijn droompaard...

Eigenlijk is ze gewoon heel bazig en wil zij het bepalen...
In de bak doet ze het ook, maar wel in mindere mate, ik heb wel een filmpje van galop in de bak, maar weet niet hoe ik het moet delen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 12:05 



 
Profiel   

@Desi: Op youtube uploaden en dan hier delen. Zo doe ik dat altijd.

Even voor de duidelijkheid met actief bezig zijn bedoel ik dus absoluut NIET ongecontroleerd in de rondte racen. Dat is 1 heel gevaarlijk en 2 doodeng.
Hard gaan vind ik geweldig, maar zonder controle sta ik doodsangsten uit. Gelukkig worden zulke paarden normaal niet naar particulieren verkocht, precies om die reden.
WIj hebben paarden op stal gehad die dus inderdaad ongecontroleerd als een jekko gingen.
Uiteraard ook gewoon netjes door dierenarts, tandarts ed nagekeken.
Deze paarden worden dan over in de rensport zelf verkocht of krijgen enkeltje slager.
Klinkt heel hard, maar 99% kan niets met zo'n paard en we willen gewoon niet een telefoontje krijgen dat iemand verongelukt is.

Denk dat dit een aardig beeld geeft van mijn buitenritten met Roi


Of Biba met haar volbloeden

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 12:46 



 
Profiel   

Ik kom weer even binnen vallen. :D Gewoon om te zeggen hoe leuk ik het vind om met jullie mee te lezen en zo mijn EV fix weer even te krijgen.

Op het moment staat er een EV te koop waar ik echt op slag verliefd op ben geworden. Helaas is het voor mij nog geen tijd om weer terug een paardje te kopen. Als ik het financieel aan kon had ik het wel geweten, maar helaas. Zou het liefst een Monopoly-achtige lening nemen of mijn nier verkopen ofzo, maar he. Zo verliefd ben ik wel. :+

Maar toch krijg ik dan weer een beetje mijn fix in dit topic. Nu weer terug onder de meeleessteen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 12:49 



 
Profiel   

Is er plaats voor voltes of ander dressuurachtig werk? Is ze te stellen en aan de teugel te rijden in galop?
En wat gebeurt er als je teugels losgooit (niet wanneer je wil remmen en je moet er ook ruim de plaats voor hebben)? Bij mij was dat laatste echt een aha-erlebenis. Teugels los=turbo uit. Hoe meer druk vanvoren, hoe meer drama ik krijg. Maar soms moet je wat als ho echt ho moet zijn.
Sommige stallen gebruiken ook nog de techniek van met 1 hand op de nek leunen en drukken als signaal om te vertragen.

Het gevoel geen controle te hebben is inderdaad doodeng en gewoon niet leuk.
Vriendin van me heeft dat ook een keer gehad met een ex-racer. Was gewaarschuwd vooral niet te galopperen op weg naar huis. Mederuiter zet toch galop in op groot zandpad richting stal. Vriendin kreeg het paard ook met geen mogelijkheid terug en is in vliegende galop op stal aangekomen. Geen ongelukken verder maar ze was not amused.

Edit: heerlijke filmpjes Kyrkelover, krijg gelijk zin om m'n paard te gaan zadelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 12:52 



 
Profiel   

princequillo schreef
Ik kom weer even binnen vallen. :D Gewoon om te zeggen hoe leuk ik het vind om met jullie mee te lezen en zo mijn EV fix weer even te krijgen.

Op het moment staat er een EV te koop waar ik echt op slag verliefd op ben geworden. Helaas is het voor mij nog geen tijd om weer terug een paardje te kopen. Als ik het financieel aan kon had ik het wel geweten, maar helaas. Zou het liefst een Monopoly-achtige lening nemen of mijn nier verkopen ofzo, maar he. Zo verliefd ben ik wel. :+

Maar toch krijg ik dan weer een beetje mijn fix in dit topic. Nu weer terug onder de meeleessteen. :D


Nu ben ik natuurlijk stiekem wel benieuwd naar welke volbloed haha.
Mag ook via pb natuurlijk.

Ik vind die van Desi ook geweldig alleen niet voor mijzelf.
Heb er echt, echt te veel.
En daarnaast chronisch plaats te kort. Wel doe ik zo af en toe nog voor een idioot laag bedrag de paarden hier neer zetten om te rijden en bemiddelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 13:02 



 
Profiel   

Toen Elei hier net was bleef ze ook lang door dribbelen na de galop. Nu met een goed passend zadel is ze meteen terug :) zo belangrijk! Nu het bit nog.. iemand suggesties?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 19:57 



 
Profiel   

Geen tips voor een bit. Ik heb nooit een bit gevonden waar ze echt goed op reageerde (en heel wat geprobeerd). Het moet absoluut dun en dubbelgebroken zijn voor haar. Verder ben ik bij een kneveltrens gebleven, tegenwoordig met een koper rolletje. Had ook een dubbelgebroken D trens waar ze het goed op deed maar daar kwamen microbarstjes in en dat vertrouwde ik niet zo :+.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 20:03 



 
Profiel   

Wat ik bij paarden met veel bloed heb gemerkt werkt ongebroken vaak goed. Hoe stiller het in de mond ligt, hoe beter. Kneveltrens idd vaak een goede optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 20:59 



 
Profiel   

Wat doet een Kneveltrens dat je gebruikelijke bus- of D-trens niet doet? Excuseer de vraag, bitten is voor mij een eindeloze zoektocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 21:04 



 
Profiel   

Ze liggen vooral heel veel stabieler, zonder dat je het nadeel van (met name de bustrens) hebt dat hij bij de ringen dikker wordt.
Door de schaar aan de zijkant schuift het bit niet in de mond, paard krijgt druk aan de zijkant van het hoofd, en heel veel paarden reageren daar heel goed op. Dat effect heb je ook wel bij een D-trens, maar veel minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 21:08 



 
Profiel   

Ah thanks!! Gaan we daar eens naar zoeken. Heb nu een enkel gebroken D-trend liggen, maar die is zo dik bij de zijkanten joh! Echt niet normaal. En dan is t maar een bitje van 10,5cm.
EVtjes over het algemeen dunne bitten toch? Of moet ik toch even met mn vingers graaien? XD

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 21:10 



 
Profiel   

Ik zou idd voor een dun bit gaan, als je het kunt vinden, ongebroken, en anders dubbel gebroken.
Stubben heeft een zogezegd danger bit, wat niet doorknijpt, en Sprenger heeft ook een locked versie. Bij die bitten even opletten dat je ze goed inhangt.

Dat is bij jonge paarden eigenlijk mijn go-to bit, omdat het eigenlijk altijd geaccepteerd wordt.
Je kan nog wat experimenteren met materialen, maar hier is RVS eigenlijk altijd prima, en kunststof bitten zijn vaak wat zachter, maar ook onwijs dik. 14 mm max 16 mm is fijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 21:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 78 van de 126 [ 3130 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81 ... 126  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen