Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:49

Ik heb een hipponeiro barrel bit 10mm. Soort myler level 1 maar dunner. Mel is er wel blij mee, mn vorige was een harry's horse roll r bit die ging ook goed, maar net wat dikker (14mm)

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 23:08

Avalanche schreef:
Wat ik bij paarden met veel bloed heb gemerkt werkt ongebroken vaak goed. Hoe stiller het in de mond ligt, hoe beter. Kneveltrens idd vaak een goede optie.


In mijn bittenzoektocht heb ik 1 keer een ongebroken (appel)bitje geprobeerd. Eens en niet weer. Had géén rem en amper sturing. Dan ging bitloos nog beter.

De zijwaartse steun van de kneveltrens blijft hier idd een meerwaarde hebben.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 10:14

Hier een myler lvl 1.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:48

Mijn vorige paard was een halve EV en die kon toch de spurt er in zetten. Hij mocht dat op bepaalde paden en gelukkig was hij altijd terug te krijgen (de andere helft was appaloosa) Dat de tranen van de wind uit mijn ogen stroomde, wat een sensationeel gevoel.
Nu met Moene durf ik dat nog echt niet, en het pad waarop ik dat uit zou durven proberen is inmiddels veranderd in beton |o Maar Moen kan wel heel fijn galopperen alleen niet op weg naar huis nee... dat is een echte no no

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:55

nou ik heb een enkelgebroken kneveltrens gekocht. Woensdag komt de dierenarts om de tanden te controleren. Ik ben heel benieuwd. Ze doet het ok op de enkelgebroken D-trens, maar deze is één cm groter en ik vind hem echt te groot. Ze doet te vaak haar mond open tijdens het rijden. We gaan het zien!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9320
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:40

Hier heb ik eigenlijk alles op een dubbel gebroken D trens lopen.
Wil vooral niet het notenkraker en in het gehemelte prik effect van enkelgebroken.
Watertrens vind ik ook niks omdat dat mee draait en op die D trens lopen ze eigenlijk allemaal vrij stabiel.
Heb er eentje van BR met een licht gevormd mondstuk.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:56

Momenteel heb ik een enkelgebroken voor haar (iets te ruim). Ik heb hiervoor er een dubbelgebroken in gehad, maar dat was al snel duidelijk, dat die niet voor haar geschikt was. In haar maat (10,5) is het lastig om een bit te vinden dat zowel dun is als géén watertrens en daarbij ook gebroken. Ik kon amper dubbelgebroken bitten vinden en ongebroken, wil ik eigenlijk nog niet proberen.

Ik ga gewoon kijken hoe ze het op deze gaat doen, anders gaan we weer opzoek :D

In ander nieuws....
Wat klopt hier niet?
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:54

Het bit dat ik heb bestaat als 10,5cm bustrens en is maar 10mm dik. Stel dat je straks nog verder moet zoeken is dat misschien een optie.. :) zo'n myler type is lang niet zo wiebelig als een normale dubbelgebroken

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 14:29

Wat een muts die Elei! Niet doen hoor! := _O-

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:13

10,5 is ook wel een hele lastige maat.

Afbeelding

Dit knappe kind liep heel fijn op een ongebroken D-trens. Als je denkt: wat zit dat hoofdstel raar: dat klopt. Het was een maat cob en ze zat op de grens met maat pony :')

_Inge

Berichten: 1409
Geregistreerd: 31-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 02:44

Ik lees al een behoorlijk tijdje mee maar eigenlijk ons
nooit voorgesteld. Ik ben Inge, wij hebben hobbymatig meedere (teveel :)) ) paarden.
Waarvan 1 engels volbloed, en nu sinds vorige week een iers volbloed.

De Engelse (althans denk dat hij engels is? Weet weinig van afstammingen hierin) is Force Quatre, een ruin uit 2006. Hem hebben we nu 2 jaar, hij heeft een lange sportcarrière achter de rug waarvan de laatste op hoog niveau horseball was.
Nu bij ons is hij vooral als recreatief paard.
Force is echt de liefste die er maar is, goudeerlijk, maar een ontzettend teer zieltje. Force is heel moeilijk op gewicht te houden, eet als een bootwerker, aan de meeste staleigenaren krijg je dit niet uitgelegd dus voeren wij al onze paarden zelf. Zonder ijzers loopt hij stokkreupel over elk oneffenheid je. We hebben de afgelopen 2 jaar veel bijgeleerd met hem :o .
Maar door Force toch erg verliefd op ze dat nu Legazpi erbij gekomen is, Legazpi is een ruin uit 2011, morgen eens meten maar hij is echt nog een stuk groter dan Force.
Hij is echter nog enorm groen op alles behalve de renbaan, waar Force erg goed behandeld is vraag ik het me bij Legazpi af, althans misschien tijdens zijn carrière wel maar de periode erna.
Hij zit onder de wondjes en is ontzettend gevoelig op aanrakingen, nu na een paar dagen bij ons is het al veel verbeterd maar vooral vreemde mannen schrikt hij erg van.
Het is verder wel een super lief dier <3. Met hem is het wel echt van voren af aan beginnen, rust in zijn hoofdje krijgen, balans vinden en vooral vertrouwen in ons. Uiteindelijk doel is hopelijk endurance, misschien eventing maar vooral zien wat hem goed ligt.


We hebben verder nog wat paarden, waarvan
-2 dravers, 1 van 21 wat ooit mijn eerste eigen paard was, en dan 1 van 22 die we pas overgenomen hebben van mensen die er niet meer voor konden zorgen, ze staan beide bij ons op pensioen, de 1 vanwege cushing en de andere door zijn artrose.
-2 d-ponymerries, moeder en dochter,dochter is bij ons geboren, moeder staat ook met pensioen door artrose en de dochter staat bij hun op de weide,dit vind ze helemaal niet erg.
-3 Arabische volbloeden, 1 van 2 jaar, 2 van 4 jaar, allemaal nog niet zadelmak, we doen veel dingen aan de hand maar belasten nog niet, eerst nog een beetje uitgroeien,het doel met hun is endurance.
Al is het met de 2 jarige nog af te wachten, hij heeft door dikke pech een hoefbeenbreuk opgelopen en staat om lange boxrust, eerste termijnfoto was niet positief na 8 weken al lichte artrose vorming te zien. Er valt dus niets te zeggen over zijn toekomst..
-2 springpaarden, ruin en merrie waarvan de merrie drachtig gescand is, hopelijk volgend jaar een veulen dus
- nog een stamboomloze merrie die we ook weer hebben overgenomen omdat ze kreupel is na een val en we niet wilden dat ze verkeerd te terecht zou komen.
- en dan de laatste, ons Maxje, een kruising mini shetlander en amha, klein maar ook lief monstertje.

Een hele bende dus :+
Veel werk maar zoveel liefde dat je er van krijgt.

Nog wat foto's,
Legazpi, je ziet hem met de dag opknappen nu.
Afbeelding

Met Nazir, onze arabier
Afbeelding

Mijn dochter erop, nog niet perfect, maar komt goed.
Afbeelding

Hij glanst al meer:
Afbeelding


En dan Force:
Afbeelding

Samen met Legazpi:

Afbeelding

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:36

Welkom Inge leuk dat je je voorstelt!! Ik denk dat iedereen hier de "perfectevoerzoektocht" achter de rug heeft dus mocht je daar hulp bij willen, kunnen we allemaal wel mee praten als ervaringsdeskundigen.

En jeetje wat een heleboel paarden heb jij :"") ik zie foto's in een stal? Ik wil niet weten wat een godsvermogen jij kwijt bent maandelijks aan stalgeld.
Ze zijn in iedergeval allemaal prachtig

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9320
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:26

Wat een grote paardenkudde Inge.
Legazpi ken ik nog wel van de baan.
Liep natuurlijk zijn laatste koersen met name in België.
Heb je contact gehad met zijn laatste trainer Rosseel. Denk dat die flink wat foto's van hem hebben(of die heb je misschien al). Daar heeft hij tot zeker januari dit jaar gestaan.

Ik vind het magere wel meevallen, eerder in afgetrainde conditie.
Het lichaam heeft even tijd nodig om om te schakelen zeg maar. Nu natuurlijk een topsportlijf met dito spieren en dat verbrand gigantisch.
Ik zet ze hier meestal op de subli senior priores of de meel van de Dommelsche watermolen. Daarbij een musli hoog in vet en eiwitten naast zachte luzerne en vit/min korrel.
De slobber bouw ik dan geleidelijk af.

Force ziet er ook super uit. Net als Legazpi een mooie lange koerscarriere achter de rug. Fijn dat hij nu bij jullie na 2 topsport carrières een stapje terug mag doen.

Enn aangezien ik zelf ook volop in de arabjes zit, natuurlijk wel benieuwd naar de afstammingen van je jong spul.

_Inge

Berichten: 1409
Geregistreerd: 31-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:30

Euridicy, dank je wel, ze zijn inderdaad allemaal prachtig, maar dat vinden we allemaal over ons eigen paarden denk ik :D .
Wij hebben 3 weides, momenteel staan de paarden waar we niks mee doen op de weides, dat zijn er 7.
De andere 6 staan op pension. Icarus ons arabiertje van 2 staat ook daar omdat die verplicht op zeer strikte boxrust moet.
We staan in principe volpension, maar kopen ons eigen hooi en voer, elk paard heeft andere noden en ik zet ze niet graag op de mengeling die ze op stal hebben.

Kyrkelover, leuk dat je Legazpi van de baan kent, ik ken niks over hem dan alleen maar wat ik online gevonden heb.
Hij is niet echt te mager momenteel nee, althans, zoals je zegt, echt in race conditie, mijn draver had ik vroeger rechtstreeks van de baan en hij was precies zo.

Denk alleen dat zijn laatste weken/maanden iets minder waren voor Legazpi, wij hebben hem van mensen die hem veel te hevig vonden, die van een handelaar die zei dat de vorige ermee proberen springen hebben maar hij dat niet doet.
Zijn wondjes zijn ook redelijk ´vers´.
Onze ervaring is, een volbloed(maar ook draver)springt wel, alleen moeten ze vertrouwen in jou en zichzelf hebben dat ze het kunnen.
Ons springpaard is heel anders, die springt alles met iedereen, vooral kwestie van goed kunnen blijven zitten dan ;)
En het hevige, goh ja hij is een brok power, maar wel eerlijk, power mogen ze van ons blijven hebben, het zijn tenslotte volbloeden, enkel gewoon een beetje ontspanning erin en vooral balans.

Force was bij ons afgelopen winter graatmager, die is in volle horseball conditie bij ons gekomen, zwaar gespierd, hij heeft een trap gehad van een springpaard(niet de onze), daarna erg gesukkeld met van alles en kregen er maar geen gewicht op. Nu zijn we er eindelijk doorheen en is hij weer terug op gewicht en loopt weer goed.
Force is ook echt een paard dat depressief is als die niet kan lopen.
Subli is in belgie niet goed te vinden, of ik zoek niet goed genoeg.
We hebben hem uiteindelijk erbovenop gekregen met pavo18 plus, fibrebeet, luzerne van hertog en merrie muesli. Daarnaast kreeg hij Equitop Myoplast en bcs olie.
Onze fout was toen hij kreupel was om hem op de weide te zetten, met onbeperkt hooi en gras. En beperkt krachtvoer.
Hij is echt op een paar weken weggekwijnd, daarna terug op stal was het een zielig hoopje paard, het niet meer kreupel zijn en terug mogen lopen heeft zijn mindset ook enorm terug verbeterd.
Nu mag hij enkel nog op de weide met paarden die hij kent en vertrouwd.
Hij blijft nu op gewicht met cavalor endurix en luzerne. En echt onbeperkt hooi.

Onze Arabieren, we hebben Nazir, Nazir is zonder stamboom verkocht, met wel zijn afstamming erbij, met hem mochten we niet naar shows of iets dergelijks gaan.
Zijn vader is Sultan al Zobara, moeder Marrakech J

Jagger is van El Nabila B en moeder Chiara K

Icarus de jongste is van Pharaoh HBV en moeder F.M.Victoriaa.

Nazir en Jagger hebben we van hun 2 de jaar, Icarus is al veulen gekocht door ons.

Hier wat foto's van Nazir en Jagger: https://www.instagram.com/p/CcAE1kGsDW1 ... MyMTA2M2Y=

En de kleine man Icarus in de kliniek:
https://www.instagram.com/p/CbcgSdGI3IM ... MyMTA2M2Y=

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 18:04

Welkom! Wat een knapperds! Ik ben dol op vosjes met bles! En die bruine <3 <3

Mooi om te zien hoe je er mee bezig bent. Ben benieuwd naar de rest van jullie avontuur.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9320
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:21

Marc Rosseel heeft ook een fb pagina.
Gewoon even een berichtje daar heen Inge dan krijg je wellicht best nog wat foto's ed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat is nog een serieuze hoefbeenbreuk bij je jonkie.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:50

Leuke kudde zeg! Jouw volbloeden lijken al net zo groot als nobli enzo my godd :') _O-

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:55

Had ik jullie al eens verteld dat ik echt heel, heeeel erg goed kan kriebelen :') :P
Afbeelding
Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 13:02

Sintara schreef:
Had ik jullie al eens verteld dat ik echt heel, heeeel erg goed kan kriebelen :') :P
[ [url=m/GAzhAX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2uI50f.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hahaha :') _/-\o_

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 17:58

Voor de mensen die wat meer in de koerswereld/fokkerij zitten: is het in Nederland/België ook gebruikelijk de merries 'preventief' dicht te zetten?
Nu ik m'n merrie wil laten dekken begint het hele gehannes van naaien/openzetten/terug naaien. Technisch allemaal geen probleem maar vind het toch wat dat het hier blijkbaar gebruikelijk is om merries dus van in het begin te hechten. Heb haar gekocht als 3 jarige en bij mijn weten heeft ze nooit geveulend of poging gehad in te zetten voor de fok. Ze is wel altijd duidelijk hengstig zeg maar.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9320
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:02

Nee ik heb het eigenlijk alleen gezien bij merries waar daar aanleiding toe was. Bij volbloeden ook nogal lastig gezien deze natuurlijk gedekt moeten worden.
Dus als ze geen lucht zuigt en gewoon netjes drachtig wordt zie ik geen enkele reden om dicht te zetten.
Waarmee ga je haar dekken?

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:13

Een rocky, kijken of dat een leuke recreatieopvolger voor mij wil geven.

Probleem is dat ze dus al dichtgezet was voor ik haar kocht (dus voor 3 jaar en nog niet eens geprobeerd voor fokkerij). En het schijnt hier dus gebruikelijk te zijn in de koerswereld. Dichtzetten, open voor dekking, weer dicht, open voor veulenen, weer dicht etc :\ .

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:11

Ik val hier ook nog even binnen. Heb niet heel veel te melden aangezien Willy niet in staat is om veel te doen. Morgen verhuist hij eindelijk naar het weitje bij mijn andere paard. Ben ook al stofvrij hooi gaan kopen voor hem. Ik hoop zo hard dat hij snel opknapt, die arme jongen.

Lekkere slobberkusjes voor iedereen
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:17

Agutte, hopelijk gaat hij dan eindelijk opknappen zeg!

Ik heb vandaag eindelijk weer eens gereden, mel was ZO BLIJ. Maar ook echt braaf. Het is een vreselijk liefie he <3

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 23:01

Thioro schreef:
Een rocky, kijken of dat een leuke recreatieopvolger voor mij wil geven.

Probleem is dat ze dus al dichtgezet was voor ik haar kocht (dus voor 3 jaar en nog niet eens geprobeerd voor fokkerij). En het schijnt hier dus gebruikelijk te zijn in de koerswereld. Dichtzetten, open voor dekking, weer dicht, open voor veulenen, weer dicht etc : .


Nooit geweten. Wat wordt er toch met beesten geklooit.