Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30667
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:04

In mijn kast ligt vooral zooi. Vroeger had ik wondspray etc liggen. Maar als je het goed wil doen dan moet je dat spul na een bepaalde tijd weg gooien.

Even afkloppen maar ik heb dat spul in die 24 jaar dat ik m'n ponys nu heb mss 2x nodig gehad. Is het een acute wond dan bel ik de dierenarts, idem met koliek. En als het een klein wondje is dan rijd ik wel even snel naar de winkel. Dan weet ik zeker dat het niet over de datum is.

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:07

capopjekop schreef:
In mijn kast ligt vooral zooi. Vroeger had ik wondspray etc liggen. Maar als je het goed wil doen dan moet je dat spul na een bepaalde tijd weg gooien.

Even afkloppen maar ik heb dat spul in die 24 jaar dat ik m'n ponys nu heb mss 2x nodig gehad. Is het een acute wond dan bel ik de dierenarts, idem met koliek. En als het een klein wondje is dan rijd ik wel even snel naar de winkel. Dan weet ik zeker dat het niet over de datum is.

Daar hebben wij Vetramil voor en dat spul blijft soort van oneindig goed.
En wij hebben een stal waarbij we elkaar helpen, dus als de Vetramil op is, is er altijd wel iemand die nog wat heeft liggen.

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:19

Goh, al best wat jaren paarden, 5 inmiddels. Maar merendeel heb ik niet hoor.

Colosan heb ik nooit gehad, al weet ik dat er ook dierenartsen zijn die er naar vragen.

Betadine voor wonden is best wel achterhaald trouwens. Niet doen!

Jorex

Berichten: 9978
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:22

Ik heb ook altijd nog hypozin erin zitten voor rotstraal. Maar wij doen de hoeven zelf, maar bvb een vijl is ook handig voor losse stukjes aan de hoeven na een rit. Colosan heeft hier ook al eens geholpen bij mijn pony met koliekklachten. Verder heb ik verschillende soorten halsters, gewone stalhalsters, luxe leren halster, touwhalsters en een kaptoom.

Gitana

Berichten: 2710
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:49

hmmm toen ik mijn toen drachtige merrie kocht had ik maandenlang alleen maar een halster, touw, deken en borstels. En geen kast.
Tegenwoordig bestaat de inhoud van de kast grotendeels uit verdwaalde dingen en stro

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:09

Borstels
Hoevenkrabber en spray tegen rotstraal
EHBO: unidoses steriel water en ontsmetting, steriele compressen, niet-steriele compressen, vetrap, kleine windels, brede rol gaasverband,wondzalf, mokzalf, wondspray, Eqyflogyl, enkele zakjes ontstekingsremmer, spuiten van verschillende grootte, wegwerphandschoenen, schaar, enkele propere handdoeken, grote fles water.
Extra halsters en touwen
Groot scherp mes
En verder al het gerief dat je nodig hebt om te rijden.

Petunia27

Berichten: 207
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:04

Belangrijk vind ik een goede schaar, of scherp mes. Meeste is al wel gezegd. Schone handdoek vind ik ook altijd wel fijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41715
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:07

Aaah ik dacht a.d.h.v. de titel dat het over het algemeen ging. Want dan, geld.

Voor in de zadelkast vind ik een EHBO-kitje altijd handig. En een reserve halster + touw.

Avalanche

Berichten: 16125
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:16

Heel veel geduld, humor, creativiteit en een team van mensen die weten wat ze doen en met elkaar samenwerken, zodat problemen holistisch benaderd worden.

Oh, en een lead rope, borstels en betadine shampoo.

Marije_jiplover

Berichten: 25341
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:18

Telefoonnummer van je dierenarts en hoefsmid.

EefjebeefjeJarig

Berichten: 122
Geregistreerd: 22-03-22
Woonplaats: ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:38

halster en halster touw ,rezerve halster en touw, Borstels, ehbo, dekens, dekjes, Rezerve kleding voor jezelf, Heel handig ook: een regenjas en een regenbroek. en nog veel meer wat ik nu niet kan bedenken

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78539
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 20:02

Mes om pakken voordroog, hooi, stro, vlas en voer open te maken.

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:41

Goed scherp zakmes in je broekzak hebben, niet zozeer in je zadelkast.
Paarden doen soms rare dingen en dan moet je niet eerst naar je zadelkast moeten lopen om je mes te pakken.

Ik heb zo'n klein Zwitsers mesje/schaartje standaard aan mijn steutelbos. Heb ik in de loop der jaren al 4 'versleten' (ook in dagelijks leven behoorlijk handig om bij je te hebben)

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5024
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 01:26

Ik verplaats dit topic van RPA Rassenpraat Algemeen naar PP paardenpraat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 06:14

Rolletje vetwrap.

Leo

Berichten: 50186
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 06:44

EHBO kit met in ieder geval gaas en vetwrap voor nood.
Ik heb toch ook een flesje colosan in die kit :D

Een schaar en / of (zak)mes voor nood.

Reserve hoevenkrabber. Ik grijp nog al eens mis :+

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:01

Een goed gevulde spaarpot.

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:40


juval

Berichten: 13228
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:46

hoofdstel, zadel, halster
extra halstertouw
borstels hoevenkrabber, schaar, mes
betadine, colosan, laurierzalf
handdoek
dekjes
regendeken,zweetdeken, dikkere outdoordeken
cap, laarzenknecht
opstapje
extra hoofdstelonderdelen voor het geval iets breekt iig teugels
equishine en elastiekjes/manenkammetje
hoefvet/teer

en dan de rest wat ook heel dringend bewaard moet worden voor het geval dat je het ooit nodig hebt. mijn kast puilt dus nogal uit :)

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:36

Colosan heeft mij 2x de dierenarts bespaard en nog véél belangrijker, mijn paard ergere koliek bespaard (jaren geleden). Topspul, al moet ik eens kijken of die inmiddels niet over de datum is 8-)!!!

Ik denk dat een paardeneigenaar vooral geld moet hebben, want iets is toch zo gekocht tegenwoordig. En paarden kosten geld :o ....

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 00:55

Een reserve halster is ook altijd handig want die krengen breken altijd op een slecht moment _O-

prugelpiet

Berichten: 12579
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Welke dingen moet een paardeneigenaar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 01:14

Ducttape en een pot zalf. Ik zal wel een afschuwelijke paardeneigenaar zijn zonder ehbo doos, maar op het moment dat een been in het verband moet of er moet colosan in bel ik wel de dierenarts.

Anastasia24

Berichten: 2720
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 03:09

'Dingen', een halster is handig maar ik trek hier ieder persoonlijk mee aan de manen of ze volgen vanzelf dus die is hier al overbodig.
Mhh.. Snoep dan. In mijn geval. Okal lopen ze ook prima gesmeerd op een plak hooi en een kriebel.
Ja, geld, dat is het belangrijkste. Lessen, dierenarts, zadelpasser, tandarts, zadel, hebbe-dingentjes, zalfjes, hoefsmid, etc.
Een computer\telefoon en internet is ook handig, dingen opzoeken en te weten komen, zoals met bokt. :j

Caily; waarom geen Betadine? Ik heb hier altijd zalf en bij een wond smeer ik dat erop; waarom is dat achterhaalt? ben erg benieuwd!

Leo

Berichten: 50186
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 08:58

prugelpiet schreef:
Ducttape en een pot zalf. Ik zal wel een afschuwelijke paardeneigenaar zijn zonder ehbo doos, maar op het moment dat een been in het verband moet of er moet colosan in bel ik wel de dierenarts.


Eens, hier komt ook een DA, maar ik vind het toch fijn om spullen bij de hand te hebben mocht je toch iets snel en functioneel kunnen inpakken tot de DA er is.

LWDaisy

Berichten: 4799
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 09:46

Ik had eerder deze week een thermometer nodig. En twee weken geleden belde een stalgenoot me met met vraag "heb jij een tekentang?" Kortom: ehbo. Ik heb altijd wondzalf, koelgel, spierspray, zelfklevend verband, watjes, oogspons, thermometer, ontsmettingsmiddel, spul tegen rotstraal, ... maar bijvoorbeeld ook pleisters voor mezelf liggen.
En extra draad voor de omheining, prikpalen (stel nou dat ze even kleiner moeten staan omdat ze een been bezeerd hebben), meerdere scharen, een mesje (om vlot de touwen van hooi/stro open snijden), lampen om ook in het donker te kunnen werken, extra musketons (die had een stalgenoot gisteren nodig, ze was heel blij met mijn extra voorraad), extra touwen voor mijn halsters (daar heb ik er ook 5 van ofzo), dekens in geval van verkoudheid oid, extra sokken (stel nou dat mijn laarzen plots niet meer waterdicht zijn haha), ... Oh, en gisteren opende een stalgenoot haar nieuwe pot supplementen en daar zat geen schepje bij - ik had er nog minstens 2 reserve liggen, dus die was ook blij haha. Ik heb zelfs een extra voerbak - mijn paard heeft zich eerder deze week bezeerd en krijgt nu medicatie in poedervorm; haar normale voerbak heeft 2 gaatjes zodat het regenwater er uit kan maar nu moet er water door haar voer zodat ze de poeder er niet uit blaast dus ik was heel blij dat ik een extra voerbak had liggen :') Oh, en een emmer strooizout heb ik ook staan haha. En heel veel handschoenen :')

Ik heb vrij veel in mijn kast gepropt :') Ik ben de stalgenoot die altijd gebeld wordt als iemand iets nodig heeft en het zelf niet heeft liggen haha. Maar ik vind het zelf vooral reuze handig dat ik niet overhuis moet als ik eens iets nodig heb, of het nog moet gaan kopen/bestellen.