Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat voor (koudbloed)ras zoek ik?

 
Profiel   

Dennenboom schreef
Ik ben voor een Fries! Wel even goed kijken naar de bloedlijnen, ze zijn niet allemaal meer zo relaxed als vroeger

Daarnaast ook heel goed laten keuren (foto's), want er zijn nogal wat Friezen (niet alle) die een zwakke rug of heupen hebben.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 15:32 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
In Belgie zit een bedrijf met freibergers en b&b. Ik wil daar in de toekomst eens een lang weekend verblijven om dan te kijken wat klikt. Wellicht voor jou ook wat.


Bij Guy en Chantal...hij haalt ze rechtstreeks uit Zwitserland en kan ze bijna niet op tijd aanslepen...de meesten verdwijnen richting Nederland. ;)

Maar je kan er inderdaad verblijven en rustig de paardjes uitkiezen om te zien of die bij je past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 15:52 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
De Welsh Cob is misschien iets waar ik me ook wat in moet gaan verdiepen. Ik dacht dat die er echt niet groter dan 1.50 waren.

O ja zeker. Een jaar of 15 geleden liep er zelfs eentje van 1.64m in de menwedstrijden. Prachtig dier.
Al mogen ze voor mij wat kleiner, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 19:02 



 
Profiel   

Hier in januari een Hongaars koudbloed gekocht, wij waren met ongeveer dezelfde wensen als jou op zoek, maar dan naar een haflinger (wat ouder waar we zo op weg konden rijden) maar kwamen thuis met een onbeleerde Hongaar die net een week in Nederland was, bij een kleinschalige handelsstal.
Echt het nuchtere van een koudbloed (en ook beresterk en ook wel wat lomp), maar ook leuk om dressuur mee te kunnen rijden. Hij is nu 4 en 1,62, en wordt behoorlijk breed.
Je ziet ze de laatste tijd meer in Nederland als ik het zo een beetje hoor.

Hieronder was hij net onder het zadel van de zomer
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 21:40 



 
Profiel   

Tine_ schreef
Hier in januari een Hongaars koudbloed gekocht, wij waren met ongeveer dezelfde wensen als jou op zoek, maar dan naar een haflinger (wat ouder waar we zo op weg konden rijden) maar kwamen thuis met een onbeleerde Hongaar die net een week in Nederland was, bij een kleinschalige handelsstal.
Echt het nuchtere van een koudbloed (en ook beresterk en ook wel wat lomp), maar ook leuk om dressuur mee te kunnen rijden. Hij is nu 4 en 1,62, en wordt behoorlijk breed.
Je ziet ze de laatste tijd meer in Nederland als ik het zo een beetje hoor.

Hieronder was hij net onder het zadel van de zomer
[ [url=m/5doIom.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo een heb ik ook gehad , kei leuk dier ! Goed aan de maat maar mevrouw had wel n eigen wil en durfde makkelijk in de vlucht modus te gaan . Veel grondwerk gedaan oa en super fijn paard geworden .
Nu weer n leuke Hongaar staan. Maar is wat klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 08:41 



 
Profiel   

En een hele andere hoek, maar een quarter of paint? Zijn wat groter dan je haflinger, nuchter maar werkwillig, fijne werkbare paarden. En ook prima dressuurmatig te beleren :D
En dan kijken naar een allround gefokt paard. Die hebben vaak iets meer maat, zijn veelzijdig inzetbaar en fijn van karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 09:51 



 
Profiel   

Wij hebben een stuk of 20 Friezen op stal, maar lang niet allemaal rustig en onverstoorbaar. Wel allemaal heel vriendelijke en mensgerichte paarden, maar over het algemeen een beetje held op sokken, om het nog maar niet te hebben over de gezondheidsproblemen die je zelf al aangaf. Zelf heb ik 2 Groningers, lijkt me het ideale paard voor jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 10:46 



 
Profiel   

Friezen worden tegenwoordig steeds meer gefokt als hete sportpaarden heb ik het idee. Misschien is dat ook de reden waarom ze niet genoemd worden?

Zelf ben ik ook fan van de Welsh cob. Ik heb twee merries; een van 1.43 en een van 1.53 ongeveer. Zie ze tegenwoorden ook steeds vaker boven de 1.50 met enkele uitschieters naar boven. Maar de meeste zitten denk ik wel tussen de 1.45 en 1.55.
Wat jij zegt qua ril snap ik wel en ergens ben ik het met je eens, maar tegelijkertijd zijn ze ook super braaf, gaan ze voor je door het vuur en kunnen ze vaak super leuk bewegen. Vele hebben gewoon een attitude, daar kun je mee of daar kun je niet mee.
Mijn oudste is inmijn ogen goud waard, de jongste moet het nog gaan bewijzen :D .

Mocht je in de buurt van Brabant wonen dan ben je welkom om ze eens te komen bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 10:54 



 
Profiel   

noord svensk :) die zie ik hier in Zweden heel veel en lijken me leuke dieren....Ook zou je kunnen kijken naar een koudbloeddraver. Ook uit Zweden. Wel cool in het hoofd maar wel een mega looplust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 11:30 



 
Profiel   

Nickietje schreef
Bij Guy en Chantal...hij haalt ze rechtstreeks uit Zwitserland en kan ze bijna niet op tijd aanslepen...de meesten verdwijnen richting Nederland. ;)

Maar je kan er inderdaad verblijven en rustig de paardjes uitkiezen om te zien of die bij je past.

Nou, sommige paarden bij Crisil staan meer dan 4 maanden te koop, dus dat aanslepen valt wel mee hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 16:25 



 
Profiel   

Waarom zou je je vastpinnen op één ras?

Ik wilde al jaren een Freiberger en heb nu gelukkig een fantastische, maar veel mensen zeiden tegen mij "waarom niet gewoon een Gelderse, ook braaf en makkelijker te krijgen" en daar zit ook zeker iets in. Voor het weidemaatje van mijn Fribi had ik weinig eisen, maar ik heb nu een fantastische grote Tinker erbij staan. Vanner type, is pas 2,5 en nu al over de 1.60 dus ik ben benieuwd waar die uitkomt.

Freibergers zijn super, maar erg populair, en soms vergeten mensen door alle jubelverhalen dat het ook "gewoon" een paard is, dat dingen moet leren (ze komen haast alleen maar piepjong op de markt), schrikt, et cetera. Dus staar je daar niet blind op, zou mijn advies zijn.

Een leuke kruising, een vuilnisbakkie... Wat je je ook kan afvragen is in hoeverre je brede, lage koudbloedgangen wil (type ploegpaard, zeg maar) en in hoeverre je juist hoge, meer dressuurmatige, tuigpaard-gangen wil. Voor mij vielen veel Geldersen en Frederiksborgers etc af omdat mijn rug dat niet trekt, namelijk. Maar als je op dressuurwedstrijd wil, scoor je daar misschien juist punten mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 16:52 



 
Profiel   

IngeK schreef
Waarom zou je je vastpinnen op één ras?

Ik wilde al jaren een Freiberger en heb nu gelukkig een fantastische, maar veel mensen zeiden tegen mij "waarom niet gewoon een Gelderse, ook braaf en makkelijker te krijgen" en daar zit ook zeker iets in. Voor het weidemaatje van mijn Fribi had ik weinig eisen, maar ik heb nu een fantastische grote Tinker erbij staan. Vanner type, is pas 2,5 en nu al over de 1.60 dus ik ben benieuwd waar die uitkomt.

Freibergers zijn super, maar erg populair, en soms vergeten mensen door alle jubelverhalen dat het ook "gewoon" een paard is, dat dingen moet leren (ze komen haast alleen maar piepjong op de markt), schrikt, et cetera. Dus staar je daar niet blind op, zou mijn advies zijn.

Een leuke kruising, een vuilnisbakkie... Wat je je ook kan afvragen is in hoeverre je brede, lage koudbloedgangen wil (type ploegpaard, zeg maar) en in hoeverre je juist hoge, meer dressuurmatige, tuigpaard-gangen wil. Voor mij vielen veel Geldersen en Frederiksborgers etc af omdat mijn rug dat niet trekt, namelijk. Maar als je op dressuurwedstrijd wil, scoor je daar misschien juist punten mee.


Hoezo valt een frederiksborger dan af? Ze hebben een heerlijke Flake gang

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 17:01 



 
Profiel   

Veel Gelderse ook . Ik was jaren terug ook bang dat ik m'n toen jaarling Gelderse niet zou kunnen rijden vanwege mijn rug .
Maar ze was een zalig paard . Ondanks haar zware bouw een heel lichtvoetig paard wat super fijn uit te zitten was .

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 17:24 



 
Profiel   

Mag ik jullie er op wijzen dat een Haflinger geen koudbloed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 18:14 



 
Profiel   

Een gelder evenmin

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 22:05 



 
Profiel   

Koudbloed staat toch ook tussen haakjes :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 22:14 



 
Profiel   

Picopico schreef
Koudbloed staat toch ook tussen haakjes :+


Precies dit _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 22:17 



 
Profiel   

Een Gelderse of een Groninger is ook zeker een optie! Nog bepaalde gezondheidsproblemen om alert op te zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 06:52 



 
Profiel   

corinadrenth schreef
Hoezo valt een frederiksborger dan af? Ze hebben een heerlijke Flake gang


Dan was degene die ik uitprobeerde een uitzondering, want daar kon ik echt niet op zitten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 08:11 



 
Profiel   

Bedankt weer voor jullie 'fijne' reacties. Lukasje Zinzi Jewel en Picopico. Ik noem geen andere 'rassen' Ik reageer o.a. op de openingspost.
"Na 14 jaar een Haflinger te hebben gehad ben ik gewend aan het koele karakter van een koudbloed."
Daar gaat iedereen op door met vergelijkingen en adviezen. Paar post verder.
" Mijn Haf is nog erger dan menig warmbloed" met andere woorden...
En als we dan toch weer bezig zijn Het is Gelderse ipv gelder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 15:22 



 
Profiel   

pillow schreef
Bedankt weer voor jullie 'fijne' reacties. Lukasje Zinzi Jewel en Picopico. Ik noem geen andere 'rassen' Ik reageer o.a. op de openingspost.
"Na 14 jaar een Haflinger te hebben gehad ben ik gewend aan het koele karakter van een koudbloed."
Daar gaat iedereen op door met vergelijkingen en adviezen. Paar post verder.
" Mijn Haf is nog erger dan menig warmbloed" met andere woorden...
En als we dan toch weer bezig zijn Het is Gelderse ipv gelder.


Wat is er nu weer fout aan onze reactie ??? Wat een muggenzifterij.
Er wordt gezegd dat een haflinger geen koudbloed is. Dat klopt! En daarop zeg ik dat een gelder dat evenmin is. Ook dat klopt. Maar dat doet er hier toch niet toe? TS is op zoek naar een leuk paard. Daar gaat het om toch?

(En in België wordt een gelderSE een gelder genoemd. Net zoals jullie een belgisch trekpaard een belg noemen wat ik ook nog nooit uit de mond van een belg gehoord heb).

En kunnen we het nu terug leuk houden voor TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 18:02 



 
Profiel   

pillow schreef
Bedankt weer voor jullie 'fijne' reacties. Lukasje Zinzi Jewel en Picopico. Ik noem geen andere 'rassen' Ik reageer o.a. op de openingspost.
"Na 14 jaar een Haflinger te hebben gehad ben ik gewend aan het koele karakter van een koudbloed."
Daar gaat iedereen op door met vergelijkingen en adviezen. Paar post verder.
" Mijn Haf is nog erger dan menig warmbloed" met andere woorden...
En als we dan toch weer bezig zijn Het is Gelderse ipv gelder.


Wat een gezellige bijdrage lever je aan het topic. Dankjewel :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 07:10 



 
Profiel   

New Foresters* zijn kindvriendelijk en kunnen wel groot zijn. Misschien niet helemaal wat je zoekt. Zou maar eens gewoon kijken op de site Ehorses, niet dat je daar een paard moet kopen maar meer voor een ras zoeken en kijken of je het wat vind. IJslanders ben ik zelf helemaal dol op. Maar een schwarzwalder* fuchs is ook een leuke. En een KWPN'er. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 08:27 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
pillow schreef
Bedankt weer voor jullie 'fijne' reacties. Lukasje Zinzi Jewel en Picopico. Ik noem geen andere 'rassen' Ik reageer o.a. op de openingspost.
"Na 14 jaar een Haflinger te hebben gehad ben ik gewend aan het koele karakter van een koudbloed."
Daar gaat iedereen op door met vergelijkingen en adviezen. Paar post verder.
" Mijn Haf is nog erger dan menig warmbloed" met andere woorden...
En als we dan toch weer bezig zijn Het is Gelderse ipv gelder.


Wat een gezellige bijdrage lever je aan het topic. Dankjewel :+

Heb je ook even terug gelezen waarom ik dit plaats.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 10:13 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Dank iedereen voor de reacties! Ik wilde gaan quoten maar ik kan heel slecht meerdere quotes onder elkaar zetten dus even een korte samenvatting:

- Een Groninger/gelder of Frederiksborger is zeker een goede optie. Wellicht alleen niet zo fijn voor dit paard dat ik weinig gras heb thuis. Maar ik ga me zeker verdiepen in deze rassen.
- Welsh Cob heeft ook nog even door mijn hoofd gespookt maar ik vind ze vaak toch best ril en klein.
- Een Shire of trekpaard of ander echt zwaar ras met veel behang spreekt me niet zo aan. Heb vroeger wel een Shire gereden en zijn karakter was inderdaad fantastisch, maar voor mij wel iets te weinig rijtypisch.
- Een Freiberger komt vaak voorbij en staat ook hoog op mijn lijst. Ik ken het ras helemaal niet, heb er denk ik nog nooit 1 van dichtbij gezien. Een 3-jarige (of jonger) is prima. Nadeel is dat ze weinig te koop zijn.

Mijn haflinger had overigens meer streken dan menig KWPN en ik had er regelmatig echt mijn handen vol aan, maar het werd nooit gevaarlijk. Hij ging nooit in blinde paniek rennen, sprong nooit voor een auto of in de sloot etc. Alles was wel altijd gecontroleerd. Dus een paard mag van mij best wat heter zijn, ze moeten wel blijven nadenken. En mijn haflinger was rete-slim. Dat vond ik van de KWPN-er die ik daarna had echt tegenvallen. Die moest ik nieuwe dingen het vaak herhalen. De haf legde ik 1x iets uit en daarna snapte hij het. Dat is iets wat ik in een nieuw paard wel fijn zou vinden.

Het lompe wat mijn haflinger had zou ik best vanaf willen. :+

Op mijn eigen lijst staan:
- Grote rijtypische haflinger of fjord
- Freiberger
- Barok Paint
- Fries

Grappig dat een Fries of fjord hier in het topic helemaal niet worden genoemd. Heb als tiener op een doodbrave Friese hengst gereden. Volgens mij voldoen die helemaal aan mijn eisen, kunnen leuk dressuren, voor de wagen, gezinspaard etc. Maar toch is er 'iets' dat me niet echt aanspreekt in een fries. Ik weet niet goed wat. (Behalve alle gezondheidsproblemen.)

Over de freibergers wou ik even iets kwijt, dat zijn idd heel fijne paarden! En ik weet iemand die er ook lichte crossjes mee gedaan heeft, dat kan niet met ze allemaal maar voor de iets atletischere versies is dat zeker geen probleem. In belgië is er een verkoper van Freibergers in de ardennen. Ik ben daar destijds op taalkamp geweest, hier heb ik dan ook voor de eerste keer kennisgemaakt met de Freibergers. Als je daar een hele week bent zie je ook wat er achter de schermen gebeurt en niet alleen wat ze willen dat je ziet. Maar als ik eerlijk ben zou ik persoonlijk bij hun geen paard gaan kopen, ze waren echt niet vriendelijk voor hun dieren en het is hun meer om het geld te doen. Ze moeten zo snel mogelijk beleerd zijn zodat ze verkocht kunnen worden en de harde hand wordt daar zeker niet geschuwd. Moet je dus even voor jezelf uitmaken of je daar een paard van wil kopen...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-22 13:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen